Gå til innhold

Hva slags morgenstellrutiner på barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 7 og en på 11. Morgenstellet er vel ikke spesielt mye å skryte av her i gården. De går på badet hver for seg, går på do og kler på seg, og det er egentlig det. Tannpuss glemmer vi eller rekker vi aldri etter frokosten.

Dusjing skjer på ettermiddagene. 11-åringen dusjer etter treninger, ca 3 ganger i uka. 7-åringen er vi sløve med å dusje fordi hun som regel leker med venner frem til kveldsmat. Her må vi skjerpe oss fordi hun dusjer alt for sjeldent 

Hva slags rutiner har dere? 

Anonymkode: 9f388...d3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pusser tenner de fleste dager, men det hender tiden går fra oss. Dusj/vask tar vi på kvelden her også. 9 år og dusjer etter trening 2 ganger i uka, vasker seg med klut de andre kveldene.

Anonymkode: 8e6b7...ee4

AnonymBruker
Skrevet

De vasker og smører ansiktet, børster hår (frøkna setter det opp i en strikk) og pusser tenner. 

Anonymkode: 75052...577

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringene vasker ansikt, grer hår, pusser tenner. Dusjer på kvelden, trener mye. Så dusj så og si hver dag. 

Barnehagebarnet dusjer annenhver dag kanskje, hver dag på sommeren. Da er hun jo grå av sand og solkrem. Gjør det på kvelden. Sjekker neglene og evt klipper da. 

Den yngste vaskes med klut, grer hår, smører ansikt og kropp med krem, setter opp hår, tar medisiner, pusser tenner på morgenen. 

Orker ikke ustelte barn.. 

Anonymkode: 7d737...b16

AnonymBruker
Skrevet

Skifter til ren truse, tar på rene klær,  børster hår,setter i strikk og splæsjer vann i ansiktet. Spiser frokost etterpå. Etter frokost går hun opp og pusser tenner.  Hun er 8 år.

Dusjer på kveldene ca 3-4 ganger i uka.

2-åringen vaskes og får ny bleie og rene klær. Børster og får strikk i håret. Spiser frokost og pusser tenner. 

Ungdommene dusjer stort sett hver kveld etter trening.

Anonymkode: 0b1e3...940

AnonymBruker
Skrevet

Mine er jevngamle med dine. 

Jeg står opp, vekker syvåring og minner om at hun skal på do. Hun tisser og går i dusjen, tørker og kler seg selv, jeg pusser tennene hennes og hjelper med hårstell. Full hårvask en til to ganger i uken, da hjelper jeg henne. Jeg vekker eldste når yngste går i dusjen, hun vasker og kler seg, pusser tenner selv. Mens de holder på med dette, lager jeg frokost. De spiser og jeg går i dusjen. 

Når de har spist og jeg er ferdigstelt, går vi. Selv spiser jeg frokost på jobb. Eldste dusjer på kveldstid ca tre ganger i uken, må fortsatt minnes på det. 

Anonymkode: d17fb...f35

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 10 år:

Han står opp selv, kler på seg det vi/han har lagt frem på badet dagen før. Så går han ned og spise frokost, etter å ha lagt frem dress/votter/lue, og putta matboksen i sekken. Går opp igjen og pusser tenner og ordner håret med gelé. Så ser han på tv frem til vi drar.

Datter på 5 år:

Jeg har lagt frem klær som hun kler på seg selv. Sammen finner vi en kjole eller skjørt hun vil ha på. Ordner håret hennes (tar litt tid da hun har mye hår).

Så går vi ned, der hun får servert frokost. Ser på tv mens hun spiser sammen med broren.

Mens barna spiser/ser på tv, ordner jeg yttertøy og tursekken til minste og ordner meg selv.

Vi har alltid god tid om morgenen, da de er veldig selvstendige. 

Anonymkode: 301fd...0d9

Skrevet

Han spiser først, kler på seg, vasker ansikt, pusser tenner og fikser håret.

Dusjer hver kveld, sånn har vi gjort det siden han begynte i barnehagen.

Snart 10 år :) 

AnonymBruker
Skrevet

Meg over 👆

Barna mine skal være velstelte til enhver tid. De har alltid rent tøy, de dusjer/bader ca. 3 ganger i uka, men får alltid en kattevask de dagene de ikke dusjer. Håret til yngste er alltid stelt/fletta/ordnet. Negler blir klipt annenhver uke. Jeg hjelper fremdeles 10åringen å pusse tenner, og de får gjerne en sukkerfri pastiller før de drar på skolen/ i bhg. 

Jeg er nok over snittet opptatt av at ungene mine ser ordentlige ut 🤔 jobber I barnehage selv, og ser så mange barn som ser sjuskete ut. Det orker ikke jeg for mine barn 🙉

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på 6 og 8 år. De er tidlig oppe, gjerne før oss voksne. 

En god morgen: 
Klærne legges ut kvelden i forveien, så de kler på seg selv etter en "kattevask". Deretter sysler de med litt spilling, tv eller slikt frem til jeg står opp. Da er det frokost, 1-2 skiver (mens jeg lager nister), og så ut på badet med tannpuss og børste hår, evt også sette opp håret. Deretter sko og jakke, og åtteåringen går til skolen og jeg følger seksåringen til barnehagen.

En dårlig morgen:
Klærne legges ut kvelden i forveien, men de ligger der fremdeles når jeg står opp. Ungene spiller, ser tv eller sånt, og jeg må gjerne være litt streng for at de skal legge det fra seg. Deretter fører jeg dem ut på badet for stell og påkledning, og dette gjøres med mye tulling/krangling seg imellom, noe som ender opp i at jeg må skille dem av og bokstavelig talt stå som en barriere mellom dem for at de skal få gjort det de skal. Deretter sender jeg dem ut på kjøkkenet, hvor de spiser. Ofte tuller og krangler de ekstremt mye, og skolebarnet begynner å få dårlig tid. Hun ender opp med å ikke rekke å spise seg mett, men ut på badet skal hun. Tannpuss, ordne hår, deretter sko og jakke. Venninna (som hun alltid tar følge med) står da gjerne utålmodig på dørklokka. Seksåringen blir så sendt på badet for tannpuss og ordne hår, deretter har vi iblant litt tid sammen hjemme eller jeg følger til barnehagen med en gang. 

Er det en ting vi aldri skulker unna, så er det tannpuss og kattevasken. Barna får alltid hjelp med tannpuss minst en gang om dagen (pusser alltid morgen og kveld). Etter innføring av elektrisk tannbørste, så er tannpussen blitt mye enklere. 

Når det kommer til dusjing, så skjer dette 2.-4. dag for åtteåringen (trening 2x uka, og dusjer etterpå). Det blir mer nå som det blir varmere, og hun har tydeligvis kommet i hudpuberteten og lukter iblant svette og får fett hår. Da er det rett i dusjen så fort som fy, om det så er på morrakvisten. Seksåringen dusjer 1-3 ganger i uka (alltid etter trening 1x uka), da hun fremdeles har en sånn god småbarnsduft ved seg, og hun får ekstremt flokete hår og eksem om hun dusjer for ofte. Jeg har veldig sart luktesans, så ungene får aldri lukte vondt.

Det er utrolig mange barn som stinker dyrisk, såpass at jeg måtte slutte jobben i barnehage omtrent før den første uka var omme (mange år siden nå). Så stell barna! 

Anonymkode: 1d48f...d1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Meg over 👆

Barna mine skal være velstelte til enhver tid. De har alltid rent tøy, de dusjer/bader ca. 3 ganger i uka, men får alltid en kattevask de dagene de ikke dusjer. Håret til yngste er alltid stelt/fletta/ordnet. Negler blir klipt annenhver uke. Jeg hjelper fremdeles 10åringen å pusse tenner, og de får gjerne en sukkerfri pastiller før de drar på skolen/ i bhg. 

Jeg er nok over snittet opptatt av at ungene mine ser ordentlige ut 🤔 jobber I barnehage selv, og ser så mange barn som ser sjuskete ut. Det orker ikke jeg for mine barn 🙉

Dette er litt morsomt, er så mange barnehageansatte som sier akkurat det samme. Meg selv inkludert ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rent undertøy, rene klær, frokost og tannpuss enkelt og greit. Bading før kveldsmat! Og ja, dette med å pusse tenner må dere skjerpe dere på. Det er noe man tar seg tid til! 

Anonymkode: ae995...bd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Meg over 👆

Jobber ikke i barnehage, men helt enig. Barnet mitt er stelt til enhver tid, alltid med rene/hele klær og rent ansikt! Det er veldig viktig for meg. Har alltid vært velstelt selv da, det er bare noe som ligger i meg 🙈 Og tannpuss skal gjøres uansett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meg over 👆

Hva er grunnen til at de får sukkerfri pastill før skolen og barnehagen? 

Anonymkode: 447b3...513

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber ikke i barnehage, men helt enig. Barnet mitt er stelt til enhver tid, alltid med rene/hele klær og rent ansikt! Det er veldig viktig for meg. Har alltid vært velstelt selv da, det er bare noe som ligger i meg 🙈 Og tannpuss skal gjøres uansett. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er litt morsomt, er så mange barnehageansatte som sier akkurat det samme. Meg selv inkludert ;) 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Meg over 👆

Er litt nysgjerrig på hva dere legger i "velstelt".

Barnet mitt fikk hår sent, og har dermed ikke langt nok hår til å feste det i hestehale eller fletter. Grer det så klart, men regner med at hun er litt bustete når hun tar av seg lua i bhg. 

I tillegg så er hun midt i selvstendighetsalderen, og ønsker gjerne å kle seg selv. Jeg legger meg ikke oppi om klærne matcher, eller om de er på vrangen/bak-fram. 

Passer selvfølgelig på at hun er mett, ren og ferdig pusset tenner når vi går hjemmefra, men jeg håper jo at hun har det gøy i bhg og leker med maling/i søke osv uten å være redd for å bli skitten.

Poenget mitt er at hun ofte møter opp i bhg med selvkomponert antrekk og lett bustet hår. Jeg synes barn skal få være barn, og ønsker ikke å gjøre henne selvbevisst tidligere enn nødvendig. Jeg synes at det er litt dårlig av bhgansatte å gå rundt og bedømme graden av velstelthet til barna.

Anonymkode: 9781e...07b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Barnet mitt fikk hår sent, og har dermed ikke langt nok hår til å feste det i hestehale eller fletter. Grer det så klart, men regner med at hun er litt bustete når hun tar av seg lua i bhg. 

I tillegg så er hun midt i selvstendighetsalderen, og ønsker gjerne å kle seg selv. Jeg legger meg ikke oppi om klærne matcher, eller om de er på vrangen/bak-fram. 

Passer selvfølgelig på at hun er mett, ren og ferdig pusset tenner når vi går hjemmefra, men jeg håper jo at hun har det gøy i bhg og leker med maling/i søke osv uten å være redd for å bli skitten.

Poenget mitt er at hun ofte møter opp i bhg med selvkomponert antrekk og lett bustet hår. Jeg synes barn skal få være barn, og ønsker ikke å gjøre henne selvbevisst tidligere enn nødvendig. Jeg synes at det er litt dårlig av bhgansatte å gå rundt og bedømme graden av velstelthet til barna.

Er så enig med deg. Må si jeg stusset da jeg leste disse kommentarene. De setter ikke skkurat barnehageansatte i så godt lys.

Anonymkode: 447b3...513

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dusjer/vasker seg om kvelden. De finner frem klær til neste dag selv (jeg sjekker at de er ok). Tannpuss morgen og kveld. Hos far er det dusj 1-2 i uken, ellers tannpuss morgen og kveld, tror jeg. Tror de skifter undertøy daglig. Sist gang jeg la meg bort i hygienen der borte fikk jeg en skjennepreken uten like, så jeg velger mine kamper.

Anonymkode: 7df30...0e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det måtte jo komme. 

Om ungen ikke har hår er da sveis ikke noe å snakke om? Du blir krenket av noe som tydeligvis ikke gjelder deg. 

Det er mange unger med langt hår som henger ned foran øynene, det er i veien.

Og mange som ikke har blitt gredd på mange dager. Det er noe annet. 

Selvkomponert antrekk er topp.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det måtte jo komme. 

Om ungen ikke har hår er da sveis ikke noe å snakke om? Du blir krenket av noe som tydeligvis ikke gjelder deg. 

Det er mange unger med langt hår som henger ned foran øynene, det er i veien.

Og mange som ikke har blitt gredd på mange dager. Det er noe annet. 

Selvkomponert antrekk er topp.  

Hvorfor skulle jeg latt meg bli krenket? Tror du har mistolket innlegget mitt.

Jeg var/er bare genuint nysgjerrig i hva dere legger i at "barna deres skal være velstelte til enhver tid". 

Jeg dro frem barnet mitt som eksempel for å forklare at ikke alle har mulighet til eller ønsker at barna alltid skal måtte være "strøkne" hele tiden. Hun har jo litt hår, som fort blir bustete, selv om det ikke er langt nok til å sette opp. Men jeg lever fint med det, og synes hun er nydelig uansett.

Du drar frem løst, flokete hår som et "ille eksempel." Kanskje barnet har glatt hår, så strikkene faller av? Eller at håret har tovet seg inni lua? Eller kanskje barnet er ekstremt hårsår? Jeg er rett og slett ikke så opphengt i det, og stiller meg undrende til at bhg-ansatte er så opptatte av hvordan barna framstår. Heller lekne og bekymringsfrie barn, enn stive og selvbevisste barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg latt meg bli krenket? Tror du har mistolket innlegget mitt.

Jeg var/er bare genuint nysgjerrig i hva dere legger i at "barna deres skal være velstelte til enhver tid". 

Jeg dro frem barnet mitt som eksempel for å forklare at ikke alle har mulighet til eller ønsker at barna alltid skal måtte være "strøkne" hele tiden. Hun har jo litt hår, som fort blir bustete, selv om det ikke er langt nok til å sette opp. Men jeg lever fint med det, og synes hun er nydelig uansett.

Du drar frem løst, flokete hår som et "ille eksempel." Kanskje barnet har glatt hår, så strikkene faller av? Eller at håret har tovet seg inni lua? Eller kanskje barnet er ekstremt hårsår? Jeg er rett og slett ikke så opphengt i det, og stiller meg undrende til at bhg-ansatte er så opptatte av hvordan barna framstår. Heller lekne og bekymringsfrie barn, enn stive og selvbevisste barn.

Ja, du får tolke og mene hva du vil.
Ha en fin kveld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...