Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gått denne veien for å bli jurist? Jeg har fra før bachelor i sykepleie, men har etter to år merket at dette er virkelig ikke det jeg vil bruke resten av livet på. Desverre var jeg skolelei på videregående, så jeg hadde ikke karakterene til å søke master på UiO. Nå er det derimot åpnet for at man kan ta bachelor i Jus på Hønefoss før man tar de siste to årene på UiO og kan bli fullverdig jurist.

Noen som har gått denne veien og her erfaringer? 

Anonymkode: e434f...470

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen som har gått denne veien for å bli jurist? Jeg har fra før bachelor i sykepleie, men har etter to år merket at dette er virkelig ikke det jeg vil bruke resten av livet på. Desverre var jeg skolelei på videregående, så jeg hadde ikke karakterene til å søke master på UiO. Nå er det derimot åpnet for at man kan ta bachelor i Jus på Hønefoss før man tar de siste to årene på UiO og kan bli fullverdig jurist.

Du bør presisere at du ikke vil ta videreutdanning som sykepleier. Av en eller annen grunn er det alltid noen som kupper tråden og  begynner å skrive det 😂  

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg ikke si dette helt sikkert. MEN vet Høyskolen på Lillehammer hadde samme opplegget, og det var kun et fåtall som faktisk kunne ta master da i Oslo eller var det Bergen videre, pga det var strenge karakterkrav for å bli tatt opp videre. Dette gikk ikke like automatisk som det kunne se ut som, med en BA i Jus så er det man "ingenting", dvs man kan jobbe med saksbehandling, men ikke noe mer. 

Anonymkode: f0d1e...9ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du kilde på at det er åpnet for det? UIO har i alle år vært ekstremt motstander av dette. Så veldig rart om de plutselig har snudd helt rundt. 

Bergen og Tromsø har en slik ordning for et fåtall studenter rundt omring, men UIO har alltid stått hardnakket på at man må søke inntak via samordna opptak som alle andre.

Anonymkode: 2a00a...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere venner som tok bachelor på Lillehammer for så å ta master ved UiB. For øyeblikket er det 45 plasser og karaktersnittet ditt må være minst 😄https://www.uib.no/studier/MAJUR-2

Anonymkode: b1b04...d8d

AnonymBruker
Skrevet

*Minst C skulle det stå :) 

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg tror ikke de et er mulig å gjøre det ved UiO lenger. 

Skrevet

Dette står på UiOs sider om utdanninger som godkjennes og fag som godskrives på jus ved UiO:  https://www.uio.no/studier/program/jus/innpassing-forhandsvedtatt/ 

Det står på USNs nettsider at bacheloren derfra er forhåndsgodkjent som de tre første årene ved UiO, men jeg har ikke dobbeltsjekket selv. Det som er verdt å merke seg, som også står på USNs nettsider, er at hvis man vil ta master ved ett av de universitetene som tilbyr det, må man søke ordinært inntak via Samordna Opptak. Hvis jeg ikke har misforstått helt betyr det at man konkurrerer på linje med alle andre som søker jus.

Det står ingen steder noe om et visst antall plasser, og dermed kan det være alt fra null og oppover, og er kun avhengig av søkers konkurransepoeng i Samordna Opptak. Hvis man kommer inn må man deretter søke fritak for de fagene som overlapper. Hvis man vet at man vil ha en master i jus kan man jo like gjerne søke UiO (eller ett av de andre universitetene som tilbyr det) direkte, og ikke gå omveien via en annen utdanningsinstitusjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Som Ullvott skriver er det ingen direkte overgang, men godskriving av fag. Dvs at du må komme inn via SO og så få godkjent fagene for å kunne begynne på "rett" årskull. USN skriver også på sine sider at man må søke innpass hos UiO via SO, slik er det også ved andre universitet.

UiB skriver om det her https://www.uib.no/jur/23862/godskriving-av-ekstern-utdanning-ved-det-juridiske-fakultet sitat;

Før du kan søke om å få godskrevet ekstrern utdanning som en del av den femårige mastergraden i rettsvitenskap ved UiB, må du ha fått opptak til studiet. Alt opptak til det femårige masterprogrammet går via Samorda opptak. Det betyr at studenter som studerer rettsvitenskap ved andre institusjoner, eller er ferdig med en bachelorgrad i rettsvitenskap, konkurrerer på lik linje med studenter som skal begynne på 1. studieår. Det er karakterer fra videregående skole og eventuelle tilleggspoeng som er avgjørende i opptaket. 

Anonymkode: 87772...de8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du kilde på at det er åpnet for det? UIO har i alle år vært ekstremt motstander av dette. Så veldig rart om de plutselig har snudd helt rundt. 

Bergen og Tromsø har en slik ordning for et fåtall studenter rundt omring, men UIO har alltid stått hardnakket på at man må søke inntak via samordna opptak som alle andre.

Anonymkode: 2a00a...b6e

UiT driver ikke med dei, nei.

Anonymkode: 4ac5a...652

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...