vinterdekor Skrevet 29. mars 2021 #21 Skrevet 29. mars 2021 Ariana807 skrev (Akkurat nå): De beste versjonene av dette synes jeg neste er når noen har tatt en mandarin, tatt av den naturlige «innpakningen» og pakket det inn i plastikk 😂 Så sinnsykt unødvendig! Helt enig! Har til og med sett en banan pakket inn i plastfolie, egg som er kokt og skrelt for så å bli pakket inn i plast. Vi får bruke forbrukermakten vår, ingenting som fungerer bedre enn det. Til Hi: Enig med deg i at her var mange kverulanter. Et annet punkt som irriterer meg er den dårlige kvaliteten vi får trødd innpå oss. Ta for deg feks leker som er pakket så avansert inn og når du endelig får åpnet den, så ramler leken fra hverandre. Innpakningen har jo bedre kvalitet enn selve varen. Arg altså! 4 pakker kvikk lunsj med plast utenpå og så er det plast utenpå der igjen for at du skal kjøpe 4 stk! Som om argumentene ovenfor hva gjelder enklere frakt, det er jo bare tull. Forenkler ikke frakten, det bare dobler søppelet. Problemet er heller ikke at folk ikke kaster søppelet der det skal kastes. Problemet er at vestlige land kjører søppelet sitt til Asia og dumper det på veien for at det skal bli billigere når de tømmer det! Så er det helt fantastisk når man hører at man skylder på indere og så videre. Som om det var de som hadde det største forbruket. Det er jo faktisk oss. Først produserer indere omtrent gratis for oss og etterpå skylder vi på dem. Blir oppgitt 🤷♂️ 2
vinterdekor Skrevet 29. mars 2021 #22 Skrevet 29. mars 2021 Derfor skrev (På 22.3.2021 den 15.12): Hva skal du gjøre med dette? Bruke forbrukermakten du har selvfølgelig. 2
vinterdekor Skrevet 29. mars 2021 #23 Skrevet 29. mars 2021 Uredd skrev (På 28.3.2021 den 15.39): Altså vurderer de som faktisk bestemmer, om plast skal brukes eller ikke, at det faktisk er nødvendig... Ja, og derfor har myndighetene nå bestemt at engangsplast blir ulovlig! 3
Uredd Skrevet 29. mars 2021 #24 Skrevet 29. mars 2021 (endret) Altså. Vi har et utmerket system for retur og gjenbruk av plast. Hvis plasten ikke havner i det systemet, så er det jo det som må tas tak i. Hvis ikke plasten havner der den skal, er det jo mange andre ting som også ikke gjør det. Da er jo problemet mye større enn "unødig plast", og løses derfor heller ikke ved å klage på emballasjen til butikkvarene. Det høres veldig tilforlatelig ut å redusere bruken av plast, men hvis alternativene er verre for miljøet enn plasten var, så har man jo ikke oppnådd noen gevinst i det hele tatt. Kanskje bare gjort det verre. Plast har fått et ufortjent dårlig rykte. og har kun et eneste problem; forsøpling. Det løses lett ved retur og gjenbrukssystemer. De fleste alternativene vil kreve mye mer energi å produsere enn plast. Dermed vil jo klimaavtrykket bli større ved å gå over til disse. 1 hour ago, vinterdekor said: Ja, og derfor har myndighetene nå bestemt at engangsplast blir ulovlig! Hva er engangsplast? Politikere har ingen ekspertise på ting, men vedtar det de tror vil gjøre dem populære. Derfor er det kontraproduktivt å fokusere på enkelte detaljer, framfor å se det store bildet. Politikerene gjøre nå som det blir forventet. Det betyr ikke at beslutning er riktig. Endret 29. mars 2021 av Uredd
vinterdekor Skrevet 29. mars 2021 #25 Skrevet 29. mars 2021 Uredd skrev (9 minutter siden): Hva er engangsplast? Politikere har ingen ekspertise på ting, men vedtar det de tror vil gjøre dem populære. Derfor er det kontraproduktivt å fokusere på enkelte detaljer, framfor å se det store bildet. Politikerene gjøre nå som det blir forventet. Det betyr ikke at beslutning er riktig. Engangsplast: sugerør, bestikk, kopper, isopor emballasje (isopor er jo et forferdelig problem når det havner i naturen). Argumentene dine om at plast ikke kommer på avveie holder ikke. Du får ta deg en tur ut og se. Der det finnes folk er det mest søppel. Det er også mye søppel på strender som skylles inn fra havet, det være seg fiskeutstyr (tauverk) og så videre. Når du skriver at politikere gjør ting som forventet og ikke nødvendigvis riktig, prater du generelt, eller mener du i akkurat denne saken og at det å ulovliggjøre engangsplast er dumt gjort? Kjøp deg en burger, den kommer i isopor eske - dobbelt så stor som nødvendig. Jeg pleier å be om varmepose, eller de små kartongene eller at jeg får den rett i hånda. Nå har jeg spurt så mange ganger at jeg alltid får den i den minste kartongen. Alt annet irriterer meg. Plast har blitt som ubevisste handlinger, folk pakker inn dobbelt så mye som nødvendig! Og du synes det er feil med søppelreduksjon? Jeg synes det er bra, liker ikke søppel. 1
Uredd Skrevet 30. mars 2021 #26 Skrevet 30. mars 2021 21 hours ago, vinterdekor said: Engangsplast: sugerør, bestikk, kopper, isopor emballasje (isopor er jo et forferdelig problem når det havner i naturen). Argumentene dine om at plast ikke kommer på avveie holder ikke. Du får ta deg en tur ut og se. Der det finnes folk er det mest søppel. Det er også mye søppel på strender som skylles inn fra havet, det være seg fiskeutstyr (tauverk) og så videre. Når du skriver at politikere gjør ting som forventet og ikke nødvendigvis riktig, prater du generelt, eller mener du i akkurat denne saken og at det å ulovliggjøre engangsplast er dumt gjort? Kjøp deg en burger, den kommer i isopor eske - dobbelt så stor som nødvendig. Jeg pleier å be om varmepose, eller de små kartongene eller at jeg får den rett i hånda. Nå har jeg spurt så mange ganger at jeg alltid får den i den minste kartongen. Alt annet irriterer meg. Plast har blitt som ubevisste handlinger, folk pakker inn dobbelt så mye som nødvendig! Og du synes det er feil med søppelreduksjon? Jeg synes det er bra, liker ikke søppel. Engangsprodukter altså. Plast er på ingen måte engangs gitt sin holdbare natur. Jeg argumenterer ikke for at plast ikke kommer på avveie. Jeg argumnterer for at hvis, det at den kommer på avveie er problemet, så er løsningen å unngå at den kommer avveie. Å tro at den slutter med det, hvis man bare blir kvitt all den "unødvendige" plasten, tjener ikke saken i det hele tatt. Den nødvendige plasten kommer også på avveie. Jeg mener generelt, og derfor også i denne saken. Det er hastverksarbeid og man har ikke satt krav til alternativene. Det er ikke gitt at den varmeposen du får i stedet er bedre miljømessig en det isoporbegeret er for eksempel. Vi har ahtt en periode der f.eks parabener i kosmetikk har vært styggen sjøl. Parabener var godt kjent med sine gode og dårlige sider, mens alle alternativene var det ikke. Resultatet har vært en voldsom økning i allergiske reaksjoner. Palmeolje har også et dårlig rykte. Noe av utfordringen her er ikke å finne andre matoljer som erstatning, men at alle andre matoljer trenger større areal for å dyrke samme mengde. Dermed øker avskoging og dyrking av nytt land ved å kutte den ut, i stedte for å minke. Noe som var den opprinnelige motivasjonen for å redusere bruken av palmeolje, Å redusere mengden søppel er selvfølgelig bra. Det forutsetter dog at ikke noe annet blir verre som en konsekvens av det. Slik som det nå er med vindmøller for eksempel. For å spare naturen ved å flytte energibruken fra fossile kilder over til elektrisitet, ødelegger man den i stedet med å plassere vindmøller overalt. Det er lett å kaste ut ungen sammen med badevannet i disse sakene, hvis man ikke vurderer grundig hva som er riktig. 1
vinterdekor Skrevet 30. mars 2021 #27 Skrevet 30. mars 2021 Uredd skrev (6 timer siden): Engangsprodukter altså. Plast er på ingen måte engangs gitt sin holdbare natur. Jeg argumenterer ikke for at plast ikke kommer på avveie. Jeg argumnterer for at hvis, det at den kommer på avveie er problemet, så er løsningen å unngå at den kommer avveie. Å tro at den slutter med det, hvis man bare blir kvitt all den "unødvendige" plasten, tjener ikke saken i det hele tatt. Den nødvendige plasten kommer også på avveie. Jeg mener generelt, og derfor også i denne saken. 1) Det er hastverksarbeid og man har ikke satt krav til alternativene. 2)Det er ikke gitt at den varmeposen du får i stedet er bedre miljømessig en det isoporbegeret er for eksempel. Vi har ahtt en periode der f.eks parabener i kosmetikk har vært styggen sjøl. Parabener var godt kjent med sine gode og dårlige sider, mens alle alternativene var det ikke. Resultatet har vært en voldsom økning i allergiske reaksjoner. Palmeolje har også et dårlig rykte. Noe av utfordringen her er ikke å finne andre matoljer som erstatning, men at alle andre matoljer trenger større areal for å dyrke samme mengde. Dermed øker avskoging og dyrking av nytt land ved å kutte den ut, i stedte for å minke. Noe som var den opprinnelige motivasjonen for å redusere bruken av palmeolje, 3) Å redusere mengden søppel er selvfølgelig bra. Det forutsetter dog at ikke noe annet blir verre som en konsekvens av det. Slik som det nå er med vindmøller for eksempel. For å spare naturen ved å flytte energibruken fra fossile kilder over til elektrisitet, ødelegger man den i stedet med å plassere vindmøller overalt. Det er lett å kaste ut ungen sammen med badevannet i disse sakene, hvis man ikke vurderer grundig hva som er riktig. Kommenterer det jeg har uthevet i svart (Det andre er ikke mindre viktig av den grunn). 1 og 2) Varmepose som er mindre i både vekt er definitivt bedre enn isopor. Isopor blir til mikroplast som igjen fører til at fisk får den i seg. Men du har et poeng og jeg ser poenget. Trøsten får være at ved bøtelegging, vi vil se mer og mer av det, så vil markedet rette seg etter det, pluss vi har forbrukermakt - les - slutte å kjøpe unødvendige ting samt velge bort det vi ser er miljøfiendtlig. 3) Reduksjon av søppelmengde med størst effekt, da må man forbruke mindre. Igjen: lavere forbruk. Og så vara det sirkulær økonomi - Her skjer det sykt mye bra om dagen(e). Vindmøllediskusjonen kommer vi til å forbli uenige i. Dermed legger jeg den død 🤗 1
Stina234 Skrevet 1. april 2021 #28 Skrevet 1. april 2021 Helt enig, altfor mye bruk av plast i matvarebutikkene. Meningsløst å pakke inn 4 epler i plast for eksempel. Grønsaker og frukt burde være presentert som selvplukk i butikkene. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2021 #29 Skrevet 1. april 2021 Jeg kjøper aldri brus, øl, cider eller annen drikke omsvøpt i plast. Jeg bruker handlevogn i butikken og ryggsekk på vei til og fra butikken og har ikke bruk for å ta med meg hjem plast bare for at jeg skal kjøpe 4 istedenfor 3, 6 i stedenfor 5 osv. Jeg bruker ikke plastposer heller - jeg bruker ryggsekk. Jeg foretrekker ting laget av glass, metall eller tre der det er mulig til matoppbevaring. Unntaket er fryseposer - men der har jeg nå gått over til poser som kan gjenbrukes.
Gjesten29 Skrevet 2. april 2021 #30 Skrevet 2. april 2021 Jeg nekter å bruke plast, så David Attenboroughs bekymringer for miljøet og i som smelter i Antarktis. / Skyldes også andre årsaker enn plastbruk men det er en sammenheng. Kildesorterer, bruker handlevogn og tøyposer, men det det er ikke nok. Mye av mat/drikke jeg kjøper er innpakket i plast. 😞 1
Hoppetaujenta Skrevet 2. april 2021 #31 Skrevet 2. april 2021 Unødvendig bruk av plaset er en uting; enig i det...men jeg liker veldig godt plastkopper, tallerkner, bokser med lokk og annet ordentlig som varer og varer hele livet mitt...sterke produkter, friske farger og i det hele tatt så blir jeg glad av plast på den måten. ENkelt og lett å bære med seg også. Enkelt å skylle rent og tørke. Stable bort i skap igjen. Jo, jeg er veldig glad i det.
Rosabløff Skrevet 2. april 2021 #32 Skrevet 2. april 2021 Posen med matavfall hos meg blir sjelden full, men må tas med ut før det blir lukt. Plastsøppelet, derimot, er alltid fullt. Etter å ha spist en Kvikklunsj i dag, har jeg både avfall fra selve sjokoladen og fra plasten som er rundt innpakningen igjen. Brusen vi koser oss med var pakket fire sammen i tykk plast. I tillegg pakket jeg ut noen sokker fra Boozt. Butikkene er stengt og jeg trengte nye sokker. De var pakket inn i plast. Det ble til sammen fire plastposer i tillegg til emballasjen som er rundt. Ikke rart vi har et plastproblem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå