AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Jeg har en 4. klassing. De blir 10 år i år. Han er en sosial gutt og har gode kompiser han ofte spiller fotball med (han er 100 % fotballgutt). Så er det en gutt i klassen. Han spiller selv ikke fotball, og jeg tror kanskje han sliter litt med at han ikke er en del av fotballgjengen. I følge sønnen min så har ham venner i klassen han leker med. Moren til denne gutten sender stadig vekk meldinger og lurer på om det passer at hennes sønn leker med min sønn. Jeg vet hun er veldig «på» de andre foreldrene til fotballgutta om det samme også. Jeg prøver å få gutten min til å ville leke med denne gutten, men han vil virkelig ikke!! Sånn absolutt ikke! Så hva gjør jeg?? Jeg oppfordrer barna mine til å bli kjent med nye mennesker, få seg venner som ikke nødvendigvis er like dem selv osv. Men jeg klarer rett og slett ikke å tvinge han! 🙈 Lurer derfor på hva som er innafor med at vi foreldre styrer hvem barna leker med? Anonymkode: f3ee5...f7f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Jeg har en 5.klassing. Arrangerer ingenting lengre,her ordner de alt selv via tlf ,på skolen eller ringer på hos hverandre. Eneste gangene vi foreldre avtaler er feks hvis de skal på kino,badeland osv. Føler du ikke kan tvinge barn til å leke med hverandre. Alle har forskjellige interesser. Anonymkode: 68ba8...561
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 Jeg har respektert når sønnen min har sagt nei fra han begynte å ha en mening og ikke lenger bare var glad for å få noen å leke med uansett hvem det var. Tror det skjedde ca i 2. klasse. Han går også i 4. nå, og jeg kan gjerne prøve å oppmuntre ham til å leke med noen hvis jeg føler det er behov for det, men lander han likevel på nei, så blir det nei. Anonymkode: afe9d...c08
GammelKaktus Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 Når de er så store så tenker jeg de skal ordne seg selv. Er noen utfor å ikke har noen å være med så må man gi beskjed så skal vi tilrettelegge. Men her virker det jo som om denne gutten har noen å være med men han ønsker å være med gorballgjengen. Man kan ikke tvinge på seg vennskap, det går ikke.
Tulla25j Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Husker jeg hatet når mamma hadde avtalt overnattinger og «dater» med andre som jeg ikke hadde lyst til å være med. Foreldrene til de jeg var hos (tvillinger) kranglet alltid og det var ubehagelig å være på besøk. Dette var i 1/2.klasse! Var også en gang en «venninne» sladret på meg for noe og jeg fikk ikke godteri resten av kvelden (hjemme hos meg selv), men hun satt å gomlet i seg. Hadde ikke super lyst til å være mer med henne etter dette for å si det sånn🙈 Kan selvfølgelig skjønne at det er viktig å inkludere andre og at man lærer at alle er forskjellige. Samtidig så begynner man jo å få egne meninger også som skal respekteres. Så svaret mitt blir kanskje fra 2.klasse og utover. De første året på skolen bruker man på å bli kjent og gjøre sosiale ting, etterhvert skjønner man jo hvem barnet kommer best overens med og ikke. La ihvertfall barna være med å bestemme om de vil ha de på besøk , at det er ok at man planlegger lekedater.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Kanskje dette andre barnet faktisk ikke har noen andre venner og ønsker å bli kjent? Ser du skriver at han har andre venner, men er du helt sikker? Kanskje foreldrene prøver.. Kanskje barnet sliter med noe som gjør det vanskelig sosialt? Du kan jo ta en prat med moren for å finne ut disse tingene? Selv om han ikke går på fotballen, kanskje han har et ønske om å være med den samme gjengen? Husker fotball gutta var veldig kule da jeg var ung (er dame selv). Kan det være at sønnen din (og du?) ikke synes denne gutten er kul nok? I så fall er det fint å jobbe med holdninger. Dersom det bare er at han ikke vil/har noe til felles, hva med å gi det et par ganger, evt sammen med en til fra laget, for å se om det kan bli et vennskap likevel? Viktig å ta vare på hverandre Anonymkode: e8d1a...740 9
kalini Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje dette andre barnet faktisk ikke har noen andre venner og ønsker å bli kjent? Ser du skriver at han har andre venner, men er du helt sikker? Kanskje foreldrene prøver.. Kanskje barnet sliter med noe som gjør det vanskelig sosialt? Du kan jo ta en prat med moren for å finne ut disse tingene? Selv om han ikke går på fotballen, kanskje han har et ønske om å være med den samme gjengen? Husker fotball gutta var veldig kule da jeg var ung (er dame selv). Kan det være at sønnen din (og du?) ikke synes denne gutten er kul nok? I så fall er det fint å jobbe med holdninger. Dersom det bare er at han ikke vil/har noe til felles, hva med å gi det et par ganger, evt sammen med en til fra laget, for å se om det kan bli et vennskap likevel? Viktig å ta vare på hverandre Anonymkode: e8d1a...740 Slike mennesker!!! Jeg vil ha flere av deg i samfunnet❤️❤️ 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 Jeg hadde ikke tvunget sønnen min til å leke med noen, men det virker ikke som noen av dere er så interesserte i å tilrettelegge heller? »Hun er veldig på»? Ja, trolig blir han holdt utenfor. Det går vel an å spørre hvorfor også etter «Ånei du vil ikke det»? 🤷♀️Som en her nevner- jobbe med holdninger istedenfor å søke støtte på KG til at det at noen er utenfor er greit? Jeg tenker poenget er litt at dersom man begynner med dette tidligere så er kanskje færre forhåpentligvis utenfor?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 Jeg hadde nok prøvd å inkludere denne andre gutten. Sagt at han må gjerne stikke ned på forballbanen og møte sønnen min der (han er omtrent alltid ute og spiller fotball), eller på andre måter inkludert ham i gjengen. Sønnen min har ikke plass til eller bruk for en ny bestevenn, som bare vil leke en-til-en, men det er alltid plass til en til i gjengen. Anonymkode: fb8df...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 Jeg ville prøvd å få til noe. Det må jo være noe når moren prøver å arrangere noe for et så stort barn. Han har sikkert ikke så mange vanner. Prøv å gjør noe gøy som sønnen din syntes er gøy uansett, svømmehall, kino (hva enn korona tillater). Da skaper du en situasjon der sønnen din forbinder noe positivt med dette barnet. Anonymkode: 97578...d3c 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 Ville ikke tvunget sønnen med på én til én playdate, men ville bedt om at han inviterer gutten med på felles aktiviteter der flere er sammen Anonymkode: e08b0...153 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 Tenk på den andre gutten. Ikke sikkert han har venner selv om din sønn sier det. Vær litt raus, og sønnen din bør være inkluderende. Anonymkode: 3b16e...c79
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 Gjør det noe om man hjelper barna med å arrangere og møtes når de går i 4. klasse da? De er da fortsatt ganske små. Og noen syns det er vanskelig å spørre venner direkte selv, i frykt for å få et nei. De tør ikke rett og slett. Da er det da ikke noe feil i at mamma hjelper til litt. Anonymkode: e9ac1...982
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå