AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Har et barn på 15 mnd. Han har alltid vært frisk, ingen helseproblemer foruten stramt tungebånd som barnelege fikset på 1-2-3 ved 6 ukers alder. I desember begynte han i barnehagen, og siden da har (som ventet) ulike luftveisinfeksjoner kommet på løpende bånd. Men forrige forkjølelse i starten av februar rammet han hardt. Høy feber, ekstrem hoste, masse masse slim og svært dårlig allmenntilstand. Han ble testet for covid - negativt svar. Han smittet både meg, faren og onkelen (men vi ble ikke like syke), alle vi testet også negativt for covid. Det er svært lite smitte her vi bor. Så er derfor veldig sikker på at det ikke var det han hadde. I ettertid har han slitt veldig med tungpusthet og tørrhoste. Allmenntilstanden hans er helt som før, han er i barnehagen igjen og er 100% seg selv. På dagtid hoster han litt, og puster hørbart tungt, men reagerer ikke på det selv. Om natta derimot. Nettene er et mareritt hvor han enten hoster, snorker eller hikster så han våkner hvert 20. min. Ungen er åpenbart fortvilet når han våkner, for han er jo stuptrøtt. Jeg og faren er fortvilet, over å ikke ha sovet nevneverdig på 1,5 mnd. Vi har begge samfunnskritiske yrker med ekstremt presset bemanning, og med et nystartet barnehagebarn kan vi ikke være borte mer enn høyst nødvendig. Ellers hadde vi tatt feriedager for å få sovet litt 😛 Vi har vært tre ganger til fastlege med han. Første gang fikk vi beskjed om at det var en seig forkjølelse. Andre gang var vi til en vikar, som gav han en inflammasjonsdempende medisin (som funket bra i to dager) - denne sa også at hvis medisinen ikke funket måtte vi tenke i retning astma. Var tilbake til fastlegen litt etterpå, og han holder fast (på tross av forrige leges uttalelse og vår erfaring med medisinen barnet fikk) ved at det er en seig forkjølelse. Føler vi møter veggen her! Dette er ikke samme forkjølelse! Slimet er borte, han er ikke tett i nesa - han er tungpustet! Og tørrhosten - den er helt uproduktiv. Og det nærmer seg to måneder siden han var syk og det er ingen bedring her! Ungen har upåklagelig allmenntilstand og har vært 100% feberfri siden februar. Han er jo ikke syk da?! Noen med erfaringer fra lignende situasjon? Vi er desperate Har dessverre ingen private leger her. Nærmeste er 4 timer unna i et område med svært høyt smittetrykk - så å reise dit er uaktuelt. Vi er prisgitt det offentlige Anonymkode: 778c5...01c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Bytte fastlege? Anonymkode: 06955...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bytte fastlege? Anonymkode: 06955...fa1 Ingen andre har ledig.. Står alt på venteliste, men er mange foran oss. Anonymkode: 778c5...01c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 Jeg tror jeg ville ringt til en lege ved hjelp av app. F. Eks kry eller eyr. Da får dere en ny profesjonell vurdering. Dere kan ikke godta å ikke få hjelp. Høres utrolig slitsomt ut for dere alle tre. Anonymkode: b7877...9b5 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Da ville jeg lagt press på fastlegen med tanke på vurdering for astma. Anonymkode: fcf78...073 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Frem til dere får ny legetime: Har dere prøvd med oppkuttet rå løk i en skål ved sengen? Anonymkode: 2f95a...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 Vi sønn hadde noe liknende etter at han hadde RS-virus som 2 åring. Vi fikk astmamedisiner og et nytt liv.. Anonymkode: 5df94...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 Vår fikk lignende forkjølelse som din første vinteren i barnehage. Viste seg å være rs-virus. Og i etterkant fikk barnet astma. Vi var mange turer på legevakta for pustehjelp før vi fikk medisin som tok det skikkelig. Brukte så astmamedisin jevnlig om vinteren frem til 4års alderen. Ble god, men fikk det tilbake i 8årsalderen. Er helt uproblematisk så lenge barnet går på medisiner. Anonymkode: 547e7...660 2
