Gå til innhold

Kjøper har plutselig ikke finansiering i orden! Boligkjøp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat solgt leiligheten og det var opprinnelig overtakelse fredag. Men så viser det seg at banken til kjøper ikke vil betale ut lånet da kjøper har et ubetalt inkassokrav (visstnok). 

Pengene har fremdeles ikke kommet inn, de burde vært inne i dag innen 12 hvis alt var i orden. 

Hva skjer nå? Hvis vi må selge på nytt, er kjøper ansvarlig for alle nye utgifter og eventuelt tap hvis leiligheten blir solgt for et lavere beløp? 

Kan kjøper i så fall si at han ikke har råd til utgiftene? Kan vi bli den tapende part? Eller hvordan får man inn pengene for nye utgifter++ hvis kjøper setter seg på bakbeina? 

Anonymkode: 9f5be...d9b

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke betalt rikelig for en megler? I såfall er jeg sikker på han kan svare på alt dette og at du ikke trenger en egen synsetråd her:)

Anonymkode: bc453...d58

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke betalt rikelig for en megler? I såfall er jeg sikker på han kan svare på alt dette og at du ikke trenger en egen synsetråd her:)

Hva er vitsen med et forum om man ikke kan stille spørsmål? Dette er tross alt kategorien for forbruker, jus og økonomi, og hva som skjer i tilfelle kjøper ikke har det finansielle i orden er et legitimt spørsmål.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Huskjøp er forpliktende, så de må nok betale deg for ekstrautgifter. Egentlig så er han forpliktet til å overta huset, men får de ikke lån så får du ingen penger, og det vil du vel ikke

Anonymkode: f12b4...dc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selger via megler eller advokat skal de kunne gi deg råd.  Om kjøpet trekker seg vil du ha krav på dekning av utgifter til nytt salg samt eventuelt tap pga lavere pris.  Dere vil naturligvis få en del ulemper du ikke nødvendigvis kan sette en økonomisk merkelapp på.

Og om kjøper ikke har råd til å betale dette, da blir det ditt tap til slutt.

Anonymkode: ab984...cf7

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan slike situasjoner oppstår. Aksepterte dere bud uten finansieringsbevis? Eller har kunden "lurt" banken til å gi et slikt bevis? 

Jeg ville i alle fall ikke akseptert bud fra noen som ikke har et finansieringsbevis, men samtidig begynner jeg veldig å lure dersom dette ikke er noen god sikkerhet allikevel...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ze.Xhx skrev (3 minutter siden):

Hva er vitsen med et forum om man ikke kan stille spørsmål? Dette er tross alt kategorien for forbruker, jus og økonomi, og hva som skjer i tilfelle kjøper ikke har det finansielle i orden er et legitimt spørsmål.

Et legitimt spørsmål som megler helt sikkert har svar på. Ville heller lagt energien min i å ta en telefon dit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ze.Xhx skrev (22 minutter siden):

Enig! Derfor har man forum 

Anonymkode: 5b4d6...422

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom banken har skrevet ut et lånebevis før kjøper fikk inkasso så kan vel dette skje. Det bør jo være et betydelig beløp da, dumt å stoppe et boligsalg for inkasso på et par tusenlapper.

Anonymkode: 1937b...a78

AnonymBruker
Skrevet

KG er for slike spørsmål.

Budet er forpliktende, så dersom han/hun ikke kan overta huset, så selges det på nytt. Dersom salgssummen er lavere enn det opprinnelige aksepterte budet, så er opprinnelig kjøper ansvarlig for mellomlegget. 

Opprinnelige kjøper er også ansvarlig for ekstra kostnader knyttet til salget. 

Det skjer kanskje ikke så ofte. men megler skal kunne dette. 

Anonymkode: 0cb06...e93

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Megler sjekker jo finansieringsbevis og ringer banken til budgiver. Her har jo noen sviktet?

Anonymkode: e0094...b09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (6 minutter siden):

Jeg ville i alle fall ikke akseptert bud fra noen som ikke har et finansieringsbevis, men samtidig begynner jeg veldig å lure dersom dette ikke er noen god sikkerhet allikevel...

Et finansieringsbevis har vanligvis masse forbehold, blant annet at låntaker har gitt all informasjon og at den økonomiske situasjonen ikke endrer seg.

Anonymkode: ab984...cf7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med megler, de vet hva de skal gjøre. Må dere selge på nytt blir opprinnelig kjøper ansvarlig for å dekke merutgifter og evt mellomlegget dersom dere ikke får like høy pris. Ville varslet banken hans slik at han ikke får finansieringsbevis på nytt. Siden hanenkam kjøpe bolig har han antakelig EK til å dekke dette.

Men det må jo være noen som har bommet her? Enten må jo finansieringsbeviset være gammelt/ugyldig/forfalsket, eller så har eiendomsmegler ikke gjort jobben med å sjekke godt nok?

Anonymkode: ce9e9...104

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, men megler mener jeg ikke trenger å uroe meg enda - det er visstnok for tidlig. Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom banken har skrevet ut et lånebevis før kjøper fikk inkasso så kan vel dette skje. Det bør jo være et betydelig beløp da, dumt å stoppe et boligsalg for inkasso på et par tusenlapper.

Anonymkode: 1937b...a78

Tipper noe liknende har skjedd, for kjøper hadde finansieringsbeviset i orden ved kjøpet. Kjøpet skjedde i februar og overtakelsen skulle skje fredag forrige uke, så kan hende noe har skjedd i mellomtiden. Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...