Gå til innhold

De trege barna!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som henger etter og som ikke kan det barn på samme alder kan. 

Kommer de alltid til å henge etter? 
Når de noen sinne igjen sine jevnaldrende?

Anonymkode: 340e4...f1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Henger etter med tanke på hva? Og er det barn med eller uten diagnose?

Anonymkode: 0d105...b9e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lurer du på dette? Hvem i relasjon til deg er et sånt barn som du vet om?

Anonymkode: af94c...221

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror for de fleste så jevner det seg ut i løpet av barneåra. Men det er jo sånn at alle har sine egne styrker og svakheter, så den som var tidlig ute motorisk kan jo hende er den som kommer til å være gode håndball når hun er 13 år osv. 

Anonymkode: fdc8a...611

AnonymBruker
Skrevet

Det er ett av mine barn. 
barnet har ingen diagnoser. 

Det er bare så sårt både for barnet og meg med alt vennene har kunnet i flere år som barnet enda ikke kan. 

en 8-åring skal for eksempel kunne å sykle, noe hen ikke kan. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ett av mine barn. 

Det er bare så sårt både for barnet og meg med alt vennene har kunnet i flere år som barnet enda ikke kan. 

Det må jo være en årsak til det? Har dere fått barnet utredet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ett av mine barn. 

Er det noen grunn til å tenke at det kan finnes årsaker bak det så kan du be om utredning på BUP, fastlege kan henvise.

Anonymkode: af94c...221

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ett av mine barn. 

Her har vi min 3åring som snakker helt ekstremt dårlig, men sykkel er hun en racer på. Hun sykler nok uten støttehjul relativt kjapt. Hun har alltid vært langt foran fysisk, men snakkingen sliter hun med. Dere har ikke noe som veier opp liksom? 

Anonymkode: 45474...7fa

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt lå bak på noen ting, men tok igjen og er nå plutselig litt lenger framme enn de barna som først lå foran. Men nå er barnet mitt lite og det er så forskjell på barn på denne alderen, uten at det er bekymringsfullt. 

Anonymkode: 28ea6...eee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ett av mine barn. 

Er det bare motorisk barnet henger etter eller også på andre områder?

Hva gjør dere for å stimulere/øve på balanse? Går dere turer i ulendt terreng, klatrer, hopper fra stein til stein i fjæra. Har dere en aktiv livsstil som familie?

https://www.babyverden.no/baby/lek-og-laring/balanse-derfor-er-det-sa-viktig-for-barnet/

Dyspraksi?

https://www.klikk.no/foreldre/thomas-matte-ga-med-hjelm-2321961

Anonymkode: 61a8a...3f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som lærer har jeg ansvar for å utarbeide og gjennomføre individuelle opplæringsplaner (IOP) for elever som der og da ikke har de forutsetningene som kreves for å delta på tavleundervisningen. 
I 80% av tilfellene jeg har vært borti, så har eleven kommet inn igjen i klasserommet. 

Forrige måned avviklet jeg individuell undervisning i matte og norsk for en elev i 7. klasse. Da hadde h*n hatt oppfølging siden h*n startet på skolen for noen år siden. Opplæringsplanen var så effektiv for denne eleven, at h*n nå er blant de sterkeste i klassen i matte, samt at kartleggingsprøven viste at h*n har forbedret leseforståelsen drastisk.

Alle lærer på forskjellige måter, og noen barn trenger lenger tid, og har behov for tettere veiledning og én-til-én oppfølging. Bare fortsett å øve på ting med barnet ditt, og spør andre om tips og råd til hvordan dere kan gå frem for å finne nye måter for barnet ditt å tilegne seg ny kunnskap.
Dersom du fortsatt tenker at barnet har en tilstand av forsinket eller mangelfull utvikling av evner og funksjonsnivå, så kan du be om utredning fra fagpersonell, enten via fastlege eller skolen.

Anonymkode: 06e34...00e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ett av mine barn. 

Har barnet vært ute med sykkelen og har interesse for det da? Er hen generelt seint ute motorisk?

AnonymBruker
Skrevet

Som oftest er det dårlige foreldre som ikke evner å "trene" ungen sin. I de tilfellene går det seg alltid til. Så har du de få tilfellene der ungen er skadet, da går det seg selvfølgelig ikke til. 

Anonymkode: 46e38...cf3

AnonymBruker
Skrevet

Min nå 12 år gamle datter var sen til å gå og sen til å sykle. Hun gikk ikke før hun var 18 mnd og syklet vel ikke før hun var 8 år.

Hun er ikke motorisk utfordret på noen måte, men når hun skal gjøre ting skal hun gjøre det perfekt. Når hun startet å gå, løp hun også. Hun var helt sikker i bevegelsene sine. Når hun sa ok til å sykle uten støttehjul klarte hun det helt selv uten velt.

Hun er helt på nivå med sine jevnaldrende, bedre i noe. Raskeste jenta i løping i klassen for eksempel.

Broren derimot gikk før han var 10 mnd og syklet uten støttehjul før han var 5. Han har enda i en alder av 14 klippekort på legevakta.

Anonymkode: 056b5...b20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min nå 12 år gamle datter var sen til å gå og sen til å sykle. Hun gikk ikke før hun var 18 mnd og syklet vel ikke før hun var 8 år.

Hun er ikke motorisk utfordret på noen måte, men når hun skal gjøre ting skal hun gjøre det perfekt. Når hun startet å gå, løp hun også. Hun var helt sikker i bevegelsene sine. Når hun sa ok til å sykle uten støttehjul klarte hun det helt selv uten velt.

Hun er helt på nivå med sine jevnaldrende, bedre i noe. Raskeste jenta i løping i klassen for eksempel.

Broren derimot gikk før han var 10 mnd og syklet uten støttehjul før han var 5. Han har enda i en alder av 14 klippekort på legevakta.

Anonymkode: 056b5...b20

Takk. Dette var svar jeg håpte på! ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mi første lærte seg å rulle frå mage til rygg veldig tidleg. Også stoppa det der... Ho nekta å ligge på magen, blei tung (på morsmelk) og låg langt bak dei andre i barselgruppa motorisk. Gjekk til fysioterapeut for å få ho til å åle seg,/krype. Ho kunne ikkje gå før ho var 1 1/2år. Brukte lang tid på å lære seg å sykle, balansere, klatre etc. Snakka som ein foss ,då. Så ho var langt framme muntlig.  No (snart 10 år) greier ho seg fint fysisk, men er ikkje av dei mest viltre. Ho er veldig forsiktig av seg, lett engstelig.   Det går greitt på skulen,men strevar i enkelte fag. Ingen diagnoser. Trur det meste gjevner seg ut etter nokre år. Det er ofte vanskeleg å ikkje samanlikne barnet sitt med andre,men oftast kjem dei dit dei "skal" - i si tid 😊 

Anonymkode: f966e...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke klokka før 6 klasse. Lærte den på få min av jenter i klassen. Mamma klarte aldri lære meg, fordi hun kalte meg dum, da jeg stilte spørsmål. Men forklare meg hvordan den virket, det kunne hun ikke.

Anonymkode: 306d6...0b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Som oftest er det dårlige foreldre som ikke evner å "trene" ungen sin. I de tilfellene går det seg alltid til. Så har du de få tilfellene der ungen er skadet, da går det seg selvfølgelig ikke til. 

Anonymkode: 46e38...cf3

Dette er det dummeste jeg har hørt. Var foreldrene dine dårlige til å trene opp intelligensen din?

Anonymkode: b5578...68a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er det dummeste jeg har hørt. Var foreldrene dine dårlige til å trene opp intelligensen din?

Anonymkode: b5578...68a

Hva har det med intelligens å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De lærer, det tar bare litt lengre tid :)

Anonymkode: de359...722

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...