Maleficenta Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har et barn på 15 mnd. Han har alltid vært frisk, ingen helseproblemer foruten stramt tungebånd som barnelege fikset på 1-2-3 ved 6 ukers alder. I desember begynte han i barnehagen, og siden da har (som ventet) ulike luftveisinfeksjoner kommet på løpende bånd. Men forrige forkjølelse i starten av februar rammet han hardt. Høy feber, ekstrem hoste, masse masse slim og svært dårlig allmenntilstand. Han ble testet for covid - negativt svar. Han smittet både meg, faren og onkelen (men vi ble ikke like syke), alle vi testet også negativt for covid. Det er svært lite smitte her vi bor. Så er derfor veldig sikker på at det ikke var det han hadde. I ettertid har han slitt veldig med tungpusthet og tørrhoste. Allmenntilstanden hans er helt som før, han er i barnehagen igjen og er 100% seg selv. På dagtid hoster han litt, og puster hørbart tungt, men reagerer ikke på det selv. Om natta derimot. Nettene er et mareritt hvor han enten hoster, snorker eller hikster så han våkner hvert 20. min. Ungen er åpenbart fortvilet når han våkner, for han er jo stuptrøtt. Jeg og faren er fortvilet, over å ikke ha sovet nevneverdig på 1,5 mnd. Vi har begge samfunnskritiske yrker med ekstremt presset bemanning, og med et nystartet barnehagebarn kan vi ikke være borte mer enn høyst nødvendig. Ellers hadde vi tatt feriedager for å få sovet litt 😛 Vi har vært tre ganger til fastlege med han. Første gang fikk vi beskjed om at det var en seig forkjølelse. Andre gang var vi til en vikar, som gav han en inflammasjonsdempende medisin (som funket bra i to dager) - denne sa også at hvis medisinen ikke funket måtte vi tenke i retning astma. Var tilbake til fastlegen litt etterpå, og han holder fast (på tross av forrige leges uttalelse og vår erfaring med medisinen barnet fikk) ved at det er en seig forkjølelse. Føler vi møter veggen her! Dette er ikke samme forkjølelse! Slimet er borte, han er ikke tett i nesa - han er tungpustet! Og tørrhosten - den er helt uproduktiv. Og det nærmer seg to måneder siden han var syk og det er ingen bedring her! Ungen har upåklagelig allmenntilstand og har vært 100% feberfri siden februar. Han er jo ikke syk da?! Noen med erfaringer fra lignende situasjon? Vi er desperate Har dessverre ingen private leger her. Nærmeste er 4 timer unna i et område med svært høyt smittetrykk - så å reise dit er uaktuelt. Vi er prisgitt det offentlige Anonymkode: 778c5...01c kontskt fastlegen igjen og insister på at det må være astma. Ikke gi dere på dette. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 Nå tilbyr de fleste privatpraktiserende digitale konsultasjoner, så dere kan vel bare bestille en hvor som helst i landet... De tar ikke spirometri på så små uansett, så dere får trolig resept på astmamedisin og prøver det ut. Anonymkode: cdcff...f61 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 Jeg husker forresten at legen på sykehuset snakket om hvor stor andel av barna som ble innlagt med rs-virus som etterpå fikk astma, nå kommer jeg ikke på tallet, men det var veldig stor andel. Anonymkode: 547e7...660 2
Lovelymother Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Har et barn på 15 mnd. Han har alltid vært frisk, ingen helseproblemer foruten stramt tungebånd som barnelege fikset på 1-2-3 ved 6 ukers alder. I desember begynte han i barnehagen, og siden da har (som ventet) ulike luftveisinfeksjoner kommet på løpende bånd. Men forrige forkjølelse i starten av februar rammet han hardt. Høy feber, ekstrem hoste, masse masse slim og svært dårlig allmenntilstand. Han ble testet for covid - negativt svar. Han smittet både meg, faren og onkelen (men vi ble ikke like syke), alle vi testet også negativt for covid. Det er svært lite smitte her vi bor. Så er derfor veldig sikker på at det ikke var det han hadde. I ettertid har han slitt veldig med tungpusthet og tørrhoste. Allmenntilstanden hans er helt som før, han er i barnehagen igjen og er 100% seg selv. På dagtid hoster han litt, og puster hørbart tungt, men reagerer ikke på det selv. Om natta derimot. Nettene er et mareritt hvor han enten hoster, snorker eller hikster så han våkner hvert 20. min. Ungen er åpenbart fortvilet når han våkner, for han er jo stuptrøtt. Jeg og faren er fortvilet, over å ikke ha sovet nevneverdig på 1,5 mnd. Vi har begge samfunnskritiske yrker med ekstremt presset bemanning, og med et nystartet barnehagebarn kan vi ikke være borte mer enn høyst nødvendig. Ellers hadde vi tatt feriedager for å få sovet litt 😛 Vi har vært tre ganger til fastlege med han. Første gang fikk vi beskjed om at det var en seig forkjølelse. Andre gang var vi til en vikar, som gav han en inflammasjonsdempende medisin (som funket bra i to dager) - denne sa også at hvis medisinen ikke funket måtte vi tenke i retning astma. Var tilbake til fastlegen litt etterpå, og han holder fast (på tross av forrige leges uttalelse og vår erfaring med medisinen barnet fikk) ved at det er en seig forkjølelse. Føler vi møter veggen her! Dette er ikke samme forkjølelse! Slimet er borte, han er ikke tett i nesa - han er tungpustet! Og tørrhosten - den er helt uproduktiv. Og det nærmer seg to måneder siden han var syk og det er ingen bedring her! Ungen har upåklagelig allmenntilstand og har vært 100% feberfri siden februar. Han er jo ikke syk da?! Noen med erfaringer fra lignende situasjon? Vi er desperate Har dessverre ingen private leger her. Nærmeste er 4 timer unna i et område med svært høyt smittetrykk - så å reise dit er uaktuelt. Vi er prisgitt det offentlige Anonymkode: 778c5...01c Du må be fastlege om og henvise barnet til en barne astma og allergiklinikk slik at de kan kartlegge om barnet har astma eller noen form for allergi. Endret 21. mars 2021 av Lovelymother 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen andre har ledig.. Står alt på venteliste, men er mange foran oss. Anonymkode: 778c5...01c Du kan høre med legekontoret om dere kan få time hos en annen lege ved kontoret! Eventuelt kan dere gå privat! Anonymkode: cf97b...0db
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 Barnet hadde store mandler og tydelig dårlig pust og hoste da han var yngre. Det pep i brystet hans en gang og da fikk selv jeg som har høy terskel for å kontakte legevakt fart på meg. Etter rådføring og sjekk der fikk vi fastlege til å skrive ut astmamedisin påfølgende ukedag. Det tok sin tid men fikk endelig bekreftet astmasymptomer/astmatendenser ved ønh sykdom. Brukte da å spraye inn 2 ganger i røret og be han hoste godt inn i masken slik at han fikk noen dype drag. Brukte denne ofte når han var syk og kortet ned periodene med sykdom og han sov bedre. Det løste også kjappere opp slimet slik at det kom opp ved hoste. For vår del har dette blitt bedre med alderen hans. For andre er det vedvarende. Uansett krev at legen skriver ut det slik at dere får testet det over en periode og kan se om det blir bedre. Er ikke godt for noen når barnet har det sånn. Anonymkode: 16be1...3f1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #15 Skrevet 21. mars 2021 Rart at de ikke prøver astmamedisin på han 🤷♀️ Har de LIS-leger (turnus) der du har fastlege, kan du ev. be om time hos den, de er ofte mer åpne, oppdaterte og har lavere terskel for konferere med barnelege. Anonymkode: fd5a2...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #16 Skrevet 22. mars 2021 Barnet vårt ble innlagt på sykehus og fikk astma da hun hadde RS. Hun var skikkelig syk! Vi fikk astmamedisin. Anonymkode: 6429d...401
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 Kjøp forstøver og saltvann. Anonymkode: 9e4a5...c56
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #18 Skrevet 22. mars 2021 Har et barn på 15 mnd selv som utredes for astma, så ville tenkt litt den retningen? Nå bor vi sentralt og får hjelp av barneleger, men ville bare tatt den turen på 4 timer.. Det må være vondt for barnet deres! Her har det vært småhoste siden barnet var baby og veldig tung og forferdelig pust siden babytid.. Kommer spesielt i aktivitet. Vi har ikke hatt covid selvom vi bor der det er høyest smittetrykk og ville aldri droppet å reise for hjelp til ungen pga covid! Ta alle smittevernsregler på alvor bare. Anonymkode: aadde...c37
Twister Skrevet 22. mars 2021 #19 Skrevet 22. mars 2021 Må utredes for astma men kan også hende mandler og polypper har blitt permanent forstørret og blokkerer luftveiene litt. Jeg ville bedt om henvisning til ØNH og astmaspesialist.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #20 Skrevet 22. mars 2021 Våres fikk RS virus som liten baby og utviklet astma (som han til slutt vokst ut av). Men kan være at ungen hadde lungebetennelsen siden de tydelig sjekket ikke annet enn corona (som i seg selv er hårreisende). Ville ha bedt om en kur med antibiotika og deretter astma medisin frem til ungen er bedre. I det minste betale for en privat time hos en oppegående lege eller be om henvisning til en barnelege . Anonymkode: e577f...840
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå