AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Hei! Er det veldig stor forskjell på været, temperaturene og lyset i Sør/Øst- og Nord-Norge? Ønsker særlig svar fra dere som har bodd begge steder! Lurer særlig på det med vinteren fra november - februar. Da er det mørkt i Nord-Norge store deler av døgnet, men er det ikke egentlig det i sør også? Også har jeg inntrykk av at det er gjerne fin vår i Sør- og Øst-Norge, mens kanskje høsten er finere i nord? I Nord-Norge er det mange turmuligheter, muligheter for å ta med barn på andre steder enn lekeplass osv, og særlig er det mye fjell her. Hvordan er det de ulike stedene på øst- og sør-landet som dere kjenner til? Og hvordan er det med snø på vinteren i sør og øst? Er klar over at Sør- og Øst-Norge er veldig stort, men svar utifra din erfaring der du har bodd! :) Hilsen ei som vurderer å flytte sørover Anonymkode: bb322...83d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Vi har ikke vinter, på kysten av sør og østlandet. Anonymkode: ea339...c18
Skiftenøkkel Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 I sør-trøndelag begynner det å lysne mellom kl. 8-9, og blir mørkere fra rundt kl. 15. På svarteste vinteren. Fra Siste halvdel av januar er skikkelig fin tid, man kan nesten merke hvordan dagen blir lengre. Ikke spesielt mye snø før jul, har inntrykk av at det snør mest i Mars. Men den snøen "blir det liksom ingenting etter". Kan variere veldig fra år til år.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Stavanger her. Sjeldent vinter, to netter med frost, snø hvert 5.år.... ofte fin høst, eller då regner det 20 dager is strekk..... våren kommer ofte til påske, kan ofte ha 20 grader i april. Mørkt og trist fra oktober til februar. Nå er det lyst og fint. Vi har selvsagt ikke midnattsol, men om sommeren så syår sola opp før 05 og går ned etter 11....iallefall føles det lyst hele døgnet! Og vi har da masse natur i sør Norge! Masse fjell og fjorder, fosser og sandstrender! Anonymkode: 56753...6aa
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Bodde to år på Østlandet/Oslo (er nordfra), og opplevde ordentlig vinter med skiføre og masse snø, kunne faktisk gå på ski til jobb i nærheten av Gardermoen, godt skiføre til rundt påske. Det var ordentlig vår, ikke sånn som nordpå at det er vinter til begynnelsen av juni og så bang - sommer liksom. Opplevde også den forferdelige sommeren i 2018 med alt for mye varme, alt for tørt, klamt, varmt og fælt. Det ble liksom for mye av det gode. Har du ikke egen bil krever det litt mere planlegging å komme seg ut på tur, til fjells eller avgårde til fine turområder i innlandet. Alt for masse flate skogsområder! Kysten er fin, flott å kunne bade fra tidlig i mai, fine turområder. Men jeg er hjemme i nord igjen 🙂 (og folk flytter fra Oslo nå i disse koronatider fordi de bor alt for trangt og at alt er stengt ned). Anonymkode: 45d6d...a18 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Og vinteren sørpå: folk klagde over mørketid, men sola skinte jo hver eneste dag, så det var jo bare syt! Anonymkode: 45d6d...a18 3
Kågebruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Bedre sommervær på Østlandet bortsett fra i 2018. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Kågebruker skrev (10 minutter siden): Bedre sommervær på Østlandet bortsett fra i 2018. Vinteren 2018/2019 var også ganske fæl. Men vanligvis er det fint på sommeren. Mer luftfuktighet her på Østlandet, enn oppe i Helgeland, så kulden oppleves også mer bitende. Ihvertfall her ved kysten. Ville heller tatt meg en spasertur i 15 minus i Nordland, enn 5 minus her på Østlandet. Det er mange fine steder å oppsøke i naturen her også. Men syns det er finere i Telemark, hvor det er litt mer terreng. Vet faktisk bare om en liten og tragisk lekeplass som ikke er i barnehager her. Det er ho mørketid her også men, er lengre lyst på dagene her på Østlandet. Men savnet nordlyset sykt mye. Bodde i Narvik en stund for å studere, og nordlyset der var bare så vakkert. En annen ting er at jeg fikk helt hetta i starten av hvor mye folk det var. Følte det litt klaustrofobisk i gå i butikken pga så mye folk😅 Anonymkode: f5d31...b70
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Jeg har bodd i Finnmark i nord, østfold, rogaland og hordaland. Og ja, der er store forskjeller. Det er IKKE mørketid i sør. Midtvinters i sør, er som oktober og måneskiftet feb/mars i nord når det kommer til lystet. Vinterne nord og sør kan ikke sammenliknes. Men, felles for begge landsdelene er at de blir våtere. Det er svart som natta her fra november til februar. Nå er vi forbi vårjevndøgn, så nå nærmer vi oss midnattsola. Da er det lyst som dagen fra mai til august. Når vi stiller klokka (gud som jeg hater det), så er det om å snu en bryter. Det blir plutselig lyst på kveldene, men motsatt på høsten. Da kommer mørket plutselig på ettermiddagen og det går da fort den ene eller andre veien. Døgnvill blir man på begge sider av sola. Merker godt den blå timen her nå. Den er litt fasinerende. Det regner på vestlandet, av og til blir det snø. Da blir det galematias og alt stopper opp De vinterne jeg har hatt som voksen i nord, har variert veldig mye. I fjor hadde vi uhorvelig mye snø allerede fra tidlig oktober, men det varte som vanlig til mai. Mitt indre ønske er at veiene er snøfrie til 17 mai, men snø i midten av juni er mer vanlig enn uvanlig. Men den blir ikke liggende, heldigvis. Det er ulltøy her fra september til mai/juni. Sommeren, sjeldent over 15 grader. Til gjengjeld føles 15 grader her som omtrent 20 grader i sør pga forskjellen i luftfuktigheten. Vår i nord finnes omtrent ikke. Det går rett fra vinter til sommer. Sommeren er kort, så litt høst før en lang vinter (ref: ulltøy). Trær vokser meget sakte, av de få trærne som er. Frukttær og nøttetrær savner jeg, det finnes ikke her oppe. Vinterdekk er på fra september/oktober til mai, altså ca 8 av 12 måneder. Det må til rett og slett. Kun piggdekk er aktuelt. TS snakker om turmuligheter. Det er vel så mye turmuligheter i sør som i nord, de er bare forskjellige. i nord synes jeg det er mer 'lagt til opp til' langturer, men i sør er det flere kortturer i umiddelbar nærhet. Men der er flere parker og 'småskoger', selv nært byene. Men ved en kort tur i bil, er man på fjellet i sør også. Der er det mer slik at om man ønsker snø på vinteren, kan man oppsøke den. (snakker om kysten) Der er snø på innlandet, i ryfylket i rogaland og stedene innafor kysten. Men det er kortere vintre enn i nord, I sør kommer våren og varmen tidligere, det blir grønt og til 17 mai kan man gå i kjole og kortbukse og jakka kan kastes. Det er mer stabil vår/sommer. Selv september er relativt god og varm. Jeg synes også høsten er finere i sør, pga blant annet trærne. For min del, er det som er mest negativt med sør, er flere folk. Mer tid går med på å stå i kø, vente. Det være seg på matbutikken, konserter, kino, tivoli, 17 mai (flere i toget enn som ser på) osv. Her er 'rushtrafikken' type 5-.6 biler foran en i et kryss 😛 Skal selv flytte sørover snart, men holder meg til kysten for flere vintre med snø som her i nord orker jeg bare ikke. Jeg vet hvor jeg vil. Kall meg gjerne klimaflykning Anonymkode: 4897b...486 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #10 Skrevet 23. mars 2021 Sør, altså agder. Mye deilig vær, sommer og sol. Er fjell langs kysten og litt lenger inn i landet. Ikke langt opp til fjellturer, altså lenger fjellturer. Er litt mørkt, men koselig på vinteren, mye julelys og sol. Er det skikkelig vinter kan det fort bli litt kaldt og mye snø. Som regel ganske tung snø å måke, men med god sørlandsskuffe eller snøfres er ikke det noe problem. Mye skiløyper og skøytebaner. Ikke alltid det kommer så mye snø før jul, men som regel i januar, februar og mars. Av og til kan det være snø fra oktober/november til februar/mars. Flere skisenter som ikke er altfor langt å dra til, Vegårshei, Hovden. Våren er nydelig, vårblomster som kommer frem, våronn, bålgrilling. Høsten er deilig, mye koselig høstvær, men også mye regn og søle. Flotte farger. Sommer, noen steder/ parker i nærheten (dyreparken, den lille dyrehagen, Risør akvarium, mineralparken ++), masse strender. Bade kan man gjøre iallefall hele juni og juli, gjerne også litt i mai og i august. Kommer an på hvor frysen man er. Fjell å gå i er rundt hver en by, men i Åmli er det topp 20 fjellturer. Ulike fjellturer. Alltids noe å gjøre her nede. Er ikke langt til badeland (dyreparken, frolandia), lekeland (sørlandssenteret, Arendal), bowling, kino, vitensenteret, flere sentre til shopping. Kan dra på øytur, f.eks mærdø utenfor Arendal, går båt hver sommer, også mulighet for overnatting (utrolig koselig plass, er en "vei" gjennom hele ene kanten på øya og sti rundt resten, museum og kiosk på mærdø). Klatrepark på Hove. Pluss overnatting på Canvas Hove, nylig opprettet plass med masse muligheter for mye rart. Padling, dykkekurs osv. Er ikke kjempelangt for å dra til andre storbyer, går tog fra Oslo-Kristiansand-Stavanger, og egen bane fra Arendal som går opp til denne strekningen. Tog fra Arendal opp til nelaug og sykle ned igjen er noen som gjør, evt å gå på nærmeste store fjellet som er Hovdefjell. Som sagt, mye å finne på Anonymkode: 78171...e5b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #11 Skrevet 23. mars 2021 Hei! Jeg er kanskje den rette personen til å svare på dette, da jeg har vært en travel mann og bodd både i Glomfjord, Trondheim, Oslo og Stavanger. Her er forskjellene fra mitt ståsted: Oslo: Et relativt fint sted å begynne da flesteparten av folk kommer herifra. Her er det statistisk mer solfylte dager, tidligere vår og relativt varme dager (veldig stabilt vær i forhold til resten av landet) på sommeren. Men regner det her så regner det mye på relativt kort tid. Mørketider på vinteren er ingenting i forhold til Trondheim og Glomfjord, da det er mørkt mesteparten av tiden, så er det ikke i nærheten like lenge som lengre Nord. Glomfjord: Her er det LENGE vinter, og da er vi så vidt nord for midt Norge. Her er snøen lenge og det er som regel mørkt på vintertid (MEN!) her er det masse snø som igjen bidrar til at det fortsatt er lyst når det er mørkt. Det som er kjipt med å bo her er at vinteren kan være ferdig i Oslo opptil 2 måneder før den ferdig her. For min smak var det for lang vintertid med snevert sommervær. Samtidig kunne det være kaldt i juni (mot 8-9 grader). Sommeren starter seint, og slutter tidlig. Trondheim: En god blanding av Oslo og Glomfjord, men her er det mye mindre snø i forhold til Glomfjord. Da vintertiden er mindre en Glomfjord er den ikke like spesiell da snøen ikke nødvendigvis er her før Januar. Og hvem liker vinter uten snø? Slik er det med det. Samtidig er det ikke spesielt kjempefint vær i Trondheim, men når dagene med fint vær kommer til Trondheim er det veldig fint. Ser også at Trondheim har større perioder med samme vær (er det regn så regner det i flere dager i strekk, er det snø så snør det flere dager etter hverandre osv.) Stavanger: Her kan man si at været er veldig fint da været her som regel er kjempedeilig. Det eneste er at det føles ut som vinteren egentlig er bare kaldt og surt (som dårlig høstvær) hele vinteren. Da det snør her så varer det ikke lenge (blir borte nesten med en gang). Synes det blåste en god del når jeg bodde i Stavanger, men det er vel bare å regne med når det befinner seg så nærme kysten. Mørketiden er ca. like lenge som Oslo. Håper det gav deg en liten ide i hvordan det er i de forskjellige delen i Norge. Anonymkode: 39662...032
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå