Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannnen min har spesialkompetanse i sitt felt og blir stadig spurt etter i bransjen sin. (Anleggsbransjen) Han har begynt å vurdere å starte for seg selv. Nå er han ansatt og firma han jobber fakturerer 1200kr timen for hans tjenester, han tjener ca 400kr timen. Hadde han jobbet for seg selv kunne han fakturert 1200kr og styrt dagene selv. Hvor komplisert er det egentlig å drive for seg selv? Er det noen selv de uten erfaring kan få til? Jeg blir svett av tanken på skatt, fakturering, moms og alt det der:-/ råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er viktig å tenke på at de 1200 som faktureres i timen dekker en god del andre ting enn bare tiden til mannen din. Vet ikke om tjenestene er moms-pliktige f.eks. Dette kan utgjøre så mye som 25% av de 1200. Da er du nede på 900 timen. Så er det betaling for kjøring, administrasjon og andre utgifter som arbeidsgiveravgift inne i bildet. Tror det er viktig å tenke igjennom hvor mange oppdrag han trenger for å dekke opp den lønna han ønsker å ha og hvor mye av tiden hver arbeidsdag han realistisk kan klare å dekke opp med oppdrag når han ikke er tilknyttet et firma. Det kan jo hende at det går med mye mere tid til å administrere enn det han gjør i dag f.eks. og dette vil jo disse 1200 i timen måtte dekke opp denne tida. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen din må skatte mye mer som selvstendig næringsdrivende, i tillegg kommer kostnader og moms. 

Han vil tjene mer, men ikke nødvendigvis så mye mer🙂 Det kommer an på hvor lønnsomt han klarer å drive, som er litt av nøkkelen til suksessen. Men han må finne ut av det selv på en måte. Alle gjør og tenker litt forskjellig, og utgiftene til bedriftene vil derfor variere.. 

Anonymkode: 8b0f0...40f

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det andre skriver.

Jobben fakturerer 2 800 kroner timen for min jobb. Men når jeg regner på det ville det vært mye, mye dyrere for meg å være selvstendig næringsdrivende. Nå slipper jeg moms, jeg får alt utstyr gratis, jeg har andre som fakturerer, andre som fører regnskap, jeg får tilganger til nødvendige programmer og informasjon gratis. 

For ikke å snakke om at jeg er helt trygg om jeg blir syk og ikke kan fakturere timene mine, de står for forsikringer, pensjonssparing, med mer. Om jeg har en dårlig måned og har lite fakturerbar tid er lønnen min akkurat den samme. Jeg får kundene "gratis" da de henvender seg til oss, i stedet for å selv måtte være i markedet og skaffe kunder, og drive markedsføring. 

Anonymkode: 54812...2ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For ikke å snakke om rettigheter man mister I NAV osv.. det er også verd å ta med i beregningen. 

Anonymkode: 8b0f0...40f

• Liker 1
Gjest Timeplan
Skrevet

Det er ikke spesielt komplisert å drive for seg selv, men det er sjeldent mer lønnsomt enn å være normal arbeidstaker med tanke på sykepenger, trygd, pensjon og så videre.

Skrevet (endret)
Zurazurafina skrev (2 timer siden):

Mannnen min har spesialkompetanse i sitt felt og blir stadig spurt etter i bransjen sin. (Anleggsbransjen) Han har begynt å vurdere å starte for seg selv. Nå er han ansatt og firma han jobber fakturerer 1200kr timen for hans tjenester, han tjener ca 400kr timen. Hadde han jobbet for seg selv kunne han fakturert 1200kr og styrt dagene selv. Hvor komplisert er det egentlig å drive for seg selv? Er det noen selv de uten erfaring kan få til? Jeg blir svett av tanken på skatt, fakturering, moms og alt det der:-/ råd?

Hvis han har et bra faglig og menneskelig miljø rundt seg på jobben, så anbefaler jeg han å fortsette der. Han har god lønn, han får sykepenger når han blir syk. Han slipper å bekymre seg for innsalg, byråkrati og alt mulig.  Jeg er  lut lei å drive for meg selv, så det har jeg sluttet med.  Det er sosialt dårlig å ikke være inkludert på en arbeidsplass. 

Jeg synes det generelt  er en dårlig ide å drive enmannsbedrift. Skal det være bedrift så bør det være litt størrelse på det. Det blir ikke mye penger om man må gjøre alt arbeidet alene.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...