Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som nylig har tatt grunnskolelærerutdanning 1-7, og kan si litt om hvordan studietiden var og hvordan det var å komme ut i jobb?

Er litt introvert, så usikker på om dette er veien for meg.

Spesielt da jeg er i tredveårene.

Anonymkode: cbc58...12b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har denne utdanningen i bunn. Tatt master etterpå for å få flere muligheter. 
hadde jeg kunnet gjøre det på nytt ville jeg valgt en annen yrkesvei. Læreryrket er beintøft. Du må virkelig ELSKE lærerrollen for å holde ut + ha det greit med deg selv.

Anonymkode: dd4d6...0a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det! Du aner ikke hva du går til! Jeg er ikke introvert, og lurte ikke før jeg kom ut i jobb. Fikk et gedigent praksissjokk! Hverdagen er beintøff! Nå lurer jeg ikke lenger, jeg har fått meg ny jobb fra sommeren av! Er 42. 

Anonymkode: 5e739...bc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Introvert har ingen betydning.  

Jeg er introvert og tar ALDRI ordet i forsamlinger. Men jeg elsker jobben i klasserommet. 

I disse tider er vi alle lærere så utslitte at vi ikke vet foran og bak på oss selv.  Jeg tok meg i å gråte i går fordi jeg innså at det var søndag, og ikke lørdag.. 

Men vanligvis elsker jeg jobben min. Selv om det er travelt, tøffe tak og for dårlig betalt i forhold til utdannelse. 

Anonymkode: e4dfd...660

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utdanning grunnskolelærer 1-7, men fant ut første år i studiet at dette ikke var noe for meg. Fullførte utdanningen og har tatt master innenfor en annen retning. Har brukt utdanningen som et springbrett for andre muligheter, noe som har fungert godt. Vil ikke anbefale noen å bli lærer med de rammene som er i skolen i dag! Styr unna. Når det gjelder selve studier er det kjemepenkelt å fullføre med ganske liten innsats.

Anonymkode: 95de2...c10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har denne utdanningen i bunn. Tatt master etterpå for å få flere muligheter. 
hadde jeg kunnet gjøre det på nytt ville jeg valgt en annen yrkesvei. Læreryrket er beintøft. Du må virkelig ELSKE lærerrollen for å holde ut + ha det greit med deg selv.

Hva gjør det så beintøft?

Har du jobbet i et annet yrke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Introvert har ingen betydning.  

Jeg er introvert og tar ALDRI ordet i forsamlinger. Men jeg elsker jobben i klasserommet. 

I disse tider er vi alle lærere så utslitte at vi ikke vet foran og bak på oss selv.  Jeg tok meg i å gråte i går fordi jeg innså at det var søndag, og ikke lørdag.. 

Men vanligvis elsker jeg jobben min. Selv om det er travelt, tøffe tak og for dårlig betalt i forhold til utdannelse. 

Hvorfor er dere så utslitte? 

Hvordan travelt? Man har jo ikke undervisning hele dagen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ekstremt slitsomt at man må være så «på» hele tiden. I klasserommet kan du ikke sone ut i to minutter, da mistet du kontrollen. Veldig anstrengende. Dessuten får man aldri pauser, og all planleggingen til annen undervisning blir oppstykket. 10 minutter her, 20 minutter der. For ikke å snakke om alle telefonsamtaler og mailer utenfor arbeidstid.

Anonymkode: 95de2...c10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jo ikke undervisninga som er den travle biten av jobben. 😂

Uten sammenligning forøvrig så blir det som å si at en eiendomsmegler eller sykehuslege neppe har det travelt, for de viser jo ikke hus, eller har visittrunder hele dagen. 😂

Eller teaterskuespillere, som kun står på scenen én time 4 dager i uka. 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg jobber som ungdomsskole lærer da, men jeg elsker det virkelig!

Anonymkode: a6ddf...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Noen trives, som du ser. Andre trives ikke. Hvis du er en idealist
som trives med å sette elevenes behov foran dine egne, er det en god start. Tenk
deg likevel nøye om, i og med at utdanningen er femårig.

Jeg ville utvilsomt ha valgt noe annet i dag. Tror ikke utenforstående kan begripe stressnivået i skolen. Arbeid som angår elever kan simpelthen ikke vente til "neste virkedag". 

Anonymkode: b40ae...ae4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye atferd i klasserommet, man skal være spesiell tøff i seg selv for å hanskes med 25 elever hvor mange har atferd. Ser de lærerne som er for lite strenge med elevene får store problemer etterhvert. Noen lærere klarer ikke å få autoritet i klasserommet og da slites man ut. Jeg er tøff, og får orden på elevene, men veien dit er lang, tar ofte 1 år. Så får man nye elever når man har oppnådd det klassemiljøet man ville. 

Jeg har jobbet i helse og omsorg, og barnevern under studietiden. Tok en master i naturvitenskapelig retning senere. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Uten sammenligning forøvrig så blir det som å si at en eiendomsmegler eller sykehuslege neppe har det travelt, for de viser jo ikke hus, eller har visittrunder hele dagen. 😂

Eller teaterskuespillere, som kun står på scenen én time 4 dager i uka. 😂

Undervisninga er det minst stressende  ja. Det er alt det andre. Krangling, drama, følge med og følge opp det sosiale, samtaler og mailer med foreldre som aldri blir fornøyde. Møter, skjemaer, fylle inn og rapportere... barnevern, ppt, spesialpedagoger du helst skulle snakket med i går.. 

Jeg har to "saker" ang noen elever som ikke har det så greit sosialt nå, og det er vanskelig. Jeg føler meg som en psykolog og foreldreveileder. 

Anonymkode: 3d73f...b06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og går fikk jeg plutselig sms om at kommunen gikk over til rødt nivå fra skolestart på mandag. I praksis betyr det at opplegget mitt denne ukens må skrotes det planlegges på nytt. Dette fordi  jeg er lærer på de laveste barnetrinnene og vanligvis legger opp til  elevaktiv undervisning med lek og stasjoner, da jeg ser at det motiverer elevene på en helt annen måte. Det er ikke forenlig med rødt nivå når elevene ikke skal dele noe utstyr, ha en fast plass  og helst holde en meters avstand. Dermed måtte jeg altså, på en søndag ettermiddag som egentlig er min familiedag helt uten jobb, jobbe i 5 timer. For i tillegg til at opplegget måtte lages på nytt, måtte også et nytt klasserom innredes siden gruppa mi ble delt, og halvparten plutselig skulle få være på skolekjøkkenet istedet, garderobene tømmes, og med de minste elevene er det alltid greit med navnelapper på nye plasser og lignende når ting plutselig avviker fra normalen. 

5 timers plutselig søndagsarbeid jeg verken kan kreve ekstra timer eller overtidsarbeid for. Det er ille. At ingen forstår hvor mye tid småting tar, og at man bare kan lesse på og skrive det i kvota for sommerferie. Det verste er at alle tror de vet noe om hverdagen, siden alle har fått i skolen selv og dermed er eksperter på skole. 

Foreldre som krever ekstraoppfølging òg. De tror jo at en liten ukentlig update om sin elev ikke er så ille. Men når man allerede har 7 andre elever som krever ekstraoppfølging daglig i form av ekstra ryddehjelp, egen dagsplan x3 (for de kan ikke ha  lik), medisinutdeling x2, og diverse andre ting som kommer på toppen av normal oppfølging og undervisning. Utrolig stressende og slitsomt. Og av hensyn til taushetsplikten skal jo foreldrene heller ikke vite om alt det som foregår rundt alle andre enkeltelever. 

I tillegg har det aldri vært større kravet til dokumentasjon og vurdering om norsk skole enn i dag. Byråkrati. 

Så læreryrket er et sammensurium av en stressende koronahverdag, kravstore foreldre, oppgaver som blir lesset på uten at andre blir ratt bort og respektløshet siden alle er eksperter på norsk skole.  Det siste er verst synes jeg, og det finner man ikke på samme måte i andre yrker. 

Anonymkode: 582e8...cd0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale noen å bli lærer. Selv er jeg på vei ut. 

Kontakten og undervisningen med elevene er fantastisk, men alt rundt - foreldre, de sårbare barna som ingen hjelpeinstanser har plass til og i tillegg til at politikerne i alle kommunene jeg har jobbet i kutter jevnlig ned på skolebudsjetter men øker krav og forventninger til hva vi skal utrette + det voldsomme fokuset på resultater i skolen - er noen av de få tingene som gjør at jeg ikke unner noen å være lærer, heller ikke meg selv. 

Jeg ønsker å være en god lærer for mine elever, men føler aldri jeg får utdelt verktøyene som gjør at jeg klarer det. I tillegg begynner jeg å tvile mer og mer på hvordan skolesystemet er bygget opp, det er bygget opp av politikere uten førstehåndskunnskap. 

Jeg brenner for barn og unge, særlig de med litt andre behov, men i skolen orker jeg ikke være. 

Anonymkode: 73723...6ae

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 12.35):

Men hva er den travle biten da? 

har du hatt en annen jobb du kan sammenligne med? Alle jobber har jo tidsfrister og krav..

AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 18.25):

Undervisninga er det minst stressende  ja. Det er alt det andre. Krangling, drama, følge med og følge opp det sosiale, samtaler og mailer med foreldre som aldri blir fornøyde. Møter, skjemaer, fylle inn og rapportere... barnevern, ppt, spesialpedagoger du helst skulle snakket med i går.. 

Jeg har to "saker" ang noen elever som ikke har det så greit sosialt nå, og det er vanskelig. Jeg føler meg som en psykolog og foreldreveileder. 

Men gjelder det alle lærere, eller kontaktlærere?

AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 18.35):

Og går fikk jeg plutselig sms om at kommunen gikk over til rødt nivå fra skolestart på mandag. I praksis betyr det at opplegget mitt denne ukens må skrotes det planlegges på nytt. Dette fordi  jeg er lærer på de laveste barnetrinnene og vanligvis legger opp til  elevaktiv undervisning med lek og stasjoner, da jeg ser at det motiverer elevene på en helt annen måte. Det er ikke forenlig med rødt nivå når elevene ikke skal dele noe utstyr, ha en fast plass  og helst holde en meters avstand. Dermed måtte jeg altså, på en søndag ettermiddag som egentlig er min familiedag helt uten jobb, jobbe i 5 timer. For i tillegg til at opplegget måtte lages på nytt, måtte også et nytt klasserom innredes siden gruppa mi ble delt, og halvparten plutselig skulle få være på skolekjøkkenet istedet, garderobene tømmes, og med de minste elevene er det alltid greit med navnelapper på nye plasser og lignende når ting plutselig avviker fra normalen. 

5 timers plutselig søndagsarbeid jeg verken kan kreve ekstra timer eller overtidsarbeid for. Det er ille. At ingen forstår hvor mye tid småting tar, og at man bare kan lesse på og skrive det i kvota for sommerferie. Det verste er at alle tror de vet noe om hverdagen, siden alle har fått i skolen selv og dermed er eksperter på skole. 

Foreldre som krever ekstraoppfølging òg. De tror jo at en liten ukentlig update om sin elev ikke er så ille. Men når man allerede har 7 andre elever som krever ekstraoppfølging daglig i form av ekstra ryddehjelp, egen dagsplan x3 (for de kan ikke ha  lik), medisinutdeling x2, og diverse andre ting som kommer på toppen av normal oppfølging og undervisning. Utrolig stressende og slitsomt. Og av hensyn til taushetsplikten skal jo foreldrene heller ikke vite om alt det som foregår rundt alle andre enkeltelever. 

I tillegg har det aldri vært større kravet til dokumentasjon og vurdering om norsk skole enn i dag. Byråkrati. 

Så læreryrket er et sammensurium av en stressende koronahverdag, kravstore foreldre, oppgaver som blir lesset på uten at andre blir ratt bort og respektløshet siden alle er eksperter på norsk skole.  Det siste er verst synes jeg, og det finner man ikke på samme måte i andre yrker. 

Anonymkode: 582e8...cd0

Men det er jo derfor lærere liksom har så lange ferier? Fordi dere jobber overtid..

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men gjelder det alle lærere, eller kontaktlærere?

Det er nok mest slitsomt for kontaktlærere. Jeg var faglærer i tre år, så fikk jeg jobb som kontaktlærer i år. Det er stooor forskjell. Mye mer ro som faglærer. Da kunne jeg bruke tiden min på å lage gode undervisningsopplegg til elevene. Jeg hadde blant annet kunst og håndverk, og vi lagde masse fine greier. I år er kunst og håndverk et ork, fordi det krever så mye for- og etterarbeid. Og jeg har rett og slett ikke tid pga alt mulig annet som må gjøres. Blir bare til at jeg setter på Øisteins blyant eller noe. Synd, for jeg har så mye kompetanse i faget. 

Da vi skulle ha juleverksted før jul, fikk jeg ikke tid til å forberede, for jeg måtte ta masse telefoner til foreldre. Endte opp med at jeg måtte sette ungene til å drive med ipaden så jeg kunne forberede i timen. Ikke fikk vi gjort alt heller. 

Hadde også engelsk da jeg var faglærer, og lagde masse artige opplegg hvor elevene kunne være nysgjerrige, aktive og samarbeide. I år blir det bare lese leseleksa og gjøre noen oppgaver. For jeg har ikke tid til å planlegge noe annet. 

Jeg skulle ønske jeg hadde en assistent som fulgte meg. Som kunne registrert fravær, kopiert opp ark, hjulpet til med å bestille og hente materialer, hjulpet til i klassen... avlaste rett og slett...det er litt stress når en elev har stukket av og du er helt alene med klassen, eller du må ordne opp i en krangel. Går jeg fra klassen så kan du vedde på at når jeg kommer inn igjen, har det oppstått to nye krangler og noen har hoppa ut av vindu.

Det er ikke sånn at vi ikke kan velge bort ting, det kan vi. Jeg kan velge å ha Øisteins blyant i stedet for å lage keramikkfigurer. Jeg kan velge å ha hjørnefotball hver gymtime, så slipper jeg å bruke tid på å planlegge. Jeg kan sette klassen til å spille på ipaden eller ha stillelesing hver gang jeg må ordne opp i en konflikt eller så jeg kan sitte i timen og rette prøver. Jeg kan velge si til de som har krangla: dette må du tåle!! Så jeg slipper å bruk tid på det. Og jeg kan velge å drite i å ringe hjem hvis det har skjedd noe. Men hvordan blir det for barna da? En skole med god kvalitet krever at vi får bedre tid og fler ressurser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i 30-årene og skal ta master i Gs 1-7 de neste fem årene. 

Praksissjokket fikk jeg for tre år siden. Jeg har bachelor og master fra før, men i helt andre fag. Jeg er ikke kvalifisert lærer, men overkvalifisert innen HR, ledelse, språk mm. 

Ja, det finnes kortere veier til kvalifisert utdannelse, men jeg trives i grunnskolen og vil lære det godt for min egen del. Og fordi det gjør det lettere å kunne få 100% fast stilling. Med alder, tidligere og 8 års ansiennitet som ferdig utdannet om fem år regner jeg med å kunne jobbe som kontaktlærer over hele landet. 

Jeg vet ikke mye om utdanningen, så vil følge tråden. Men, jeg er svært introvert. Jeg må ha alenetid for å lade batterier. Skoledagene kan være tøffe når eneste alenetid er innelåst på do i noen minutter, men jeg elsker virkelig jobben. Selv om den er en energityv så er jeg brennende interessert, glad i barna, glad i å lære bort, hoppende stolt når de mestrer. 

Anonymkode: 534e0...f8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å legge til at jeg har jobbet som faglærer og vikarlærer i barneskolen de siste tre årene. Lengste periode som kontaktlærer var 5 måneder i vikariat. Så jeg skal ikke påberope meg å kunne alt. For meg ønsker jeg å få min egen klasse fra skolestart, å kunne beholde full oversikt og kontroll. Vikar er slitsomt. Aldri vite helt hva de er vant til, hva de har vært gjennom eller få tid nok til å planlegge undervisningen. Men jeg har fått smake nok på yrket til å føle meg (litt) sikker på valget av utdanning

Anonymkode: 534e0...f8a

Skrevet

En ting er sikkert, vi trenger flere lærere! Så om du har lyst, gå for det! :)Noe av det som gjør det krevende nå under korona og ulike nivåer av trafikklysmodellen, er at vi samtidig skal implementere fagfornyelsen, og at vi har et vanvittig høyt sykefravær. De som er igjen jobber "dobbelt" for å få dagene til å gå opp.

Målet er en voksen i hvert klasserom, men ikke alltid det går, og vi må vandre mellom to rom. Klassen min (ung.trinnet) er på 29 elever. Alle fagarbeidere (assistenter) er skåret ned på i kommunens nedskjæringer.  Vi har 2 fagarbeidere på 12 klasser, men både de og ledelsen går som lærervikarer nå. 

Yrket er fint, og undervisningen er gull! Men oppstår mye sosiale problemer og konflikter som vi ikke rekker å rydde opp i når vi er alene. Det gir ikke stort rom for de mest sprelske og kreative undervisningsopplegg (som mange elever trenger), spesialundervisning faller bort.

På gult nivå har vi også egne friminutt på trinnet, for å dekke opp inspeksjon må vi være sammen med elevene hele dagen, spise med de... osv. Det er nok ikke mange yrker der du ikke kan ha en halvtimes pause før elevene har gått hjem for tiden.

MEN, dette er ikke normalen! Bare så det er sagt. :) ikke for å skremme deg, men greit å vite hva man går til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...