Gå til innhold

nabobråk - byggningsarbeid

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har ei venninne som leier sokkel i en tomannsbolig. Naboen hennes pusset opp leiligheten sin i tre måneder på våren og hamret og bråket til langt etter midnatt mange dager.

Nå har de startet igjen, men denne gangen er det hagen som skal få gjennomgå. De satt plutselig igang en maskin som bråker og rister så fælt at hele leiligheten til min venninne dirret. Hun er uføretrygdet av mange ulike årsaker, og har blandt annet store problemer med balanse og kvalme og slik dirring fører derfor til at hun ikke kan oppholde seg i leiligheten sin.

Skal slikt arbeid varsles på forhånd? Finnes det noen lover og regler for slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når arbeide skal utbedres på hus/hage, så må man regne med bråk. men man må ikke finne seg i at de holder på til midnatt og i helger.

Nå kan man få bot om man klipper plen på søndager.

Om man holder på til langt på kveld, så ring politiet.(etter å ha snakket først selvsagt)

Skrevet

Det er nok sendt ut nabovarsel om det er et så stort prosjekt at de har søkt kommunen om lov. Det er det da huseier som har signert på. Man er ikke pliktig til å putte noe i postkassene til alle naboer. Nabovarsler i forbindelse med søknad til kommunen innbefatter alle som utbygger grenser til (også bare der hjørner møtes, eller på andre siden av en vei).

Mellom kl 23 og 7 på hverdager skal det være stille i følge politivedtektene - som jeg mener er like over hele landet (altså, dette punktet er likt). Men jeg mener å ha lest noe om at maskiner som bråker ikke skulle brukes etter kl 21 eller noe sånt (veldig vagt etter artikkel i lokalavisen om pukkverk som holdt på utover kvelden).

Mellom kl 7 og 21 bør hun nok bare bite i det sure eplet. Utover dette kan hun klage til de som holder på, så kommunen/politiet. Eller hun får flytte et sted uten naboer.

PS: Jeg vet dette med nabovarsler, fordi vi selv har vært igjennom mølla sjøl. Vi har 6 som måte signere, men jeg skal love deg at gravemaskinene som nå holder på forstyrrer mange flere! De begynner kl. 7 og holder på til 18 hver hverdag. De graver og de hakker vekk fjell, så detta bråker veldig! Glade skal de være de naboene som har jobb, jeg er hjemme med gullet. :forvirret:

Gjest stoyforeningen.no
Skrevet

www.stoyforeningen.no

Norsk forening mot støy sitter på kompetanse innen juss, medisin, teknologi og annen kunnskap...de jobber for at folk i dette landet skal slippe støy på sin arbeidsplass og i den offentlige sfære.

Kontakt dem og spør om råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...