Gå til innhold

Er jeg den eneste som ikke har sosialt samvær med naboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad for at jeg slipper å ha sosialt samvær med naboene, at jeg slipper å stå å prate med dem om været. Sier kun hei til noen. Flere som liker ett slikt naboforhold?

Anonymkode: ec56a...710

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Nå bor jeg i en blokk i Oslo da, har ikke inntrykk av at det er vanlig med noe særlig naboforhold her. 

Anonymkode: f8a11...2d5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Er jeg den eneste som ikke har sosialt samvær med naboer?"

Nei, selvfølgelig er ikke du den eneste.

Anonymkode: f3044...7be

• Liker 2
Skrevet

Nei. Jeg er heller ikke sosial med naboene her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke det da vi bodde i blokk.

Men etter å ha flyttet inn i et byggefelt der ting er lagt opp til mer sosialt samvær, så har vi blitt langt mer sosiale med naboene. 
Det kommer jo også litt av at barna går inn og ut hos venner i byggefeltet, og at vi voksne da har en del kontakt på grunn av barna. (De fleste i feltet er også i "samme alder". Det betyr også en del.) 

Anonymkode: b5002...5a0

Skrevet

Har ikke noe særlig kontakt med naboene, nei. Hilser når vi treffes, men har ikke vært innom dørene hos noen av dem. 
Nå bor vi i et område med litt spredt bebyggelse, men har 4-5 nabohus i samme vei som oss. De fleste er pensjonister, så vi er ikke akkurat i samme aldersgruppe eller har noe særlig felles. 
Tidligere bodde jeg i et byggefelt med mange familier på samme alder og med barn som gikk inn og ut hos hverandre, da var vi mer sosiale med naboene. 

AnonymBruker
Skrevet

På hils er nok.

Man velger ikke sin nabo.

Pass deg, du kan få en slitsom nabo, som maser på deg. Derfor bør man holde avstand.

I andre land er det normalt å omgås mennesker, hadde naboer som ikke var norske. Disse kunne man omgås.

Anonymkode: 524bd...fdc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg liker å slå av en prat med noen av naboene, spesielt nå under corona og mange av oss er hjemme med våre egne. Hyggelig og forfriskende, været er sjeldent et tema. Slitsomme naboer bare sier jeg hei til og går videre. 

Anonymkode: bb130...b9f

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg har heller ingen interesse å bli venner med naboene mine, et hei holder i massevis. 

Skrevet
  • Jo større byen/stedet er som man bor i, jo mindre kontakt har man med naboene. Her vi bor har vi et fantastisk naboforhold. Vi passer husene for hverandre og tar vare på posten om en nabo er borte noen dager. Dessuten sjekker vi at robotklipperne går som de skal. Absolutt ingen av naboene maser og om de lager f.eks. fiskekaker får vi ofte en middag 🙂 (ja da vi bor i nord). Jeg har bodd noen år i Oslo og der visste man ikke hvem som bodde i naboleiligheten. Prøvde man  å være hyggelig og ta litt kontakt ble man bare sett rart på.
    Synes det er trygt og bra at man kjenner de som bor rundt en. Selvsagt kan man være uheldig å få naboer som ikke er fullt så hyggelige, men da er det bare å ikke ha for nært forhold til de.
AnonymBruker
Skrevet
911 skrev (6 minutter siden):
  • Jo større byen/stedet er som man bor i, jo mindre kontakt har man med naboene. Her vi bor har vi et fantastisk naboforhold. Vi passer husene for hverandre og tar vare på posten om en nabo er borte noen dager. Dessuten sjekker vi at robotklipperne går som de skal. Absolutt ingen av naboene maser og om de lager f.eks. fiskekaker får vi ofte en middag 🙂 (ja da vi bor i nord). Jeg har bodd noen år i Oslo og der visste man ikke hvem som bodde i naboleiligheten. Prøvde man  å være hyggelig og ta litt kontakt ble man bare sett rart på.
    Synes det er trygt og bra at man kjenner de som bor rundt en. Selvsagt kan man være uheldig å få naboer som ikke er fullt så hyggelige, men da er det bare å ikke ha for nært forhold til de.

Slik er det ja. Tror dette skjer pga man er så tett på hverandre i en stor by, det blir for tett. Da blir det slik automatisk.

Passer hus hørtes dramatisk ut, aldri gi ut nøkkler til en nabo.

• Liker 1
Skrevet

Har heller aldri hatt noe behov for sosialt samvær med naboene, verken når jeg bodde i byggefelt eller blokk.

Men nå har jeg barn så da treffer jeg jo andre med barn som bor rundt her og hvis man i tillegg sitter i styret så havner man automatisk i kontakt med naboene, da har man ikke noe valg. :P 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Slik er det ja. Tror dette skjer pga man er så tett på hverandre i en stor by, det blir for tett. Da blir det slik automatisk.

Passer hus hørtes dramatisk ut, aldri gi ut nøkkler til en nabo.

Det kan være noe i det at tettheten generelt gjør at man ikke vil ha for nær kontakt med naboene.
Og man trenger nødvendigvis ikke få nøkkel for å se etter huset, men av og til kan det være en fordel å vite hvordan man kan komme seg inn. Vi har hatt samme naboer de siste 40 årene så vi kjenner hverandre svært godt. Uten å si hvor jeg bor er det sjelden vi låser dørene uten at vi reiser bort flere dager 🙄. Veldig trygt sted der vi passer på og har omsorg for hverandre.

• Liker 2
Skrevet

Har dessverre en nabo som alltid tar kontakt når hun ser oss i hagen.

Jeg synes ofte det holder med å hilse, og ønsker ikke alltid å stå og prate om alt mulig med mine naboer.

Så fra oss blir det ofte til at vi bare jatter med,og venter på at hun skal gå inn/ta hintet om at vi ikke orker å høre på kjadret hennes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
flusa skrev (16 timer siden):

Har dessverre en nabo som alltid tar kontakt når hun ser oss i hagen.

Jeg synes ofte det holder med å hilse, og ønsker ikke alltid å stå og prate om alt mulig med mine naboer.

Så fra oss blir det ofte til at vi bare jatter med,og venter på at hun skal gå inn/ta hintet om at vi ikke orker å høre på kjadret hennes.

Hehe, ja. Noen tar ikke et hint.

Merket meg ei sladrekjerring her jeg bor også. Som legger seg borti de fleste, jeg bare sier hei. Ikke noe mer.

Sånne som går å legger seg borti hva andre gjør liker jeg ikke, punktum. Pass deg selv!

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg er venner med naboene, bor i blokk. Vi besøker hverandre, gjør ærend, på kaffe besøk og slike ting. Har inntrykk at her jeg bor, så prater naboer og kan grille og samles sammen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg er jo en nordmann!

Anonymkode: 53719...cfb

AnonymBruker
Skrevet

Min mann er god venn med naboen på ene siden og over veien. Jeg har aldri sagt hei til de engang. Han går til de og henger uten meg, og de kommer aldri hit. 

Anonymkode: 92483...335

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva du mener med sosialt samvær.

Vi snakker med hverandre "over gjerdet", hjelper hverandre når det er naturlig, har et godt naboforhold,  men vi er ikke venner hvis det er det du spør om.

Forholdet jeg har til naboene mine er overflatisk, men hyggelig.

Anonymkode: 13648...c0e

Skrevet

Jeg vet hvordan én av naboene ser ut. 

Vi hilser, ellers har jeg ingen kontakt med naboene. 

Litt trist... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...