Gå til innhold

feriepengegrunnlag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis jeg har opptjent 400000 i fjor i feriepengegrunnlag. Så får jeg 48000 kr i feriepenger - trekk i lønn. Men vil de feriepengene jeg får utbetalt i år inngå i feriepengegrunnlag neste år? 

Anonymkode: 0f033...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som du får utbetalt i feriepenger er feriepenger, altså ikke lønn. Dermed den vil IKKE inngå i feriepenge grunnlag.

Du får utbetalt skattefritt fra arbeidsgiver.

MEN du skal betale skatt på feriepenger når Skattekontoret skal beregne din totale skatt når de opparbeider skattemelding (selvangivelse, skatteoppgjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan 400000 i årslønn bli 48000 i feriepenger? Jeg tjener ca 450000 i året, og får alltid utbetalt mellom 36000 og 38000.. 

Anonymkode: 77de6...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cmd skrev (9 minutter siden):

Det som du får utbetalt i feriepenger er feriepenger, altså ikke lønn. Dermed den vil IKKE inngå i feriepenge grunnlag.

Du får utbetalt skattefritt fra arbeidsgiver.

MEN du skal betale skatt på feriepenger når Skattekontoret skal beregne din totale skatt når de opparbeider skattemelding (selvangivelse, skatteoppgjør)

Feriepenger er trekkfrie når de utbetales i ferieåret.

Anonymkode: 3282e...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Feriepenger er trekkfrie når de utbetales i ferieåret.

Det var det jeg skrev. Arbeidsgiver utbetaler uten å trekke skatt MEN det må uansett betales skatt når det blir utarbeidet skattemelding for året (les gjerne det jeg skrev)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cmd skrev (12 minutter siden):

Det var det jeg skrev. Arbeidsgiver utbetaler uten å trekke skatt MEN det må uansett betales skatt når det blir utarbeidet skattemelding for året (les gjerne det jeg skrev)

Du brukte ordet skattefrie, det er uansett hvordan man vrir og vender på det, feil. 

Anonymkode: ed4a6...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cmd skrev (22 minutter siden):

Nei, du skrev skattefrie.

Anonymkode: 3282e...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan kan 400000 i årslønn bli 48000 i feriepenger? Jeg tjener ca 450000 i året, og får alltid utbetalt mellom 36000 og 38000.. 

Det står ikke årslønn men feriepengegrunnlag. Det er ikke det samme.

Anonymkode: fc9f3...5f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det står ikke årslønn men feriepengegrunnlag. Det er ikke det samme.

Ok, så hvis man regner 10,2% av  feriepengegrunnlaget så vil man komme frem til summen som faktisk skal utbetales? Eller trekkes det litt av den summen? Tusen takk for svar (feriepenger for dummies...😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

får 12% av utb lønn i feriepenger

Anonymkode: 0f033...595

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du har 400 000 i årslønn, blir feriepenge grunnlaget ditt 366 666,67 (altså 11 mnd lønn) fordi du får aldri utbetalt 12 mnd. lønn (med mindre du har en sær avtale)

Nesten alle får 11 mnd. lønnsutbetalinger og 1 mnd ferie penge utbetaling.

Så fp ditt blir : 366 666,67 * 12% = 44 000

hvis du får overtidsbetaling, kommer disse også med i feriepenge grunnlaget ditt.

Endret av cmd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, så hvis man regner 10,2% av  feriepengegrunnlaget så vil man komme frem til summen som faktisk skal utbetales? Eller trekkes det litt av den summen? Tusen takk for svar (feriepenger for dummies...😅

Hvis dere har ferielovens ferie. Hvis dere har fem uker er det 12%. Så trekkes lønn i ferien fra dette, og siden fem uker er mer enn en måned vil du få utbetalt mindre enn 12%, nærmere bestemt 4/26 månedslønn mindre. Ferielovens ferie er mindre enn en måned så hvis dere følger den vil du få litt mer, husker ikke nøyaktig hvor mye da vi sjelden kommer borti sånt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dere har ferielovens ferie. Hvis dere har fem uker er det 12%. Så trekkes lønn i ferien fra dette, og siden fem uker er mer enn en måned vil du få utbetalt mindre enn 12%, nærmere bestemt 4/26 månedslønn mindre. Ferielovens ferie er mindre enn en måned så hvis dere følger den vil du få litt mer, husker ikke nøyaktig hvor mye da vi sjelden kommer borti sånt mer.

Bare som en kuriositet, så kan man også ha f.eks 5 uker ferie og 10,2% feriepenger eller 4 uker og en dag ferie og 12% feriepenger om man ikke følger tariff. Har dog aldri hørt om noen som har en slik løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...