Gå til innhold

Hvordan få slutt på sutring? BLIR GAL!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp fylt 3 år, og sutrer HELE tiden! Jeg blir sprø! 

Sutrestemme: mammmaaaaaa, neeeei, jeg vil haaaaa, ikke sånn, jooooo, neeeei, mammmaaaaa, det var ikke det jeg saaaaa, neeeeei, neeeei, jeg skal haaaaaa

Altså, jeg vet det er en fase, men hva kan vi gjøre for å slippe den sutrestemmen? Jeg får kortere og kortere lunte for hver dag som går, og blir mindre og mindre pedagogisk. Spesielt når jeg samtidig prøver å jobbe og må konsentrere meg med kompliserte beregninger. Hurra for hjemmekontor og kort åpningstid i bhg. 

Har forsøkt med ulike varianter av:
- vi skjønner ikke hva du sier når du sutrer, snakk normalt
- nå er mamma opptatt, kan du snakke med pappa

- sutre tilbake i samme stemme
- kan du fortelle mamma hva du vil?

osv... virker som det går inn der og da, men 5 minutter senere er det tilbake til sutrestemmen. 

HJELP! 

Anonymkode: 70484...dc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo være konsekvent. Si at du ikke forstår absolutt hver gang. Ikke regn med at hun husker det etter fem minutter. 

Anonymkode: 832b6...5c3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

:popcorn:

Anonymkode: 9cb0e...194

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fikk litt inntrykk av forakt i dette innlegget, for å være ærlig

Anonymkode: b660b...c35

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier konsekvent at jeg ikke hører på sutring og da slutter barnet med det umiddelbart. Men barnet trenger påminnelser om det gjennom hele dagen. 🤣

Det blir bedre jo mer konsekvent du er.

Anonymkode: ab7f6...052

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å la barnet få viljen sin på sutringen?

Sutre tilbake i samme stemme? Herregud, ungen deres er 3 år! 

Gå til roten av problemet og finn ut hvorfor barnet sutrer isteden. Jo mer sur du blir, jo mer sutrer jo sikkert ungen.

Anonymkode: 99317...0e3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fikk litt inntrykk av forakt i dette innlegget, for å være ærlig

Anonymkode: b660b...c35

:rolleyes: 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

:rolleyes: 

Vedkommende har et poeng. Be om hjelp hos helsestasjonen. 

Anonymkode: 99317...0e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som datteren til en venninne av meg. Dette har dere lagt opp til selv. Slutt å være så pedagogisk og at alt skal snakkes om. Sett ungen på plass. Det er grusomt med slike uforanderlige sutreunger. 

Anonymkode: e0e75...d28

• Liker 6
Skrevet

Hun prøver å få oppmerksomheten din nå som du stresser med hjemmekontor og kortere åpningstider i BHG? Og sinne er også en måte å få oppmerksomheten din på. Jo sterkere du reagerer, jo mer får hun jo faktisk en reaksjon. Spiller ingen rolle om den er negativ eller ei.

All atferd som endres hos barn bør foreldrene gå inn i seg selv aller først. Se på hva som er endret hjemme og hva slags behov barnet egentlig uttrykker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Beklager, jeg hører deg ikke når du snakker slik". Gjentas og gjentas og gjentas hver gang hun sutrer. 

Anonymkode: e8a97...e82

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Beklager, jeg hører deg ikke når du snakker slik". Gjentas og gjentas og gjentas hver gang hun sutrer. 

Anonymkode: e8a97...e82

Dette. 

"Jeg forstår ikke hva du sier. Du må snakke med vanlig stemme". Konsekvent. Hele tiden. Hver gang. 

Anonymkode: 294a7...ec2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vi både overhører og "forstår ikke" når det er sutrestemme. Sånt gidder jeg faktisk bare ikke. Nå har jeg en sånn tålig innøvd setning "jeg forstår ikke, du må snakke ordentlig til meg". 

Noen nevner forakt? Jepp. Jeg intenst FORAKTER sutring! 

Anonymkode: b552d...a86

• Liker 16
Skrevet

Bare si at du ikke forstår når h*n bruker den stemmen og at h*n må snakke vanlig

men å ha sånn stemme tilbake er da litt barnslig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette. 

"Jeg forstår ikke hva du sier. Du må snakke med vanlig stemme". Konsekvent. Hele tiden. Hver gang. 

Anonymkode: 294a7...ec2

"Skjer deg, du er ikke en baby", fungerer bedre. 

Anonymkode: e0e75...d28

AnonymBruker
Skrevet
Spicymami skrev (25 minutter siden):

Bare si at du ikke forstår når h*n bruker den stemmen og at h*n må snakke vanlig

men å ha sånn stemme tilbake er da litt barnslig

Klart det er barnslig! Jeg sier jo at jeg blir gal og at lunta er kort. Sutring er omtrent det verste jeg vet og har veldig lav toleranse. Ungen slutter når jeg sutrer tilbake da ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får bare holde på «jeg skjønner ikke hva du sier» å håpe hun tar poenget raskt. 

og bare for å si det, hun får ikke vilja si fordi hun sutrer. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

"Jeg forstår ikke hva du sier når du snakker sånn."

Når ungen min innså at absolutt ingenting skjedde så snakket han temmelig kjapt normalt igjen 👀😂

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være vanskelig for et lite barn å forstå hva du mener med "ikke snakk med sutrestemme". Si heller: "Snakk med vanlig stemme" og "Jeg skal svare når du snakker vanlig". 

Anonymkode: 2f3e1...8c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be den helt enkelt om å holde kjeft. 

Anonymkode: 3528f...8fa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...