Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke om foreldrepenger. Det står på nav at det lønner seg å ta ut 100%, altså 49 uker, istedenfor 80% 59 uker.. Men dette er vel hvis man skal ut i arbeid igjen rett etter permisjonen er ferdig? Da skjønner jeg at det lønner seg.. Men jeg skal ikke ut i arbeid, ikke før om 4-5 år. Lønner det seg alikavel for meg å ta ut 100% 49 uker?? 

Anonymkode: bc3da...298

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med det? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har valgt 80% denne gangen. Skatte litt mindre kanskje da inntekten jo blir mindre + selvsagt oppspare en buffer som man kan ta av dersom det blir knapt med penger. Prøøøøve å leve mest mulig økonomisk. 

Hadde 100% sist , med forlenget ulønnet perm og opplevde at det ble svært hardt å spare opp pengene. Det gikk nå på et vis, men likevel. 

i tillegg syns de fleste at å være hjemme med baby i kun 8 mnd er altfor lite , med 80% får man mer tid:) og i noen tilfeller i livet er tid mer verdifullt enn penger

Anonymkode: c9945...efd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har valgt 80% denne gangen. Skatte litt mindre kanskje da inntekten jo blir mindre + selvsagt oppspare en buffer som man kan ta av dersom det blir knapt med penger. Prøøøøve å leve mest mulig økonomisk. 

Hadde 100% sist , med forlenget ulønnet perm og opplevde at det ble svært hardt å spare opp pengene. Det gikk nå på et vis, men likevel. 

i tillegg syns de fleste at å være hjemme med baby i kun 8 mnd er altfor lite , med 80% får man mer tid:) og i noen tilfeller i livet er tid mer verdifullt enn penger

Anonymkode: c9945...efd

Finnes det en kalkulator som viser hvor mye man får på 80 prosent ? 

Anonymkode: d9f74...4cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes det en kalkulator som viser hvor mye man får på 80 prosent ? 

Ja, det er på nav. Foreldrepengekalkulator eller noe sånt, så velger du enten 100% eller 80%

Anonymkode: e9c83...46c

AnonymBruker
Skrevet

Du må også huske på at mor og far må ta ut samme prosentandel, og at de 10 ekstra ukene ikke kan fordeles akkurat som ønskelig. Begge får 15 uker hver ved 100% og begge får 19 uker hver ved 80%. Deg vil jo si at ved 80% utbetaling så får mor bare muligheten til å få 6 uker mer permisjon enn ved 100% dersom hun tar hele fellesperioden. 

Anonymkode: 8e146...c2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du må også huske på at mor og far må ta ut samme prosentandel, og at de 10 ekstra ukene ikke kan fordeles akkurat som ønskelig. Begge får 15 uker hver ved 100% og begge får 19 uker hver ved 80%. Deg vil jo si at ved 80% utbetaling så får mor bare muligheten til å få 6 uker mer permisjon enn ved 100% dersom hun tar hele fellesperioden. 

Anonymkode: 8e146...c2a

Det er jo ganske lenge det da 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skal søke om foreldrepenger. Det står på nav at det lønner seg å ta ut 100%, altså 49 uker, istedenfor 80% 59 uker.. Men dette er vel hvis man skal ut i arbeid igjen rett etter permisjonen er ferdig? Da skjønner jeg at det lønner seg.. Men jeg skal ikke ut i arbeid, ikke før om 4-5 år. Lønner det seg alikavel for meg å ta ut 100% 49 uker?? 

Ja, økonomisk gjør det det uansett. Du får mer utbetalt til sammen hvis du velger 100%. 
Det er et par ting å tenke på her:

- hvis du blir sykmeldt under permisjonen. Dette har to sider: hvis du skulle bli syk/skadet i de «ekstra» ukene man får hvis man velger 80% (da har du faktisk en jobb å sykmeldes fra), og at man får lavere grunnlag for sykepenger evt AAP/uføretrygd pga lavere inntekt ved 80%

- feriepenger og medlemskap i pensjonsordning 

Anonymkode: 4d7ee...a3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men jeg skal ikke ut i arbeid, ikke før om 4-5 år. Lønner det seg alikavel for meg å ta ut 100% 49 uker?? 

Fordi du skal være hjemme med barnet? Håper din mann sparer pensjon for deg. 

Anonymkode: 2f507...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...