Gå til innhold

Vanlig å slutte med tannpuss på grunn av depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 2eb3f...d54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 484db...459

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er faktisk et kriterie ved alvorlig depresjon at man forsømmer personlig hygiene! 

Anonymkode: 18ee5...0d4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For meg var det det :) 

Anonymkode: acde3...93a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke helt uvanlig å miste motivasjonen for det meste hvis man er deprimert. Samtidig tenker jeg at det er en av de tingene som man bør prioritere å gjøre uansett. Hvis valget står mellom dusj og tannpuss - velg tannpuss. Hvis ikke huset er vasket på ukevis - velg tannpuss over støvsuging. Du blir ikke varig syk av litt støv eller dårlig kroppslukt. Tenner som er ødelagt kan ikke fikses til å bli like bra igjen.

Anonymkode: e44af...803

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For meg var det det :) 

Hvor lenge varte det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke helt uvanlig å miste motivasjonen for det meste hvis man er deprimert. Samtidig tenker jeg at det er en av de tingene som man bør prioritere å gjøre uansett. Hvis valget står mellom dusj og tannpuss - velg tannpuss. Hvis ikke huset er vasket på ukevis - velg tannpuss over støvsuging. Du blir ikke varig syk av litt støv eller dårlig kroppslukt. Tenner som er ødelagt kan ikke fikses til å bli like bra igjen.

Kan man få store problemer hvis man ikke pusser tennene på 3-4 uker? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fæl ånde og større sjanse for hull. Samt at man har ilagt seg en dårlig vane som blir vanskeligere å bryte.

Anonymkode: 52c59...c1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke hvor alvorlig deprimert jeg var før jeg plutselig ikke kunne huske sist jeg hadde dusjet eller pusset tennene.

Har vanligvis svært god hygiene, og selv i veldig tunge perioder har jeg alltid tatt vare på meg selv. Men plutselig ble det liksom umulig og noe jeg ikke greide å forholde meg til.

Anonymkode: 4f9b3...0ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ha vann i ei flaske og ha et glass ved senga, med tannbørste og tannkrem. Hell vann i glasset, ta litt tannkrem på børsten og puss i veg, skyll tannbørsten i vannet. Spytt ut i glasset eller et annet glass. 

Om du ikke klarer noe særlig annet så gjør iallefall dette. Se på det som en investering i håpet om at ting en dag blir bedre. Ja, det er lett å få problemer med tennene hvis man ikke pusser de 2 ganger daglig og bruker tanntråd. 

Anonymkode: 20348...109

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er vanlig at man ikke orker/gidder/vil gjøre hverdagslige ting som å pusse tenner, dusje og børste håret når man er veldig deprimert.

Anonymkode: 50eff...594

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor lenge varte det? 

Nesten 6 mnd, det var noen dager jeg pussa men veldig lite. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ha vann i ei flaske og ha et glass ved senga, med tannbørste og tannkrem. Hell vann i glasset, ta litt tannkrem på børsten og puss i veg, skyll tannbørsten i vannet. Spytt ut i glasset eller et annet glass. 

Om du ikke klarer noe særlig annet så gjør iallefall dette. Se på det som en investering i håpet om at ting en dag blir bedre. Ja, det er lett å få problemer med tennene hvis man ikke pusser de 2 ganger daglig og bruker tanntråd. 

Anonymkode: 20348...109

Hmmm. Interessant. Takk! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nesten 6 mnd, det var noen dager jeg pussa men veldig lite. 

Sånn en gang i uka? 

Skrevet

Ja, det er vanlig og det er vanlig at man er tørrere i munnen når man er deprimert også så faren for hull er enda større.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (19 minutter siden):

Ja, det er vanlig og det er vanlig at man er tørrere i munnen når man er deprimert også så faren for hull er enda større.

Å ja?? Haha. Jeg ble tørrere i munnen, men alle bare "Det er sikkert diabetes!!" 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ja?? Haha. Jeg ble tørrere i munnen, men alle bare "Det er sikkert diabetes!!" 

Alt i kroppen går jo i slow motion når man har en hard depresjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du øker sjansen for hull og betennelse i tannkjøttet - som i verste fall kan føre til at tennene løsner. 😱 Jeg er ikke tannlege, og vet ikke hvor lang tid det tar, men vær snill og pass på tennene dine! Det er skikkelig leit å komme ut av en depresjon og oppdage at man har pådratt seg varige helseproblemer - og dårlig økonomi når tannlegen vil ha alle pengene dine...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig ja. Jeg har hatt flere perioder med depresjon, og i de periodene har jeg vert ekstremt sløv med tannpuss.. Og dusjing for den del... 

Anonymkode: 8ccd3...3e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde depresjon ett år, og har nå kronisk tannkjøttbetennelse. Tanntråd er langt viktigere enn tannpuss. Ha flossere liggende ved siden av sengen. 

Anonymkode: 10faa...533

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...