AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Ser at det er så mange som baserer livet sitt på myter og logiske fallgruver. Fordi de selv har erfart noe så må det være lov, men nekter totalt for det som er vitenskapelig "bevist" (sier bevist i hermetegn fordi ingenting egentlig noensinne er bevist). I stedet så kaster man bort tid og energi på å søke opp alt mulig alternative metoder i stedet for å finne hva som faktisk er forsket på og studert. F.eks når det gjelder barneoppdragelse, det finnes jo mange forskjellige måter, men noe er faktisk studert og forsket på. Noen jobber med dette og har undervist i mange år, hvorfor ikke ha noe kredibilitet til det, i stedet for en eller annen new age person som mener et eller annet sært og skriver en bok for å selge det? Eller vektnedgang, i stedet for å fokusere på at man har et problem med spising som regulere følelser, og å arbeide målbevisst med dette så er det alskens dietter og "livsstilsendringer" som feiler HVER gang. Hva er poenget? Sa til svigerinnen min her om dagen da hun sa at 6-åringen var så hyper på grunn av sukker at "Det er en myte", og hun nektet å tro det fordi hun hadde jo "sett det med egne øyne". Hvorfor? Jeg har jo lest forskning på temaet, og vet en del hva hvorfor-et handler om. Jeg bare frustrerer meg over det, og lurer på om dere har noen uvitenskapelige ideer om hva som gjør at mennesker holder så hardt fast i livsløgner i stedet for å oppsøke troverdige kilder! Anonymkode: 1b832...26c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Det har ofte sammenheng med lav eller dårlig utdannelse. Oppvekstmiljø preget av andre med lav eller dårlig utdannelse vil styrke fenomenet. Anonymkode: a0574...87f 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Hehe. Nå er jo ernæring et fagfelt med mange kontroverser. "Egg er sunt!" "Nei, egg er farlig!" "Nei vent, egg er sunt likevel." Kanskje det blir for mye frem og tilbake, for mye støy🤔 Så folk tenker "jamen forskerne ombestemmer seg hele tiden og alt er jo farlig". Pluss at det er mye dårlig forskning der ute, du kan finne studier av variabel kvalitet som støtter det meste. Anonymkode: cfa65...6cf
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hehe. Nå er jo ernæring et fagfelt med mange kontroverser. "Egg er sunt!" "Nei, egg er farlig!" "Nei vent, egg er sunt likevel." Kanskje det blir for mye frem og tilbake, for mye støy🤔 Så folk tenker "jamen forskerne ombestemmer seg hele tiden og alt er jo farlig". Pluss at det er mye dårlig forskning der ute, du kan finne studier av variabel kvalitet som støtter det meste. Anonymkode: cfa65...6cf Ja, det er mange kontroverser. Men det finnes jo likevel noe de som studerer ernæring enes om. Og når Berit Nordstrand (joda hun er lege) selger en sær diett så går det vel an å tenke at dette gjør hun ikke fordi hun har mer peiling enn folk flest, men fordi hun vil tjene penger. Kritisk tenking, hva har de som kommer med dette å tjene på å gi meg denne informasjonen? Og enkeltstudier er ikke særlig troverdige. Det er jo slike tanker jeg etterlyser. Jeg blir helt matt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har ofte sammenheng med lav eller dårlig utdannelse. Oppvekstmiljø preget av andre med lav eller dårlig utdannelse vil styrke fenomenet. Anonymkode: a0574...87f Det jeg synes er sprøtt er at til og med de som har studert på høyskolen og tatt vitenskaplig metode skjønner ikke dette, skjønner ikke hvordan finne kilder som er troverdige. En annen bekjent mente det var bra å si til barna sine at de ble tjukk av sukker og godteri og å peke på overvektige og si at det var fordi de hadde spist så mye usunt. Blir matt. TS Anonymkode: 1b832...26c
Illuminatum Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, det er mange kontroverser. Men det finnes jo likevel noe de som studerer ernæring enes om. Og når Berit Nordstrand (joda hun er lege) selger en sær diett så går det vel an å tenke at dette gjør hun ikke fordi hun har mer peiling enn folk flest, men fordi hun vil tjene penger. Kritisk tenking, hva har de som kommer med dette å tjene på å gi meg denne informasjonen? Og enkeltstudier er ikke særlig troverdige. Det er jo slike tanker jeg etterlyser. TS Anonymkode: 1b832...26c Nå finnes det vel en rekke metastudier som vises god effekt ved lavkarbo, så der er nok ikke bare enkeltstudier.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Enig at det er fagfelt hvor, selv med forskning, vi vet lite om som med ernæring utover mineraler, vitaminer, og energi, men i det store og hele er etter min mening det som oftest vises i diskusjonsforum ol.: Anonymkode: d6b0d...e4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå