Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting jeg irriterer meg over og det er den voldsomme overbruken av plast. Gå for eks inn i en dagligvarebutikk, hvor du vil finne mange produkter som er pakket flere sammen i en plastomslag. Gjelder særlig øl og brus. Hvor det ofte er pakket 4, 6, 8 eller 12 flasker eller bokser sammen. Finnes en del sånne dobbeltinnpakninger av sjokolade og. Dette er jo en totalt unødvendig ekstra bruk av plast. Må da kunne være mulig å selge for eks 4 flasker cola til redusert pris uten at flaskene er pakket sammen. Blir det registrert at du har kjøpt for eks 4 like flasker så får du den rabatten. Uten at disse flaskene er pakket sammen av plast.

Og en annen ting, jeg har Nintendo Switch lite, spillene til denne er jo på størelse flash card man bruker i fotoapperater med mer (Dog bitte litte grann tykkere). Mens eskene du får dem i er jo like store som eskene var den gang dataspill ble levert på CD eller DVD. Dette er jo laget av hardplast. Og utrolig mye større pakninger enn hva det trenger å være.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du gjøre med dette?

Skrevet
Derfor skrev (36 minutter siden):

Hva skal du gjøre med dette?

Selv kjøper jeg aldri pakninger hvor flere av samme type er pakket sammen. Man burde få politikerne til faktisk å forby slike innpakninger. At plast er et miljøproblem er hevet over tvil. Unødig innpakninger burde faktisk forbys. Alt for forstore pakninger er muligens vanskeligere og komme til livs, for regner med at de kommer ferdig til Norge i de store pakningene. Men det burde være helt unødvendig, kjøper du et minnekort som er på samme størelse får du det i en innpakning som er tilpasset størelsen.

• Liker 5
Skrevet

Minnekortene er lette å stjele (putte i lommen etc) om de er i for små esker, samt at det er en del informasjon eller reklame som skal med på coveret. Er coveret da knøttlite, er det jo ikke plass til noe tekst omtrent, eller i hvert fall ikke i lesbar skriftstørrelse! Dette er nok hovedgrunnene til at de selges i store covere.

Brus kjøper jeg ofte i flerpakninger, pakket i plast, men jeg legger all plast til resirkulering/gjenvinning i det minste. Jeg sorterer for harde livet her hjemme, og går til sorteringscontainerne med papp, glass, metall, klær, plast pakket i blå kildesorteringsposer, lyspærer, batterier... ja alt sammen sorteres.

• Liker 6
Skrevet

Det er mange gode grunner til å bruke plast.

Hva er det som gjør at du irriterer deg?

• Liker 1
Skrevet
Uredd skrev (18 minutter siden):

Det er mange gode grunner til å bruke plast.

Hva er det som gjør at du irriterer deg?

Det er det unødige bruket som irriterer meg. Burde være totalt unødvendig å pakke inn for eks et anntall brus eller øl flasker/bokser. Skal butikkene på død og liv få folk til å kjøpe eks antall flasker ved at det blir billigere, så må det kunne gå ann gi den rabatten uten den tåplige innpakningen som strengt tatt har null og niks for seg.

• Liker 3
Skrevet
Kjetil E skrev (16 timer siden):

Selv kjøper jeg aldri pakninger hvor flere av samme type er pakket sammen. Man burde få politikerne til faktisk å forby slike innpakninger. At plast er et miljøproblem er hevet over tvil. Unødig innpakninger burde faktisk forbys. Alt for forstore pakninger er muligens vanskeligere og komme til livs, for regner med at de kommer ferdig til Norge i de store pakningene. Men det burde være helt unødvendig, kjøper du et minnekort som er på samme størelse får du det i en innpakning som er tilpasset størelsen.

Miljø/klima fokus er jo bare noe man fronter for at det skal se bra ut på fasaden, bærekraftig bla bla. Alt for å lure oss til å tro at ting er bedre.

Det er pengene som styrer, kapitalismen. Så lenge det er slik kan du glemme alt som heter miljø.

Tenk på all plasten som flyter på havet, klart vi har mulighet og penger til å samle opp dette. Men det ønsker man jo ikke, for det koster penger.

Alt måles i penger, husk det. Når ting ikke er lønnsomt så stopper man det.

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Enig! Dobbeltembalering er vel heldigvis på vei ut.

Skrevet

Jeg og syns det er utrolig hvor mye plast vi kaster. Er det virkelig nødvendig å putte plast rundt absolutt alt? Jeg får jo bilder i hodet av plast som flyter rundt i havet. Jeg trodde vi var så miljøbevisste nå at plastbruken burde ha gått ned.  Men nå syns jeg det er mer plast enn noen gang før. 

• Liker 1
Skrevet
Kjetil E skrev (På 22.3.2021 den 22.12):

Det er det unødige bruket som irriterer meg. Burde være totalt unødvendig å pakke inn for eks et anntall brus eller øl flasker/bokser. Skal butikkene på død og liv få folk til å kjøpe eks antall flasker ved at det blir billigere, så må det kunne gå ann gi den rabatten uten den tåplige innpakningen som strengt tatt har null og niks for seg.

Så hvordan skal du få fraktet varene?  

Mye av brusen som er pakket sammen er pga å gjøre frakten enklere. 

Alt av brus eller annet blir pakket inn i plast eller papp for å ikke bli ødelagt under frakt. 

Dette blir fjernet før kunden ser det. 

Hvis du har en revolusjonerende frakt/pakketeknikk anbefaler jeg deg å kontakte NorgesGruppen. 

Mye bedre enn å klage her inne. Har du ingen løsning så burde bare holde munnen lukket. 

• Liker 1
Skrevet
Frøken888 skrev (1 time siden):

Så hvordan skal du få fraktet varene?  

Mye av brusen som er pakket sammen er pga å gjøre frakten enklere. 

Alt av brus eller annet blir pakket inn i plast eller papp for å ikke bli ødelagt under frakt. 

Dette blir fjernet før kunden ser det. 

Hvis du har en revolusjonerende frakt/pakketeknikk anbefaler jeg deg å kontakte NorgesGruppen. 

Mye bedre enn å klage her inne. Har du ingen løsning så burde bare holde munnen lukket. 

Og alt av flasker både brus og øl har i mange mange år blitt fraktet i bruskasser. Som brukes omigjen og omigjen og omigjen. Så kanskje heller du som burde begynne å tenke fremfor bare å slenge noe ut av kjeften din.

• Liker 3
Skrevet

ja gjorde man før man pakket alt inn i plast...er rart at ikke melekartongene har blitt til plastflasker også. 

Skrevet
On 3/22/2021 at 10:12 PM, Kjetil E said:

Hvem er det som definerer "unødig" da?

Det er mange forskjellig grunner til at mengde og materiale blir valgt til veldig mange ting. Miljøaspektet er bare en av flere.

Jeg tviler på at det er kvantumsrabatten som gjør at flerer flasker pakkes sammen forresten. Jeg vil tro at det mere handler om at det er like lett å grabbe med seg 4 eller 6 som en: Dermed kjøper mange flere enn de ellers hadde gjort. I tillegg er det mye enklere å transportere. Å sette fra seg en handlepose med mange løse flasker er alltid opphav til frustrasjon.

Plast har mange fordeler, også miljømessig. At den plasten du kjøper ikke havner i havet er jo ditt ansvar og det letteste du kan gjøre noe med.

Plast er holdbart, luft og vanntett, billig, sterkt nok til mange oppgaver, ser bra og rent ut, veier lite og er lett og ikke minst billig å resirkulere.

2 hours ago, Kjetil E said:

Og alt av flasker både brus og øl har i mange mange år blitt fraktet i bruskasser. Som brukes omigjen og omigjen og omigjen. Så kanskje heller du som burde begynne å tenke fremfor bare å slenge noe ut av kjeften din.

Ingen grunn til å bli frekk og anta at andre ikke har tenkt selv om du har en annen mening enn dem.

Flasker med drikkevarer ble også kun laget av glass før i tiden. Alt ble også transportert på hest og kjerre. At noe ble gjort før er ikke nødvendigvis et godt argument. Det er tilbake til fortiden vi må hvis miljø er eneste aspekt.

Glass krever utrolige mengder energi å produsere, transportere, og resirkulere. Plast vinner derfor på alle områder her. Å bruke kasser til transport av flasker betyr en masse transport av disse frem og tilbake. En masse energi brukt å vaske dem. Det er ikke gitt at det sparer miljøet mer enn plast som blir kastet hos deg, transportert sammen med annet søppel, rasjonelt tilbake til et system for resirkulering.

Plast på avveie er et forsøplingsproblem og lite annet. Det ser jævlig ut, men er et lite problem sammenlignet med ganske mange andre ting. At det havner i havet skyldes andre ting enn plasten i seg selv. 90% av plasten i havet kommer fra 10 elver i Asia. Det har lite med at vi bruker plast her i land som har kontroll på søppelhåndtereingen.

At du synes at noe bruk av plast er unødig, betyr ikke at du har rett. Produsenter, transportører og salgsleddet hadde ikke brukt plast der de gjør, hvis de ikke trodde at det kunne forsvare kostnaden med å bruke det. Altså vurderer de som faktisk bestemmer, om plast skal brukes eller ikke, at det faktisk er nødvendig...

Skrevet
Uredd skrev (2 timer siden):

Hvem er det som definerer "unødig" da?

Det er mange forskjellig grunner til at mengde og materiale blir valgt til veldig mange ting. Miljøaspektet er bare en av flere.

Jeg tviler på at det er kvantumsrabatten som gjør at flerer flasker pakkes sammen forresten. Jeg vil tro at det mere handler om at det er like lett å grabbe med seg 4 eller 6 som en: Dermed kjøper mange flere enn de ellers hadde gjort. I tillegg er det mye enklere å transportere. Å sette fra seg en handlepose med mange løse flasker er alltid opphav til frustrasjon.

Plast har mange fordeler, også miljømessig. At den plasten du kjøper ikke havner i havet er jo ditt ansvar og det letteste du kan gjøre noe med.

Plast er holdbart, luft og vanntett, billig, sterkt nok til mange oppgaver, ser bra og rent ut, veier lite og er lett og ikke minst billig å resirkulere.

Ingen grunn til å bli frekk og anta at andre ikke har tenkt selv om du har en annen mening enn dem.

Flasker med drikkevarer ble også kun laget av glass før i tiden. Alt ble også transportert på hest og kjerre. At noe ble gjort før er ikke nødvendigvis et godt argument. Det er tilbake til fortiden vi må hvis miljø er eneste aspekt.

Glass krever utrolige mengder energi å produsere, transportere, og resirkulere. Plast vinner derfor på alle områder her. Å bruke kasser til transport av flasker betyr en masse transport av disse frem og tilbake. En masse energi brukt å vaske dem. Det er ikke gitt at det sparer miljøet mer enn plast som blir kastet hos deg, transportert sammen med annet søppel, rasjonelt tilbake til et system for resirkulering.

Plast på avveie er et forsøplingsproblem og lite annet. Det ser jævlig ut, men er et lite problem sammenlignet med ganske mange andre ting. At det havner i havet skyldes andre ting enn plasten i seg selv. 90% av plasten i havet kommer fra 10 elver i Asia. Det har lite med at vi bruker plast her i land som har kontroll på søppelhåndtereingen.

At du synes at noe bruk av plast er unødig, betyr ikke at du har rett. Produsenter, transportører og salgsleddet hadde ikke brukt plast der de gjør, hvis de ikke trodde at det kunne forsvare kostnaden med å bruke det. Altså vurderer de som faktisk bestemmer, om plast skal brukes eller ikke, at det faktisk er nødvendig...

Å pakke inn for eks 4, 6, 8 eller 12 brusflasker i plastembalasje rundt er totalt unødvendig. Jeg snakker ikke om flaskene i seg selv, men om den plastembalasjen som legges rundt for å få kundene til å kjøpe flest mulig flasker. Ved at tar de den pakningen blir det litt rimligere enn hvis du kjøper like mange flasker sepperat. Dette er en TOTALT unødig bruk av plast. Jeg har ikke protestert på at flaskene er av plast, men som sagt den totalt unødige innpakningen av eks antall flasker.

Og som sagt bruskasser har fungert i alle år og brukes like fult den dag i dag. Og burde holde mer enn lenge nok, uten ekstra innpakning av flasker.

Og når Frøken888 slenger ut dritt så velger jeg og svare henne tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat spill ville jeg ikke hengt meg opp i. De er ofte samleobjekter, og har salgsverdi på bruktmarkedet i årevis, om ikke flere tiår, etterpå.

Plastemballasje på brus er noe helt annet, enig med deg der.

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Kjetil E said:

Å pakke inn for eks 4, 6, 8 eller 12 brusflasker i plastembalasje rundt er totalt unødvendig. Jeg snakker ikke om flaskene i seg selv, men om den plastembalasjen som legges rundt for å få kundene til å kjøpe flest mulig flasker. Ved at tar de den pakningen blir det litt rimligere enn hvis du kjøper like mange flasker sepperat. Dette er en TOTALT unødig bruk av plast. Jeg har ikke protestert på at flaskene er av plast, men som sagt den totalt unødige innpakningen av eks antall flasker.

Og som sagt bruskasser har fungert i alle år og brukes like fult den dag i dag. Og burde holde mer enn lenge nok, uten ekstra innpakning av flasker.

Og når Frøken888 slenger ut dritt så velger jeg og svare henne tilbake.

At akkurat den bruken av plast er unødig, er jo bare din mening.

Jeg forklarte i posten hvorfor andre kan ha en annen mening.

Hva er problemet med å bare kaste denne unødvendige plasten i søpla, og la den bli resirkulert etterpå?

Skrevet
Uredd skrev (30 minutter siden):

At akkurat den bruken av plast er unødig, er jo bare din mening.

Jeg forklarte i posten hvorfor andre kan ha en annen mening.

Hva er problemet med å bare kaste denne unødvendige plasten i søpla, og la den bli resirkulert etterpå?

Enhver oppegående person skjønner at den slags bruk av plast er totalt unødvendig. Men du er åpenbart ute etter å kverulere og lag kvalm. 

Problemet er jo åpenbart at mange ikke sender plastavfall dit det skal.

• Liker 1
Gjest Trudelutt1
Skrevet

Veldig enig i alt som står i HI! Og så var det jo mye prat om å bruke sånne klistre-puter mellom boksene/flaskene for noen år siden..men det ble jo aldri noe av? Noen som vet hvorfor? Har sett de bruker det i bl.a. Danmark og det fungerte ypperlig da jeg testet det. Er det noe vi har lært av korona så er det at mennesker ikke kan få bestemme selv. De vil som regel ta det egoistiske valget, det som er billigst, gir mest profitt og det enkleste. Så det må være krefter høyere oppe som bestemmer. Flott at engangsplast skal forbys, men jeg håper det faktisk blir noe av. Vi må kutte drastisk i levemåten vår for slik vi holder på nå går ikke. 

Helt til slutt vil jeg anbefale alle til å plukke mer søppel rundt omkring! Vi har vel ikke så mye annet å finne på spesielt nå under korona. Så får du frisk luft og rydding av søppel samtidig, anbefales! Ta fram en handske eller kjop en sånn søppelplukker. Utrolig hvor mye søppel som ender opp over alt også i Norge. Men det enkleste er selvfølgelig å si at vi kan gjøre hva vi vil fordi i Norge er vi så få og andre er verre enn oss. Hva med å se på deg selv som et menneske som bor på kloden? Start med deg selv, les deg opp og plukk opp litt søppel hver uke. 

Skrevet

De beste versjonene av dette synes jeg neste er når noen har tatt en mandarin, tatt av den naturlige «innpakningen» og pakket det inn i plastikk 😂

Så sinnsykt unødvendig! 

FB3956F3-1861-40F2-A45A-8865498F4C1A.jpeg

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...