AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Del Skrevet 21. mars 2021 Har et sår langs overgangen brystvorte - bryst. Det er av og til betent, svir/stikker og vil ikke gro. Har gjort veldig vondt å amme på det brystet helt fra start. (2 uker siden fødsel) Har vært innom ammehjelpen, og snakket med de på helsestasjon. Følte ikke tipsene jeg fikk hjalp med tanke på ammestilling. Eneste som har hjulpet litt er at jeg ammer mindre på det brystet og heller pumper. Noen som har hatt samme problem? Anonymkode: 43d60...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Del Skrevet 21. mars 2021 Har du prøvd ammeskjold? Anonymkode: 4a0c3...5e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 21. mars 2021 #3 Del Skrevet 21. mars 2021 Jeg ville prøvd ammeskjold. Angrer på at jeg ikke brukte det med første. Såret ble til brystbetennelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #4 Del Skrevet 21. mars 2021 Det kan også være sopp. Det hadde jeg. Da vi fikk mycostatin (?) grodde såret. Anonymkode: 1cc01...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Del Skrevet 21. mars 2021 Har du prøvd purelan? Anonymkode: 44fda...50a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Del Skrevet 21. mars 2021 Gå til legen å få svar. Jeg lot være fordi jeg leste overalt at det var «normalt». Etter altfor lang tid dro jeg meg endelig til legen og det viste seg å være en kjøttetende bakterie som gjorde at sårene ikke grodde.. Ble helt fint med behandling og ammingen sluttet å gjøre vondt. Anonymkode: 4ab36...17a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #7 Del Skrevet 21. mars 2021 Lufttørker du etter amming eller pumping? Hvis det ikke er infeksjon i såret kan du kanskje smøre på Purelan på et ammeinnlegg rett etterpå, når det fortsatt er litt fuktig av morsmelk. Det hjalp i alle fall på såre brystvorter til meg. Anonymkode: 6961e...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Del Skrevet 21. mars 2021 Det der har jeg også hatt. Innmari vondt. Jeg fikk en salve men jeg brukte også albueskjell rett på brystvortene. Fungerte som pokker! God bedring! Anonymkode: 50d22...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonies Skrevet 21. mars 2021 #9 Del Skrevet 21. mars 2021 Dra til legen, be om melke- og sårprøve. Kan være bakterier som gjør at sår ikke gror, blant gule stafylokokker. Da hjelper det verken med purelan, brystskjold eller annet som nevnes over. Om den prøven er negativ, dra til ammeveileder eller noen som kan vurderer sugetaket og evt tungebånd skikkelig. Det er IKKE et godt sugetak om det blir slike sår, og det kan i de fleste tilfeller gjøres noe med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Del Skrevet 21. mars 2021 Hadde åpne sår på brystvortene i over 3 måneder og fikk så mye tips her og der men ingenting hjalp. Først og fremst er det kjekt å utelukke bakterier og sopp, hør med helsestasjon/lege om det. Og kjør på med det som hjelper, hvis pumping letter så gjør det noen dager eller helt til såret gror om nødvendig. (Funket ikke her for mini tok ikke flaske og hadde sår på begge sider). For meg hjalp det til slutt med sølvkopper, men det tok kanskje 6 uker før det gikk fremover. Følte også at det hjalp at mini ble større og gapet bedre, pluss cosyfix ammepute sånn at baby kom høyere opp. Brukte tvillingstilling for å ha bedre oversikt over sugetaket. Fy faen så mye jeg googlet og så mye kremer og skjold og greier jeg styrte med, men kom meg utrolig nok gjennom det. Bruk den gode puppen og gjør det du kan for den vonde. Anonymkode: 25510...323 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 21. mars 2021 #11 Del Skrevet 21. mars 2021 Få tatt melke- og sårprøver. Det kan, som andre skriver, være en infeksjon! Ellers; ja, amming kan være sårt og ubehagelig de første ukene - men riktig sugetak gir ikke åpne sår! Uansett hva som sies. Er bakterieprøvene negative, så kontakt en ammehjelper. De kan hjelpe over facetime eller lignende, reddet ammingen her i gården Hilsen en som led seg gjennom ekstremt smertefull amming i ukesvis, og fikk beskjed av «alle» at sugetaket var bra, og som opplevde at én videotime med en ammehjelper fjernet alle smerter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Del Skrevet 22. mars 2021 Mepilex skumbandasjer reddet meg, hadde også brulidine og purelan. Men disse bandasjene var viktig! Koster en del, men verdt det. Trenger du mental backing - ring en ammehjelper! Og få mannen involvert til å sjekke sugetak, kan være vanskelig å se selv. Ta deg ellers en tur til legen heller før enn siden hvis det utvikler seg. Jeg fikk brystbetennelse (bakterier) pluss en soppkur (både deg og mini, jeg fikk tabletter med en gang). Det blir faktisk bedre 😅 men var fader så tøft i starten. Bra jobbet 🙌 her hjalp det med cozyfix ammepute og å ha baby på bbhug-me (med knuten på siden), og at han ble større. Anonymkode: 4d39f...a02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Del Skrevet 22. mars 2021 Mepilex bandasje mellom amminger reddet meg! Anonymkode: ac63b...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå