Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan du beskrive studieteknikken din? Funker den?

Anonymkode: 64286...40c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På forelesninger plukker jeg ut de temaene som jeg anser som viktige og som gjerne går igjen, bruker stort sett power pointer som hovedgrunnlag. 
lager egen oversikt i en sånn notatbok med ringer og skilleark ala denne over emner og temaer. Her skriver jeg informasjon til de ulike temaene som jeg plukker opp mens jeg leser (skumleser mye, det er mye unødvendig i mange pensumbøker) og hvor jeg har funnet infoen. Blir som mitt eget oppslagsverk. 
tar vare på alle PP i en egen perm, sortert etter emne. 

Skrevet

Går alltid på forelesninger. Dersom foreleseren legger ut presentasjonen på forhånd liker jeg å printe den ut. Tar da stikkord underveis som jeg knytter til "riktig bilde". Prøver å lese med opp på riktig tema på forhånd. Gjør det både for å få mest ut av forelesningene og for å ha noen frister for meg selv. Jeg må prøve å være streng med meg selv for å ikke ta skippertak. Arbeidskrav skrives ofte på kvelden, tenker klarest da/ikke mulig å utsette mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg unngår forelesninger med mindre de er obligatoriske. Sjeldent jeg får noe ut av det med unntak av noen få forelesere. Ellers begynner jeg å lese pensum tidlig i semesteret, med de mest sentrale artiklene bøkene først, før jeg supplerer med «småartikler». Alt jeg leser skriver jeg sammendrag for som går inn i et stort dokument for faget. Når det nærmer seg eksamen, ca en uke før, printer jeg ut dette dokumentet og pugger og markere det viktigste.

Og så! Viktigst av alt! Jeg deltar i kollokviegrupper hvor vi lager tankekart sammen om ulike tema i faget. Det er VELDIG lærerikt. Nå under Covid har vi gjort dette i Miro, det funker overraskende bra.

Anonymkode: 8eb08...5da

AnonymBruker
Skrevet

Aller først ser jeg over gamle eksamensoppgaver slik at jeg ser hva disse handler om slik at jeg kan finne dette igjen i boka. Så skumleser jeg et kapittelet for å finne den røde tråden og hva som er viktig, gå tilbake og starte på nytt med å lese samme kapittelet, skrive stikkordsnotater av det ALLER viktigste i kapittelet sammenlignet med eksamen (maks 1 A4-side for hvert emne/kapittel i boka), og så pugge disse notatene inn mot eksamen. 

Gikk fra en C - D-student på videregående til å bli A - B-student på høyskole, enda jeg jobbet mye mindre med høyskolestudiene enn videregåendestudiene. 

Ligger du foran forelesningene så vet du også hva som er viktig å få med seg eller ikke, og således så går du kun på forelesninger som potensielt kan gi deg noe. De fleste forelesningene kan ofte skape forvirring, eventuelt feil inntrykk av hva som er viktig, ettersom forelesningene er selektert ut ifra hva foreleseren liker å prate om og inneholder utrolig mye irrelevante ting. Så 80% av forelesningene droppet jeg, og heller brukte tiden på å studere slik jeg nettopp skrev ovenfor. 

Anonymkode: bbf5a...7b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg unngår forelesninger med mindre de er obligatoriske. Sjeldent jeg får noe ut av det med unntak av noen få forelesere. Ellers begynner jeg å lese pensum tidlig i semesteret, med de mest sentrale artiklene bøkene først, før jeg supplerer med «småartikler». Alt jeg leser skriver jeg sammendrag for som går inn i et stort dokument for faget. Når det nærmer seg eksamen, ca en uke før, printer jeg ut dette dokumentet og pugger og markere det viktigste.

Og så! Viktigst av alt! Jeg deltar i kollokviegrupper hvor vi lager tankekart sammen om ulike tema i faget. Det er VELDIG lærerikt. Nå under Covid har vi gjort dette i Miro, det funker overraskende bra.

Anonymkode: 8eb08...5da

Dette, virker som de fleste fleste snakker bare direkte fra boka, noe mann fint kan gjøre selv.

Anonymkode: 35f3d...f34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Aller først ser jeg over gamle eksamensoppgaver slik at jeg ser hva disse handler om slik at jeg kan finne dette igjen i boka. Så skumleser jeg et kapittelet for å finne den røde tråden og hva som er viktig, gå tilbake og starte på nytt med å lese samme kapittelet, skrive stikkordsnotater av det ALLER viktigste i kapittelet sammenlignet med eksamen (maks 1 A4-side for hvert emne/kapittel i boka), og så pugge disse notatene inn mot eksamen. 

Gikk fra en C - D-student på videregående til å bli A - B-student på høyskole, enda jeg jobbet mye mindre med høyskolestudiene enn videregåendestudiene. 

Ligger du foran forelesningene så vet du også hva som er viktig å få med seg eller ikke, og således så går du kun på forelesninger som potensielt kan gi deg noe. De fleste forelesningene kan ofte skape forvirring, eventuelt feil inntrykk av hva som er viktig, ettersom forelesningene er selektert ut ifra hva foreleseren liker å prate om og inneholder utrolig mye irrelevante ting. Så 80% av forelesningene droppet jeg, og heller brukte tiden på å studere slik jeg nettopp skrev ovenfor. 

Anonymkode: bbf5a...7b1

Hvor finner man gamle eksamensoppgaver ?

Anonymkode: d0249...4f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...