AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Hei. Jeg vurderer chihuahua, men er usikker. Det jeg er mest redd for er at den skal bli veldig beskyttende og bjeffe mye. Har hørt at de ikke alltid kan gå så lett overens med andre dyr, og jeg leker litt med å skaffe en hund til etterhvert, så det gjør meg usikker. Er det noen som har chihuahua og kan dele noen erfaringer? Anonymkode: 5118a...287
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #2 Skrevet 22. mars 2021 Det er uten tvil morsomme hunder, men siden de ble trendy har det vært mye dårlig avl og mange hundeeiere som ikke tar hensyn til at chihuahua er mye hund i liten pakke. Jeg vil si at 90% av dem jeg kjenner har en eller annen form for adferdsproblemer, 10% er velbalanserte individer. Her har både gener og oppdragelse mye å si. Hvis du planlegger barn i fremtiden, og/eller vil ha en mye større hund anbefaler jeg en litt mer fysisk hardfør rase. Jeg vet om mange som har skaffet seg hunder av vidt forskjellig størrelse, og det ender i mange tilfellene med at man må kvitte seg med en av hundene. Man kan ikke undervurdere den enorme fysiske forskjellen mellom en chihuahua og en middels/stor hund. Et feilgrep fra den store hunden kan ødelegge en såpass liten hund helt. Hvis du går for chihuahua anbefaler jeg å bruke lang tid på research! Finn en god oppdretter som importerer foreldredyr (mange av de importerte chihuahuaene jeg har sett er mye stødigere enn norske), og legg mye vekt på temperament og helse. Jeg har en del kontakt med chihuahuaeiere, og føler tidvis at de dør som fluer på grunn av helseproblemer eller til stadighet må opereres. Anonymkode: 352ed...7c6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #3 Skrevet 22. mars 2021 Vet om 5 chihuhuas. 4 korthåra og 1 langhåra. For å si det mildt: HELVETES GNELDREBIKKJER alle sammen utenom den langhåra. Den langhåra er stille dagen lang, mens de 4 andre gneldrer og knurrer og flekker tenner egentlig hele forbanna dagen. Anonymkode: b276c...874 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #4 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er uten tvil morsomme hunder, men siden de ble trendy har det vært mye dårlig avl og mange hundeeiere som ikke tar hensyn til at chihuahua er mye hund i liten pakke. Jeg vil si at 90% av dem jeg kjenner har en eller annen form for adferdsproblemer, 10% er velbalanserte individer. Her har både gener og oppdragelse mye å si. Hvis du planlegger barn i fremtiden, og/eller vil ha en mye større hund anbefaler jeg en litt mer fysisk hardfør rase. Jeg vet om mange som har skaffet seg hunder av vidt forskjellig størrelse, og det ender i mange tilfellene med at man må kvitte seg med en av hundene. Man kan ikke undervurdere den enorme fysiske forskjellen mellom en chihuahua og en middels/stor hund. Et feilgrep fra den store hunden kan ødelegge en såpass liten hund helt. Hvis du går for chihuahua anbefaler jeg å bruke lang tid på research! Finn en god oppdretter som importerer foreldredyr (mange av de importerte chihuahuaene jeg har sett er mye stødigere enn norske), og legg mye vekt på temperament og helse. Jeg har en del kontakt med chihuahuaeiere, og føler tidvis at de dør som fluer på grunn av helseproblemer eller til stadighet må opereres. Anonymkode: 352ed...7c6 Vi har funnet en oppdretter som virker seriøs og som vi har tillit til. Har rasen så dårlig helse altså? Jeg trodde de i utgangspunktet var ved god helse, men disponeret for noen sykdommer. Det er veldig viktig for meg å kjøpe en hund som ikke er utsatt for noen lidelser på grunn av dårlig/uetisk avl og her trodde jeg chihuahuaen ikke var så ille. Ja de er små, men jeg har hørt at de også kan undervurderes på grunn av det, og at de tåler mer og ikke er så skjøre enn hva man skulle tro. Anonymkode: 5118a...287
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #5 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet om 5 chihuhuas. 4 korthåra og 1 langhåra. For å si det mildt: HELVETES GNELDREBIKKJER alle sammen utenom den langhåra. Den langhåra er stille dagen lang, mens de 4 andre gneldrer og knurrer og flekker tenner egentlig hele forbanna dagen. Anonymkode: b276c...874 Uff. Ja det er dette jeg er litt redd for. Skal såklart sette meg inn i hvordan man trener rasen til å bli rolig. Men de er jo en vakthund, og har hørt at de kan være vanskelig og trene fordi de er egenrådige og ganske smarte. 😛 Anonymkode: 5118a...287
Poldark Skrevet 22. mars 2021 #6 Skrevet 22. mars 2021 Jeg har chihuahua nå, da det passer bedre med nåværende livssituasjon (småbarn) enn rasene jeg tidligere har hatt (border collie, aussie og tervueren). Trent en del diverse hundesport og vært mye ute på lange turer. Jeg kommer til å gjøre akkurat det samme med chihuahuaen, forskjellen ligger i at den forhåpentligvis takler rolige dager og perioder bedre enn brukshundene. Så langt er jeg faktisk imponert over hvor lettlært hun er. Mer kresen enn de jeg tidligere har hatt, men med rett godbit er hun kjempemotivert, kvikk, smart. Mentalt virker hun god, tar alt det hektiske småbarnslivet byr på på strak labb (samt byturer, transport, hva enn). Positivt overrasket. Jeg kjenner dog ikke så mange med miniatyrraser selv, så om hun er uvanlig bra eller om "problemet" bare er manglende oppdragelse hos en del vet jeg ikke. Synes dog problemet med gneldring f.eks virker noe overdrevet basert på de hundene jeg har møtt/passert på tur gjennom mange år - mitt inntrykk er at en del hunder i alle størrelser utagerer, og om det blir bjeffing/gneldring i tillegg kommer an på om det er en rase med litt lyd eller ikke (og det er det mange mellomstore og store som har også). Med det sagt, så er de jo bittesmå, så at verden virker litt skummel om miljøtreningen og erfaringer med andre hunder har vært dårlig synes jeg er forståelig. Utagering, knurring mm bunner jo gjerne i usikkerhet. Så jeg hadde lagt mye energi i valpen, så den ble trygg på alt du vil den skal takle. Min takler fint livet med smågæren unge i barnehagealder, masse familiebesøk, fellesturer med store hunder (de fleste vennene mine har hund), være med i stallen, lange skogsturer og fjellturer. Kjempefornøyd 🙂 Blir litt anekdotisk dette, siden jeg til tross for en del hundeerfaring ikke har vært mye borti miniatyrer, men tror ikke det er umulig å finne en bra. Men viktig med seriøs oppdretter ja, besøke dem og hilse på foreldrene, se etter tegn på usikkerhet og annen uønsket atferd. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Bare med venner. Hundene virker alltid nevrotiske, stressa og ser generelt sykelig ut. Hadde hunden vært menneske så hadde det vært en beinete, tynn dame med utstikkende øyner og vilt blikk Anonymkode: 9c4ce...972 1
Poldark Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Bare med venner. Hundene virker alltid nevrotiske, stressa og ser generelt sykelig ut. Hadde hunden vært menneske så hadde det vært en beinete, tynn dame med utstikkende øyner og vilt blikk Anonymkode: 9c4ce...972 Det er mye variasjon også utseendemessig innenfor chihuahuaavl. Det finnes en del jeg personlig ikke synes er de peneste, men synes min (og flere) er fint bygget uten særlig ekstreme trekk. Kan legge med bilde (valp enda da). Selvsagt ikke alle som vil synes hun er det søteste som finnes, det er smak og behag, men sykelig synes jeg ikke stemmer hvert fall 🙂 3
Poldark Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Ikke tatt oppstillingsbilde, men ser litt bedre her kanskje. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Hadde blanding av pomeranian og chihuahua (50/50). Så fin og stødig hund skal man lete lenge etter 😊 har selv vokst opp med polarhunder (husky er og malamuter) og drev med hundekjøring, men av ulike grunner måtte familien min slutte. Så da ble det miniatyrhund etter noen år. Min erfaring med miniatyr hund er at gneldringa og vokting ligger jo godt inngravert i rasen, MEN om man trener hunden godt kan man dempe det svært mye/helt bort. Ting tar tid, men det gjør det med de aller fleste hunderaser. Den jeg hadde var også veldig allsidig, skog og fjellturer var kjempeflott - men en lat dag på sofaen med masse pledd og kos var prima det også. Ikke gjør den feilen å tro at selv om den er så liten så "trenger den ikke" masse mosjon og mental stimuli. Den gjør så absolutt det, og er ikke lagd av porselen som mange virker å tro. Anonymkode: 718b7...3ee 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 Poldark skrev (11 minutter siden): Ikke tatt oppstillingsbilde, men ser litt bedre her kanskje. Så nyyydelig 😭 Anonymkode: 718b7...3ee 1
Pauline Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 Jeg har to, og de er fantastiske hunder. Jeg har hatt hund mesteparten av livet, og disse er like mye hund som bulmastiff, boxer og staff, som vi har hatt før. Men det er viktig at de behandles som hunder. De er ikke veskehunder. De kan utmerket godt gå selv. Det er tøffe hunder, som går lange turer daglig. Våre er korthåret (Som de andre rasene vi har hatt før) De fryser lett og er ikke de mest hardføre i norsk vinterkulde. Om vinteren trenger de klær. Viktig å venne dem til dette fra starten av. Ofte må man jobbe litt ekstra for å få dem husrene. Den ene vår tok det raskt. Den andre tok litt lenger tid. Som alle andre hunder, må de oppdras. Ikke la dem komme unna med uønsket atferd fordi de er små og søte. Chi er fra naturens hånd vakthunder og kan bli gneldrete om de ikke blir irettesatt (Som norsk buhund og mange andre) Ingen av våre gneldrer. Den ene sier i fra når det ringer på døren. Jeg kan absolutt anbefale denne herlige hunderasen. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #13 Skrevet 23. mars 2021 Da håper jeg du sparer opp en meget god sum, for patellaluksasjon er vanlig og ofte må de operere begge knærne. Og det dekker ikke forsikringen, nettopp fordi det er så vanlig og det er konsekvensen av idiotisk avl. Du bør samtidig spare opp en del penger til tanntrekk gjennom hele dens liv, av samme grunn som nevnt over. Tannhelsen deres er helt elendig, såpass at det starter så tidlig som ved 6 mnd alder der melketenner må trekkes fordi de ikke faller ut av seg selv. Ikke uvanlig at de må i narkose for tannrens + tanntrekk 2 ganger årlig. De kan med riktig oppdragelse bli fantastiske hunder altså, som de fleste andre raser. De er en varsler-rase, så bjeffing er det ikke sikkert du kommer helt unna uansett. Men anbefaler å ha økonomien rimelig på stell for at de skal få all nødvendig helsehjelp de vil trenge gjennom livet. Anonymkode: 24cb0...a6a
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #14 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 10.45): Hadde blanding av pomeranian og chihuahua (50/50). Så fin og stødig hund skal man lete lenge etter 😊 har selv vokst opp med polarhunder (husky er og malamuter) og drev med hundekjøring, men av ulike grunner måtte familien min slutte. Så da ble det miniatyrhund etter noen år. Min erfaring med miniatyr hund er at gneldringa og vokting ligger jo godt inngravert i rasen, MEN om man trener hunden godt kan man dempe det svært mye/helt bort. Ting tar tid, men det gjør det med de aller fleste hunderaser. Den jeg hadde var også veldig allsidig, skog og fjellturer var kjempeflott - men en lat dag på sofaen med masse pledd og kos var prima det også. Ikke gjør den feilen å tro at selv om den er så liten så "trenger den ikke" masse mosjon og mental stimuli. Den gjør så absolutt det, og er ikke lagd av porselen som mange virker å tro. Anonymkode: 718b7...3ee Hva gjorde du for å trene bort gneldring og vokting? Hvordan gjør man det på en god måte? Anonymkode: 90aa9...1fe
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #15 Skrevet 3. mai 2021 Jeg har en chihuahua / pomeranian blanding. Hun har nå blitt gammel og jeg har god erfaring 😅 Min er veldig trygg og bjeffer kun om dørklokken ringer. Veldig mange sier for fort at det er usikre og gneldrete rase. For meg blir det det samme som å si at rotwailere er farlige raser. Det stemmer jo ikke. selvfølgelig kan en større hunderase bli farligere om den ikke behandles og trenes riktig. Det samme er det med de mindre hunderasene. chihuahua er faktisk også kjent for å være veldig trygge og selvstendige små hunder. De vet hva de liker og hvordan de vil ha det. Å sette grenser er like viktig for denne hunderasen, som med alle andre hunde raser. Den største fall gruven med å raser er at folk ikke behandler de som hunder. Hver en hund som ikke blir behandlet som en hund, kan få dårligere atferd mønstre. Chihuahua er som sagt trygge hunder, og bjeffer ikke mer enn andre hunder. De er ofte veldig kosete av seg og liker ligge ved siden av deg i sofaen. De, som med mange andre raser, liker også å til tider legge seg litt unna på gulvet hvor det er kaldt, for å slappe av i fred. Det beste er å trene på trygghet med en gang, så slipper man å trene vekk dårlig atferd senere. Lær hunden at det å være alene er ikke farlig. En trygg hund er en fornøyd hund. Å trene på trygghet kan starte med å lære hunden kommandoen «vent». Lær hunden å vente lenger og lenger for hver gang. Hunden lærer at du alltid kommer tilbake. Sett hunden på vent i hundesenga, lag deg litt mat og så gi godbit. Sett hunden på vent mens du er på do, så lærer hunden at du kommer tilbake. Sett på vent mens du henter avisen/ post i postkassen. Si vent til hunden hver gang du drar hjemmefra, og hunden forstår at du kommer tilbake. Cesar milan er en omdiskutert mann, og man kan ha mye meninger om han. Men det betyr ikke at alt han lærer bort er feil. Her er et godt eksempel på å lære hunden vent: Når det kommer til å lære bort gneldring og vokting... en hund som gjør dette er en usikker hund. En usikker hund har ikke fått dekket alle sine behov. Så først og fremst, må man være en god hundeeier og dekke alle behovene til hunden (fysisk og psykisk aktivitet, nærkontakt og kjærlighet). Om alt dette er på plass, og hunden fortsatt viser tegn til usikkerhet eller dominanse, så må man lære hunden å utgi energien på en mer positiv måte. Om hunden gjør noe du ikke liker, så flytt oppmerksomheten til noe mer positivt. Kontakt trening er også et godt redskap her. så litt tilbake til hvordan min hund oppfører seg. Hun kommuniserer med meg med å gi små lyder. Forskjellige små pipe lyder med forskjellig tonefall, alkuratt som en katt. Ikke høye lyder, for det trenger hun ikke for hun vet jeg responderer til henne. Hun kan også ha «samtaler» med meg, hvor det virker som hun bare vil at jeg skal prate til henne 😂 Er hun misfornøyd med noe, så gir hun et lite nøff gjennom nesen. Hun er veldig flink til å vise hva hun vil gjennom kroppsspråket. Hun forstår min peking, og en god del ord som «tur, agurk, tomat, godbit, kos, kom her, senga, sofa, mamma, pappa, navnet til 2 venninner, sove, leke, bli, sitt, vent, legge seg, hvor er ballen, hvor er båndet, bil, dusje, børste». Det sies at de har forståelse som en 4 åring 😜 Et tips jeg har, er å aldri løfte opp hunden på tur om det kommer en annen større skummel hund. Selvfølgelig løfte opp om hunden faktisk er farlig og uten bånd, men det er jo sjeldent. Om man løfter opp hunden for ofte på tur, så kan det lede til atferdsproblemer. For det første så forventer hunden å bli løftet og blir usikker om du ikke gjør det. For det andre, små hunder er like mye hund som alle andre hunderaser. Løfter du hunden opp, så kommer hunden høyere enn andre hunder, og det kan få den lille hunden til å føle seg tøffere. Som kan lede til dårlig atferd mot andre hunder. Andre ting som kan skje, er at hunden føler for mye eierskap i deg. Og om en hund da nærmer seg, blir den en trussel. Det er fint å ha hunden på fanget, men det må heller ikke bli en vanesak ved evt besøk av folk eller andre hunder. Da kan også hunden føle et mer eierskap til deg, og reagere om andre kommer for nært. Så vend heller hunden til å sitte ved siden av deg, en oppå deg. En gang i blant er greit, men ikke på fanget hele tiden. Ellers er miljø trening viktig for små hunder, da for mye stress rundt dem kan føles for overveldende. De er små, og masse andre høye mennesker og store biler kan stresse dem veldig. Så fint å trene på dette gradvis fra tidlig stadiet. Ellers kan det bli en slitsom affære å ta de med på ting, og man ender opp med å bære de for de blir for overveldet, som heller igjen ikke er bra. Chihuahua er mye tøffere enn hva de fleste tror. De stammer fra Mexico og har faktisk ørken rev i genene, som er litt gøy vær nøye med å velge riktig oppdretter, for her er det mye sykdommer grunnet eksplosjon i interesse for rasen siden tidlig 2000 tallet. Veldig typisk er genetisk tannrot infeksjon, som kan bli dyrt. Ellers er de friske hunder, men de kan ha en del puste problemer, siden de er avlet feil og avlet frem på at de minste er finest. De kan også ha genetiske øyeproblemer. Så velg en seriøs oppdretter. Vær nøye på mat, for en liten hund så skal det ikke mye ekstra kalorier til før de legger på seg 😅 De er heldigvis veldig billige i drift, siden de ikke skal ha store mengder mat for å bli mette. Så her kan man fint gå for et dyrere fór De er veldig vennlige raser, men miljø trening her er også viktig. Andre hunder kan virke store og skumle, siden chihuahua er så små selv, så det er viktig tidlig å lære hunden å møte andre hunder bare er kos! Men man blir også overrasket over hvor tøffe de faktisk er! Min hund har en new foundlender valp i nabolaget som er litt for påtrengende, og min hund har null problem med å sette den store hunden på plass 😂 igjen, de tåler mer enn hva man skulle tenke seg. Min hund har vært med på flere lange turer på 4-5 timer i skogen, og STOR koser seg 😊 Hun er en sofa gris, og på regnfulle dager foretrekker hun mer korte turer og sove i sofaen Anonymkode: ab452...346 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en chihuahua / pomeranian blanding. Hun har nå blitt gammel og jeg har god erfaring 😅 Min er veldig trygg og bjeffer kun om dørklokken ringer. Veldig mange sier for fort at det er usikre og gneldrete rase. For meg blir det det samme som å si at rotwailere er farlige raser. Det stemmer jo ikke. selvfølgelig kan en større hunderase bli farligere om den ikke behandles og trenes riktig. Det samme er det med de mindre hunderasene. chihuahua er faktisk også kjent for å være veldig trygge og selvstendige små hunder. De vet hva de liker og hvordan de vil ha det. Å sette grenser er like viktig for denne hunderasen, som med alle andre hunde raser. Den største fall gruven med å raser er at folk ikke behandler de som hunder. Hver en hund som ikke blir behandlet som en hund, kan få dårligere atferd mønstre. Chihuahua er som sagt trygge hunder, og bjeffer ikke mer enn andre hunder. De er ofte veldig kosete av seg og liker ligge ved siden av deg i sofaen. De, som med mange andre raser, liker også å til tider legge seg litt unna på gulvet hvor det er kaldt, for å slappe av i fred. Det beste er å trene på trygghet med en gang, så slipper man å trene vekk dårlig atferd senere. Lær hunden at det å være alene er ikke farlig. En trygg hund er en fornøyd hund. Å trene på trygghet kan starte med å lære hunden kommandoen «vent». Lær hunden å vente lenger og lenger for hver gang. Hunden lærer at du alltid kommer tilbake. Sett hunden på vent i hundesenga, lag deg litt mat og så gi godbit. Sett hunden på vent mens du er på do, så lærer hunden at du kommer tilbake. Sett på vent mens du henter avisen/ post i postkassen. Si vent til hunden hver gang du drar hjemmefra, og hunden forstår at du kommer tilbake. Cesar milan er en omdiskutert mann, og man kan ha mye meninger om han. Men det betyr ikke at alt han lærer bort er feil. Her er et godt eksempel på å lære hunden vent: Når det kommer til å lære bort gneldring og vokting... en hund som gjør dette er en usikker hund. En usikker hund har ikke fått dekket alle sine behov. Så først og fremst, må man være en god hundeeier og dekke alle behovene til hunden (fysisk og psykisk aktivitet, nærkontakt og kjærlighet). Om alt dette er på plass, og hunden fortsatt viser tegn til usikkerhet eller dominanse, så må man lære hunden å utgi energien på en mer positiv måte. Om hunden gjør noe du ikke liker, så flytt oppmerksomheten til noe mer positivt. Kontakt trening er også et godt redskap her. så litt tilbake til hvordan min hund oppfører seg. Hun kommuniserer med meg med å gi små lyder. Forskjellige små pipe lyder med forskjellig tonefall, alkuratt som en katt. Ikke høye lyder, for det trenger hun ikke for hun vet jeg responderer til henne. Hun kan også ha «samtaler» med meg, hvor det virker som hun bare vil at jeg skal prate til henne 😂 Er hun misfornøyd med noe, så gir hun et lite nøff gjennom nesen. Hun er veldig flink til å vise hva hun vil gjennom kroppsspråket. Hun forstår min peking, og en god del ord som «tur, agurk, tomat, godbit, kos, kom her, senga, sofa, mamma, pappa, navnet til 2 venninner, sove, leke, bli, sitt, vent, legge seg, hvor er ballen, hvor er båndet, bil, dusje, børste». Det sies at de har forståelse som en 4 åring 😜 Et tips jeg har, er å aldri løfte opp hunden på tur om det kommer en annen større skummel hund. Selvfølgelig løfte opp om hunden faktisk er farlig og uten bånd, men det er jo sjeldent. Om man løfter opp hunden for ofte på tur, så kan det lede til atferdsproblemer. For det første så forventer hunden å bli løftet og blir usikker om du ikke gjør det. For det andre, små hunder er like mye hund som alle andre hunderaser. Løfter du hunden opp, så kommer hunden høyere enn andre hunder, og det kan få den lille hunden til å føle seg tøffere. Som kan lede til dårlig atferd mot andre hunder. Andre ting som kan skje, er at hunden føler for mye eierskap i deg. Og om en hund da nærmer seg, blir den en trussel. Det er fint å ha hunden på fanget, men det må heller ikke bli en vanesak ved evt besøk av folk eller andre hunder. Da kan også hunden føle et mer eierskap til deg, og reagere om andre kommer for nært. Så vend heller hunden til å sitte ved siden av deg, en oppå deg. En gang i blant er greit, men ikke på fanget hele tiden. Ellers er miljø trening viktig for små hunder, da for mye stress rundt dem kan føles for overveldende. De er små, og masse andre høye mennesker og store biler kan stresse dem veldig. Så fint å trene på dette gradvis fra tidlig stadiet. Ellers kan det bli en slitsom affære å ta de med på ting, og man ender opp med å bære de for de blir for overveldet, som heller igjen ikke er bra. Chihuahua er mye tøffere enn hva de fleste tror. De stammer fra Mexico og har faktisk ørken rev i genene, som er litt gøy vær nøye med å velge riktig oppdretter, for her er det mye sykdommer grunnet eksplosjon i interesse for rasen siden tidlig 2000 tallet. Veldig typisk er genetisk tannrot infeksjon, som kan bli dyrt. Ellers er de friske hunder, men de kan ha en del puste problemer, siden de er avlet feil og avlet frem på at de minste er finest. De kan også ha genetiske øyeproblemer. Så velg en seriøs oppdretter. Vær nøye på mat, for en liten hund så skal det ikke mye ekstra kalorier til før de legger på seg 😅 De er heldigvis veldig billige i drift, siden de ikke skal ha store mengder mat for å bli mette. Så her kan man fint gå for et dyrere fór De er veldig vennlige raser, men miljø trening her er også viktig. Andre hunder kan virke store og skumle, siden chihuahua er så små selv, så det er viktig tidlig å lære hunden å møte andre hunder bare er kos! Men man blir også overrasket over hvor tøffe de faktisk er! Min hund har en new foundlender valp i nabolaget som er litt for påtrengende, og min hund har null problem med å sette den store hunden på plass 😂 igjen, de tåler mer enn hva man skulle tenke seg. Min hund har vært med på flere lange turer på 4-5 timer i skogen, og STOR koser seg 😊 Hun er en sofa gris, og på regnfulle dager foretrekker hun mer korte turer og sove i sofaen Anonymkode: ab452...346 Tusen takk! Jeg setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive så utfyllende. Anonymkode: 90aa9...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Tusen takk! Jeg setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive så utfyllende. Anonymkode: 90aa9...1fe Har du tittet på papillon/phalene? Det er en lignende rase i størrelse og delvis utseende, men den er ganske mye sunnere og etter min mening en mer behagelig hund. Anonymkode: 2c606...d2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå