AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Herre min hatt, jeg er gravid! Totalt uventet, og ikke planlagt. Problemet er bare at det har blitt mye alkohol de siste månedene. Slik går det med hjemmekontor, og stengt byliv, og vinklubb via facetime.... Nå er det for tidlig å si veien videre, men en del av meg vil jo beholde barnet. Men kan det ha tatt skade av drikkingen? Har ligget på 5-10 enheter (ikke sprit) i snitt hver uke. Hvor langt er barnet på vei før det tar skade? Anonymkode: 26c20...cb3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Husker ikke helt men mener det er når man er 6 uker på vei kvinnen deler blodomløp med fosteret Kvinnekroppen er designet sånn at man ikke deler blodomløp med baby før to uker etter forventer mens. ( for å " rekke," slutte m medisiner , røyking alkohol osv) Alkoholforbruk ila svangerskapet kan gi FAS - føderalt alkohol syndrom. Flere mørketall i Norge ang dette . Anonymkode: ca2fb...161
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husker ikke helt men mener det er når man er 6 uker på vei kvinnen deler blodomløp med fosteret Kvinnekroppen er designet sånn at man ikke deler blodomløp med baby før to uker etter forventer mens. ( for å " rekke," slutte m medisiner , røyking alkohol osv) Alkoholforbruk ila svangerskapet kan gi FAS - føderalt alkohol syndrom. Flere mørketall i Norge ang dette . Anonymkode: ca2fb...161 Skal så klart slutte nå, er bare redd at det er for seint.. Anonymkode: 26c20...cb3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Da jeg fant ut jeg var gravid, hadde jeg hatt sommerferie (student), vært på en ukeslang festival med flatfylla fra morgen til kveld, drukket hver eneste dag, snust og røyktet som bare det og trolig passiv-røyket en god del hasj. Kontaktet fastlegen i full panikk for å be om abort (ønsket barnet, men var så redd skader). Fikk beskjed om å slappe helt av. Har i dag en frisk, fin, intellegent og oppegående 14-åring 🥰 Man skal ikke kimse av rådene altså, de er viktige og er der for en grunn. Jeg sier bare at fostre er resiliente. Svært mange drikker alkohol (og gjør andre synder) uten å vite om svangerskap, og det går oftest helt fint. Skadene kommer oftest ved «synding» over tid Anonymkode: 657fb...01c 3
Niny Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Jeg er 8 uker på vei med et veldig ønsket barn, så følger med på utviklingen. Det er rundt uke 8-9 at embryoet begynner å livnære seg av morkaken istedenfor sin egen plommesekk, så før dette skal det ikke få i seg noe av det du har inntatt 😉❤️ Lykke til fremover! 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Niny skrev (8 timer siden): Jeg er 8 uker på vei med et veldig ønsket barn, så følger med på utviklingen. Det er rundt uke 8-9 at embryoet begynner å livnære seg av morkaken istedenfor sin egen plommesekk, så før dette skal det ikke få i seg noe av det du har inntatt 😉❤️ Lykke til fremover! Mellom uke 6 og 8 skal man være veldig forsiktig med hva man inntar fordi det er de avgjørende ukene for barnets utvikling av organer etc. så det du sier er misvisende. Anonymkode: e748c...bb6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Jeg fant ut om graviditeten i uke 14. Dette var etter alle eksamensfestene ved studiet.. Det gikk helt fint. Det er ABSOLUTT ikke anbefalt å drikke under svangerskapet, men det er mange som ikke visste om graviditeten før skaden var skjedd- og ofte går det greit. Det som er problemet med alkohol er man ikke vet toleransegrensa, da den varierer fra individ til individ- derfor sier man totalt avhold. (Som du selvsagt må holde fra nå av). Det du kan trøste deg med er at om fosteret skades tidlig i svangerskapet, så blir skadene stort sett så store at det ikke er forenelig med liv. Skader skjedd før uke 9 fører som regel til spontanabort. Anonymkode: 09bfd...d26 3
Suuunny Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mellom uke 6 og 8 skal man være veldig forsiktig med hva man inntar fordi det er de avgjørende ukene for barnets utvikling av organer etc. så det du sier er misvisende. Anonymkode: e748c...bb6 Det er absolutt ikke misvisende det niny skriver. Det er helt riktig. Fikk selv beskjed om dette når jeg var gravid fordi jeg snuser før jeg visste om det. Var litt bekymret å spørte jordmoren. Hun sa det gikk helt fint fordi man ikke dele blod med barnet før rundt uke 8. mye kan skje frem til uke 12 og de fleste spontanaborter skjer før uke 12. men ofte er det jo en helt annen grunn for at det skjer. Jeg mener selv det er feil å si man må være forsiktig fra uke6-8. man bør jo alltid være forsiktig og holde seg borte fra alkohol, tobakk, medisiner osv.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Husker ikke helt men mener det er når man er 6 uker på vei kvinnen deler blodomløp med fosteret Kvinnekroppen er designet sånn at man ikke deler blodomløp med baby før to uker etter forventer mens. Anonymkode: ca2fb...161 9 hours ago, Niny said: Jeg er 8 uker på vei med et veldig ønsket barn, så følger med på utviklingen. Det er rundt uke 8-9 at embryoet begynner å livnære seg av morkaken istedenfor sin egen plommesekk, så før dette skal det ikke få i seg noe av det du har inntatt 😉❤️ Lykke til fremover! Dette er ikke relevant. Alkohol tas opp av alle kroppens celler, ikke bare blodet, så embryo tar også opp alkoholen. Barneskolelærdom... Det finnes studier som viser at alkohol tidlig i svangerskapet (før kvinnen vet hun er gravid) har negativ effekt på barnet, men så finnes det også studier som viser at det IKKE har det. Så vidt jeg har forstått er studiene som viser det siste av bedre kvalitet. 100% sikker kan man aldri være, men høyst sannsynlig er det ikke et problem, ts. Men det er ikke fordi dere ikke deler blodomløp altså... 😛 Anonymkode: a6df6...927
Niny Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Alkohol tas opp av alle kroppens celler, ikke bare blodet Embryoet deler ikke celler med mor? Det har sine egne celler og sitt eget kretsløp. Barnet kan kun få noe fra deg via morkaken og navlestrengen da denne utvikles. Blod deler man ikke med embryoet engang. Morkaken stopper morens blod og filtrerer det ut. Selvfølgelig, jeg er ikke helsepersonell selv, men jeg tenker at da alkoholen blir tatt opp i kroppen og det er et problem, er rett før unnfangelse siden det da er dine celler, eller fra uke 8-9 i svangerskapet.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #12 Skrevet 22. mars 2021 1 hour ago, Niny said: Embryoet deler ikke celler med mor? Det har sine egne celler og sitt eget kretsløp. Barnet kan kun få noe fra deg via morkaken og navlestrengen da denne utvikles. Blod deler man ikke med embryoet engang. Morkaken stopper morens blod og filtrerer det ut. Selvfølgelig, jeg er ikke helsepersonell selv, men jeg tenker at da alkoholen blir tatt opp i kroppen og det er et problem, er rett før unnfangelse siden det da er dine celler, eller fra uke 8-9 i svangerskapet. Quote På mange av diskusjonsforumene på nett er det mange som skriver inn og er bekymret fordi de har drukket alkohol før de finner ut at de er gravide. De blir som regel beroliget med at det ikke er noe farlig de første ukene allikevel, siden mor og barn ikke deler blod. Stemmer det? spurte en annen leser. - For det første kan alkohol også skade helt i begynnelsen. Alkohol går inn i alle vev og kan skade fosteret før det har blodsirkulasjon. https://www.aftenposten.no/norge/i/vA89l/alkohol-kan-skade-gjennom-hele-svangerskapet Quote It is in the third week after fertilization that specific alcohol-induced birth defects begin to affect the developing embryo. At this point in the developmental timeline, gastrulation commences and the three embryonic germ layers (ectoderm, mesoderm, and endoderm) are set. https://embryo.asu.edu/pages/developmental-timeline-alcohol-induced-birth-defects Quote Alcohol consumed at any stage of pregnancy can reach the baby. In the earliest stages of pregnancy the developing embryo gets its nutrients from a structure called the yolk sac. Alcohol from the mother’s bloodstream can pass into the yolk sac. From around ten to twelve weeks of pregnancy the placenta starts to function. From this point, alcohol can cross the placenta and enter the bloodstream of the fetus https://www.medicinesinpregnancy.org/Medicine--pregnancy/Alcohol/ Altså, embryo og eggcelle flyter jo ikke inni der i et vakuum helt upåvirket av mors livsstil... 😅 Det virker som enkelte tror det. 🧐 Anonymkode: a6df6...927 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #13 Skrevet 22. mars 2021 Men igjen - er også studier som viser at selv om alkohol når embryo tidlig i graviditeten, så har det ikke skadelig effekt. Sikker kan man aldri bli, for det er uetisk å gjøre grundig forskning på dette (eksperiment). Anonymkode: a6df6...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå