Labbene Skrevet 22. mars 2021 #1 Del Skrevet 22. mars 2021 https://www.bbc.com/news/health-56479462 32 000 har deltatt på studien, og vaksinen er trygg. Ingen unormale blodpropp-problemer i studien. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pterinochilus Skrevet 22. mars 2021 #2 Del Skrevet 22. mars 2021 AstraZeneca-vaksinen er ikke trygg så det spiller liten rolle hva de påstår i fase 3 studien fra USA. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 22. mars 2021 #3 Del Skrevet 22. mars 2021 Hvis Norge også skulle lande på at den er trygg, så er tilliten min lik null til de som fatter den beslutningen. Jeg kommer ikke til å ta AZ-vaksinen uansett, og det er mange som er fast bestemte på det samme, så da blir det langt færre som vaksinerer seg hvis det står mellom AZ-vaksinen eller ingen vaksine. Jeg er mer redd for AZ enn jeg er for korona og jeg vil ikke risikere å stryke med selv for å redde andre fra å få korona, beklager. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #4 Del Skrevet 22. mars 2021 akkurat passe skrev (Akkurat nå): Hvis Norge også skulle lande på at den er trygg, så er tilliten min lik null til de som fatter den beslutningen. Jeg kommer ikke til å ta AZ-vaksinen uansett, og det er mange som er fast bestemte på det samme, så da blir det langt færre som vaksinerer seg hvis det står mellom AZ-vaksinen eller ingen vaksine. Jeg er mer redd for AZ enn jeg er for korona og jeg vil ikke risikere å stryke med selv for å redde andre fra å få korona, beklager. Men så kan man jo gjøre den frivillig da - man får tilbud om den (blant aldersgruppen der risikoen er minst) eller å vente på en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 22. mars 2021 #5 Del Skrevet 22. mars 2021 Det nytter ikke, ikke en gang dersom det stemmer. AZ rykte er ødelagt, i hvert fall her i Norge hvor det faktisk ble oppdaget potensiell dødelige bivirkninger. Man kan spekulere hvorfor det er hovedsaklig her det skjedde, men jeg har mistanke at den billige og enkle vaksinene AZ tross alt er ikke må være noe galt med. Man oppdager ikke problemer når man lukker øynene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 22. mars 2021 #6 Del Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Men så kan man jo gjøre den frivillig da - man får tilbud om den (blant aldersgruppen der risikoen er minst) eller å vente på en annen. Jo, hvis man får anledning til å vente på en annen vaksine så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 22. mars 2021 #7 Del Skrevet 22. mars 2021 Jeg skal se om jeg finner tilbake til en artikkel som fortalte at det var noen forskere som lurte på om det kunne være en genforskjell som gjorde at folk I Skandinavia/Norden opplevde noen uventede bivirkninger fra vaksinen. Det kan jo i såfall forklare hvorfor vaksinen oppleves som trygg i USA, men utrygg her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
student86 Skrevet 22. mars 2021 #8 Del Skrevet 22. mars 2021 Det er blant annet AstraZeneca selv som har gjennomført denne studien, så det er bukken og havresekken, det. Leste at man må visst regne med noen dødsfall om flere enn 32.000 personer blir vaksinert, og dødsfallene har visst ingenting med vaksinen å gjøre. Hvordan kan de vite det med sikkerhet? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #9 Del Skrevet 22. mars 2021 akkurat passe skrev (16 minutter siden): Jo, hvis man får anledning til å vente på en annen vaksine så. Ja, det var det jeg tenkte. Og nå er det jo heller ikke slik at noen av vaksinene er pliktig å ta. Man står fritt til å si nei. Uansett tror jeg det er mange som likevel kan tenke seg AstraZeneca, så da kan myndighetene legge opp til at de som frivillig er f. eks. over 55 (som det er gjort i andre land) kan ta den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat passe Skrevet 22. mars 2021 #10 Del Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (15 minutter siden): Ja, det var det jeg tenkte. Og nå er det jo heller ikke slik at noen av vaksinene er pliktig å ta. Man står fritt til å si nei. Uansett tror jeg det er mange som likevel kan tenke seg AstraZeneca, så da kan myndighetene legge opp til at de som frivillig er f. eks. over 55 (som det er gjort i andre land) kan ta den. Men det sies jo at man ikke kan velge vaksine selv, så hvis man takker nei til AZ-vaksinen så er jeg litt redd man ikke får en ny sjanse fordi de ikke har kapasitet til å la folk "velge og vrake". At enten takker man ja til den vaksinen man blir tilbydt, ellers så forblir man uvaksinert. Men hvis få tør å ta AZ-vaksinen så er de jo nødt til å gi folk en sjanse nr 2 til å takke ja til en annen vaksinetype, for at vi skal få bukt med pandemien. At man kommer lenger bak i køen igjen, men at man får et annet tilbud senere. Jeg håper vi får mer klarhet i løpet av denne uka. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #11 Del Skrevet 22. mars 2021 akkurat passe skrev (1 time siden): Men det sies jo at man ikke kan velge vaksine selv, så hvis man takker nei til AZ-vaksinen så er jeg litt redd man ikke får en ny sjanse fordi de ikke har kapasitet til å la folk "velge og vrake". At enten takker man ja til den vaksinen man blir tilbydt, ellers så forblir man uvaksinert. Men hvis få tør å ta AZ-vaksinen så er de jo nødt til å gi folk en sjanse nr 2 til å takke ja til en annen vaksinetype, for at vi skal få bukt med pandemien. At man kommer lenger bak i køen igjen, men at man får et annet tilbud senere. Jeg håper vi får mer klarhet i løpet av denne uka. Det blir jo kapasitet i neste runde. Det kan ta tid, men til syvende og sist så vil det være nok vaksiner til alle som vil fra flere produsenter. Så da kan man enten velge å vente på vaksine eller ta Astra Zeneca hvis man ønsker det tidlig og det ikke er andre vaksiner ledig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pterinochilus Skrevet 22. mars 2021 #12 Del Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (6 minutter siden): Det blir jo kapasitet i neste runde. Det kan ta tid, men til syvende og sist så vil det være nok vaksiner til alle som vil fra flere produsenter. Så da kan man enten velge å vente på vaksine eller ta Astra Zeneca hvis man ønsker det tidlig og det ikke er andre vaksiner ledig. Staten er erstatningspliktig for skader/død forårsaket av vaksinene som inngår i vaksinasjonsprogrammet, så jeg tror ikke de kommer til å gjeninnføre AZ-vaksinen på frivillig basis. Mest sannsynlig blir vaksinen skrotet, og godt er det! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #13 Del Skrevet 22. mars 2021 (endret) Pterinochilus skrev (7 minutter siden): Staten er erstatningspliktig for skader/død forårsaket av vaksinene som inngår i vaksinasjonsprogrammet, så jeg tror ikke de kommer til å gjeninnføre AZ-vaksinen på frivillig basis. Mest sannsynlig blir vaksinen skrotet, og godt er det! Ja, men jeg tviler på at det vil være grunnen til at man skroter den. Det skjer bare et veldig lavt antall mennesker, og når man har lært mer om sammenhengen mellom alder/immunreaksjon/vaksine, så kan det gjøres tryggere ved å tilby den til f. eks. de over 55 år. Nei, det er ikke godt hvis den blir skrotet. Da er man avhengig av at alle de andre vaksinene leverer når de skal og at det ikke oppstår noen komplikasjoner som helst. Da spiller man høyt og kostnaden når man finner ut at man tar feil (det er ganske sannsynlig at et eller annet vil oppstå) vil bli stor. Da vil vi ha dette hengende over oss i mange år fremover, og de fleste kan vinke farvel til et normalt liv på denne siden av 2030. Endret 22. mars 2021 av Capt. Obvious 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 22. mars 2021 #14 Del Skrevet 22. mars 2021 Sprettballen skrev (2 timer siden): Jeg skal se om jeg finner tilbake til en artikkel som fortalte at det var noen forskere som lurte på om det kunne være en genforskjell som gjorde at folk I Skandinavia/Norden opplevde noen uventede bivirkninger fra vaksinen. Det kan jo i såfall forklare hvorfor vaksinen oppleves som trygg i USA, men utrygg her. Men mange amerikanere har jo aner herfra 🤔 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 22. mars 2021 #15 Del Skrevet 22. mars 2021 Pterinochilus skrev (2 minutter siden): Staten er erstatningspliktig for skader/død forårsaket av vaksinene som inngår i vaksinasjonsprogrammet, så jeg tror ikke de kommer til å gjeninnføre AZ-vaksinen på frivillig basis. Mest sannsynlig blir vaksinen skrotet, og godt er det! Det er i så fall en stor sjanse å ta og skrote AZ da man fortsatt ikke vet om noe kan gå galt med de andre vaksinene også. Det er jo flere typer som ikke engang har kommet til landet enda. Og vi vet ikke om de kan skape samme immunreaksjon hos noen få. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pterinochilus Skrevet 22. mars 2021 #16 Del Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (9 minutter siden): Nei, det er ikke godt hvis den blir skrotet. Da er man avhengig av at alle de andre vaksinene leverer når de skal og at det ikke oppstår noen komplikasjoner som helst. Da spiller man høyt og kostnaden når man finner ut at man tar feil (det er ganske sannsynlig at et eller annet vil oppstå) vil bli stor. Da vil vi ha dette hengende over oss i mange år fremover, og de fleste kan vinke farvel til et normalt liv på denne siden av 2030. Det er usikkerhet rundt når og hvor raskt vi kan få doser fra Johnson & Johnson, men Pfizer leverer stabilt og med den nye fabrikken i Tyskland kommer vi til å få enda flere doser fra Pfizer/BioNTech. I verste fall blir vi ikke ferdige før utpå høsten en gang, men du overdriver fælt med påstanden om at dette vil henge over oss i mange år fremover dersom vi skroter AZ. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #17 Del Skrevet 22. mars 2021 Pterinochilus skrev (Akkurat nå): Det er usikkerhet rundt når og hvor raskt vi kan få doser fra Johnson & Johnson, men Pfizer leverer stabilt og med den nye fabrikken i Tyskland kommer vi til å få enda flere doser fra Pfizer/BioNTech. I verste fall blir vi ikke ferdige før utpå høsten en gang, men du overdriver fælt med påstanden om at dette vil henge over oss i mange år fremover dersom vi skroter AZ. Men vi vet altså ikke om disse anslagene stemmer ennå, så langt har det vært utfordringer for de fleste produsentene. Man må planlegge for at det kan skje igjen, for blir det ennå flere og store forsinkelser, så risikerer man mutasjoner som ingen av vaksinene biter på i det hele tatt, og da rykker vi tilbake til start. Så har vi også risikoen for alvorlige bivirkninger blant de andre også når man vaksinerer så mange som man gjør. Hva da? Skal man da også stoppe disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pterinochilus Skrevet 22. mars 2021 #18 Del Skrevet 22. mars 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Men vi vet altså ikke om disse anslagene stemmer ennå, så langt har det vært utfordringer for de fleste produsentene. Man må planlegge for at det kan skje igjen, for blir det ennå flere og store forsinkelser, så risikerer man mutasjoner som ingen av vaksinene biter på i det hele tatt, og da rykker vi tilbake til start. Så har vi også risikoen for alvorlige bivirkninger blant de andre også når man vaksinerer så mange som man gjør. Hva da? Skal man da også stoppe disse? Nå er det absolutt ingenting som tyder på at liknende bivirkninger har oppstått i forbindelse med vaksinasjon med Pfizer/BioNTech og Moderna. I Norge har vi satt mange flere doser med Pfizer/BioNTech uten problemer (riktignok primært på eldre og folk i risikogruppene, men Israel har vaksinert store deler av den yngre befolkningen med Pfizer uten å rapportere om slike bivirkninger). 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 22. mars 2021 #19 Del Skrevet 22. mars 2021 Pterinochilus skrev (2 minutter siden): Nå er det absolutt ingenting som tyder på at liknende bivirkninger har oppstått i forbindelse med vaksinasjon med Pfizer/BioNTech og Moderna. I Norge har vi satt mange flere doser med Pfizer/BioNTech uten problemer (riktignok primært på eldre og folk i risikogruppene, men Israel har vaksinert store deler av den yngre befolkningen med Pfizer uten å rapportere om slike bivirkninger). Nå er det ikke bare Phizer det er snakk om. Her er samme bivirkninger med Moderna ihvertfall https://www.google.no/amp/s/www.nytimes.com/2021/02/08/health/immune-thrombocytopenia-covid-vaccine-blood.amp.html 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 22. mars 2021 #20 Del Skrevet 22. mars 2021 Pterinochilus skrev (3 minutter siden): Nå er det absolutt ingenting som tyder på at liknende bivirkninger har oppstått i forbindelse med vaksinasjon med Pfizer/BioNTech og Moderna. I Norge har vi satt mange flere doser med Pfizer/BioNTech uten problemer (riktignok primært på eldre og folk i risikogruppene, men Israel har vaksinert store deler av den yngre befolkningen med Pfizer uten å rapportere om slike bivirkninger). Nei, men det er et stykke igjen, og på et eller annet tidspunkt er det ikke usannsynlig at det oppstår en alvorlig bivirkning, etter hvert som stadig flere millioner blir vaksinert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg