Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, men når det gjelder forskudd på barnebidrag, så er det ikke noe å hente for meg, så lenge barnefar nekter, fordi:

Du har ikke rett til forskudd dersom:

• Bidragsmottaker har en samlet årsinntekt over kr 534 400. Inntekten overstiger grensen for når du kan ha rett til forskudd

Så barnefar kan fortsette å gi blaffen. Tror ikke det er noe jeg kan gjøre.

Anonymkode: 93861...d6a

Dette er nok korrekt. Jeg har i mange år fått null i bidrag, da bf har for lav lønn og jeg har for høy lønn til å få forskudd. Så da må man bare klare seg selv! 

Anonymkode: a9cc6...b63

• Liker 1
Skrevet

Hjelpes, er dette tull? Jeg velger å tro det, spesielt siden du også skriver at far er en drittsekk. Du må jo sette deg inn i hva skattetrekket ditt bør være på. Fradrag, renter, forventet inntekt etc. 

Også må du gå igjennom  skattemeldingen din nå, og se om alt er med (kanskje får du lavere restskatt) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er nok korrekt. Jeg har i mange år fått null i bidrag, da bf har for lav lønn og jeg har for høy lønn til å få forskudd. Så da må man bare klare seg selv! 

Ja, men kan man nekte samvær når far nekter å betale? Det er jo ekstremt stygt å nekte å betale

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk, men når det gjelder forskudd på barnebidrag, så er det ikke noe å hente for meg, så lenge barnefar nekter, fordi:

• Bidragsmottaker har en samlet årsinntekt over kr 534 400. Inntekten overstiger grensen for når du kan ha rett til forskudd

Men hva er årsinntekten din da? 

Anonymkode: 2c8df...628

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt.

Guri. Det er ikke arbeidsgiver som bestemmer tall eller trekk! Det er DU og KUN DU som kan gå inn å sørge for at skattetrekket er riktig. 

Anonymkode: c8eae...663

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva er årsinntekten din da? 

Ca. 600 000, grensen for å få bidrag når far nekter å betale, er visst 534 000 kr nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men kan man nekte samvær når far nekter å betale? Det er jo ekstremt stygt å nekte å betale

Nei, det kan man ikke. Det er barnet som har krav på samvær med far, ikke motsatt. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ca. 600 000, grensen for å få bidrag når far nekter å betale, er visst 534 000 kr nå.

Men nekter han å betale eller har han ikke bidragsevne?

For hvis han nekter å betale, så kommer han til å opparbeide seg en stor gjeld, og etterhvert få trekk på lønn.. 

Dersom han ikke har bidragsevne, dvs så lav lønn at de har beregnet bidrag til kr 0, så er det en annen sak. 

• Liker 5
Skrevet
Snacks skrev (17 minutter siden):

Husk på at du må føre inn reisefradrag i år.  Tror jeg hørte noe om pga at mange har hatt hjemmekontor  så har de ikke automatisk ført opp reisefradraget.

Når man er på hjemmekontor har man heller ikke utgifter slik at man ikke har noe fradrag. Fører man på reisefradrag som "vanlig" kan det medføre straffeskatt på 60%.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har selv ansvar for å regne ut din egen skatt!  

Du går fysisk inn på din side på skatteetaten og regner ut din skatteprosent. Forandrer skattekort og sender inn endringer. Noe jeg håper for den egen skyld noe du gjør etter alle disse svarene. 

Når du ikke har klart dette på to år så faller denne feilen på deg. 

Anonymkode: 61e72...a75

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du være lærer, og ikke forstå hvordan skattetrekk fungerer? 

Hvordan kan du være voksen, og forvente at andre skal kompensere når du ikke har satt deg godt nok inn i dette?

Hvordan kan du være forelder, og ha så liten buffer at du sliter med å betale en plutselig utgift på 8000 kroner? 

Og ikke minst - du opplevde det samme i fjor, hvorfor satt du deg ikke inn i ting da? 

Anonymkode: 2f6a4...9db

• Liker 21
Skrevet

Hei, igjen.

Jeg vil anbefale at du begynner å føre budsjett og regnskap, samt bygger opp en buffer.

Dette vil gi deg kontroll over inntekter og spesielt utgifter, og særlig uforutsette utgifter, bl.a. så som restskatt, innkjøp av nye hvitevarer, når disse går istykker.

Når du går inn for å sjekke skattemeldingen, må du også endre beløp som bare er noen kroner feil, eventuelt i inntekter og spesielt fradrag. Disse småbeløpene kan meføre at du går et skattetrinn ned, og endrer restskattbeløpet.

Men husk å sjekke skattetrekket for 2021, som noen nevner i andre innlegg.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe å klage på. Du har betalt for lite skatt i 2020, så nå må du gjøre opp for deg.

Siden dette er andre gang på 2 år at du får restskatt, kanskje du burde vurdere å sette opp hvor my skatt som trekkes hver mnd for å unngå ny smell i 2022.

Anonymkode: 0a7c0...00e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er dette tull? Du har vært i jobb i 10 år og ser ikke gjennom tallene dine ved årsskifte? 

Anonymkode: f6a0c...c41

• Liker 9
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt.

Hva om du har flere inntektskilder? Hvem er det da som skal sette skattetrekket ditt?

Stusser på at du som lærer ikke skjønner bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Barnebidrag må alle som ikke bor med sine barn betale. Betaler han ikke, opparbeider han seg gjeld til det offentlige. Og den står der for alltid. Barnebidrag er ikke noe staten lar uvillige betalere slippe unna.

Anonymkode: 6b3e4...b5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnebidrag må alle som ikke bor med sine barn betale. Betaler han ikke, opparbeider han seg gjeld til det offentlige. Og den står der for alltid. Barnebidrag er ikke noe staten lar uvillige betalere slippe unna.

Han opparbeider seg ikke nødvendigvis gjeld til det offentlige hvis han ikke betaler bidrag. Det er kun hvis det offentlige forskutterer bidraget, da vil de selvfølgelig ha tilbake pengene de har betalt for ham. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket alle fradragene dine?

- Reisefradrag er ikke med i år fordi det er mange som har langt mindre fradrag etter hjemmekontor

- Foreldrefradrag - dette kan være diverse utgifter knyttet til å ha barn.

- Særfradrag for enslig forsørger. Mottar du utvidet barnetrygd får du særfradrag for enslig forsørger. Avhengig av omsorgsprosenten din kan du få et ganske greit fradrag.

- Sjekk gjeldsrentene dine

Anonymkode: 49964...65f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har han ikke bidragsevne så slipper han. Da må mor betale alt, selv om hun bare tjener marginalt mer. Hun kan få litt av staten, men ikke i nærheten av halvparten av det barnet koster. Vi må skjerme de stakkars fedrene vet du... mødrene er det ikke så farlig med, de kan bare gå på sosialen. Som Karita Bekkemellom sa.

Anonymkode: 594e6...a8d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...