Gå til innhold

Enormt hus, men barna drar ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser så mange som skriver at det er kjekt med stort hus når barna blir tenåringer, så kan de få privatliv og ta med venner hjem. Vi har et kjempestort hus, men tenåringene tar nesten aldri noen med seg hjem, de drar heller på besøk til andre, faktisk nesten daglig. 

Jeg kjenner på at jeg synes det er litt sårt, samtidig vil jeg jo ikke nekte dem å dra på besøk eller tvinge dem til å være her. 

Er det andre som opplever tilsvarende? Er det sannsynlig at jeg gjør noe galt siden det er sånn? Jeg blir liksom misunnelig på de som har barn og tenåringer veltende inn døren hele tiden... 

Anonymkode: 3f608...8da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt barna?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Har du mange barn? Her er yngste i huse slik at h*n liker ikke å ha folk på besøk, ikke hjemme og ikke på hytta. H*n sier at h*n foretrekker å dra på besøk til andre. Det forstår jeg, for slik har det alltid vært. De andre to igjen, de har omtrent venner på besøk daglig. 

Anonymkode: 1bd6b...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo bare hende at barna foretrekker å reise på besøk til andre. Trenger ikke være en annen grunn til det. Du kan jo heller nevne til barna at det hadde vært fint om de også tok med seg venner hjem?

Anonymkode: d744b...64c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi hadde kjellerstue som tenåringen kunne ta med venner til. Det var stadig mange ungdommer hos oss.

Anonymkode: b4a40...120

AnonymBruker
Skrevet

Det er andre ting enn kun plass som gjør at de barn/unge føler det er velkomment i et hjem - eller at barna ønsker å invitere andre hjem.

Anonymkode: aca45...acf

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (25 minutter siden):

Har du spurt barna?

Ja. De sier at de er jo her hele tiden, derfor liker de best å gå på besøk hos andre. Og så slipper de å stresse med å rydde rommet sitt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er andre ting enn kun plass som gjør at de barn/unge føler det er velkomment i et hjem - eller at barna ønsker å invitere andre hjem.

Anonymkode: aca45...acf

Vet, litt derfor jeg spurte og synes det er sårt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. De sier at de er jo her hele tiden, derfor liker de best å gå på besøk hos andre. Og så slipper de å stresse med å rydde rommet sitt. 

Har de kun egne rom og ikke f eks kjellerstue tilgjengelig?  Da forstår jeg at de reiser til andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss stortrives de større ungene. Vi har alltid latt dem bruke kjellerstua vår som er mellom alle barnas rom. Vi toger ned med potetgull og brus, ellers deres domene. :) Og vi håper også at etter at ungene kanskje forlater bygda vil vennene føle seg velkomne hos oss. Vi har tenkt hvordan bygge relasjoner og tillit hele deres liv, :)

Anonymkode: eb9db...aa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også sånn. Pga at moren min var så masete, vi hadde lys sofa og nytt gulv i kjellerstua osv og hun/jeg var redd det skulle gå i stykker. og hun ville gjerne hilse på alle som kom og små prate osv. jeg følte jeg ikke fikk puste eller privatliv. Stresset vaske rent generasjon. Det var også ganske lytt hos oss så følte hun fikk med seg alt vi pratet om. 

Anonymkode: f76ee...7dd

• Liker 5
Skrevet

Her har vi ikke så stor plass da siden vi har leilighet, men han har stort soverom (20 kvm) og egen stue så de samler seg raskt her. Og som en over kommentere så får de snacks og middagen er som regel klar når de kommer fra skolen så da er det nok enkelt og greit å samles her tenker jeg. 😄 Ja og så prøver jeg å ikke være gnålete når de kommer. :P 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste hadde alltid venninner på besøk, de laget mat og hadde filmkveld. Guttene er mer ute på fotballbanen, så vi ser ikke så mye til de.

Anonymkode: 1732c...45a

Skrevet

Dette blir jo en stund siden, men jeg husker at jeg alltid foretrakk å dra på besøk til andre i egne tenår. For min del handlet det om at de var mindre dømmende og lot oss gjøre mer som vi ville. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det nok svaret, de gidder ikke rydde og har ikke kjellerstue eller egen plass å være som er evt ryddig. Så da drar de til andre. 

Anonymkode: 8c5a3...ec7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste også opp i et stort hus, men tok med venner hjem svært sjeldent. Årsaken var at mora mi var/er veldig kontrollerende. Måtte skjule røyking, drikking, og kunne ikke snakke vanlig ungdomsspråk i nærheten av henne. Hun ble fort sur og dømmende. Holder fortsatt avstand til henne selvom jeg ikke drikker eller røyker lenger. Og har blitt godt voksen med barn. 

Anonymkode: 67ceb...a6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser så mange som skriver at det er kjekt med stort hus når barna blir tenåringer, så kan de få privatliv og ta med venner hjem. Vi har et kjempestort hus, men tenåringene tar nesten aldri noen med seg hjem, de drar heller på besøk til andre, faktisk nesten daglig. 

Jeg kjenner på at jeg synes det er litt sårt, samtidig vil jeg jo ikke nekte dem å dra på besøk eller tvinge dem til å være her. 

Er det andre som opplever tilsvarende? Er det sannsynlig at jeg gjør noe galt siden det er sånn? Jeg blir liksom misunnelig på de som har barn og tenåringer veltende inn døren hele tiden... 

Da trives de jo ikke hos dere. Hvorfor må dere snakke med barna deres om.

Anonymkode: a684e...672

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg vokste også opp i et stort hus, men tok med venner hjem svært sjeldent. Årsaken var at mora mi var/er veldig kontrollerende. Måtte skjule røyking, drikking, og kunne ikke snakke vanlig ungdomsspråk i nærheten av henne. Hun ble fort sur og dømmende. Holder fortsatt avstand til henne selvom jeg ikke drikker eller røyker lenger. Og har blitt godt voksen med barn. 

Røyka dere inne? Forstår jo at foreldrene ble sure om dere gjorde det.

Anonymkode: 8c5a3...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minus røyking så kunne du vært meg.. 

Venninnene mine hadde varme inkluderende foreldre. De kunne snakke med mødrene sine om det meste. Vi fikk lage mat på kjøkkenet, drive frisørsalong på badet m.v.  Vi som var på besøk følte oss som hjemme.

Hos meg var det null privatliv, kontrollerende mor som gjerne kjeftet på meg for bagateller når jeg hadde besøk, huset måtte være strøkent til en hver tid. Det var formaninger og regler. Det var rett og slett et hjem man ikke følte seg spesielt velkommen i.

Jeg er veldig selvbevisst i morsrollen og skal for alt i verden ikke bli min egen mor.

Anonymkode: a6eba...42b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her e sønnen min 10 år, og vi har "åpent hus". Det er barn her daglig som gjør lekser, spiser eller bare er på besøk. Jeg synes det er koselig, og det er akkurat slik jeg vil ha det. Barna må rydde etter seg, og de får beskjed om lydnivået går over stokk og stein 😇 

Jeg håper det fortsetter i årene som kommer. Per tiden leier jeg ut kjelleren, og barna bruker loftstuen når de er på besøk. Av og til vil de henge med meg på stua i hovedetasjen også. 

Jeg vet ikke hvorfor det er nettopp her alle samles.. Jeg tilbyr mat, en god prat, spør hvordan dagen deres har vært, om jeg skal svippe de hjem om været er dårlig, og jeg har aldri aldri vist noen bort med idiotiske unnskyldninger som corona eller "nå er det middagstid" 

Anonymkode: 047d4...d20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...