AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Må det borres? Er ikke sikker på om det er hull men de er ganske små. pusser hver dag morgen og kveld men munnskyll og fluor tabletter. men går på allergimedisin og astmamedisin hull ligger helt bakerst i «gropa» ved jekslene alle tennene er hvite og fine bortsett fra disse 2 3 små hullene😔 elsker barnet mitt over alt på jord og ønsker ikke og bli meldt til bv. Tror dere jeg blir meldt paga 2 3 hull? Jeg har ingenting og skjule men jeg ønsker ikke og bli meldt til bv Barnet har aldri hatt hull før nå. Barnet er 8 år. Hilsen bekymret mor😞 Anonymkode: 3f233...1ae
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Ikke vær redd for det. Altså, hører jo om de som blir meldt av tannlegen for hull, men tenker kanskje det er andre forhold i tillegg? Som ustelt osv. Om du ikke har noe å skjule er det ikke noe å være redd for, ingen tar ditt barn pga hull. Har bare en ettåring, men barnet mitt får også medisiner som utsetter tennene for det.. Da har jeg jo dokumentasjon og barneleger som kan bekrefte det, så om tannlege melder om barnet mitt får hull så sjekket jo det ut ganske fort. Pusser jo tenner og ingen omsorgssvikt, så ikke stresset på det selvom barnet får refluksmedisiner som kan gå utover tennene. Anonymkode: 1ae1d...fa3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke vær redd for det. Altså, hører jo om de som blir meldt av tannlegen for hull, men tenker kanskje det er andre forhold i tillegg? Som ustelt osv. Om du ikke har noe å skjule er det ikke noe å være redd for, ingen tar ditt barn pga hull. Har bare en ettåring, men barnet mitt får også medisiner som utsetter tennene for det.. Da har jeg jo dokumentasjon og barneleger som kan bekrefte det, så om tannlege melder om barnet mitt får hull så sjekket jo det ut ganske fort. Pusser jo tenner og ingen omsorgssvikt, så ikke stresset på det selvom barnet får refluksmedisiner som kan gå utover tennene. Anonymkode: 1ae1d...fa3 Takk for svar Anonymkode: 3f233...1ae
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 Er det flere som kan dele og komme med noen betryggende historier? Anonymkode: 3f233...1ae
Mnjah Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det flere som kan dele og komme med noen betryggende historier? Anonymkode: 3f233...1ae Synes det er ganske ekkelt med foreldre som blir redde for barnevernet dersom barnet har hull i tennene av helt åpenbare grunner? Høres ut som du ønsker å finne flere grunner du kan bruke om barnevernet spør. Hadde aldri falt meg inn å tenke på barnevernet fordi barnet hadde hull i tennene! 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Lurer på hvordan i alle dager du ser at det er hull? Har du utdanning innen feltet? Jeg er ikke helsepersonell og ville aldri ha klart å skille hull fra ymse misfarging/tannstein på tennene. Hvis det er store hull, vil det vel være synlig , men da gjør det da veldig vondt. Tviler på at jenta, som aldri har hatt hull, plutselig får 2-3-4 stk... Slapp av, men bestill time hos tannpleier. Dumt å vente om det virkelig skulle vise seg å være hull. Tror ikke at tannleger melder på rutine. (Håper i hvert fall ikke det!) De skal vurdere hvert enkelt tilfelle om de har grunn til å mistenke alvorlig omsorgssvikt. Da skal det mer til en et par hull får vi tro. 🙂 Anonymkode: 197ba...dee
Whistler Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 Hva med å ta med barnet til tannlegen før det faktisk blir en forsømmelse? 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 Ta kontakt med tannlegen allerede nå og si at det ser ut som at barnet ditt har noe som ligner på hull på jekslene og be om en time. Tannlegen følger med på om det er andre tegn til at barnet ikke blir tatt vare på, men det finnes mange ulike grunner til at slike hull oppstår, så så lenge du er på hugget og kontakter de først, vil de nok bare se på det som positivt Anonymkode: cb318...f49
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 Ts, du skriver at jenta ikke har hatt hull tidligere. Når var dere hos tannpleier/tannlege sist? Forstår godt at det ikke er noe gøy å tro at barnet har fått hull. Men hvis dere har møtt til timene tidligere, og har pusset godt, slik som du skriver, så har du ikke noe å være redd for. 🙂 Anonymkode: 197ba...dee
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 Hva med å slutte å spinne over bekymringsmelding og bare bestille time til undersøkelse? Ikke er det sikkert at det er hull, og er det hull, blir det ikke noe bedre av å bruke tid på KG for å spørre om noen tror du blir meldt til barnevernet. De som blir meldt, blir meldt der det er tegn til overgrep eller omsorgssvikt med et tydelig neglisjert tannsett og dårlig hygiene over tid. I tillegg er det forsøkt veiledning som foresatte ikke har tatt til seg. Anonymkode: 10a1f...1ae 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 Jeg hadde fire små hull i jekslene da jeg var åtte år. Ble spurt om en voksen hjalp med tannpuss (ja), men utenom det, så ble de borret og ikke nevnt igjen. Siden den gang har jeg ALLTID hatt hull når jeg er hos tannlegen, på tross av god tannhygiene, med puss minst 2x daglig, tanntråd, munnskyld osv. Noen får lettere hull enn andre. Anonymkode: b45d1...7b6
Chantielle Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 (endret) Tråden er ryddet for diskusjon med seg selv,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod. Endret 22. mars 2021 av Chantielle 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 Tusen takk til dere som har svart ordentlig vi har akkurat flyttet tilbake til norge. vi bodde I ett annet land I europa hvor de ikke har lik ordning når det kommer til offentlig tilbud om tannhelse. Vi måtte gå privat for og ta barnet vårt til tannlegen/tannpleier og betale for det selv. Barnet har ikke hatt noe hull tidligere og håper jo selfølgelig ikke at barnet har det denne gangen heller (dette er første kontroll I norge) og jeg har sett bittesmå mørke prikker innerst ved jeksel I "gropa) vet ikke om dette er hull. legger til at barnet bruker astmamedisin og allergimedisin som gjør h*n extra utsatt for hull. Selvom vi pusser dag og kveld etterfulgt med munnskyld og flour tabletter. Tennene er ellers hvite og veldig fine. Og barnet har aldri klager på at det er vondt I tennene. Til dere som skriver at jeg har noe og skjule Fordi jeg ikke ønsker og bli meldt til bv så vil jeg bare si at jeg ikke er redd for bv og jeg har Heller ingenting og skjule men etter og ha lest alt som blir skrivd om bv og det media har skrivd om dem så tviler jeg på at de som elsker barnet sitt over alt på jord synes det er kult eller en god følelse av og bli meldt så Skjerp dere! Anonymkode: 3f233...1ae
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk til dere som har svart ordentlig vi har akkurat flyttet tilbake til norge. vi bodde I ett annet land I europa hvor de ikke har lik ordning når det kommer til offentlig tilbud om tannhelse. Vi måtte gå privat for og ta barnet vårt til tannlegen/tannpleier og betale for det selv. Barnet har ikke hatt noe hull tidligere og håper jo selfølgelig ikke at barnet har det denne gangen heller (dette er første kontroll I norge) og jeg har sett bittesmå mørke prikker innerst ved jeksel I "gropa) vet ikke om dette er hull. legger til at barnet bruker astmamedisin og allergimedisin som gjør h*n extra utsatt for hull. Selvom vi pusser dag og kveld etterfulgt med munnskyld og flour tabletter. Tennene er ellers hvite og veldig fine. Og barnet har aldri klager på at det er vondt I tennene. Til dere som skriver at jeg har noe og skjule Fordi jeg ikke ønsker og bli meldt til bv så vil jeg bare si at jeg ikke er redd for bv og jeg har Heller ingenting og skjule men etter og ha lest alt som blir skrivd om bv og det media har skrivd om dem så tviler jeg på at de som elsker barnet sitt over alt på jord synes det er kult eller en god følelse av og bli meldt så Skjerp dere! Anonymkode: 3f233...1ae Har forståelse for hva du skriver. Men det siste reagerer jeg på: tror du ikke at andre foreldre elsker barna sine over alt på jord, eller gjelder det bare deg? Anonymkode: 5ea9e...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #15 Skrevet 21. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har forståelse for hva du skriver. Men det siste reagerer jeg på: tror du ikke at andre foreldre elsker barna sine over alt på jord, eller gjelder det bare deg? Anonymkode: 5ea9e...eeb Nei les hva jeg skreiv Til dere som skriver at jeg har noe og skjule Fordi jeg ikke ønsker og bli meldt til bv så vil jeg bare si at jeg ikke er redd for bv og jeg har Heller ingenting og skjule men etter og ha lest alt som blir skrivd om bv og det media har skrivd om dem så tviler jeg på at de som elsker barnet sitt over alt på jord synes det er kult eller en god følelse av og bli meldt så Skjerp dere! Det var 2 brukere her inne som hevder at jeg hadde noe og skjule siden jeg ikke ønsker og bli meldt til bv disse "2 brukerne" har blitt ryddet av MOD for og ha diskutere med deg selv. Så det sier jobegentlig litt mer om dem Anonymkode: 3f233...1ae
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #16 Skrevet 21. mars 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nei les hva jeg skreiv Til dere som skriver at jeg har noe og skjule Fordi jeg ikke ønsker og bli meldt til bv så vil jeg bare si at jeg ikke er redd for bv og jeg har Heller ingenting og skjule men etter og ha lest alt som blir skrivd om bv og det media har skrivd om dem så tviler jeg på at de som elsker barnet sitt over alt på jord synes det er kult eller en god følelse av og bli meldt så Skjerp dere! Det var 2 brukere her inne som hevder at jeg hadde noe og skjule siden jeg ikke ønsker og bli meldt til bv disse "2 brukerne" har blitt ryddet av MOD for og ha diskutere med deg selv. Så det sier jobegentlig litt mer om dem Anonymkode: 3f233...1ae Med seg selv** Anonymkode: 3f233...1ae
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #17 Skrevet 21. mars 2021 Kontakter tannlegen I morgen jeg regner med at alt går bra🙂 Anonymkode: 3f233...1ae
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #18 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tusen takk til dere som har svart ordentlig vi har akkurat flyttet tilbake til norge. vi bodde I ett annet land I europa hvor de ikke har lik ordning når det kommer til offentlig tilbud om tannhelse. Vi måtte gå privat for og ta barnet vårt til tannlegen/tannpleier og betale for det selv. Barnet har ikke hatt noe hull tidligere og håper jo selfølgelig ikke at barnet har det denne gangen heller (dette er første kontroll I norge) og jeg har sett bittesmå mørke prikker innerst ved jeksel I "gropa) vet ikke om dette er hull. legger til at barnet bruker astmamedisin og allergimedisin som gjør h*n extra utsatt for hull. Selvom vi pusser dag og kveld etterfulgt med munnskyld og flour tabletter. Tennene er ellers hvite og veldig fine. Og barnet har aldri klager på at det er vondt I tennene. Til dere som skriver at jeg har noe og skjule Fordi jeg ikke ønsker og bli meldt til bv så vil jeg bare si at jeg ikke er redd for bv og jeg har Heller ingenting og skjule men etter og ha lest alt som blir skrivd om bv og det media har skrivd om dem så tviler jeg på at de som elsker barnet sitt over alt på jord synes det er kult eller en god følelse av og bli meldt så Skjerp dere! Anonymkode: 3f233...1ae Tannhelsepersonell kan gi beskjed til barnevernet hvis det er regelmessig er mange hull eller at andre ting man mistenker. For noen få hull så blir man ikke meldt til barnevernet, da hadde barnevernet hatt mye å gjøre. Men å bruke både fluortannkrem, munnskyll og fluortabletter er nok alt for mye. Anonymkode: fb295...946
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #19 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Må det borres? Er ikke sikker på om det er hull men de er ganske små. pusser hver dag morgen og kveld men munnskyll og fluor tabletter. men går på allergimedisin og astmamedisin hull ligger helt bakerst i «gropa» ved jekslene alle tennene er hvite og fine bortsett fra disse 2 3 små hullene😔 elsker barnet mitt over alt på jord og ønsker ikke og bli meldt til bv. Tror dere jeg blir meldt paga 2 3 hull? Jeg har ingenting og skjule men jeg ønsker ikke og bli meldt til bv Barnet har aldri hatt hull før nå. Barnet er 8 år. Hilsen bekymret mor😞 Anonymkode: 3f233...1ae Jeg synes du overreagerer. Barn er 8 år, bruker medisiner som gjør det utsatt for hull og du er redd hen har fått 2-3 hull.... Det er jo nesten å regne med. Bare ring til tannlegen og bestill en time. Jeg hadde ikke brukt et sekund å stresse her. Men min er 2 åring og vi har ikke vært hos tannlegen ennå så jeg har ikke erfaring her. Anonymkode: ab659...d39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå