Gå til innhold

Flytte sørover med barn - verdt det? (med tanke på øvrig familie)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vurderer å flytte laaangt sørover fra Nord-Norge, men vil da flytte fra to par med foreldre, ei søster m/litt eldre barn, og et par-tre søskenbarn m/små barn, i tillegg til venner og våre egne tanter og onkler. Har litt slekt i sør som vi ville kommet nærmere, men de vi har mest kontakt med er her i hjembyen. Problemet er at vi er så lei av den korte sommeren her oppe, og mørketiden! Ser for meg at både vi og barna vil få bedre livskvalitet å bo et sted som for eksempel Kristiansand eller Fredrikstad etc., da vi er aktive og liker å være ute og finne på ting. 2/3 av året i nord er det vanskelig å være ute, synes vi. 

Er det noen som har erfaring med å flytte fra størstedelen av familien, særlig med tanke på barna? Vi vil jo få besøk av i alle fall besteforeldrene, men synes allikevel det er trist å tenke på at om vi flytter så har de bare oss foreldrene som familie i byen, både nå (begge er under 5 år) og når de er voksne. 

Anonymkode: 73686...3f8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke verdt det. Familie er gull verdt. Vi flyttet fra min familie til hans. 10 timer. Angrer dypt. Ble brudd også da. Flott her, da. Men savner familien min. Vet ikke hvor lenge vi har mamma. Og pappa døde i fjor.

Anonymkode: e5c68...6ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri brutt opp familien sånn som det, kjøp heller ei lita billig hytte sørpå som dere reiser til innimellom. 

Anonymkode: 7afca...0e1

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke flyttet fra sosialt nettverk, nei. Familie ja - sosialt nettverk nei. Sørlendinger er kjent for å være veldig vanskelige å komme innpå (er oppvokst i Krs selv). 

Det kan være enklere å komme seg ut mtp mørketid, men på Sørlandet har en jo også mye regn/slapse/isholke som ikke frister særlig. 

Jeg har bodd i Oslo/Bergen/Kristiansand - og utetid her er også noe begrenset. Ikke så mye pga lys, men fordi snø ligger sjeldent lenge (ender fort opp som bare våt snø, slapse og is). 

Sommeren i Kristiansand er IKKE representativ med resten av året.

Og det kan være veldig vanskelig å få innpass sosialt.

Ta ei uke ferie midt på vinteren først, og tenk litt på at hverdagene jo blir jobb og ikke utetid. På vinteren er det mørkt her også før en går fra jobb, og når en reiser til jobb. 

Jobbmarkedet er og rimelig støvsugd nå, men spørs jo hva dere jobber med. 

Hadde mye heller kjøpt/leid hytte på Sørlandet i ferier og fått det beste av landsdelen. 

Selv om det er mørkt kan man fint være ute, hos dere ligger jo snøen :) 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra nord til sør før vi fikk barn. Hans familie bor der vi bodde før, min bor her vi bor nå. Vi angrer bittelittlitt, for vi fikk bare ett barn og ingen av mine søsken har barn, mens mannens søsken har barn rundt samme alder som vårt barn. Hadde vært så fint å ha noen søskenbarn å være sammen med i høytider og andre familiebegivenheter f.eks. Vi er også mye ute, men det er veldig lite ski- og akeføre her, så det hender vi lengter tilbake til snøen i nord for barnets skyld. 😛 

Men vi savner absolutt ikke mørketiden. Og kulden. Jeg tror ikke det ville vært verdt det for vår del å bo der. Det blir jo en prioriteringssak hva man synes er viktigst i hverdagene, som det jo er flest av. Nå har vi jo familie her også, selv om det bare er voksne, men selv vokste jeg opp med all slekt på andre kanten av landet, og det var aldri noe savn for meg. Men jeg hadde ikke prøvd noe annet da.

Anonymkode: 1fb42...d7e

Skrevet

Vi bor i Oslo med to små barn, mens foreldrene våre bor langt unna. På grunn av jobb osv. er det ikke aktuelt for oss å flytte til noen av hjemstedene våre, men hvis det ikke hadde vært for det hadde jeg aldri bodd så langt unna. Jeg er utrolig misunnelig på naboene som har to besteforeldrepar i nærheten, som stadig vekk får hjelp til alt fra å hente i bhg til barnevakt en helg, eller bare å spise middag sammen på søndag. Vi får aldri avlastning uten at vinninga egentlig går opp i spinninga, siden vi da må ha overnattingsbesøk i flere dager, og "varte opp" de andre dagene. 

På de 5.5 årene vi har hatt barn har vi hatt barnepass om natta to ganger... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Fnuggolina said:

Jeg hadde ikke flyttet fra sosialt nettverk, nei. Familie ja - sosialt nettverk nei. Sørlendinger er kjent for å være veldig vanskelige å komme innpå (er oppvokst i Krs selv). 

Det kan være enklere å komme seg ut mtp mørketid, men på Sørlandet har en jo også mye regn/slapse/isholke som ikke frister særlig. 

Jeg har bodd i Oslo/Bergen/Kristiansand - og utetid her er også noe begrenset. Ikke så mye pga lys, men fordi snø ligger sjeldent lenge (ender fort opp som bare våt snø, slapse og is). 

Sommeren i Kristiansand er IKKE representativ med resten av året.

Og det kan være veldig vanskelig å få innpass sosialt.

Ta ei uke ferie midt på vinteren først, og tenk litt på at hverdagene jo blir jobb og ikke utetid. På vinteren er det mørkt her også før en går fra jobb, og når en reiser til jobb. 

Jobbmarkedet er og rimelig støvsugd nå, men spørs jo hva dere jobber med. 

Hadde mye heller kjøpt/leid hytte på Sørlandet i ferier og fått det beste av landsdelen. 

Selv om det er mørkt kan man fint være ute, hos dere ligger jo snøen :) 

Selv om vinteren i sør også kan være kjip, så kan det ikke helt sammenlignes, for i nord varer den så mye lenger. 😛 Her er det jo skikkelig vår nå. :) Også gjør det stor forskjell på humøret, i alle fall for min del, å få et glimt av sola i løpet av dagen på vinteren, selv om jeg sitter på jobb når det skjer.

Men det med jobb er et godt poeng. Og snø, hvis man liker å benytte seg av den, så bør det absolutt tas med i vurderingen, for her er det stusselige greier. 😛

AnonymBruker
Skrevet

Dere har noe familie der i sør. Det kan jo hjelpe på. Det er klart at dere pr nå har mest kontakt med de som er fysisk nærmere, men om dere flytter så får dere mer kontakt med de der sør dersom dere ikke bosetter dere altfor langt unna.

Skal selv flytte sørover snart, nettopp pga den totale livskvaliteten. Her i nord er været (les: vinteren) veldig dominerende, og sommeren... vel, den er over på ett par dager.

Vi er enda noen måneder unna våren :(

Jeg tenker at så lenge familien vil komme og besøke dere, og dere besøker de, så hadde jeg gjort det. Kanskje jeg er en smule farga over tilværelsen i nord selv. Gleder meg så sinnsykt til å flytte!! Teller omtrent ned dag for dag, måned for måned nå. Planlegger flyttingen og logistikken i hodet hele tiden 😛

Anonymkode: 28d38...7a0

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om vinteren i sør også kan være kjip, så kan det ikke helt sammenlignes, for i nord varer den så mye lenger. 😛 Her er det jo skikkelig vår nå. :) Også gjør det stor forskjell på humøret, i alle fall for min del, å få et glimt av sola i løpet av dagen på vinteren, selv om jeg sitter på jobb når det skjer.

Men det med jobb er et godt poeng. Og snø, hvis man liker å benytte seg av den, så bør det absolutt tas med i vurderingen, for her er det stusselige greier. 😛

For meg er vinter i Oslo og Kristiansand et helvetes sammensurium av slapse oppå isholke som smelter, så snø oppå....

Ungene hater det :P

Det nytter jo ikke å gå i skauen når det er speilglatt liksom.

Men klart: bypåskeferien er fin uten snø synes jeg. Men den kan man jo ta i sør når msn bor i nord og :) 

Problemet med Oslo er at mange barnefamilier flytter ut av kommunen.

Problemet med Kristiansand er kulturen, og det sosiale.

Jeg har mange venner hjemme, og har venner her i Oslo - men Kristiansand er jo døden uten sosialt nettverk.

Helt ærlig talt kan sørlendinger være jævlg kjipe, tror ikke nordlendinger forstår alt mellom linjene av avvisning :P Religion og kultur har mye innflytelse også på de som ikke er sånn. Man må passe seg mye mer for hva man mener/sier. 

Men, har man venner der og/eller familie kan det være annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra Vestlandet til Kristiansand. Har to barn. Vi stortrives, og kommer aldri til å flytte tilbake til regnet. 

Skjønner ikke alt det pratet om lite sosiale sørlendinger, det har vært null stress å få et godt nettverk her. Virkelig, vi har vel aldri vært mer sosiale. 

Anonymkode: dbeba...43f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart mye bedre oppvekstforhold i Sør-Norge!!!

Anonymkode: 73091...8d2

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt Fredrikstad i så fall. Der er dere både nærme Oslo og Gøteborg. Da er det lettere å farte litt rundt.

Og folkene er veldig koselige og lett bli kjent med i Fredrikstad.

Anonymkode: c8ce5...4a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi flyttet fra Vestlandet til Kristiansand. Har to barn. Vi stortrives, og kommer aldri til å flytte tilbake til regnet. 

Skjønner ikke alt det pratet om lite sosiale sørlendinger, det har vært null stress å få et godt nettverk her. Virkelig, vi har vel aldri vært mer sosiale. 

Anonymkode: dbeba...43f

Enig! Her er alle koselige. Sånn à la Julie fra Norges tøffeste

Anonymkode: fa84e...3e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner dere.  Vi bor i Bergen, og alt regnet gjør vinteren grå og mørk (og siden det er svært lite snø her blir det dystert, så føler litt vi har mørketid her også). De tre andre årstidene er milde, men veldig våte. Jeg tror også vi ville trivdes bedre i et tørrere klima som det er på Sørlandet og Østlandet (som virkelig ikke kan klage på været). 
Det er nok vanskelig å si om det er verdt det eller ikke- det kommer vel an på hvor mye været faktisk plager dere- og hvor mye dere har mulighet til å få besøk/reise på besøk. Det er også veldig annerledes å få besøk (som jo kan være litt stress) og det å få hjelp til barnepass i hverdagen. 

Anonymkode: aacdd...d08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...