Gå til innhold

I min situasjon, ville du meldt fra om dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i nyere tid skiftet beite og gått over til nytt arbeid. Jeg har startet i ny jobb på et NAV kontor, og som en del av et introduksjonsprogram for alle nye ansatte deltar vi på ulike seminarer og e-læringskurs. På de kursene har det er par ganger blitt poengtert at vi, som nav ansatte, har en plikt til å varsle om feil, lovbrudd og svindel på ytelsene. Jeg er usikker på hvor langt denne plikten strekker seg, hvorvidt det angår utelukkende informasjon jeg har mottatt i arbeidet, eller om det også strekker seg til mitt privatliv.

Jeg har svært nær familiemedlem som oppgir at vedkommende er enslig. Vedkommende har samboer, og de har vært samboere fra og til, i flere år. Det gjør at ytelsen vedkommende mottar av nav, er noe høyere enn ved samboerskap. Det som gjør det veldig vanskelig for meg, er at dette er min nærmeste familie, dette er mitt søsken, forelder eller barn. 

Vedkommende vet at jeg er sterkt imot dette, vedkommende vet godt hvor jeg står. Denne personen har aldri vært, og vil nok aldri bli, en arbeidstaker. Hen er godt kjent i ulike nav instanser, vært i systemet over tid, og har historikk med politiet. Har vært dømt for svindel, tvangstrekk osv, vært slått konkurs flere ganger mm.. Dere skjønner nok greia.

Jeg har i flere omganger, i årevis forsøkt å hjelpe vedkommende. Den dag i dag er vi enda på talefot, og har noe kontakt, men jeg må innrømme jeg har tatt noe avstand og distansert meg til en viss grad, for å ikke bli for involvert. Det var noe jeg måtte gjøre etter en stund, for min egen del..

Uansett. Jeg er jo svært glad i hen. 

Hva ville du gjort i min situasjon? Ville du meldt dette?

Om jeg ikke melder.. i praksis, ingen kan vel noen sinne ta meg for å ikke melde, vel? 

Anonymkode: b736f...c84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke meldt i den situasjonen. 

Anonymkode: d050b...f01

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva ville du gjort i min situasjon? Ville du meldt dette?

Om jeg ikke melder.. i praksis, ingen kan vel noen sinne ta meg for å ikke melde, vel? 

Vel. Kinkig situasjon for deg. For det er din fordømte plikt som NAV-ansatt å ta trygdesvindel seriøst. Du har i praksis kun en ting å gjøre i denne saken, og det er å melde ifra om det videre i NAV. Familie eller ikke familie, det er trygdesvindel, det er ulovlig, og du er medvirkende så fremt du ikke melder ifra om det fordi du vet om det. Det er alvorlig. 

Anonymkode: dbdbb...4ba

• Liker 5
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Jeg hadde bare latt som jeg ikke hadde peiling på hvilke stønader personen får.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det mot et så nært familiemedlem. Det kan skape stor splid i familien, og det er ikke alltid vi vet alle detaljene selv om det er nær familie. Jeg ville likevel sagt fra en gang på en ordentlig måte at det vedkommende holder på med er galt 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vet alle på kg hvilke stønader andre får, status på deres boforhold etc? Jeg er ufør og ingen vet noe om i hvilken grad eller hvilke tillegg jeg får

Anonymkode: 1df31...f3b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor vet alle på kg hvilke stønader andre får, status på deres boforhold etc? Jeg er ufør og ingen vet noe om i hvilken grad eller hvilke tillegg jeg får

Alle på KG vet ikke det. Men ts jobber på NAV og dette er et nært familiemedlem.

Kinkig situasjon. Hadde nok snakket med vedkommende om at dette er galt, som en annen her sier.

Anonymkode: f8c9e...1ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan kun svare for min egen del, i denne situasjonen..  Denne personen er svært åpen, og jeg får stadig høre at 'nav fant ut av xxx', jeg kjenner vedkommende svært godt og vet at hen ønsker å få maks ut av alle situasjoner, men sist men ikke minst, vedkommende spurte meg, for mange år siden, om samboeren kunne oppgi min adresse som bosted,  for å slippe å oppgi at de var samboere. Her brukes det mye tid for å vinkle alt på en måte som gir maksimal egen vinning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enkelte er stolte over det, eller de har fortalt det i fortrolighet til noen som snakker til andre om det osv.
Jeg personlig visste at min tidligere svigerinne og hennes kjæreste sto oppført at de ikke bodde sammen men bodde sammen, for at hun skulle få mer penger i stønad.
Hun skrøt av det i fylla.

Jeg kjenner til flere tilfeller av trygdesvindel jeg virkelig ønsket å melde inn, da jeg syns det er hårreisende å svindle systemet, men jeg var ung og ville ikke ha folkene på nakken.
Selv kunne jeg aldri bedrevet trygdesvindel.

Anonymkode: 8af7b...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Hadd ikke varslet, fordi du har fått kjennskap til dette privat og at det kan få store familiære  konsekvenser å gjøre det. Det får være opp til det NAV kontoret personen hører til å følge med på dette. Det er straffbart å gi feil opplysninger og ansvaret ligger KUN på denne personen ikke omgivelsene. 

Anonymkode: f8776...05e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke gjort. 

Anonymkode: 3104f...78e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at man er fritatt fra vitneplikt for så nær familie, så nei. Jeg hadde ikke varslet.

Men lot du de bruke din adresse som samboerens bosted? I såfall har du kanskje blitt blandet inn i dette. 

Anonymkode: 3013d...25b

• Liker 3
Skrevet

Du sier at de er samboende i perioder til å fra. Så lenge den som flytter inn og ut har en annen bopel med en annen adresse så hadde jeg ikke brydd meg om det. Man har full rett til å både være sammen med og ha besøk av den andre forelderen til barnet. Så lenge de ikke er bosatt på samme adresse, så kan ikke nav gjøre annet enn å i beste fall spekulere. Da kan man isåfall begynne å definere hvor lenge/mange timer varer et besøk, noe som er relativt og som nav ikke kan bestemme varigheten av. Tror derfor du gjør best jobb ved å holde deg unna.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater folk som svinder felleskapet, som her, en vi er jo alle forskjellige.

Om de er reele samboere, og sier de ikke er det for å få økt stønad, så er det forkastelig.

Anonymkode: 32bf4...775

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg hater folk som svinder felleskapet, som her, en vi er jo alle forskjellige.

Om de er reele samboere, og sier de ikke er det for å få økt stønad, så er det forkastelig.

men*

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig. Jeg tror ikke jeg hadde meldt i fra. Om dette skulle kommet frem i ettertid, er det jo ingen som kan bevise at du var klar over det.

Om jeg i din situasjon virkelig føler at jef ikke ikke kan latr det gå, ville jeg heller snakket med vedkommne. Sagt at det er ulovlig der hen gjør og at jeg aktet å melde det inn. Men at jeg først ville prate med hen og gi hen en sjanse til selv å ordne opp i det. Da tenker jeg at hen kunne oppgitt at hen nå hadde fått seg samboer. Ingen vits i å ta opp det som har skjedd i årene før. Sånt syns jeg en kan gjøre for de man er glad i. 

Anonymkode: f6718...3af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kan kun svare for min egen del, i denne situasjonen..  Denne personen er svært åpen, og jeg får stadig høre at 'nav fant ut av xxx', jeg kjenner vedkommende svært godt og vet at hen ønsker å få maks ut av alle situasjoner, men sist men ikke minst, vedkommende spurte meg, for mange år siden, om samboeren kunne oppgi min adresse som bosted,  for å slippe å oppgi at de var samboere. Her brukes det mye tid for å vinkle alt på en måte som gir maksimal egen vinning. 

Jeg hadde meld ifra hvis samboeren /kjæresten var registrert på min adresse. En annen mulighet er å gi beskjed til folkeregisteret (tror jeg) at han ikke bor hos deg. 

Resten kan du ikke vite. 

Anonymkode: d4ba5...d9a

• Liker 1
Skrevet

Visst faen hadde jeg varslet, personen er jo en svindler. Provoserende at skattepengene går til slike folk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er dette noe du har visst før du startet i jobben på nav, eller har du funnet ut av det på jobb? 

Da jeg var i praksis på det lokale nav-kontoret i hjembygda under sosionomstudiet, visste jeg at min bror var i systemet og jeg fikk opp navnet hans på listene. Jeg kunne gått inn og lest i dokumentene, men det valgte jeg ikke å gjøre fordi han er meg så nær. Ikke var jeg sikker på om det var lov heller, fordi jeg er "inhabil" når det kommer til å vurdere hans sak. Om det ikke er noe regler på det, bør du ha det som en regel for deg selv. Sørg for at andre ansatte får sakene som handler om folk du har et forhold til, og ikke les det som handler om de fordi du er nysgjerrig. 

Anonymkode: c817f...143

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du stadig får høre at nav fant ut av xxx, gjør det vel ikke noe fra eller til om du skulle tipse en kollega om en sak eller to. Dette familiemedlemmet har blitt tatt før, og kommer neppe til å skjønne sammenhengen dersom det «tilfeldigvis» tas stikkprøver og NAV snubler over noe som vedkommende helst ville ha holdt skjult. 

Anonymkode: cfde0...a07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...