AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #1 Skrevet 22. mars 2021 Leieboerne flyttet inn for tre mnd siden og har nå spurt om reduksjon i leien på en tusenlapp pr mnd pga økonomiske problemer. Dersom vi ikke går med på det, så skrev de at de må se seg etter noe annet.. Jeg kjente at jeg ble litt lei meg, siden de kun har bodd her tre mnd, de har fått tillatelse til å male vegger, til å henge opp ting på veggene og vi har generelt vært veeeldig greie med de, for de har sagt de vil bo her i flere år fremover.. Også går det bare tre mnd og de spør etter reduksjon... I tillegg så er pappsøppelkassen full av take-away papp, pizzapapp og halvfbrikatapapp, de snuser og har generelt litt «late» vaner... Synes synd på de, men samtidig ikke, for det er jo «bare» å kutte ned på visse vaner.. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: dc2a5...c18 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Enten går du med på det, eller så sier du at du at du venter på oppsigelsen deres hvis de ikke kan betale full husleie. Verre er det ikke. Det er i alle fall smålig å legge seg opp i avfallet deres. Det er utrolig vanskelig å få ut leietakere som ikke betaler for seg, så du kunne ha hatt det verre enn at de kommer til deg og spør om reduksjon fremfor å bare la være å betale og etterlate leiligheten som et rottereir. Anonymkode: 234fd...2fa 48
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 22. mars 2021 Hvis de har råd til masse takeaway og snus, så har de råd til husleie. Anonymkode: c6d31...040 106
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enten går du med på det, eller så sier du at du at du venter på oppsigelsen deres hvis de ikke kan betale full husleie. Verre er det ikke. Det er i alle fall smålig å legge seg opp i avfallet deres. Det er utrolig vanskelig å få ut leietakere som ikke betaler for seg, så du kunne ha hatt det verre enn at de kommer til deg og spør om reduksjon fremfor å bare la være å betale og etterlate leiligheten som et rottereir. Anonymkode: 234fd...2fa Uff, kjente dette svaret var litt kjipt og ufint... smålig? Vi deler jo avfallskasser, meget lett å se hva som ligger oppi der når man hiver papp der selv.. TS Anonymkode: dc2a5...c18 100
Tøvftta Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Hiv de ut da. Det sier seg selv at det er noen slubberter som ikke er interessert i å ta tak i ting og forandre på det mtp uvaner og matvei! Du finner nok bedre leieboere fort. 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Er det ikke bare å si nei, at du trenger den inntekten fra husleie, selv? Anonymkode: 283c6...d3f 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 22. mars 2021 Du sier til de at det var synd, men du skjønner at de må se seg om etter noe i sin prisklasse🤷♀️ Du driver ikke veldedighet, du leier ut leilighet. Anonymkode: 37911...937 140
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Våre leietakere har hatt redusert husleie i ett helt år nå, pga korona. Men de er ikke som du beskriver i HI som sløser med penger. De har virkelig spart alt de kunne. Men om jeg hadde sett at de har sløst bort pengene på takeaway, så hadde jeg heller sagt opp leieforholdet. Anonymkode: 007ae...244 31
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 22. mars 2021 Jeg ville absolutt ha sagt at prisen dessverre er det den er. Du sier de har tenkt å bli boende lenge, se for deg hva slags problemer du kommer til å få med dem når de allerede etter tre måneder ikke klarer å betale leien. De visste jo hva prisen var da de inngikk avtalen om å leie, og de har allerede snublet i budsjettet. Dette kommer til å bli et mareritt for deg, og jeg ville benyttet sjansen til å få dem ut nå. Anonymkode: 0b306...b26 57
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier til de at det var synd, men du skjønner at de må se seg om etter noe i sin prisklasse🤷♀️ Du driver ikke veldedighet, du leier ut leilighet. Anonymkode: 37911...937 enig! synes det var utrolig frekt å spørre om🙄 Anonymkode: ee5af...ddf 17
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Jeg antar du tar gjengs leie og er avhengig av den leieinntekten? Om det brått dukket opp økonomiske problemer så forventer jeg at leietakerne gjør endringer på egen økonomi (kutter ut dyre vaner som take-away og snus) slik at de prioriterer den ekstra tusenlappen til husleie. Men... Ønsker du å fortsette å ha et langvarig leieforhold? Hva med å avtale begrenset husleie en periode på noen måneder til de får økonomien i orden? Men avtal alt skriftlig slik at det ikke er i tvil om hva dere er enige om. Jeg hadde strukket meg langt for ordensmennesker som brått hadde mistet inntekten eller lignede, men om det er mennesker som er litt "late" i utgangspunktet og som kanskje ser etter en enkel løsning så hadde jeg vært skeptisk. Da hadde jeg sett det på som bedre at de avsluttet leieforholdet og leier et sted de har råd til. Anonymkode: ec12c...243 13
Sirinna Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 Veldig freidig av de å spørre synes jeg da. 9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 Da svarer du at du dessverre ikke har anledning til å sette ned husleia, og avventer oppsigelse av leieforholdet. Dersom de har råd til «masse take away» så har de råd til husleia uten den tusenlappen i reduksjon, så lenge de prioriterer riktig. Anonymkode: 23a9b...229 21
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Forstår omtanken og at du lager denne tråden TS. Antar at du på en side ikke har lyst til å avvise dem, samtidig som det er kort tid siden de flyttet inn og det er jo en grunn til at du i utgangspunktet satte leien til det den er. Skjønner at det kan bli en frustrerende situasjon når du samtidig ser peppes-kartonger i fellessøpla. Jeg flyttet i høst, og har det relativt trangt økonomisk. Her jeg leier nå, så kunne det ikke falt meg inn å be om redusert leie så tidlig i leieforholdet, jeg synes faktisk det er utrolig frekt. Hadde det vært veldig spesielle omstendigheter som har oppstått siden de flyttet inn, så forstår jeg det bedre, men da burde de også ha opplyst om det til deg. Hadde det skjedd meg eller mine noe som hadde gjort at jeg så meg nødt til å spørre om redusert husleie, så hadde selvsagt alle "luksusting" som takeaway-mat og til og med snusen blitt lagt på hylla. Jeg hadde ikke hatt fredigheten til å spørre hvis ikke jeg hadde gjort alt jeg kunne for å redusere utgiftene mine først. Anonymkode: 1ca7c...c63 17
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 Dette virker nesten planlagt 🤔 Hadde svart: "Dette var leit å høre, skjønner det kan være vanskelig i disse tider. Men jeg har lån som avhenger av den satte leien, så kan dessverre ikke redusere. Men ved små forandringer på forbruket sitt kan en ofte lett spare inn noen hundrelapper her og der. Så dette er jeg sikker på at dere klarer uansett. Røyker ellet snuser dere? Eller hva med take away? Hvis dere alikevel ikke ser noen mulighet får dere selvfølgelig si opp med tre måneders oppsigelse" Anonymkode: 8c9a0...892 35
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg antar du tar gjengs leie og er avhengig av den leieinntekten? Om det brått dukket opp økonomiske problemer så forventer jeg at leietakerne gjør endringer på egen økonomi (kutter ut dyre vaner som take-away og snus) slik at de prioriterer den ekstra tusenlappen til husleie. Men... Ønsker du å fortsette å ha et langvarig leieforhold? Hva med å avtale begrenset husleie en periode på noen måneder til de får økonomien i orden? Men avtal alt skriftlig slik at det ikke er i tvil om hva dere er enige om. Jeg hadde strukket meg langt for ordensmennesker som brått hadde mistet inntekten eller lignede, men om det er mennesker som er litt "late" i utgangspunktet og som kanskje ser etter en enkel løsning så hadde jeg vært skeptisk. Da hadde jeg sett det på som bedre at de avsluttet leieforholdet og leier et sted de har råd til. Anonymkode: ec12c...243 Tar ikke mer enn hva plassen er verdt, nei. Godt forslag med redusert husleie noen mnd😊! Vi er egentlig veldig fornøyd med de, gjør lite ut av seg og ingen bråk osv. TS Anonymkode: dc2a5...c18 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forstår omtanken og at du lager denne tråden TS. Antar at du på en side ikke har lyst til å avvise dem, samtidig som det er kort tid siden de flyttet inn og det er jo en grunn til at du i utgangspunktet satte leien til det den er. Skjønner at det kan bli en frustrerende situasjon når du samtidig ser peppes-kartonger i fellessøpla. Jeg flyttet i høst, og har det relativt trangt økonomisk. Her jeg leier nå, så kunne det ikke falt meg inn å be om redusert leie så tidlig i leieforholdet, jeg synes faktisk det er utrolig frekt. Hadde det vært veldig spesielle omstendigheter som har oppstått siden de flyttet inn, så forstår jeg det bedre, men da burde de også ha opplyst om det til deg. Hadde det skjedd meg eller mine noe som hadde gjort at jeg så meg nødt til å spørre om redusert husleie, så hadde selvsagt alle "luksusting" som takeaway-mat og til og med snusen blitt lagt på hylla. Jeg hadde ikke hatt fredigheten til å spørre hvis ikke jeg hadde gjort alt jeg kunne for å redusere utgiftene mine først. Anonymkode: 1ca7c...c63 Jeg tenker jo det samme som deg, at det er jo bare å redusere forbruket sitt først.. Mat et jo noe av det enkleste å kutte ned på når man i utgangspunktet har mye take-away... TS Anonymkode: dc2a5...c18 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Uff, kjente dette svaret var litt kjipt og ufint... smålig? Vi deler jo avfallskasser, meget lett å se hva som ligger oppi der når man hiver papp der selv.. TS Anonymkode: dc2a5...c18 Ikke tenk på det. Det er jo litt smålig, og selv om du ikke SIER noe til dem om prioriteringer, så tenker du det. Alle ville gjort det. Takeaway og snus er dyrt, sikkert brus til også. Syntes ikke mennesker som ofte spiser junk har rett til å klage over hverken dårlig helse eller økonomi. Jeg har selv blitt snurt når noen skylder meg penger men er så fattige at de ikke kan betale tilbake, og så kjøper de dyr middag på bensinstasjonen, røyk, snus, brus etc. Da eier de ikke prioriteringsevne. Anonymkode: 3694c...044 11
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke tenk på det. Det er jo litt smålig, og selv om du ikke SIER noe til dem om prioriteringer, så tenker du det. Alle ville gjort det. Takeaway og snus er dyrt, sikkert brus til også. Syntes ikke mennesker som ofte spiser junk har rett til å klage over hverken dårlig helse eller økonomi. Jeg har selv blitt snurt når noen skylder meg penger men er så fattige at de ikke kan betale tilbake, og så kjøper de dyr middag på bensinstasjonen, røyk, snus, brus etc. Da eier de ikke prioriteringsevne. Anonymkode: 3694c...044 Ja, er nettopp det. TS Anonymkode: dc2a5...c18
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Enten går du med på det, eller så sier du at du at du venter på oppsigelsen deres hvis de ikke kan betale full husleie. Verre er det ikke. Det er i alle fall smålig å legge seg opp i avfallet deres. Det er utrolig vanskelig å få ut leietakere som ikke betaler for seg, så du kunne ha hatt det verre enn at de kommer til deg og spør om reduksjon fremfor å bare la være å betale og etterlate leiligheten som et rottereir. Anonymkode: 234fd...2fa TS er ikke smålig. Og grunnen til at leieboerne har dårlig råd er, som andre har påpekt tidligere i tråden, mest sannsynlig de dyre vanene deres. De ville klart å kutte matbudsjettet med (minst) en tusenlapp hvis de ikke spiste så mye take-away. Det er DER man begynner om man ser at pengene ikke strekker til, ikke ved å be om redusert husleie. Anonymkode: 7e860...f77 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå