AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Jeg har mastergrad som jeg ble ferdig med i 2016, men jobber fortsatt i butikken der jeg jobbet under studietiden. Jeg sliter skikkelig med å skaffe meg relevant jobb. Flere av de jeg studerte med har fått jobb ved hjelp av nav. De har gått på dagpenger, havnet inn i tiltak og blitt loset ut i jobber som er mer eller mindre relevant for utdannelsen, men i alle tilfeller mer relevant i en butikkjobb. Nå lurer jeg på om jeg bare burde si opp butikkjobben, havne i dagpengekarantene, og heller da ta de neste to årene som de kommer. Jeg kan godt være på tiltak og bli sendt ut og utnyttet av bedrifter så lenge det på sikt kan gi meg arbeidserfaring og nettverk som jeg kan ha nytte av. Butikkjobben tar rett og slett helt piffen fra meg.... Anonymkode: c6cbd...2c3 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Husk at ar eidsmarkedet nå er noe HELT annet enn bare for et år siden. Jeg hadde ikke sagt opp jobben nå under Korona. Anonymkode: f3d6d...be9 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Husk at ar eidsmarkedet nå er noe HELT annet enn bare for et år siden. Jeg hadde ikke sagt opp jobben nå under Korona. Anonymkode: f3d6d...be9 Enig. Å si opp nå under korona er No No. Anonymkode: aa2a9...809
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Husk at ar eidsmarkedet nå er noe HELT annet enn bare for et år siden. Jeg hadde ikke sagt opp jobben nå under Korona. Anonymkode: f3d6d...be9 Enig, dette er ikke tiden for å si opp jobben.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Kan du ta noe mer studier? Bygge på med noe ekstra kompetanse som er litt mer spisset for et yrke? Jeg fikk heller ikke jobb på mastergraden min, og bygget på med noe matte/økonomi et år, så fikk jeg jobb. Du kan studere deltid ved siden av butikkjobben, eller du kan si opp jobben og bli fulltidsstudent et år eller to? Det er jo på alle måter bedre på CVen enn å subbe rundt på dagpenger. Anonymkode: 45647...247 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Skaff deg trygd ts, så deilig. Anonymkode: 05fed...c75
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har mastergrad som jeg ble ferdig med i 2016, men jobber fortsatt i butikken der jeg jobbet under studietiden. Jeg sliter skikkelig med å skaffe meg relevant jobb. Flere av de jeg studerte med har fått jobb ved hjelp av nav. De har gått på dagpenger, havnet inn i tiltak og blitt loset ut i jobber som er mer eller mindre relevant for utdannelsen, men i alle tilfeller mer relevant i en butikkjobb. Nå lurer jeg på om jeg bare burde si opp butikkjobben, havne i dagpengekarantene, og heller da ta de neste to årene som de kommer. Jeg kan godt være på tiltak og bli sendt ut og utnyttet av bedrifter så lenge det på sikt kan gi meg arbeidserfaring og nettverk som jeg kan ha nytte av. Butikkjobben tar rett og slett helt piffen fra meg.... Anonymkode: c6cbd...2c3 Men ts, da. Du har latt det gå 5 ÅR siden du var ferdig. Utdannelsen din, gitt at du virkelig ikke har brukt den på noe vis, er tilnærmet bortkastet nå. Det viktigste når en velger å studere er å undersøke arbeidsmarkedet og så tilbringe sine 3-5 år med utdanning med knallhard lobbyering, sommerjobbing, be om å få komme på praksis etc. Sånn her og nå - gitt at det i det hele tatt er teknisk mulig å tenke seg at du kan praktisere utdannelsen din "på privaten" så lager du et firma. Deretter melder du deg på alt av kurs/samlinger etc som fagforeningen din og alumni-foreningen din tilbyr (post-pandemi, men mye er også digitalt). Ring gamle klassekompiser, professorer og forelesere. Ring han fyren onkelen til tanta di jobba for som driver innen faget. Meld deg på. Anonymkode: 35fc2...26a 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skaff deg trygd ts, så deilig. Anonymkode: 05fed...c75 Nysgjerrig: går du på trygd selv? På hvilken måte er det deilig? Anonymkode: 212e9...e3e
Gjest Smeltemann Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Det må være best og beholde den jobben du har inntil du får deg ny. Studer ved siden av nå når koronaen er på sitt høyeste,så er du bedre rustet til å starte ny jobb når pandemien er ferdig og arbeidsmarkedet begynner å ta av.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Ikke si opp nå. Det er svært vanskelig å få jobb i disse dager. Også via tiltak. Ville heller fylt på med kurs og studier. Og så er det bare å søke og søke på jobber. Anonymkode: 112c7...581 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men ts, da. Du har latt det gå 5 ÅR siden du var ferdig. Utdannelsen din, gitt at du virkelig ikke har brukt den på noe vis, er tilnærmet bortkastet nå. Det viktigste når en velger å studere er å undersøke arbeidsmarkedet og så tilbringe sine 3-5 år med utdanning med knallhard lobbyering, sommerjobbing, be om å få komme på praksis etc. Sånn her og nå - gitt at det i det hele tatt er teknisk mulig å tenke seg at du kan praktisere utdannelsen din "på privaten" så lager du et firma. Deretter melder du deg på alt av kurs/samlinger etc som fagforeningen din og alumni-foreningen din tilbyr (post-pandemi, men mye er også digitalt). Ring gamle klassekompiser, professorer og forelesere. Ring han fyren onkelen til tanta di jobba for som driver innen faget. Meld deg på. Anonymkode: 35fc2...26a At jeg har "latt det gå" fem år? Jeg har søkt jobb nesten hele tiden. I perioder har jeg søkt mindre fordi jeg har vært helt utslitt av alle avslagene. Jeg har toppkarakterer fra studiene og jobbet beinhardt hele veien. Skulle gjerne hatt relevant deltidsjobb men jeg måtte velge den jobben jeg fikk. Jeg hadde ikke rike foreldre til å spe på studielånet. Eget firma? Check! Det har jeg hatt siden 2019, og holder på den måten kunnskapen min oppdatert. Men jeg har ikke legningen til en grunder, jeg synes det er stressende og skummelt. Vil bare ha en 8 - 16 kontorjobb. Jeg har også begynt på en ny utdannelse, så jeg holder på med en bachelor på fulltid, samtidig som jeg jobber over 100 prosent kombinert deltidsjobb og firma. Jeg er utslitt, demotivert og lei. Men ikke kom her å si at jeg har "latt det gå". Anonymkode: c6cbd...2c3 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke si opp nå. Det er svært vanskelig å få jobb i disse dager. Også via tiltak. Ville heller fylt på med kurs og studier. Og så er det bare å søke og søke på jobber. Anonymkode: 112c7...581 Jeg har "bare" søkt og søkt i fem år. Det er ikke noe "bare" med det, det er utrolig tappende. Føler ikke at jeg passer inn noen steder. Anonymkode: c6cbd...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Husk at ar eidsmarkedet nå er noe HELT annet enn bare for et år siden. Jeg hadde ikke sagt opp jobben nå under Korona. Anonymkode: f3d6d...be9 Ja, det er et godt poeng, og jeg er på mange måter utrolig takknemlig for at jeg har fast jobb. Det bare gjør noe med meg å gå år etter år i en jobb jeg ikke trives i. Jeg nærmer meg vel mitt 8 år nå, og jeg får helt hjertebank bare jeg tenker på det. Tenkt om dette er livet mitt de neste 40 årene også? Fy faen.. Anonymkode: c6cbd...2c3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du ta noe mer studier? Bygge på med noe ekstra kompetanse som er litt mer spisset for et yrke? Jeg fikk heller ikke jobb på mastergraden min, og bygget på med noe matte/økonomi et år, så fikk jeg jobb. Du kan studere deltid ved siden av butikkjobben, eller du kan si opp jobben og bli fulltidsstudent et år eller to? Det er jo på alle måter bedre på CVen enn å subbe rundt på dagpenger. Anonymkode: 45647...247 Jeg er heltidsstudent også. Ferdig med ny bachelor om to år. Måtte jo satt denne også på vent dersom jeg skulle sagt opp jobben, men det plager meg ikke så mye. Jeg er lei av å være student også, det er så stressende. Anonymkode: c6cbd...2c3
prt90 Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Folk burde sjekke arbeidsmarkedet litt bedre før de velger mastergrad 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): At jeg har "latt det gå" fem år? Jeg har søkt jobb nesten hele tiden. I perioder har jeg søkt mindre fordi jeg har vært helt utslitt av alle avslagene. Jeg har toppkarakterer fra studiene og jobbet beinhardt hele veien. Skulle gjerne hatt relevant deltidsjobb men jeg måtte velge den jobben jeg fikk. Jeg hadde ikke rike foreldre til å spe på studielånet. Eget firma? Check! Det har jeg hatt siden 2019, og holder på den måten kunnskapen min oppdatert. Men jeg har ikke legningen til en grunder, jeg synes det er stressende og skummelt. Vil bare ha en 8 - 16 kontorjobb. Jeg har også begynt på en ny utdannelse, så jeg holder på med en bachelor på fulltid, samtidig som jeg jobber over 100 prosent kombinert deltidsjobb og firma. Jeg er utslitt, demotivert og lei. Men ikke kom her å si at jeg har "latt det gå". Anonymkode: c6cbd...2c3 Ta kontakt med karrieresenter på universitetet og nav. Du kan ta kontakt også når du har jobb. Anonymkode: 1e6f5...2f5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 Husk at dersom du sier opp jobben uten «rimelig» nok grunn, mister du retten til dagpenger i 3 mnd (eller mer). Så blir du bedt om å søke mange jobber i uka, er ikke bare bare. Men jeg skjønner deg godt, hadde droppet butikkjobben selv om jeg var deg. Og heller prøvd å få hjelp via Nav. Men planlegg godt! Regn på hva du kommer til å få i dagpenger, er det nok å leve på? Lykke til! Er i lignende situasjon selv og vet hvor tøft det er. Anonymkode: f7243...921
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 Kan jeg spørre hva du har studert? Anonymkode: 7ec35...410
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 Si opp, gå på dagepenger. En grei løsning i norge, du får jo ca 20k utbetalt når du har hatt en grei lønn. Dette kan du leve på i 2år. Så tar du en ny jobb, tjener deg opp nye rettigheter som er jobbe i minst 12mnd med full lønn helst, så kan du slutte og søke nye dagpenger. Det er jo ikke din feil at du lever, dine foreldre burde ha sørget for deg økonomisk. Anonymkode: f064c...ed2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men ts, da. Du har latt det gå 5 ÅR siden du var ferdig. Utdannelsen din, gitt at du virkelig ikke har brukt den på noe vis, er tilnærmet bortkastet nå. Det viktigste når en velger å studere er å undersøke arbeidsmarkedet og så tilbringe sine 3-5 år med utdanning med knallhard lobbyering, sommerjobbing, be om å få komme på praksis etc. Sånn her og nå - gitt at det i det hele tatt er teknisk mulig å tenke seg at du kan praktisere utdannelsen din "på privaten" så lager du et firma. Deretter melder du deg på alt av kurs/samlinger etc som fagforeningen din og alumni-foreningen din tilbyr (post-pandemi, men mye er også digitalt). Ring gamle klassekompiser, professorer og forelesere. Ring han fyren onkelen til tanta di jobba for som driver innen faget. Meld deg på. Anonymkode: 35fc2...26a Ehh.. "latt det gå"..... Du liksom. Hvor mye sitter innimellom øra dine da tru? For en fryktelig ting å si til en fortvilet person. Anonymkode: 643b5...c5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå