Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en 27 år gammel jente. Er gift, og lysten på å få barn er nå blitt stor.
Jeg ble diagnostisert med PCOS for ca 2 år siden i forbindelse med at mens uteble over en lenger periode. Ble henvist til gynekolog og fikk påvist pcos.
Jeg veide på daverende tidspunkt 100 kg (162 cm høy). Har nå gått ned 6 kg og mens har vært noelunde regelmessig de siste 8 mnd.

Jeg vet jo at det vil følge mange risikoer med å bli gravid når man er overvektig, men samtidig føler jeg at jeg bør bli gravid nå som mensen er regelmessig? "Smi mens jernet er varmt". Er jo ikke gitt at jeg blir gravid med det første heller.

Er det noen som har erfaringer? Som vil dele sine historier? Hadde satt  stor pris på dette!

Det hører også med til historien at min mann er bekymret for risikoer, og ønsker at jeg skal gå ned i vekt før vi evt prøver. Jeg har prøvd kaloritelling og fysisk aktivitet de siste mnd, men det gir lite resultater på vekten. Har tidligere prøvd KETO, men klarer ikke å holde meg til den dietten.

Anonymkode: 26579...4bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk metformin mot pcos og gikk da ned 10 kg. Det skulle også gi bedre egg og ble gravid på pp6 kontra pp17 med første 😊 Lykke til! 

Anonymkode: 24d3e...24b

AnonymBruker
Skrevet

Det er økt risiko for spontanabort også som gjør at du kan tape tid. Jeg tror jeg ville ha tatt en samtale med lege om hvilken vekt vedkommende mener er idell for deg før dere begynner prøvingen, så prøvd å må det målet. Kanskje gir det deg motivasjon også fordi du vet at i andre enden venter muligheten til å bli gravide ❤️ I mellomtiden ville jeg loggført syklusen, finn ut om den er regelmessig, hvor lang den er, når du ofte har eggløsning ved å eggløsningsteste litt, regne ut om lutealfasen din er lang nok osv. Hvis det er noen avvik så kanskje du trenger medisiner for å få syklusen på rett kjør også. Det tok meg flere prøveforsøk bare på å få kontroll på disse tingene og det var mye å sette seg inn i. Opplevde at det ble mye enklere å bli gravid når jeg fikk kontroll på syklusen. Lykke til.

Anonymkode: 5746e...4d6

AnonymBruker
Skrevet

Må gå ned i vekt først! 

Anonymkode: 5325b...046

AnonymBruker
Skrevet

Tja, du kan jo gjøre begge deler samtidig. Jeg fikk diagnosen i 2018 og brukte et år på å finne ut hvilke tiltak som hjalp for å regulere min syklus og gi meg sunnere hormonhelse. Du har jo god tid sånn aldersmessig, så jeg vil anbefale å gjøre research på kosthold og pcos (leger gir veldig lite konkrete råd, da mye av den nye informasjonen ikke fins i offisielle helseråd ennå).

Det fins mye konkret for en pcos'er å jobbe med, men særlig å regulere blodsukkeret er sentralt. Metformin nevnes jo over her, og jeg vil anbefale et moderat lavkarbo kosthold. Jeg skjønner at keto er vanskelig å holde på, men et moderat er kanskje lettere, med grove kornprodukter, grønnsaker og frukt. Passe på å ha oversikt over produkter med "skjult" sukker. Jeg bytta ut brød med rugsprø med brød, og den daglige juicen. Vite hvilken glykemisk belastning ulike matvarer gir, og spise balansert (dvs, få i seg noe fett hvis man spiser noe karbohydratrikt - f.eks. et par nøtter samtidig som man spiser et eple) Sjekk ut bloggen sukkerfrihverdag for gode tips (hun har pcos)

I tillegg sette seg inn i treningsformer som stabiliserer blodsukker. 

Det sies at pcos kan skyldes flere ting, men for de fleste med overvekt så skyldes det insulinresistens, så da vil det være nyttig å gjøre noe med dette. Jeg er ganske normalvektig, men har mange pcos symptomer likevel. Jeg fokuserte ikke på vektnedgang, men kun på et insulinvennlig kosthold og trening (styrketrening, yoga). Gikk gradvis ned ca 10 kg og har holdt meg der i 2 år ved å fortsette den gode livsstilen (som ikke er en "diett"). Har hatt en spontanabort, men er nå gravid i uke 20 😊

Anonymkode: 303fe...1c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...