Sursøtsaus Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Vær så snill, småbarnsforeldre! Pass på barna deres når dere er ute og reiser. I dag var jeg på fly til Bergen (jobbreise). En familie med flere barn steg ombord og skulle sitte bak meg. Da vi skulle sette oss gikk alle barna fram og tilbake mellom folk og begynte å krangle om hvor de skulle sitte. I løpet av flyturen løp minstemann fram og tilbake i flyet mens han flere ganger klatret på fremmede mennesker, stakk fingrene og hendene i ansiktet på folk han ikke kjente (meg selv inkludert) og INGEN av foreldrene prøvde verken å snakke til han eller stoppe han. Altså, ikke bare er dette frekk oppførsel. Et fly er ikke et barns lekeplass, og spesielt under pandemien så lærer man barna sine til å la være å klå og plage andre mennesker. Det var tydelig at de fleste på flyet syntes det var upassende og jeg reagerer på at ingen av foreldrene prøvde å gripe inn. Jeg tenker ikke bare på at oss andre passasjerer ønsker å få slappe av og bare komme fra a til b, men jeg tenker også på smittevern i denne saken. Selvom barnet ditt kanskje ikke er sykt kan det være bærer av viruset og smitte andre som blir syke. Å klatre på fremmede, ta på alle setene og stikke flere sikkerhetsbelter og bruksanvisninger i munnen er DÅRLIG smittevernhåndtering og dårlig oppdragelse. Så jeg ber dere småbarnsforeldre som skal ut å reise: Ta ansvar, grip inn. Jeg forstår det ikke bare er å be ungen slutte og at det sikkert er superstressende å reise med barn, men jeg vil heller sitte på en reise hvor et barn klager og sutrer for at hen kjeder seg enn å være et levene klatrestativ. Og til dere foreldre som prøver så godt dere kan og griper inn: Takk! 19
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Hva med å ta det opp med dem når du sitter der? Har reist mye med både fly, tog og buss men sjelden opplevd tilstander som du beskriver her. Anonymkode: 43040...e02 14
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Hvorfor sa du ikke ifra til flybesetningen da?! Anonymkode: 17743...4ab 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Jøss! Grep ikke flyvertinnene inne? Og var det ingen som sa noe til foreldrene? Det er jo i såfall helt utrolig. Anonymkode: 55174...f23 6
Sursøtsaus Skrevet 22. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva med å ta det opp med dem når du sitter der? Har reist mye med både fly, tog og buss men sjelden opplevd tilstander som du beskriver her. Anonymkode: 43040...e02 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor sa du ikke ifra til flybesetningen da?! Anonymkode: 17743...4ab Vi var flere som kommenterte det til foreldrene. De beklaget seg der og da men de tok ikke videre ansvar. 3
Sursøtsaus Skrevet 22. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jøss! Grep ikke flyvertinnene inne? Og var det ingen som sa noe til foreldrene? Det er jo i såfall helt utrolig. Anonymkode: 55174...f23 Så ikke flyvertinnene noe sted. De gikk ikke fram og tilbake slik de vanligvis gjør under flygning siden mat og service er midlertidig utilgjengelig pga pandemien 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Noe slikt har jeg aldri opplevd. Skjønner ikke helt hva du vil, TS? Er du en sånn som også generaliserer over «alle menn» og «alle kvinner» fordi du har opplevd en konkret mann eller en konkret kvinne gjøre noe du ikke liker? Eller er denne generaliseringen forbehold foreldre? Anonymkode: 76370...0a3 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noe slikt har jeg aldri opplevd. Skjønner ikke helt hva du vil, TS? Er du en sånn som også generaliserer over «alle menn» og «alle kvinner» fordi du har opplevd en konkret mann eller en konkret kvinne gjøre noe du ikke liker? Eller er denne generaliseringen forbehold foreldre? Anonymkode: 76370...0a3 Jeg har opplevd noe slikt jeg også, men det var heldigvis før pandemien, så barnet ble gjentatte ganger geleidet tilbake til setet. Moren brydde seg ikke, og i det de ansatte hadde gått var det på igjen. Midt oppe i matservering og kaffeservering, et under at det gikk bra. Det finnes faktisk de som ikke irettesetter eller stanser barna sine på fly. Anonymkode: d081a...ef6 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Sursøtsaus skrev (36 minutter siden): Så ikke flyvertinnene noe sted. De gikk ikke fram og tilbake slik de vanligvis gjør under flygning siden mat og service er midlertidig utilgjengelig pga pandemien Men da bruker du knappen i hattehyllen og tilkaller de da! De er der selv om de ikke vandrer frem og tilbake! Anonymkode: 17743...4ab 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Forrige uke skrev jeg et innlegg om foreldre som ikke passer på barna sine i butikken under pandemien. Det er jo samme greia, mange foreldre bare stenger helt av og lar barna leke fri å barneoppdragelse i det offentlige rom. Anonymkode: 84e47...f07 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Du har faktisk lov til å gi beskjed direkte til ungen som driver på! Det er noe av det mest effektive du kan gjøre. De foreldre som har slike barn, er ikke de som henger på forum for å få input i barneoppdragelse. Anonymkode: 6acee...3e7 2
Sursøtsaus Skrevet 22. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har faktisk lov til å gi beskjed direkte til ungen som driver på! Det er noe av det mest effektive du kan gjøre. De foreldre som har slike barn, er ikke de som henger på forum for å få input i barneoppdragelse. Anonymkode: 6acee...3e7 Jeg gjorde det da barnet for andre gang kom bort til meg og skulle mase og prøve å ta på ansiktet mitt. Ba han strengt om å holde opp. Tror ikke foreldrene enset det en gang, men barnet lot kun meg være i fred, men ikke de andre.
Sursøtsaus Skrevet 22. mars 2021 Forfatter #13 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Noe slikt har jeg aldri opplevd. Skjønner ikke helt hva du vil, TS? Er du en sånn som også generaliserer over «alle menn» og «alle kvinner» fordi du har opplevd en konkret mann eller en konkret kvinne gjøre noe du ikke liker? Eller er denne generaliseringen forbehold foreldre? Anonymkode: 76370...0a3 Jeg synes du overreagerer litt vel mye her. Jeg generaliserer ikke, men forteller om en opplevelse. Jeg har opplevd lignende før hvor barn har klatret over enten meg eller bordet mitt på restaurant, unger som løper rundt på offentlig transport og barn som bruker caféer som en lekeplass. Ofte sitter foreldrene og enten bare ser litt unnskyldene ut, eller så gidder de ikke en gang å bry seg fordi de selv skal ha fri slik at det forstyrrer alle andre. Jeg synes du gjør feil når du sier jeg generaliserer fordi DU ikke har opplevd lignende, når jeg har flere eksempler jeg kan komme med som tilsier at jeg HAR opplevd lignende før. Jeg sier heller ikke at dette verken gjelder alle foreldre, derav den siste setningen i innlegget mitt hvor jeg takker foreldre som faktisk tar ansvar. Jeg sier heller ikke at dette gjelder alle barn. Noen er rolige og forholder seg til aktiviteter i setet sitt, men det er ikke noe nytt at barn og fly kan bli en utfordring enten for foreldrene selv eller medpassasjerer. Jeg forstår ikke helt hvordan du får dette til å bli det samme som "alle x" når jeg tydelig skiller på de som ikke gjør noe og de som gjør sitt beste 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Sursøtsaus skrev (9 timer siden): Vær så snill, småbarnsforeldre! Pass på barna deres når dere er ute og reiser. I dag var jeg på fly til Bergen (jobbreise). En familie med flere barn steg ombord og skulle sitte bak meg. Da vi skulle sette oss gikk alle barna fram og tilbake mellom folk og begynte å krangle om hvor de skulle sitte. I løpet av flyturen løp minstemann fram og tilbake i flyet mens han flere ganger klatret på fremmede mennesker, stakk fingrene og hendene i ansiktet på folk han ikke kjente (meg selv inkludert) og INGEN av foreldrene prøvde verken å snakke til han eller stoppe han. Altså, ikke bare er dette frekk oppførsel. Et fly er ikke et barns lekeplass, og spesielt under pandemien så lærer man barna sine til å la være å klå og plage andre mennesker. Det var tydelig at de fleste på flyet syntes det var upassende og jeg reagerer på at ingen av foreldrene prøvde å gripe inn. Jeg tenker ikke bare på at oss andre passasjerer ønsker å få slappe av og bare komme fra a til b, men jeg tenker også på smittevern i denne saken. Selvom barnet ditt kanskje ikke er sykt kan det være bærer av viruset og smitte andre som blir syke. Å klatre på fremmede, ta på alle setene og stikke flere sikkerhetsbelter og bruksanvisninger i munnen er DÅRLIG smittevernhåndtering og dårlig oppdragelse. Så jeg ber dere småbarnsforeldre som skal ut å reise: Ta ansvar, grip inn. Jeg forstår det ikke bare er å be ungen slutte og at det sikkert er superstressende å reise med barn, men jeg vil heller sitte på en reise hvor et barn klager og sutrer for at hen kjeder seg enn å være et levene klatrestativ. Og til dere foreldre som prøver så godt dere kan og griper inn: Takk! Hvorfor sa du ikke i fra? Det hjelper vel ikke at du forteller oss om det? Anonymkode: 4bb96...e35 2
Sursøtsaus Skrevet 23. mars 2021 Forfatter #15 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor sa du ikke i fra? Det hjelper vel ikke at du forteller oss om det? Anonymkode: 4bb96...e35 Vi var flere som sa ifra til både foreldrene og til barnet. Skal være ærlig å si jeg kunne tatt det opp med betjeningen også, men det burde jo være nok å si ifra til dem det gjelder. Jeg skriver det også her fordi KG er et sted man kan få ut litt frustrasjon også, og det hjelper å høre at andre også har hatt lignende opplevelser slik at det ikke bare er meg 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #16 Skrevet 23. mars 2021 Sursøtsaus skrev (11 timer siden): Jeg synes du overreagerer litt vel mye her. Jeg generaliserer ikke, men forteller om en opplevelse. Jeg har opplevd lignende før hvor barn har klatret over enten meg eller bordet mitt på restaurant, unger som løper rundt på offentlig transport og barn som bruker caféer som en lekeplass. Ofte sitter foreldrene og enten bare ser litt unnskyldene ut, eller så gidder de ikke en gang å bry seg fordi de selv skal ha fri slik at det forstyrrer alle andre. Jeg synes du gjør feil når du sier jeg generaliserer fordi DU ikke har opplevd lignende, når jeg har flere eksempler jeg kan komme med som tilsier at jeg HAR opplevd lignende før. Jeg sier heller ikke at dette verken gjelder alle foreldre, derav den siste setningen i innlegget mitt hvor jeg takker foreldre som faktisk tar ansvar. Jeg sier heller ikke at dette gjelder alle barn. Noen er rolige og forholder seg til aktiviteter i setet sitt, men det er ikke noe nytt at barn og fly kan bli en utfordring enten for foreldrene selv eller medpassasjerer. Jeg forstår ikke helt hvordan du får dette til å bli det samme som "alle x" når jeg tydelig skiller på de som ikke gjør noe og de som gjør sitt beste Aldri opplevd det her. Hva er poenget med innlegget ditt? Det gir null mening. Anonymkode: 95049...f6b
Sursøtsaus Skrevet 23. mars 2021 Forfatter #17 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aldri opplevd det her. Hva er poenget med innlegget ditt? Det gir null mening. Anonymkode: 95049...f6b Jeg har aldri opplevd å bli bitt av hund, men jeg kan jo forstå at noen har blitt det og derav har et anstrengt forhold til hunder. Jeg forstår ikke hvorfor min opplevelse blir ulegitimert bare fordi andre ikke har opplevd det samme? 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #18 Skrevet 23. mars 2021 Jeg har opplevd dette flere ganger! Normalt pleier flyverter si ifra til foreldrene, noen ganger fortsetter det som før, noen ganger blir det bedre. Hadde en unge sitte å dra meg i håret på en to timer lang flytur sist. Og at mammaen fikk tilsnakk hjalp ikke. Så utrolig lei av å få andre sine barn oppå meg i det offentlige rom så jeg skjønner godt TS sitt innlegg. Dessverre tror jeg ikke disse foreldre vil gjøre noe særlig etter et innlegg når de ikke gjør noe etter tilsnakk. Neste gang ber du flyvertinnen om å få bytte sete hvis det er mulig. Kan ikke tenke meg at flyene er så fulle nå til dags? Anonymkode: c86b5...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #19 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Noe slikt har jeg aldri opplevd. Skjønner ikke helt hva du vil, TS? Er du en sånn som også generaliserer over «alle menn» og «alle kvinner» fordi du har opplevd en konkret mann eller en konkret kvinne gjøre noe du ikke liker? Eller er denne generaliseringen forbehold foreldre? Anonymkode: 76370...0a3 Enig. Jeg reiser MYE og har aldri opplevd noe slikt jeg heller. Anonymkode: 32d33...8d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå