Gå til innhold

Hvor viktig er det at en leder skaper begeistring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor viktig er det for deg at en leder uansett nivå skaper begeistring? Og hva er du villig til å ofre av andre egenskaper for å få en leder som skaper begeistring?

Anonymkode: 8ebdc...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der høres ut som noe jeg misliker sterkt iallefall. Påtvunget begeistring. Jeg klarer å skape min egen begeistring på jobb. Det gjør jobben lettere om man har en leder som ikke føles som en klamp om foten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er er et rart spørsmål. Kanskje jeg forstår ordet begeistring på en annen måte enn deg?  Begeistring oppstår i hver enkelt, men det er ikke noe en leder kan skape. En leder som forsøker å skape begeistring minner meg om en litt slitsom aerobic-instruktør, som alle følger etter, men egentlig har lyst til å kline til. 

Men en leder som viser sin egen begeistring er motiverende. Og en som er opptatt av å skape rom for begeistring, er fint. Min leder skaper rom for begeistring hos meg hvis jeg får gjøre det jeg er god til, nerde innenfor mitt fagfelt og ellers hjelper til med å rydde unna alt som forstyrrer. Det kan jeg ofte mange andre lederegenskaper for.

Anonymkode: 28934...898

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i begeistring? En leder bør kunne legge godt grunnlag for motivasjon. 

Anonymkode: 6d027...b04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi eksempel på begeistring? 
God sjef for meg er en rettferdig person som kan innrømme sine feil. That’s it. 

Anonymkode: d1a58...dcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke viktig. Leading by example er mye viktigere for meg. Ledere som faktisk bretter opp ermene og bidrar når det trengs.

Anonymkode: 2acff...341

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor viktig er det for deg at en leder uansett nivå skaper begeistring? Og hva er du villig til å ofre av andre egenskaper for å få en leder som skaper begeistring?

En leders oppgave er ikke å skape begeistring. En leders oppgave er å være rollemodell, sørge for at motivasjonen i gruppen ikke faller, at arbeidsmiljøet holder seg stabilt bra, ivareta dem som faller "utenom", holde bedriften og ansatte innenfor lover og regler osv gjennom et godt fundament av lederskap. Når dette lederskapet skjer på så mange plan samtidig, skapes det trygghet og motivasjon nok for å sørge for at ansatte presterer.

Å gå etter begeistring uten at lederfundamentet er særlig sterkt, skaper i hvert fall ikke begeistring i gruppen. Det skaper tvil.

Anonymkode: 3a889...cd9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

det høres ut som noe jeg hadde blitt dritt lei av.

Anonymkode: e2981...aa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En leder som «skaper begeistring»? 🤔 En leder bør være god på å motivere sine ansatte, og dette gjøres best ved å være god på å se hva den enkelte presterer, og gi ros og anerkjennelse for dette. I tillegg bør en god leder ha «åpen dør»-policy, dvs. at det er enkelt å nå vedkommende for en prat om eventuelle utfordringer eller annet som den ansatte måtte ha behov for å reflektere rundt. 

Anonymkode: 6c56a...6f1

AnonymBruker
Skrevet

Begeistring er et heftig ord i jobbsammenheng. Men en leder som klarer å formidle hvor vi er på vei, og hvorfor det er bra, og som klarer å motivere og ivareta de ansatte er ganske viktig.

Anonymkode: 92157...5e9

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg tolker det ordet, er det helt uviktig. Med mindre man har tullejobber som pyramidesalg og gateverving. 

Anonymkode: 8ad06...440

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begeistring virker bare helt feil. 

For meg er det noe som er hentet ut fra en eller annen bok eller et kurs/seminar. 

Floskelord. 

Jeg har vært i arbeidslivet i snart 36 år, og har aldri noensinne vært begeistret på jobb. 

Anonymkode: d7cff...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir begeistret hvis en leder har oversikt over bemanning og arbeidsoppgaver og hvordan disse korrelerer. Har sluttet å ha noen forhåpninger utover dette.

Anonymkode: 52700...077

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en ny sjef kommer inn og sier at "det viktigste er at det er gøy på jobben" - løp!

Anonymkode: bee4c...c4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil absolutt ikke ha en leder som skaper begeistring. - det høres ut som telefonsalgsledelse, og jeg hadde svært raskt søkt meg til en annen plass. 

MEN jeg vil ha en leder som deler vår begeistring. Det er en vesentlig forskjell. 

Jeg er lærer, og jeg trenger en leder som deler begeistringen over at Petra besto eksamen, eller at vi fikk Per til å møte opp på en prøve slik at vi fikk vurderingsgrunnlag på ham. 

Anonymkode: 20b6c...782

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...