AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Jeg eide leilighet da jeg ble sammen med mannen. Denne leide jeg ut da vi kjøpte nytt sammen. Etter en liten stund solgte vi den felles boligen med gevinst, flyttet inn i min leilighet og satte gevinsten fra salget inn på lånet. Lånet står på oss begge, men leiligheten står fremdeles kun på meg. Hvorfor det endte slik er uvesentlig. I årene etter har vi begge betalt ned på lånet på min leilighet. Vi har også sammen oppgradert litt. Leiligheten har steget flere milioner i verdi. Hvis vi skulle ende med å skilles, vil han da ha krav på halve verdistigningen siden han har vært med på å betale ned på lånet? (Han overfører penger til meg hver måned, og så betaler jeg inn på lånet). Eller har han han ikke krav på noe siden han ikke er ført opp som medeier på leilighet, kun på lån? Har ingen planer om å bryte, har bare lurt litt på det i det siste. Anonymkode: 51f5e...f31
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han overfører penger til meg hver måned, og så betaler jeg inn på lånet Dette kalles husleie. Alle voksne mennesker må betale for å ha et sted å bo. At han har vært dum som har brukt av sine egen penger på å pusse opp en bolig som han ikke eier, er hans problem. Hva slags kontrakt har dere? Har dere ingen leiekontrakt har han heller ikke krav på oppsigelsestid og du kan hive ham ut på dagen. Anonymkode: dfa6f...597 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette kalles husleie. Alle voksne mennesker må betale for å ha et sted å bo. At han har vært dum som har brukt av sine egen penger på å pusse opp en bolig som han ikke eier, er hans problem. Hva slags kontrakt har dere? Har dere ingen leiekontrakt har han heller ikke krav på oppsigelsestid og du kan hive ham ut på dagen. Anonymkode: dfa6f...597 Kan kanskje ses på som husleie, men vi betaler alle felles regninger fra en konto (min), så derfor han overfører til meg hver måned. Han er ikke så god økonomisk, så overfører hele lønnen sin utenom litt oersonlig lomnepenger, så ordner jeg alle betalinger. Det er da mer enn normal husleie som går over. Har ingen planer om å snyte han for noe, ei heller kaste han ut. Lurer bare på hva som er juridisk rett ved brudd. TS Anonymkode: 51f5e...f31
Gjest Råååsa Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 Her har det vært flyttet på såpass mye penger at en advokat må se på dette for han. Du burde sørge for at han står som eier av halvparten av leiligheta.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 Du sier mannen, da regner jeg med at dere er gift. Og da er den vrien. Du kan kreve verdier du hadde da dere giftet dere skjevdelt, men det som er opparbeidet i ekteskapet skal deles. Jeg anbefaler en samtale med advokat. Ikke hør på oss, her vil du få svar av typen «leiligheten er særeie», som er klart feil. Anonymkode: f2f5e...e96 1
Snedig Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Dere har betalt ned på lånet på leiligheten med gevinst fra felles bolig. I tillegg betaler han like mye som deg på lånet (over flere år?). Her burde dere virkelig ordne opp i papirene mens dere er sammen. Høres ut for min del at han skal stå som eier av leiligheten sammen med deg. Hvis han ikke er så god økonomisk er dette en gyllen mulighet til at han kan lære litt. 4
Whistler Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette kalles husleie. ......... Hva slags kontrakt har dere? Har dere ingen leiekontrakt har han heller ikke krav på oppsigelsestid og du kan hive ham ut på dagen. Anonymkode: dfa6f...597 Man trenger ikke kontrakt. Det er nok at ordet husleie er brukt. Leietaker har tre måneders oppsigelse og adgang til å nekte huseier tilgang til den leide delen. Det blir jo litt vanskelig når det dreier seg om en ideell halvpart. TIL TS. Gift eller samboere?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Er dere gift, og i så fall, når i denne prosessen skjedde det? Anonymkode: a6f4f...434 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Er dere gift, og i så fall, når i denne prosessen skjedde det? Anonymkode: a6f4f...434 Gift. Leiligheten min hadde jeg før vi møttes. Giftet oss før vi kjøpte leilighet sammen, den leiligheten vi solgte. Refinansierte min leilighet slik at vi begge står som låntakere og satte overskuddet fra salget inn der. Dette viser jo også at hans betalinger ikke er husleie, men nedbetalinger på felles lån. Men som sakt, vi er happy, det er ikke brudd på gang, jeg bare lurer om noen kan noe om dette. Skulle det skje noe vil vi selvfølgelig bruke advokat. TS Anonymkode: 51f5e...f31
Tuba Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Hvis dere er gift og han har bidradd inn til lånet på leiligheten og på oppgradering har han helt klart krav på penger hvis dere skilles. Det kommer til å bli messy hvis dere ikke ordner det formelle ved at han formelt overtar en andel av bolig. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Halvparten av overskuddet ved salg av første leilighet pluss en andel tilsvarende hans innskudd, av verdistigning fra dere refinansierte er vel ikke urimelig. Det beste er å få dette i orden nå. Enten ved at han får eie en andel av leiligheten, eller ved en avtale som dere får utarbeidet hos advokat. Anonymkode: 8e5c9...112 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Halvparten av overskuddet ved salg av første leilighet pluss en andel tilsvarende hans innskudd, av verdistigning fra dere refinansierte er vel ikke urimelig. Det beste er å få dette i orden nå. Enten ved at han får eie en andel av leiligheten, eller ved en avtale som dere får utarbeidet hos advokat. Anonymkode: 8e5c9...112 Takk, er noe slik jeg tenker også. TS Anonymkode: 51f5e...f31
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 Siden dere er gift så slipper dere dokumentavgift så slik du forklarer det her så bør dere absolutt ordne så han også står på skjøtet av leiligheten. Dere ordner det på kartverket.no Noe annet synes jeg blir veldig urettferdig.. Dere kan evnt få hjelp av noen til å se hvor stor andel han skal stå med, men sånn du forklarer situasjonen tenker jeg 50/50 er mest logisk og rettferdig. Anonymkode: 7ce2b...917
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #14 Skrevet 22. mars 2021 Jeg ville forsøkt å rydde opp nå, bare så dere har ting på stell. Så lenge boligen står på deg, har han ingen krav på den. Hvorvidt det er rettferdig kan diskuteres... min mor fikk boligen når mine foreldre skilte seg, ennå den var kjøpt og betalt av min far imens de var gift. Men eierforholdet av leiligheten overstyrer dette. Altså tinglyst eierforhold. Anonymkode: 4557d...3c7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #15 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg ville forsøkt å rydde opp nå, bare så dere har ting på stell. Så lenge boligen står på deg, har han ingen krav på den. Hvorvidt det er rettferdig kan diskuteres... min mor fikk boligen når mine foreldre skilte seg, ennå den var kjøpt og betalt av min far imens de var gift. Men eierforholdet av leiligheten overstyrer dette. Altså tinglyst eierforhold. Anonymkode: 4557d...3c7 Det styrer hvem som får boligen, ja. Men ikke hvordan verdien deles. Anonymkode: f2f5e...e96 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det styrer hvem som får boligen, ja. Men ikke hvordan verdien deles. Anonymkode: f2f5e...e96 Hvis bolig står på den ene (tinglyst) blir ikke verdien regnet med i oppgjøret. Min far ble ikke glad når han fant det ut... (det har vært advokat inn over saken). Anonymkode: 4557d...3c7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis bolig står på den ene (tinglyst) blir ikke verdien regnet med i oppgjøret. Min far ble ikke glad når han fant det ut... (det har vært advokat inn over saken). Anonymkode: 4557d...3c7 Her er det noe mer som du ikke vet. Verdier opparbeidet i ekteskap er felleseie med mindre særeie er avtalt. Hvilket navn de står i er ikke interessant for deling av verdien. Anonymkode: f2f5e...e96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå