einsteinium Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 (endret) Tips til meg som er ung og dum i arbeidslivet? Skal ha sommerjobb. Hvilke rettigheter jeg har? Hva må jeg gjøre for å ikke bli utnyttet? Endret 21. mars 2021 av einsteinium
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 1 minutt siden, einsteinium said: Jeg er ung og dum, som det sies. Jasså ja. Tror ingen kommer til å argumentere hardt imot det? Anonymkode: 49fae...d64
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jasså ja. Tror ingen kommer til å argumentere hardt imot det? Anonymkode: 49fae...d64 Gikk litt fort i svingene der da jeg trykket, og kom borti enter knappen for fort før jeg fikk fullført innlegget Har redigert innlegget. Anonymkode: 6011a...d02
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 einsteinium skrev (3 timer siden): Tips til meg som er ung og dum i arbeidslivet? Skal ha sommerjobb. Hvilke rettigheter jeg har? Hva må jeg gjøre for å ikke bli utnyttet? Det spørs jo hvilken jobb du har/får. Du bør lese litt på lovverk rundt jobben du har. F.eks Arbeidsmiljøloven, google stillingsbeskrivelsen din, sørge for at du har den lønnen du skal ha og ikke minst signere en arbeidskontrakt uansett hvilken jobb du har/får. Anonymkode: 811ed...2b4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Du må lese deg opp på AML (arbeidsmiljøloven) Meld deg inn i fagforening, så du får støtte der om du trenger det. LO`s sommerpatrulje er også greit å gå inn på. Mange tips der Anonymkode: c26bd...2fc
Candiru Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Mindre sjanse for å "bli utnyttet" hvis du får deg sommerjobb i det offentlige
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #7 Skrevet 22. mars 2021 Kontrakt og ta det som det kommer. Den mentaliteten din er iallfall ikke populær blant arbeidsgivere Anonymkode: af7f3...790
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #8 Skrevet 22. mars 2021 Søk allerede nå! Ikke si på intervjuet at du er ung og dum. Ikke begynn å jobbe før kontrakten er ferdig signert fra begge parter. Anonymkode: 58643...aba 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #9 Skrevet 22. mars 2021 Candiru skrev (16 timer siden): Mindre sjanse for å "bli utnyttet" hvis du får deg sommerjobb i det offentlige Ikke særlig lett. Har hørt om et par jobber som utlyses, men er som regel stor konkurranse og jobber jeg ikke engang liker 😅 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kontrakt og ta det som det kommer. Den mentaliteten din er iallfall ikke populær blant arbeidsgivere Anonymkode: af7f3...790 Hva er galt med det? Ingen vil bli utnyttet. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Søk allerede nå! Ikke si på intervjuet at du er ung og dum. Ikke begynn å jobbe før kontrakten er ferdig signert fra begge parter. Anonymkode: 58643...aba Har fått jobb. At jeg er "ung og dum" er et uttrykk som betyr at jeg er uviten i for eksempel jobbsammenhenger, nettopp pga. jeg ikke har noe erfaring med det som dere voksne der ute. I fjor sommer måtte jeg jobbe ca. en måned før jeg fikk kontrakt. Fikk kontrakt til slutt, men så ut som et barn som hadde skrevet den. Bokstavelig talt. Anonymkode: 6011a...d02
BMF Skrevet 22. mars 2021 #10 Skrevet 22. mars 2021 Husk at den kontrakten du får ALDRI skal være dårligere en arbeidsmiljøloven. Dette går nok bra, selv om du er ung. Og er du i tvil om noe som står i kontrakten din, legg det ut her og luft det du lurer på. Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #11 Skrevet 22. mars 2021 BMF skrev (1 time siden): Husk at den kontrakten du får ALDRI skal være dårligere en arbeidsmiljøloven. Dette går nok bra, selv om du er ung. Og er du i tvil om noe som står i kontrakten din, legg det ut her og luft det du lurer på. Lykke til!! Takk for tips. Er som regel ikke dårligere enn arbeidsmiljøloven nei, om jeg har skjønt deg riktig. I fjor hadde jeg to jobber. Den ene jobben så ut som en kontrakt skrevet av et barn - hadde mangler og tok bare med det viktigste. Den var på én side med stor skrift, og inneholdt kun timelønn, feriepenger, navn, stillingstittel (som jeg kan huske). Var ikke noe om hvor mye jeg skulle jobbe eller noe sånn, det skulle avtales ofte på melding. Den andre jobben var skrevet som lovverket. Inneholdt nesten alt jeg kunne komme på, og var på 3 sider med liten skrift. Var brukt profesjonelt språk. Det eneste jeg stusset over var at mange av tingene stod "avtales med leder" eller lignende, slik som arbeidstid og arbeidsoppgaver... Er det lov? Kontrakten var veldig generell og regner med lik for alle, ikke skreddersydd for hver ansatt. Anonymkode: 6011a...d02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå