AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Fikk tilbake skattemelding/selvangivelsen i dag, og ble mildt sagt sjokkert. Jeg er en enslig forsørger, jobber som lærer, får null i bidrag fra barnefar. Likevel, nå har jeg fått beskjed om at jeg skal betale ca. 8600 NOK i restskatt! Jeg er veldig langt nede nå, og forstår ikke at dette er mulig. I fjor fikk jeg restskatt på ca. 3000 NOK, og syntes det var mye. Å se det stå 8600 NOK denne gangen, føltes som en knyttneve i magen. Er det mulig å klage på dette? Synes det er helt vanvittig, at en vanlig lønnsmottaker skal måtte betale så mye i restskatt. Det er til gjengjeld arbeidsgiver som henter ut skattekort, så er jo ikke engang jeg som har bestemt hva mitt forskuddstrekk skal være. Stod at forskuddstrekk var ca. 133 000 kr, men at beregnet skatt og avgifter var 142 000 kr....Så nesten 9 000 i restskatt. Er bare slått ut, orker ikke gjøre noe. Ikke motivert til å jobbe engang når dette skjer. Har lite til overs hver måned, og nå plutselig skulle betale over 8000 NOK i restskatt. Erfaringer med å klage på dette? Hjelper det i det hele tatt? Anonymkode: 93861...d6a
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 22. mars 2021 Klage? Hva skal du klage på? At du har trukket for lite skatt hele 2020? Det er jo din feil. Du må jo inn å korrigere skattekortet ditt hvis du skal havne i 0. Det er ingenting å klage på, selv om det svir hardt for deg. Anonymkode: 17643...f86 85
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Og hvorfor er du enslig forsørger uten å få bidrag fra barnefar? Det må du jo ikke finne deg i! Anonymkode: 17643...f86 21
Populært innlegg Million Skrevet 22. mars 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 22. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fikk tilbake skattemelding/selvangivelsen i dag, og ble mildt sagt sjokkert. Jeg er en enslig forsørger, jobber som lærer, får null i bidrag fra barnefar. Likevel, nå har jeg fått beskjed om at jeg skal betale ca. 8600 NOK i restskatt! Jeg er veldig langt nede nå, og forstår ikke at dette er mulig. I fjor fikk jeg restskatt på ca. 3000 NOK, og syntes det var mye. Å se det stå 8600 NOK denne gangen, føltes som en knyttneve i magen. Er det mulig å klage på dette? Synes det er helt vanvittig, at en vanlig lønnsmottaker skal måtte betale så mye i restskatt. Det er til gjengjeld arbeidsgiver som henter ut skattekort, så er jo ikke engang jeg som har bestemt hva mitt forskuddstrekk skal være. Stod at forskuddstrekk var ca. 133 000 kr, men at beregnet skatt og avgifter var 142 000 kr....Så nesten 9 000 i restskatt. Er bare slått ut, orker ikke gjøre noe. Ikke motivert til å jobbe engang når dette skjer. Har lite til overs hver måned, og nå plutselig skulle betale over 8000 NOK i restskatt. Erfaringer med å klage på dette? Hjelper det i det hele tatt? Anonymkode: 93861...d6a Er du voksen nok til å jobbe og ha barn, blir jeg sjokkert over at du faktisk går rundt og tror at det er arbeidsgiver som bestemmer forskuddstrekket ditt. Det er det ikke. Det er du. Det er du som hvert år 1. januar skal logge deg inn på Skatteetaten og fikse så du får korrekt skattekort ifht hva du har av inntekt og fradrag det året. DIN JOBB og DITT ANSVAR å sørge for justeringer. Du får baksmell fordi du ikke har gjort dette. Du må f.eks. finne ut nøyaktig hvor mye du er forventet å skulle betale i renter kommende år (billån, boliglån, andre lån). Alt skal med, for å få beregnet korrekt skatt. Fradrag til barnepass og alt. Gå gjennom alt du har nå, og juster skattekortet ditt for 2021 i dag, eller denne uken, så det stemmer bedre for resten av året. Ellers vil kanskje baksmellen gjenta seg neste år også.... Skulle ting endre seg betydelig i økonomien din i løpet av året, så logger du på skatteetaten.no igjen og justerer skattekortet på nytt, så det blir mest mulig riktig. F.eks. ved renteendringer på boliglån, som ofte kan utgjøre en del pr år. Endret 22. mars 2021 av Million 55
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fikk tilbake skattemelding/selvangivelsen i dag, og ble mildt sagt sjokkert. Jeg er en enslig forsørger, jobber som lærer, får null i bidrag fra barnefar. Likevel, nå har jeg fått beskjed om at jeg skal betale ca. 8600 NOK i restskatt! Jeg er veldig langt nede nå, og forstår ikke at dette er mulig. I fjor fikk jeg restskatt på ca. 3000 NOK, og syntes det var mye. Å se det stå 8600 NOK denne gangen, føltes som en knyttneve i magen. Er det mulig å klage på dette? Synes det er helt vanvittig, at en vanlig lønnsmottaker skal måtte betale så mye i restskatt. Det er til gjengjeld arbeidsgiver som henter ut skattekort, så er jo ikke engang jeg som har bestemt hva mitt forskuddstrekk skal være. Stod at forskuddstrekk var ca. 133 000 kr, men at beregnet skatt og avgifter var 142 000 kr....Så nesten 9 000 i restskatt. Er bare slått ut, orker ikke gjøre noe. Ikke motivert til å jobbe engang når dette skjer. Har lite til overs hver måned, og nå plutselig skulle betale over 8000 NOK i restskatt. Erfaringer med å klage på dette? Hjelper det i det hele tatt? Anonymkode: 93861...d6a Er det noe feil i skattemeldingen da? Vanligvis er jo ting rapportert inn riktig men dersom du mener det er feil, så sjekk opplysningene for all del. Du vet at det er du selv som er ansvarlig for å trekke nok skatt gjennom året? Og at det ikke brukes skjønn men er like regler for alle? Anonymkode: c9616...ef1 17
Maggi2 Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Nå har du fått restskatt to år på rad, så da er det på tide å sette seg bedre inn i dette med skatt og skattekort. Jeg er dårlig på å forstå meg på det selv, men det eneste du kan gjøre nå, er å betale, og sørge for at dette ikke skjer deg igjen til neste år.. 17
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Men i alle dager. Det er DU som er ansvarlig for at det trekkes nok skatt, ikke arbeidsgiver. Du kan ikke klage på det nei. Du har ikke justert skattekortet, da får du baksmell. Anonymkode: c8eae...663 20
Gjest Smeltemann Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Det er ditt ansvar at du blir trukket riktig skatt hver mnd. Det er eventuelt om det er noen fradrag du kunne fått med. Det kan hjelpe på total skatten.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men i alle dager. Det er DU som er ansvarlig for at det trekkes nok skatt, ikke arbeidsgiver. Du kan ikke klage på det nei. Du har ikke justert skattekortet, da får du baksmell. Anonymkode: c8eae...663 Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og hvorfor er du enslig forsørger uten å få bidrag fra barnefar? Det må du jo ikke finne deg i! Anonymkode: 17643...f86 Fordi han er en drittsekk, nekter, og tjener akkurat lite nok til at NAV kan sende forskuddsbidrag. Anonymkode: 93861...d6a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Million skrev (4 minutter siden): Er du voksen nok til å jobbe og ha barn, blir jeg sjokkert over at du faktisk går rundt og tror at det er arbeidsgiver som bestemmer forskuddstrekket ditt. Det er det ikke. Det er du. Det er du som hvert år 1. januar skal logge deg inn på Skatteetaten og fikse så du får korrekt skattekort ifht hva du har av inntekt og fradrag det året. DIN JOBB og DITT ANSVAR å sørge for justeringer. Du får baksmell fordi du ikke har gjort dette. Du må f.eks. finne ut nøyaktig hvor mye du er forventet å skulle betale i renter kommende år (billån, boliglån, andre lån). Alt skal med, for å få beregnet korrekt skatt. Fradrag til barnepass og alt. Gå gjennom alt du har nå, og juster skattekortet ditt for 2021 i dag, eller denne uken, så det stemmer bedre for resten av året. Ellers vil kanskje baksmellen gjenta seg neste år også.... Det reagerte jeg på også 😅. I tillegg jobber ts som lærer... I hvilket fag? Håper det er kunst og håndverk, gym e.l Anonymkode: 2c8df...628 37
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 For det første så er ikke skattemeldingen du har mottatt nå endelig. Du må gå gjennom og sjekke om du har fått alt av fradrag og slikt på. For det andre så er du pliktig til å selv sjekke skattekortet ditt. Det bør du også gjøre jevnt over i løpet av skatteåret. Før regnskap over dine inntekter, renter, skatt som er trukket osv. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a Arbeidsgiver henter ut skattekortet som er generert til deg basert på historiske tall. Du må selv sjekke dette. Seriøst, du er lærer! Snakk med kollegaene dine. Du har garantert noen i kollegialet som kan dette. Anonymkode: 9cc9b...d06 31
Ananas. Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a Arbeidsgiver henter ut skattekortet som Skatteetaten foreslår for deg, om som du «godtar» dersom du ikke endrer set. Det er ikke arbeidsgiver som velger tallene, det har de ikke anledning til. Det er DU som må korrigere for forventer inntekt, renter osv. Arbeidsgiver henter ut opplysninger, det er alt. 32
kajakn Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fikk tilbake skattemelding/selvangivelsen i dag, og ble mildt sagt sjokkert. Jeg er en enslig forsørger, jobber som lærer, får null i bidrag fra barnefar. Likevel, nå har jeg fått beskjed om at jeg skal betale ca. 8600 NOK i restskatt! Jeg er veldig langt nede nå, og forstår ikke at dette er mulig. I fjor fikk jeg restskatt på ca. 3000 NOK, og syntes det var mye. Å se det stå 8600 NOK denne gangen, føltes som en knyttneve i magen. Er det mulig å klage på dette? Synes det er helt vanvittig, at en vanlig lønnsmottaker skal måtte betale så mye i restskatt. Det er til gjengjeld arbeidsgiver som henter ut skattekort, så er jo ikke engang jeg som har bestemt hva mitt forskuddstrekk skal være. Stod at forskuddstrekk var ca. 133 000 kr, men at beregnet skatt og avgifter var 142 000 kr....Så nesten 9 000 i restskatt. Er bare slått ut, orker ikke gjøre noe. Ikke motivert til å jobbe engang når dette skjer. Har lite til overs hver måned, og nå plutselig skulle betale over 8000 NOK i restskatt. Erfaringer med å klage på dette? Hjelper det i det hele tatt? Anonymkode: 93861...d6a Der tar du feil! Det er du som bestemmer hva skattetrekket ditt skal være! Arbeidsgiver henter jo bare ned det skattekortet som ligger der. Det skattekortet baserer seg på tall et par år tilbake, så hvis du har hatt noen endringer i inntekt eller andre ting i løpet av det siste året, så må du jo gå inn og endre skattekortet ditt! Hver gang jeg får skattekort, så går jeg jo inn og ser på det, og sjekker at alle de opplysningene som ligger der er korrekte!! Så det jeg anbefaler at du gjør med en eneste gang er å få inn og se på skattekortet ditt for 2021, for hvis ikke får du nok restskatt til neste år også! Siden du fant skattemeldingen din, så regner jeg med at du også vet hvor man endrer skattekort, da man logger på skatteetaten for dette også. Restskatten skyldes jo at du har betalt for lite skatt i løpet av året! Har du sjekket at alle fradragene dine er korrekte da? Du kan ikke klage på restskatten, men du kan gå inn og sjekke at alle fradrag har kommet med! Hvis det mangler fradrag, så legger du inn disse og får beregnet skatten på nytt! Men som sagt: Ikke glem å kontrollere skattekortet ditt for 2021!! 7
TBergh Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Hei. Ja du kan klage. Men nå kalles dette endring, ikke klage. Imidlertid tror jeg ikke at din restskatt skyldes annet enn at forskuddstrekket har vært satt for lavt. Så sjekk skattekortet for dette året, så dette ikke skjer på nytt for inntektsåret 2021. Du kan gå til denne siden på nettet https://www.skatteetaten.no/skjema/klage-pa-skatteoppgjoret/ Det du også kan gjøre er å sende en søknad om delinnbetaling av restskatten. Da må du legge ved lønnsslipper, og dokumentere andre utgifter, så som for barn oppgi barnets fødsels og persnnr. samt boligutgifter, hva du betaler i husleie. Sett opp en beregning som viser netto utbetalinger, trekk fra utgifter – husleie, utgifter til barn SFO og/eller barnehage. Beløpet du får nå deler du på det skyldige restskattebeløpet. Be også om rentefritak av restskattebeløpet. AD barnebidrag Gå hit på Navs sider og les om barnebidragsforskudd. https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/bidragsforskudd#chapter-1 Håper dette gir noe hjelp Med vennlig hilsen TBergh 20
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a Henter ut skattekortet ja, men arbeidsgiver er ikke ansvarlig for at opplysningene i det stemmer. Hvordan mener du at arbeidsgiver skal ha oversikt over dine fradrag, gjeldsrenter o.l. De henter skattekortet elektronisk, istedet for at du leverer de i papirform. Opplysningene i det er det likevel du som er ansvarlig for. Anonymkode: 2c8df...628 12
Snacks Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 Husk på at du må føre inn reisefradrag i år. Tror jeg hørte noe om pga at mange har hatt hjemmekontor så har de ikke automatisk ført opp reisefradraget. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 Du må sjekke om tallene i skattemeldingen er riktige og endre de som evt. er feil pluss føre opp evt. fradrag som mangler. Når du får skattetrekksmeldingen i desember må du logge inn på skatteetaten.no og sjekke at tallene som skattetrekket er beregnet ut fra er rett. Hvis ikke må du endre tallene slik at du får nytt skattekort. Det er ditt ansvar - arbeidsgiver kan ikke vite om tallene er riktige. Anonymkode: c7253...c92 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 Har du ført opp alle fradagene du kan etter at du fikk skattemeldingen, feks foreldrefradraget på 25.000kr med 1 barn? Du kan trekke fra utgifter til barnehage, barnepass, kjøring til og fra hvis det er omvei fra jobb, fritidsaktiviteter, sfo osv. Hvis du har to barn 40.000kr i foreldrefradrag. Anonymkode: e1c9e...c04 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 TBergh skrev (3 minutter siden): Hei. Ja du kan klage. Men nå kalles dette endring, ikke klage. Imidlertid tror jeg ikke at din restskatt skyldes annet enn at forskuddstrekket har vært satt for lavt. Så sjekk skattekortet for dette året, så dette ikke skjer på nytt for inntektsåret 2021. Du kan gå til denne siden på nettet https://www.skatteetaten.no/skjema/klage-pa-skatteoppgjoret/ Det du også kan gjøre er å sende en søknad om delinnbetaling av restskatten. Da må du legge ved lønnsslipper, og dokumentere andre utgifter, så som for barn oppgi barnets fødsels og persnnr. samt boligutgifter, hva du betaler i husleie. Sett opp en beregning som viser netto utbetalinger, trekk fra utgifter – husleie, utgifter til barn SFO og/eller barnehage. Beløpet du får nå deler du på det skyldige restskattebeløpet. Be også om rentefritak av restskattebeløpet. AD barnebidrag Gå hit på Navs sider og les om barnebidragsforskudd. https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/bidragsforskudd#chapter-1 Håper dette gir noe hjelp Med vennlig hilsen TBergh Takk, men når det gjelder forskudd på barnebidrag, så er det ikke noe å hente for meg, så lenge barnefar nekter, fordi: Du har ikke rett til forskudd dersom: Bidragsmottaker har en samlet årsinntekt over kr 534 400. Inntekten overstiger grensen for når du kan ha rett til forskudd Så barnefar kan fortsette å gi blaffen. Tror ikke det er noe jeg kan gjøre. Anonymkode: 93861...d6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå