Gå til innhold

Britisk ekspert: Kan bli årevis med munnbind og avstand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan bli nødvendig å bruke munnbind og holde avstand i flere år før samfunnet er tilbake til normalen, advarer en ledende britisk smittevernekspert.

https://www.tv2.no/nyheter/13902336/

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aragorn ll Elessar skrev (32 minutter siden):

Det kan bli nødvendig å bruke munnbind og holde avstand i flere år før samfunnet er tilbake til normalen, advarer en ledende britisk smittevernekspert.

https://www.tv2.no/nyheter/13902336/

Ikke så veldig overraskende. Jeg tipper også at vi jevnlig må vaksinere oss etterhvert som viruset muterer. 

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Vi må nok bare leve med dette viruset. 

Skrevet

Hos mange har det nok gått over i marg og bein allerede. Jeg har en bekjent med germofobia og han er begeistret at det blir sosial akseptert å nekte håndhilse.

• Liker 4
Skrevet

Og hvorfor skal man måtte det da?

Virker jo ikke som de har helt trua på disse supervaksinene sine da.

• Liker 11
Gjest Tutte
Skrevet
Enda en tulling skrev (2 minutter siden):

Tenkte det samme.

Skrevet
Daraya skrev (34 minutter siden):

Hos mange har det nok gått over i marg og bein allerede. Jeg har en bekjent med germofobia og han er begeistret at det blir sosial akseptert å nekte håndhilse.

Ja, det har kanskje det. Selv er jeg klar for at klemminga som nordmenn har drevet på med i hytt og gevær siden 90-tallet forsvinner for godt. Så det er noen gode ting ved dette også :)

• Liker 6
Skrevet
Enda en tulling skrev (7 minutter siden):

Pga at viruset kan komme til å mutere til noe som dagens vaksiner ikke takler.

• Liker 1
Skrevet
Gamle Smukka skrev (1 time siden):

Pga at viruset kan komme til å mutere til noe som dagens vaksiner ikke takler.

Skulle ikke vaksinene gi flokkimmunitet og stoppe viruset og alle mutasjonene allikevel, altså?

• Liker 5
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 time siden):

Skulle ikke vaksinene gi flokkimmunitet og stoppe viruset og alle mutasjonene allikevel, altså?

Nei, at eksisterende vaksiner automatisk stopper fremtidige mutasjoner er ikke sikkert.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å la naturen gå sin gang..? 

• Liker 13
Skrevet

Jeg tror at det kan vente på seg i en del områder i andre land hvor befolkningstettheten er høy f.eks, men har også tro på at det sakte men sikkert fases ut ved hjelp av vaksiner og immunitet. Det er klart at London med sine 10mill mennesker bruker lengre tid enn Oslo, og i Trondheim igjen var det visst ingen nye smittede i over helgen. 

Det er uansett tid for å tenke nytt i samfunnet.

I Norge er det for eksempel kanskje ikke spesielt sosialt akseptert å spille musikk, drive med teater, sjonglere, drive med akrobatikk osv. på gata eller i parker, slik det er i andre land. Men nå som corona er her, så burde kanskje vi også skape mer kultur og liv ute i friluft -da kan folk samles mer i små mengder her og der istedet for å møtes inne i de tette konsert/teatersalene eller som mange tusen samlet på festival. Det kan også bli flere bodutsalg, matutsalg, bruktmarkeder osv. ute. Vi kunne rett og slett sett på det som en sjanse til å bringe mer liv i den norske sommeren/våren/høsten, selv om vi må holde avstand til hverandre. 

• Liker 4
Gjest Mattie16
Skrevet
NenehGoji skrev (5 timer siden):

Jeg tror at det kan vente på seg i en del områder i andre land hvor befolkningstettheten er høy f.eks, men har også tro på at det sakte men sikkert fases ut ved hjelp av vaksiner og immunitet. Det er klart at London med sine 10mill mennesker bruker lengre tid enn Oslo, og i Trondheim igjen var det visst ingen nye smittede i over helgen. 

Det er uansett tid for å tenke nytt i samfunnet.

I Norge er det for eksempel kanskje ikke spesielt sosialt akseptert å spille musikk, drive med teater, sjonglere, drive med akrobatikk osv. på gata eller i parker, slik det er i andre land. Men nå som corona er her, så burde kanskje vi også skape mer kultur og liv ute i friluft -da kan folk samles mer i små mengder her og der istedet for å møtes inne i de tette konsert/teatersalene eller som mange tusen samlet på festival. Det kan også bli flere bodutsalg, matutsalg, bruktmarkeder osv. ute. Vi kunne rett og slett sett på det som en sjanse til å bringe mer liv i den norske sommeren/våren/høsten, selv om vi må holde avstand til hverandre. 

Ja dette har jeg og tenkt på, er på tide at vi drar i gang flere ting utendørs! Mtp all plassen vi har og den fine naturen, det burde være mange muligheter. Nordmenn har blitt for late og er vant med å reise vekk for å bli underholdt.

Gjest Mattie16
Skrevet

Synes forresten det er helt supert at det et slutt på klemming og at alle skal ta på hverandre uten å nesten kjenne hverandre! Det har alltid kjennes ubehagelig og tilgjort for min del. Munnbind kan jeg og bruke, synes faktisk det er deilig å gå på butikk og senter og være litt «anonym».

Skrevet
Ukjent. skrev (6 timer siden):

Hva med å la naturen gå sin gang..? 

Ja, for den strategien går jo helt strålende i f.eks. Brasil.

• Liker 1
Gjest Maayaaa
Skrevet

Personlig synes jeg det er helt nydelig å slippe unna både håndhilsing, klemming og annen sosial atferd som jeg ikke trivdes med. Ingen kommer på døren uanmeldt, og man har god grunn til å takke nei til besøk. 

Jeg har alltid ønsket å bruke ansiktsmaske/munnbind i butikker slik som i Japan, nå kan jeg gjøre det her i Norge uten å bli sett på som en freak.

Gjest Tutte
Skrevet
Maayaaa skrev (5 minutter siden):

Jeg har alltid ønsket å bruke ansiktsmaske/munnbind i butikker slik som i Japan, nå kan jeg gjøre det her i Norge uten å bli sett på som en freak.

Kan jeg spørre hvorfor?

Gjest Maayaaa
Skrevet
Tutte skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor?

Jeg vet egentlig ikke, det er bare veldig komfortabelt å være tildekket. 

Skrevet
Fotgjenger skrev (29 minutter siden):

Ja, for den strategien går jo helt strålende i f.eks. Brasil.

For sånn til vanlig pleier vi å sammenligne helse i Norge med helse i favelaene i Brasil..

• Liker 3
Skrevet
Ukjent. skrev (9 minutter siden):

For sånn til vanlig pleier vi å sammenligne helse i Norge med helse i favelaene i Brasil..

Nei, men det viser en sannsynlig utvikling ved å "la naturen gå sin gang". Dersom sykehuskapasiteten er sprengt og man ikke får hjelp, spiller det liten rolle hvor man bor i verden. 

• Liker 2
  • Opprett ny...