AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 I disse dager er det svært begrenset mulighet til å dra til Danmark eller Sverige for å ta NIPT-test. Jeg er nå i uke 5 og vurderer å få testkitet sendt fra Ultralydkliniken i København. Men hvordan få tatt blodprøven? Dra dere til Unilabs,Volvat eller gjorde det privat? Er det mulig å ta blodprøven på seg selv dersom det er siste utvei? Kjenner dette uroer meg veldig. Anonymkode: 252b3...8b0
prt90 Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I disse dager er det svært begrenset mulighet til å dra til Danmark eller Sverige for å ta NIPT-test. Jeg er nå i uke 5 og vurderer å få testkitet sendt fra Ultralydkliniken i København. Men hvordan få tatt blodprøven? Dra dere til Unilabs,Volvat eller gjorde det privat? Er det mulig å ta blodprøven på seg selv dersom det er siste utvei? Kjenner dette uroer meg veldig. Anonymkode: 252b3...8b0 Hvis du har snill fastlege gjør han det. Hvis fastlegen ikke vil, så ringer du rundt til private legesentre. Da finner du garantert noen som kan ta blodprøven. Det anbefales forøvrig på det varmeste å ta NIPT, da får du en bekymring mindre i svangerskapet.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 prt90 skrev (3 minutter siden): Hvis du har snill fastlege gjør han det. Hvis fastlegen ikke vil, så ringer du rundt til private legesentre. Da finner du garantert noen som kan ta blodprøven. Det anbefales forøvrig på det varmeste å ta NIPT, da får du en bekymring mindre i svangerskapet. Ja, jeg tok det sist da jeg var gravid for 3 år siden. Var veldig betryggende. Nå er jeg over 40 og føler det er ganske viktig å få tatt den. Men er skikkelig stresset for at kanskje ingen vil hjelpe meg. Har time på Volvat litt senere i uken, så skal spørre da. ts Anonymkode: 252b3...8b0 1
Kicki_90 Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Jeg tok hos fastlegen, sa bare at jeg trengte blodprøve, har med egne glass og skal ordne sending selv. De spurte ikke hva det gjaldt, og tok prøven sammen med de andre blodprøvene mine i uke 10. Dette var i februar i år. Hadde også bestilt kit fra ultralydklinikken.dk, var i København sist gang, så kjente til de fra før. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, jeg tok det sist da jeg var gravid for 3 år siden. Var veldig betryggende. Nå er jeg over 40 og føler det er ganske viktig å få tatt den. Men er skikkelig stresset for at kanskje ingen vil hjelpe meg. Har time på Volvat litt senere i uken, så skal spørre da. ts Anonymkode: 252b3...8b0 Er dette virkelig ikke på plass ENNÅ i det offentlige?:O De hadde jo frist på seg til November- du som er over 35 har rett på dette nå etter lovendringen. Har du hørt med fastlegen om det er noen som har kommet i gang med NIPT ennå? Anonymkode: e846e...2f3 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Jeg fikk nei fra fastlege og fra Volvat og Aleris, men fikk tak i et privat legekontor som kunne ta blodprøven av meg. Anonymkode: 8d972...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er dette virkelig ikke på plass ENNÅ i det offentlige?:O De hadde jo frist på seg til November- du som er over 35 har rett på dette nå etter lovendringen. Har du hørt med fastlegen om det er noen som har kommet i gang med NIPT ennå? Anonymkode: e846e...2f3 Det er fortsatt ikke lovlig nei. Først må man ta Duo/KUB-test på sykehuset. Hvis nakkefoldscanning viser at noe er galt får man ta NIPT men det blir kun tilbudt i de tilfellene som en oppfølgingsprøve. Men hvis NIPT-testen viser dårlig resultat er man pålagt å ta fostervannsprøve før man får søke om abort for de skal være helt sikker. Så da ender man i uke 11-12-13 før man evt får avbryte et svangerskap der noe er galt. Dette fikk jeg info om i fjor høst da jeg skulle ta Duo/KUB-test på sykehuset. Så NIPT er ikke tilgjengelig for alle. Svangerskapet mitt endte med spontanabort i uke 8, så kom aldri videre der. Men jeg synes det er utrolig belastende å vente til uke 12 og kanskje enda lengre. Derfor vil jeg ta NIPT-testen via Ultralydklinikken i København. ts Anonymkode: 252b3...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Hvis du kjenner noen som er sykepleier kan du jo spørre om de kan ta blodprøven. Anonymkode: 5fece...1b0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis du kjenner noen som er sykepleier kan du jo spørre om de kan ta blodprøven. Anonymkode: 5fece...1b0 Ja, jeg kjenner en sykepleier så vurderer som siste utvei å spørre henne. Ellers må jeg prøve å ta den selv...Min fastlege gikk nylig av med pensjon. Vet hun hadde hjulpet meg med dette men vet ikke om jeg våger ringe henne privat og be om hjelp nå. ts Anonymkode: 252b3...8b0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Jeg ringte fastlegen og spurte om å få komme innom og ta en blodprøve. Sa jeg hadde med egne glass. De spurte ikke hva jeg skulle bruke de til. Det er jo bare å ringe legekontoret, det verste du kan få er nei. Anonymkode: dc472...b2c
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Flere steder i Oslo som tar det 😊ring rundt til private leger (ikke volvat, aleris eller dr dropin). Anonymkode: 6667a...021 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Flere steder i Oslo som tar det 😊ring rundt til private leger (ikke volvat, aleris eller dr dropin). Anonymkode: 6667a...021 Jeg bor i Bergen, noen som vet om noen som kan hjelpe her? ts Anonymkode: 252b3...8b0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk nei fra fastlege og fra Volvat og Aleris, men fikk tak i et privat legekontor som kunne ta blodprøven av meg. Anonymkode: 8d972...7bc Hvordan gikk du frem? Ringte du bare rundt og sa du måtte få tatt en blodprøve du kan ta med hjem? Ble det ikke stilt noen spørsmål? ts Anonymkode: 252b3...8b0
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan gikk du frem? Ringte du bare rundt og sa du måtte få tatt en blodprøve du kan ta med hjem? Ble det ikke stilt noen spørsmål? ts Anonymkode: 252b3...8b0 Jepp. Anonymkode: e2a55...34e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan gikk du frem? Ringte du bare rundt og sa du måtte få tatt en blodprøve du kan ta med hjem? Ble det ikke stilt noen spørsmål? ts Anonymkode: 252b3...8b0 Jeg ringte og spurte om de kunne være behjelpelig med å ta en blodprøve og at jeg hadde alt av prøveutstyr og glass med selv. Samtlige spurte meg om det var til NIPT test. Så jeg fikk som sagt nei fra fastlege, aleris og volvat før jeg ringte et privat legekontor som var villig til å ta den. Anonymkode: 8d972...7bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå