Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har søkt ingeniørstudie, inkludert forkurs. Regner med at jeg kommer inn og da begynner kjøret i sommer (pga tres-opplegget som jeg må ta)

Har fra før av master i økonomi. Har egentlig alltid hatt lyst til å bli ingeniør, men det har ikke passet før. Nå prøver jeg. Kan jeg få noen tips og råd? Jeg er godt voksen...

Anonymkode: 6cc13...d56

Videoannonse
Annonse
Gjest Rocka69
Skrevet

Start jobben med det samme og ikke utsett ting, dvs jobb med fagene -og bruk gjerne flere kilder enn de anbefalte lærebøkene. Og med med master i økonomi, så kan det hende du få godskrevet dette på ingeniørstudiet - og at du slipper unna de økonomi-fagene man har. Men matematikk er tyngst, så ikke skip forelesninger, ta notater og regn oppgaver opp og ned i mente.

Lykke til. Tør jeg spørre hvilken retning innen ingeniørfag du ønsker å studere? Selv er jeg IT-ingeniør. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan bli vrient hvis du er kvinne, men lykke til uansett!

Anonymkode: 9c894...072

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

O M G 

Endret av Bølle
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Det er en del vrien matte der, så det er viktig å starte tidlig og få opp "nivået" slik at du slipper å bruke for mye tid på det når ting begynner å bli vanskelig, men det er stor forskjell på bachelor og master så om det er 3-årig tror jeg de fleste vil klare det med mye innsats.

Gå for A eller B på forkurs-matte i alle fall, det trenger du senere. Den innsatsen du gjør der vil du ikke angre på...

Anonymkode: 4bb40...887

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Rocka69 said:

Start jobben med det samme og ikke utsett ting, dvs jobb med fagene -og bruk gjerne flere kilder enn de anbefalte lærebøkene. Og med med master i økonomi, så kan det hende du få godskrevet dette på ingeniørstudiet - og at du slipper unna de økonomi-fagene man har. Men matematikk er tyngst, så ikke skip forelesninger, ta notater og regn oppgaver opp og ned i mente.

Lykke til. Tør jeg spørre hvilken retning innen ingeniørfag du ønsker å studere? Selv er jeg IT-ingeniør. 

Hadde du økonomi på ingeniørlinja? Det hadde ikke jeg. 

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det merker ikke jeg noe til. 

Lykke til ts, tror der vil gå helt fint ❤️

Anonymkode: 166cc...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tips og råd er som ved de fleste studier... Møt opp på forelesningene og gjør innleveringene i god tid. Når noen av de i klassen min faktisk kom seg gjennom studiet, så kan nesten hvem som helst komme seg gjennom studiet hvis man bare jobber hardt. Men det er absolutt å foretrekke å være flink i matte hvis man skal gå på ingeniør. Mange matte-fag.

Rocka69 skrev (13 minutter siden):

Hadde du noen økonomi-fag på ingeniørstudiet? Vi hadde ingen økonomi-fag på data-linja da jeg studierte i Grimstad i 2003-2006 i alle fall... 

Og jeg synes matte-fagene var de enkleste fagene, jeg. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 96d16...8c8

• Liker 2
Gjest Rocka69
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips og råd er som ved de fleste studier... Møt opp på forelesningene og gjør innleveringene i god tid. Når noen av de i klassen min faktisk kom seg gjennom studiet, så kan nesten hvem som helst komme seg gjennom studiet hvis man bare jobber hardt. Men det er absolutt å foretrekke å være flink i matte hvis man skal gå på ingeniør. Mange matte-fag.

Hadde du noen økonomi-fag på ingeniørstudiet? Vi hadde ingen økonomi-fag på data-linja da jeg studierte i Grimstad i 2003-2006 i alle fall... 

Vel, da jeg gikk så hadde vi både Regnskap, Markedsanalyse/Markedsføring og Statistikk (vet det er et mattefag - men da var det veldig økonomisk rettet når jeg gikk) - og det var begynnelsen av 90-tallet i Ålesund. 

I tillegg så hadde vi matematikk, fysikk og kjemi, samt en rekke elektronikkfag (både analog, digital og mikroprosessor), samt telekommunikasjon og nettverk, og selvsagt systemdesign og systemarkitektur, og ikke minst diverse programmeringsfag

Så da har det endret seg.

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste kommer seg i gjennom ingeniørstudiet med moderat innsats. Bruk MASSE tid på å gjøre gamle eksamensoppgaver inn mot eksamen (Start tidlig) - disse forandrer seg lite fra år til år i de fleste fag, spesielt de "tunge" mattefagene. Jeg jobber 50 % ved siden av studiene mine både på bachelor og master mens jeg ble siving og hadde B/C i snitt uten noen "spesiell" innsats. Se forelesninger og ta notater. Merk deg når foreleser sier ting som "dette kan være relevant til eksamen" og gjør gamle eksamensoppgaver. K27

Anonymkode: 8e544...6b0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg har søkt ingeniørstudie, inkludert forkurs. Regner med at jeg kommer inn og da begynner kjøret i sommer (pga tres-opplegget som jeg må ta)

Har fra før av master i økonomi. Har egentlig alltid hatt lyst til å bli ingeniør, men det har ikke passet før. Nå prøver jeg. Kan jeg få noen tips og råd? Jeg er godt voksen...

Hvis du har kommet igjennom en master i økonomi så går nok et ingeniøstudie hent fint også. Trenger du egentlig forkurs? Det er jo mest matte og det har du sikkert nok av i økonomi masteren din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Me too, matten var lett for meg mens mange andre slet. Utfordringen for meg var de mange pensumbøkene på engelsk. Dette tror jeg mange ingeniørstudenter undervurderer. Det holder ikke med hollywood-engelsk fra å ha sett mye TV eller spill, man må slå opp, pugge og lære seg alle ord man ikke forstår. Det er stor nytte av ingeniørengelsk/teknisk engelsk i senere jobbkarriere i alle ingeniørgrener.

Anonymkode: 38417...c6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rocka69 skrev (11 timer siden):

Det er slik jeg tenker. Jeg begynner faktisk å jobbe med matte og fysikk NÅ. Skal ta disse fagene i sommer. 

Jeg har søkt ren energi og prosessteknologi. Bachelor. Vi skal visst ikke ha noe økononi- og ledelsesfag på bachelor så vidt jeg kan se. Jeg håpet egentlig at vi skulle det og at jeg kunne slippe, evt seile litt gjennom der... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (7 timer siden):

Hvis du har kommet igjennom en master i økonomi så går nok et ingeniøstudie hent fint også. Trenger du egentlig forkurs? Det er jo mest matte og det har du sikkert nok av i økonomi masteren din.

Har en del matte fra før men føler uansett at jeg trenger oppfriskning. Gjorde det ikke så allverdens bra i matte heller, dessverre. Har ikke fysikk så der er jeg helt på bar bakke. Kommer ikke inn uten å ihvertfall ta fysikken uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Me too, matten var lett for meg mens mange andre slet. Utfordringen for meg var de mange pensumbøkene på engelsk. Dette tror jeg mange ingeniørstudenter undervurderer. Det holder ikke med hollywood-engelsk fra å ha sett mye TV eller spill, man må slå opp, pugge og lære seg alle ord man ikke forstår. Det er stor nytte av ingeniørengelsk/teknisk engelsk i senere jobbkarriere i alle ingeniørgrener.

Anonymkode: 38417...c6c

Jeg tok mastergraden min med kun engelsk som språk i både forelsesninger, oppgaver, pensum og eksamen. Lærte mye der! Ikke ingeniørtekniske begreper selvsagt, men økonomiske. 

Ts

Skrevet

Du har fått de gode rådene allerede: selvdisiplin, møt opp, ta gode notater og regn oppgaver til krampa tar deg. Så enkelt og så vanskelig. Dette går helt fint. 

Forkurset blir sannsynligvis det tøffeste. 

Gikk den veien selv "for 100 år siden" ettersom jeg kun hadde språkfag fra VGS. Verste trøkken kom da vi fikk fysikkoppgaver som vi enda ikke hadde matematisk grunnlag for å kunne regne :ler: . Fagene gikk parallelt og fremdriften var åpenbart ikke helt synkronisert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har en del matte fra før men føler uansett at jeg trenger oppfriskning. Gjorde det ikke så allverdens bra i matte heller, dessverre. Har ikke fysikk så der er jeg helt på bar bakke. Kommer ikke inn uten å ihvertfall ta fysikken uansett. 

Dette kommer til å gå kjempefint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Møt opp på alle forelesninger til emner som involverer matematikk (det er nesten alle) og følg med. Bruk studentassistentene hvis det er noe du ikke forstår i timen. Jobb jevnt og trutt med fagene

Anonymkode: 8541c...708

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer også til å bli ingeniør, og jeg tror det viktige man har bruk for er motivasjon. Hvis du føler at du har motivasjonen til å jobbe med fagene, f.eks. matematikk og programmering så skal det nok gå helt fint! Jeg synes også det fungere også snakke/jobbe sammen med de andre i klassen, men det må du jo se om du liker. 

Lykke til 😄 

• Liker 2
Gjest Nattugle87
Skrevet

Mannen min går ingeniør,vi har fult familieliv,men det går likevel greit. Man må tilpasse seg for disse årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...