Gå til innhold

Kjøp på Finn.no er forhåndsbetalt, men trolig blitt borte i posten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt og betalt noe over Finn.no som ifølge selger er sendt med posten, uten sporing. Det var selvfølgelig dumt av meg å ikke kreve at det ble sendt med sporing.

Har lest meg opp på lovverket og det sier at det er kjøpers ansvar så lenge pakken faktisk er postlagt. Dette må selger dokumentere.

Mitt spørsmål er, hva er gyldig dokumentasjon på at pakken er sendt i posten? Han har ikke kvittering, men transaksjonen er synlig i hans nettbank. Er dette god nok dokumentasjon? Hva kan jeg kreve å få se for at har sitt på det rene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nettopp det som er greia med å postlegge noe uten sporing - du har faktisk ikke noen sporing eller bevis for at det overhodet er postet. Ikke med mindre du fikk noen til å stå og filme deg mens du pakker inn gjenstanden, og så filmer der du står og adresserer sendingen ved postskranken og filmer mens du overlever pakken/brevet og betaler. Alt dette må være uavbrutt filming, for å bevise at varen faktisk ble lagt i sendingen, og ikke noe annet som ble overlevert ved postskranken.

At man har betalt noe frankering med bankkortet sitt en dato og dette vises i nettbanken, er ingen form for bevis for meg. Det kan være hva som helst, til hvem som helst.

Du har altså ikke noe du kan "kreve" av selger. Dere valgte å gjennomføre uten sporing, da står du der når du ikke mottar noenting. Og dette vet selger.... han kan påstå akkurat hva som helst, og du må bare tro på det.

• Liker 5
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Det er nettopp det som er greia med å postlegge noe uten sporing - du har faktisk ikke noen sporing eller bevis for at det overhodet er postet. Ikke med mindre du fikk noen til å stå og filme deg mens du pakker inn gjenstanden, og så filmer der du står og adresserer sendingen ved postskranken og filmer mens du overlever pakken/brevet og betaler. Alt dette må være uavbrutt filming, for å bevise at varen faktisk ble lagt i sendingen, og ikke noe annet som ble overlevert ved postskranken.

At man har betalt noe frankering med bankkortet sitt en dato og dette vises i nettbanken, er ingen form for bevis for meg. Det kan være hva som helst, til hvem som helst.

Du har altså ikke noe du kan "kreve" av selger. Dere valgte å gjennomføre uten sporing, da står du der når du ikke mottar noenting. Og dette vet selger.... han kan påstå akkurat hva som helst, og du må bare tro på det.

Det er litt det samme jeg har tenkt.... beløpet kan jo stemme med det det ville kostet å sende pakken, men jeg aner ikke om det er skrevet riktig navn/adresse eller om han har påført sin egen returadresse i tilfelle feil. Lurer bare på hvordan forbrukertilsynet vurderer dette....

Skrevet
MiaHI skrev (2 minutter siden):

Det er litt det samme jeg har tenkt.... beløpet kan jo stemme med det det ville kostet å sende pakken, men jeg aner ikke om det er skrevet riktig navn/adresse eller om han har påført sin egen returadresse i tilfelle feil. Lurer bare på hvordan forbrukertilsynet vurderer dette....

Du kan melde han til Finn for svindel, men det er jo ord mot ord. Vet ikke hva de gjør med saker der svindelen er ord mot ord og ikke kan bevises.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man velger å få tilsendt noe uten sporing. Har selv sagt til kjøpere at jeg ikke kan være ansvarlig for at ting kommer frem og at sporing er greit å ha. En av grunnene for at jeg ikke liker å sende, kan fort bli tull. 

Her blir det ord mot ord tenker jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pga manglende sporing er dette ditt ansvar dessverre. Det beste du kan gjøre er å ringe postkontoret du pleier å hente pakker på og spørre om de kan se etter en liten pakke i ditt navn (regner med det er et større brev som ville blitt levert der og ikke i postkasse). Det hender sånne små klumpsendinger ikke blir scannet inn og faller bak en hylle. Jeg har tidligere funnet en del sånne i ettertid og ringt mottaker da jeg jobbet i post i butikk. Er det noe som skal i postkassa er det beste å ringe hovedkontoret i tilfelle de finner den i et tidligere ledd. Men krav på noe har du ikke. 

Anonymkode: fb523...d12

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...