Gå til innhold

Hvor finner norske film/serie-skapere alle hus/leiligheter osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om spørsmålet kanskje er kjempe åpenbart for alle. Selv har jeg antatt at de t.ex leier hos noen som er bortreist, eller i hus/leiligheter som skal legges ut for salg, eies kommunalt og ikke har noen som bor foreløpig. Vet at det også er normalt å ha bare en eksteriør som er et "bilde" og resten er scene bygd innendørs (Mot i Brøstet t.ex) men mange ganger er det jo faktiske husk/steder hvor man ser både ute og inne. (Side om Side, Mammon tror jeg, osv). 

Men hva er sannheten? Litt av alt? Ofte er det jo flere hus/leiligheter enn bare 1 så det må jo svært mye logistikk til og slikt for at man skal finne steder som passer både tidsmessig (skal huset se moderne eller gammelt ut osv), med "karakterens økonomi" etc. (Exit, t.ex.) 

Og hvor FINNER de husene? Har film/serie-skapere en katalog av "årets boliger som kan brukes"? Eller bare tråler de finn.no og eiendomsmeglere til de finner noe som passer? Eier for eks TV2 og Nrk / filmselskaper osv flere boliger de bruker, inntil de selger de videre når de går lei? 

Anonymkode: 55c63...f72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt av alt. Kjenner flere som jobber i film og tv bransjen og de spør ofte venner og kjente på Instagram, facebook eller direkte. F.eks "Vi trenger et kjøkken i gjennført 70tallsstil til en innspilling, noen som kjenner til noe? Helst på Sørlandet" 

Anonymkode: 04ec2...ad4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De bruker ofte leiligheter som feks ligger til leie ute på Finn. Så betaler de for å låne den i 1-3 dager utifra hvor lenge/mye de skal filme.
Fetteren min ble kontaktet for et reklamefilm-oppdrag hvor de ville bruke stuen hans til filmingen. ☺️ 

Anonymkode: 9120b...673

AnonymBruker
Skrevet

De legger også ut annonse på Finn. 

De betaler sykt mye, så jeg tror ikke det er noe problem å få tak i hus. 

Anonymkode: 44c39...6eb

AnonymBruker
Skrevet

Var endel slike spørsmål på Underskog (et forum for "kultur-bransjefolk") også i gamle dager husker jeg. Ellers husker jeg samme svar som de andre gir her, jungeltrafikk, nettverk, finn.no osv. Noen venner opplevde å bo på hotell et par netter pga. en innspilling hjemme hos de for mange år siden, så da brukte de leiligheten som den var bare med små endringer. Har selv bodd i en gate som ble stengt av "titt og ofte" fordi den har et spesielt preg som gjør at den blir brukt i historiske filmer som Max Manus ol. så de går nok også ofte tilbake til de samme stedene om de kan brukes om igjen. 

Når du nevner de seriene hvor vi ser både inne og ute så kan det være en illusjon, de kan filme det som foregår ute et helt anet sted enn hvor de filmer innsiden. Med god logistikk fungerer vel det meste. 

Anonymkode: 4afb7...583

AnonymBruker
Skrevet

De finner ut hva de vil ha også tar de kontakt med de som bor der og leier for en periode og dekker hotell for dem i mellomtiden.

Det hender også at de kjøper en leilighet og tapetserer og forandrer den helt sånn de vil at den skal være. 

Anonymkode: 211ee...4e7

AnonymBruker
Skrevet

Såpass! Mange bra svar her. Så da var det sånn ca slik jeg antok. 😁

Anonymkode: 55c63...f72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...