AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Hei! Jeg skal selge leiligheten min! Det er en del overfladisk slitasje og jeg lurer på om noen har noen gode tips til hvordan jeg kan shine opp uten å måtte ta de store grepene som å bytte gulv eller kjøkken. Badet Badet er nok minst 10 år gammelt og har følgende problemer. -Flisene er fine, men det grå mellom flisene «ser» gammelt ut (sementaktig greie, ikke gummi). Det ser liksom aldri 100% rent ut. Det er ikke «ille», men kunne klart vært finere. Har noen god erfaring med sånn «fugepenn»? Kan jeg velge hvit selv om fugene er grå? -Dusjkabinettet er i billig plast og ser noe slitt ut selv om det er pent brukt. Er det noen måte å få plasten på veggene i kabinettet til å se klarere/mer shiny ut? -Vaskemaskinen er ganske gammel (sikkert 10 år) og holder nok ikke mer enn 1-2 år til. Gummien rundt trommelen bærer litt preg av dette. Kan den repareres? Gjør det noe? Antar at man ikke kan kjøpe ny til så gammel maskin. -Det er en ripe/sprekk i porselenet i vasken etter at noe falt ned. Denne er ikke dyp, og vises kun når vasken er skitten fordi mer skitt samler seg der. Har sett at man kan kjøpe et sett for å fikse skall/riper i porselenet. Blir resultatet av dette bra? Grunnen til at jeg vegrer meg for å bytte hele «driten» er at vasken har litt spesielle dimensjoner som passer veldig bra inn på dette badet. -Speilene på speilskapet har noen riper. Kan det fikses? Tror ikke jeg får tak i nye dører i akkurat den størrelsen... Glasset foran spotene på skapet er også borte fordi plasten rundt ble sprø og gikk i stykker. Antar at jeg må ha elektriker hvis jeg skal bytte skap. -«Metallet» på kranen og sluket i vasken er billig og ser rett og slett ikke fint ut lenger. Finnes det noe man kan behandle dem med? Kan man bytte ut kun kranen og metallet rundt sluket eller må man ha samme merke/modell? -Dørkarmen på badet har en litt bøyd planke pga fukt på oversiden. Kan den rettes ut? Kjøkkenet -Skapdørene er ripete og misfargede enkelte steder. Jeg vurderer å bare male dem med vanlig veggmaling. Blir det noe bra? -Stekeovnen er urgammel og ikke induksjon. Den er stålfarget med mye riper. Er det noen triks for å få den til å se mindre slitt ut? -En av de medfølgende langpannene har slitt av belegget midt på (tror forrige eier vasket med stålull). Hva gjør jeg med det? Kaste den, eller kjøpe en ny (antar det er standardmål på sånt?) -Isoleringsgummien på kjøleskapet er slitt. Kan man skifte det selv/er det noe vits? -Benkeplaten er i plast og har noen riper. -Kjøkkenviften får jeg aldri 100 ren. Er det noen knep jeg kan bruke på den? Ellers: -Vinduskarmene har noe misfarging der det har stått blomsterpotter. Er det bare å male over? -Parketten har noen hakk og er litt fuktskadet foran kjøleskapet. Man ser at skjøtene ser litt mørkere ut på akkurat de stykkene det gjelder. Kan det fikses? -Vi har satt i vegghyller på veggen over TVen (veldig høy vegg så den er et stykke oppe). Er det best å la vegghyllene stå igjen eller fjerne, sparkle og male over hullene? -Det er persienner på vinduene som er bøyde noen steder. Gjør det noe? Bør jeg kjøpe nye eller bør jeg bare ta dem av og hive dem? -Det er merker etter en dør på ene veggen. Kan man fjerne merket på noen måte uten å måtte male? -Bør jeg sette i sterkere lyspærer i taklampene for å lyse opp leiligheten mer? Ser «kaldt» lys best ut på badet, eller blir det bare sykehusaktig hvis jeg gjør det? Er det noen som har innspill til hvordan jeg kan shine opp mest mulig uten å måtte sette i gang med store prosjekter? Hva er viktigst hvis jeg skulle prioritert? Anonymkode: 56d7c...3d2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Ojda. Det var mye. Mye slitasje, og jeg ser du jobbet mye med å skrive dette. Alt dette kan fikses selvsagt. Men utifra spørsmålene dine, antar jeg at du ikke er spesielt handy, og tenker at du bør vurdere å ikke røre noe av dette, for det ikke sikkert du klarer å få det bra til. Å flekkmale, å pynte på en gris, har jeg ikke spesielt tro på. Ellers, selvsagt kan man både male og bytte fuger. Glem fugepen, det er for små fiks - ikke for hele badet. Man kan selvsagt bytte både vask, og blandebatteri, og bademøbler. Man kan male både vegger og vinduskarmer. Ja, man kan bytte gulv selv også. Nei, du kan ikke male kjøkkendører med "vanlig maling", hvis med vanlig maling du mener veggmaling, den har en annen glans, og du får bare flekker på dørene. Alt annet er små plukk. Vaskemaskin, kjøleskap, platetopp og benkeplate, alt dette kan byttes selvsagt. Men jeg kan ikke se grunnen til at du skal gjøre det før salg. Er dette en veldig gammel og slit leilighet men er i veldig populær og dyr område, i Oslo? Ja, i så fall kan du nesten betale noen for oppussing og fortsatt vinne på det. Eller, nei. Anonymkode: 22821...926
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Vel, denne hadde jeg ikke gjort noe som helst med. Det er oppussingsobjekt. Anonymkode: 71b08...1de
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ojda. Det var mye. Mye slitasje, og jeg ser du jobbet mye med å skrive dette. Alt dette kan fikses selvsagt. Men utifra spørsmålene dine, antar jeg at du ikke er spesielt handy, og tenker at du bør vurdere å ikke røre noe av dette, for det ikke sikkert du klarer å få det bra til. Å flekkmale, å pynte på en gris, har jeg ikke spesielt tro på. Ellers, selvsagt kan man både male og bytte fuger. Glem fugepen, det er for små fiks - ikke for hele badet. Man kan selvsagt bytte både vask, og blandebatteri, og bademøbler. Man kan male både vegger og vinduskarmer. Ja, man kan bytte gulv selv også. Nei, du kan ikke male kjøkkendører med "vanlig maling", hvis med vanlig maling du mener veggmaling, den har en annen glans, og du får bare flekker på dørene. Alt annet er små plukk. Vaskemaskin, kjøleskap, platetopp og benkeplate, alt dette kan byttes selvsagt. Men jeg kan ikke se grunnen til at du skal gjøre det før salg. Er dette en veldig gammel og slit leilighet men er i veldig populær og dyr område, i Oslo? Ja, i så fall kan du nesten betale noen for oppussing og fortsatt vinne på det. Eller, nei. Anonymkode: 22821...926 Takk for gode tips. Da kjøper jeg en annen maling til kjøkkenfrontene. Huset er veldig gammelt, men totalrenovert og delt opp på 80-tallet. Leiligheten ble sist pusset opp for litt over 10 år siden, men det har bodd studenter her så leiligheten er nok litt mer slitt enn vanlig pga det. Den er i et ekstremt populært område, så regner med å selge den lett. Men vil jo prøve å gi et godt inntrykk av den for det. Anonymkode: 56d7c...3d2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Det er alltid lurt å få råd fra et par-tre meglere som kjenner markedet godt, men hvis den ligger i et populært område trenger det ikke være en ulempe å selge den som et oppussingsobjekt. Det som er viktig er imidlertid at den tydelig markedsføres som dette. Megler må gi kjøperne mulighet til å se at de kan gjøre den til akkurat hva de vil, og mange er villige til å betale ekstra for nettopp det. Anonymkode: 93e58...068
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Du må egentlig tenke litt over hva det er verd å legge tid i. Det er mye jobb å male kjøkkenet, og de fleste vil kanskje heller totalrenovere det. Vi solgte i fjor med et kjøkken fra 90-tallet. Litt før vi la det ut vurderte vi å male det fra tre til hvitt, men fant ut at det ikke var verd det. Hadde vi kjøpt huset nå ville vi ha renovert det, og da er det bedre å ikke ha lagt masse penger i det. Det viktigste er at ting fungerer. Er det noe som er vanskelig å bruke? Fokuser heller på det. Lyspærer, male over vinduskarmer og bruksmerker ville jeg ha byttet. Men ikke bruk mye penger på dette. Ingen bryr seg om stekeovn på et ellers eldre kjøkken, eller om din private vaskemaskin er slitt - den følger jo ikke med. Du må rett og slett tenke hva gir et fresh og fint uttrykk (jeg vil si rene flater uten bruksmerker, og god belysning) vs hva er noe du bør gjøre grundig (bytte gulv). Sistnevnte er noe som lett fikses av nye eiere hvis de vil. Hvis noen kjøper så er de klar over at den må pusses opp, men sørg for at den er ren og pen når du viser den frem. Anonymkode: 6bcd3...f9e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå