Gå til innhold

Tips til "meal prepping"

aloc

Anbefalte innlegg

Sliter ofte med at jeg ikke orker å lage meg mat, og tenkte å begynne med "meal prepping" slik at jeg alltid har noe klart når jeg blir sulten. Det ender ofte med at jeg ikke orker å lage meg noe mat og tar noe snacks isteden. 

Har du noen gode tips å dele?

Gjerne glutenfritt 😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å lage litt ekstra, sånn at du bare legger posjoner i fryseren også er det bare å varme i mikroen? 😊 

mamma pleier gjøre det, tar ut en pose fra fryseren et par timer før middag, og i mikroen for å få det varmt før middag

Anonymkode: 79f13...795

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å lage litt ekstra, sånn at du bare legger posjoner i fryseren også er det bare å varme i mikroen? 😊 

mamma pleier gjøre det, tar ut en pose fra fryseren et par timer før middag, og i mikroen for å få det varmt før middag

Anonymkode: 79f13...795

Dette gjør jeg ofte! Men det gjelder liksom bare middag. Er andre måltider jeg sliter med å få i meg. Spesielt lunsj, men også frokost. Knekkebrød og yoghurt funker, men ofte jeg ikke har lyst på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glutenfritt havregryn til frokost med oppkuttet banan/bær? 

Kjøleskapsgrøt med chia-frø (forberedes dagen/flere dager før)

Frokost og lunsj er mer mat man lager der og da, men du kan jo ha middagsrester til lunsj også :) 

Anonymkode: e1b2d...237

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Glutenfritt havregryn til frokost med oppkuttet banan/bær? 

Kjøleskapsgrøt med chia-frø (forberedes dagen/flere dager før)

Frokost og lunsj er mer mat man lager der og da, men du kan jo ha middagsrester til lunsj også :) 

Anonymkode: e1b2d...237

Takk for gode tips. Kjøleskapsgrøt hadde jeg nesten glemt, det er jo utrolig godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ferdig preppet, men raske retter å lage uten mye forberedelser: 

Lunsj: Stekt og skivet kylling (https://www.denstoltehane.no/product/stekt-skivet-soltorket-tomat/) tilsetter paprika, agurk, avokado og tomat. Klart på et par minutter.

Samme med fiskekake: varm ønsket mengde fiskekake, server med salat og gjerne avokado. 

Rask fiskesuppe: Rester av fisk og grønnsaker fra middag, eventuelt spe med mer grønnsaker, ha i kjele, tilsett en boks knuste tomater og litt vann, fiskebuljong og/eller krydder, la koke et par minutter.

Anonymkode: e6c69...02f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Av ferdige retter i fryseren har jeg; pai i ulike varianter, wok, gratenger, eggemuffins.

I kjøleskap har jeg gjerne kjøleskapsgrøt, fritatta, nudelsalat, blomkålsalat. 

Utover det matprepper jeg gjennom å: Steke opp kyllingfilet eller dampe en laksefilet, lage falafler, vaske og legge grønnsaker i ziplockposer, koke noen egg, lage hummus/guacemole. Da er det raskt å fikse en enkel lunsj/middag. 

Anonymkode: 0508a...9cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg halv-prepper en god del. Steker dobbelt/tripplet av grønnsaker og kjøtt og benytter det til ulike restemiddager. Feks blir en kyllingmiddag med grønnsaker og pasta gjerne til både enchiladas og omelett. 

Anonymkode: 49585...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan anbefale å hakke opp eksempelvis grønnsaker om kvelden og legge i kjøleskapet til neste dag. Da er det omtrent like enkelt å lage grønnsakssuppe som fra pose. 

Anonymkode: 2bd35...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...