AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Hvordan er fordelingen med baby i hus? Jeg er sur på mannen fordi han mener "vår" fordeling er helt riktig siden jeg er hjemme i mamma permisjon og at jeg takler dette dårlig. Jeg derimot mener at han gjør for lite og slipper billig unna. Han begynner på jobb 15 og er hjemme igjen rundt 00. Så legger han seg 02-03 og står opp 12-13, fem til seks dager i uken. Dagen(e) han har fri er søvnmønstert hans helt likt. Han mener alle har det slik, uansett om de jobber 8-16, og at jeg takler situasjonen dårlig. Jeg nekter å tro det er normalt at den som er hjemme i perm er alene med baby like mye som foreldre som er single. Vi er skikkelig uvenner, fordi jeg ble ordentlig såret over at han sa jeg takler situasjonen dårlig. Han kan jo prøve å sove 2-3 timer avgangen i ukesvis, og likevel ta husarbeid, handle og lage middag, skal vi se hvor bra han takler det. Han mener det ikke hadde vært noe problem, for det er enkelt å ha baby. Jeg blir sur når han sier ja til å jobbe mer uten å høre med meg først, hvertfall når jeg har sagt hvor sliten jeg er. Eneste jeg går å tenker på om dagen er at det må være enklere å bare være baby og jeg, for da slipper jeg den ekstra belastningen han er, ekstra rotet og alle de forventingene som ikke blir møt. Anonymkode: 06b99...690 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Har akkurat de samme problemene med mannen min. Han jobber turnus og har stort behov for egentid som han kaller det. Sover til langt ut på dagen og gjør husarbeid altfor dårlig og jeg synes ikke han bruker tid nok på babyen. Anonymkode: 79289...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvordan er fordelingen med baby i hus? Jeg er sur på mannen fordi han mener "vår" fordeling er helt riktig siden jeg er hjemme i mamma permisjon og at jeg takler dette dårlig. Jeg derimot mener at han gjør for lite og slipper billig unna. Han begynner på jobb 15 og er hjemme igjen rundt 00. Så legger han seg 02-03 og står opp 12-13, fem til seks dager i uken. Dagen(e) han har fri er søvnmønstert hans helt likt. Han mener alle har det slik, uansett om de jobber 8-16, og at jeg takler situasjonen dårlig. Jeg nekter å tro det er normalt at den som er hjemme i perm er alene med baby like mye som foreldre som er single. Vi er skikkelig uvenner, fordi jeg ble ordentlig såret over at han sa jeg takler situasjonen dårlig. Han kan jo prøve å sove 2-3 timer avgangen i ukesvis, og likevel ta husarbeid, handle og lage middag, skal vi se hvor bra han takler det. Han mener det ikke hadde vært noe problem, for det er enkelt å ha baby. Jeg blir sur når han sier ja til å jobbe mer uten å høre med meg først, hvertfall når jeg har sagt hvor sliten jeg er. Eneste jeg går å tenker på om dagen er at det må være enklere å bare være baby og jeg, for da slipper jeg den ekstra belastningen han er, ekstra rotet og alle de forventingene som ikke blir møt. Anonymkode: 06b99...690 Spis middag mens han er på jobb, og ikke lag nok til at det blir rester. Ikke vask hans klær. Må du rydde opp etter ham legger su alt hans i en haug eller en eske i stedet for p rydde det på plass. Bråk masse på morgenen når han velger å sove. Anonymkode: d8fff...c53 28
tussi84 Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 Jeg synes nå mannen din kunne ha stått opp med baby noen ganger i uka på morgen jeg da, så kunne du sove litt lenger. Hvis han trenger litt mer søvn før han begynner på jobb kan han heller sove litt på formiddagen en time eller to. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Han sover jo mye, alt for mye til at det er greit når dere har en baby. Og helt uaktuelt i helger og ferier at det er sånn. Jeg hadde tatt null hensyn om morgenene mtp lyder. Dere må snakke sammen, ev ta han med til helsesykepleier som kan fortelle at dere faktisk er to om å ha baby og da må alle legge om livsstilen, også den som er på jobb. Han er tydeligvis en av de fedrene som må lære på den harde måten når de har permisjon. Anonymkode: e6433...afb 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 Hos oss er Kona som tar av alt! Anonymkode: 55d1d...11c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 Dette hadde jeg ikke akseptert. Hans søvnmønster er altså helt upåvirket av at dere har fått baby, det er du som må ta alt. Ansvarsfraskrivelse fra hans side. På tide å bli voksen. Minumum bør være at han står opp med barnet når han har fri. Anonymkode: 211c5...fb3 5
MissPierce Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 Hadde sagt att han i 3 dager skal gjøre akkurat det du gjør. Så kan han etterpå si om det er så enkelt som han mener. Da vil det si alt, og da bli vekket om natten når baby ammer om du gjør det!
malifika Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 Jeg er forsåvidt enig i at den som har permisjon må ta litt mer ansvar for baby og hjemmet enn den som er på jobb, MEN det betyr ikke at den personen som står i jobb kan leve helt upåvirket. Han burde legge seg med en gang han kom hjem fra jobb, slik at han hadde orket å stå opp klokka 9. Så har han noen timer før jobb til å avlaste med babyen, litt husarbeid og handling. I helger, ferier og fridager burde alt være 50/50. Men, kan ikke du gjøre akkurat det samme som han, når hans permisjonstid kommer? 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har akkurat de samme problemene med mannen min. Han jobber turnus og har stort behov for egentid som han kaller det. Sover til langt ut på dagen og gjør husarbeid altfor dårlig og jeg synes ikke han bruker tid nok på babyen. Anonymkode: 79289...5ae Har du fått sagt noe som trenger inn i skallen på han? Eller blir det ikke bedre? AnonymBruker skrev (1 time siden): Spis middag mens han er på jobb, og ikke lag nok til at det blir rester. Ikke vask hans klær. Må du rydde opp etter ham legger su alt hans i en haug eller en eske i stedet for p rydde det på plass. Bråk masse på morgenen når han velger å sove. Anonymkode: d8fff...c53 Jeg vurderer å gjøre noe slikt, men føler det vil bare skape mer dårlig stemning enn det det allerede er hjemme.. tussi84 skrev (49 minutter siden): Jeg synes nå mannen din kunne ha stått opp med baby noen ganger i uka på morgen jeg da, så kunne du sove litt lenger. Hvis han trenger litt mer søvn før han begynner på jobb kan han heller sove litt på formiddagen en time eller to. Dette synes jeg også. Jeg får dessverre ikke til å sove på dagtid, så én morgen i uken jeg kunne sovet litt lenger hadde vært helt magisk. For jeg forstår og er helt på lag med at han må sove lenger og bedre enn meg siden han jobber. Han må fungere på jobb, jeg kan hvile når baby er rolig. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Han sover jo mye, alt for mye til at det er greit når dere har en baby. Og helt uaktuelt i helger og ferier at det er sånn. Jeg hadde tatt null hensyn om morgenene mtp lyder. Dere må snakke sammen, ev ta han med til helsesykepleier som kan fortelle at dere faktisk er to om å ha baby og da må alle legge om livsstilen, også den som er på jobb. Han er tydeligvis en av de fedrene som må lære på den harde måten når de har permisjon. Anonymkode: e6433...afb Jeg har sagt at det er uaktuelt, jeg har kranglet, snakket, kjeftet og grått, men det går ikke inn i skallen på han. Hvordan er det å gå til helsesykepleier med noe sånt? Føles ut som om det er å løpe til mamma for å få henne til å kjefte, om det gir mening.. AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette hadde jeg ikke akseptert. Hans søvnmønster er altså helt upåvirket av at dere har fått baby, det er du som må ta alt. Ansvarsfraskrivelse fra hans side. På tide å bli voksen. Minumum bør være at han står opp med barnet når han har fri. Anonymkode: 211c5...fb3 Jeg aksepterer det overhodet ikke, men hva skal jeg gjøre da? Skal jeg få han opp tidligere, så må jeg gå på soverommet hvert kvarter å mase. Handler jeg ikke, er det ikke mat i hus, lager jeg ikke middag blir det ikke middag. Altså om jeg ikke gjør ting, så blir det ikke gjort.. MissPierce skrev (37 minutter siden): Hadde sagt att han i 3 dager skal gjøre akkurat det du gjør. Så kan han etterpå si om det er så enkelt som han mener. Da vil det si alt, og da bli vekket om natten når baby ammer om du gjør det! Baby får flaske, så akkurat mating kan han gjøre like mye som meg. Jeg har sagt at han skal få gjøre alt her som jeg gjør, så skal han føle på hvordan det er. Men han våkner ikke av baby, og han mener det ikke trengs å vaskes eller støvsuges, og det er jo bare kos å ligge på sofaen med baby på seg. malifika skrev (30 minutter siden): Jeg er forsåvidt enig i at den som har permisjon må ta litt mer ansvar for baby og hjemmet enn den som er på jobb, MEN det betyr ikke at den personen som står i jobb kan leve helt upåvirket. Han burde legge seg med en gang han kom hjem fra jobb, slik at han hadde orket å stå opp klokka 9. Så har han noen timer før jobb til å avlaste med babyen, litt husarbeid og handling. I helger, ferier og fridager burde alt være 50/50. Men, kan ikke du gjøre akkurat det samme som han, når hans permisjonstid kommer? Jeg er helt enig i at jeg skal gjøre med når jeg er i permisjon, det diskuterer jeg ikke på heller. Men alt? Det synes ikke jeg er riktig. Ikke når han er våken 1 time de dagene han jobber, da leker han litt med baby, så må han gjøre seg klar. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å skjønne dette her, og gjøre ting. Han skylder bare på meg hele tiden. Om jeg vil ha hjelp må jeg spørre og vekke han. Men at jeg må bruke timesvis på å få han jobb gjør ikke tilværelsen min lettere, det er bare enda en ting jeg må få unna i løpet av en ellers travel dag med en baby som helst skal være på meg hele tiden og gråter i 4 timer i strekk hver eneste kveld.. Ts Anonymkode: 06b99...690
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 Min mann har ikke helt samme arbeidstider som din, men situasjonen er ellers ganske lik. I ukedagene har han nesten ikke fysisk kontakt med babyen, og den lille kontakten foregår kun i sofaen fram til babyen blir lei. Når baby trenger trøst eller å endre aktivitet blir han sur fordi babyen er "vanskelig". Han sover på gjesterommet og får nok søvn hver eneste natt. Jeg sover alt for lite. Han sier ikke "nå må jeg ha egentid", men ender alltid opp med å bruke mye tid på dusj, spising, mobil, power nap osv. Jeg har gitt beskjed om at forholdet er over og at vi nå bare bor sammen, og at jeg kommer til å flytte ut når babyen blir litt eldre. Anonymkode: d4e64...553 6
KristineS Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 (endret) Min samboer jobber turnus som veksler mellom 15-23 og 23-07. Han har hele veien gjort mye med baby. Når han jobbet ettermiddag sto han som oftest opp 08-09. Var jeg ekstra sliten tok han en og annen tidlig morgen selv i arbeidsuker. Han tok like mye som meg av lek, bleier, mating (når vi begynte med fast føde) og trilleturer om han rakk det. Så passet vi på begge to å sørge for at den andre fikk 1-2 timer sammenhengende til å gjøre noe for seg selv. Middag ble hver for oss de ukene. De ukene han jobbet natt sov han 5-6 timer etter jobb før han sto opp og hjalp til med det som trengtes. Så sov han kanskje 1-2 timer på kvelden etter at baby hadde lagt seg. I helgene/friuker delte vi på både morgener og trilleturer. Utenom baby har den som er i perm tatt mesteparten i huset gjennom uka. Nå når far er i permisjon ser vi at det har vært kjempefint for både ham og baby at han har vært så deltakende på dagtid. Det har vært null problem med overgangen da de begge er godt vant med at far tar stell, mating, trilling og alt som hører med 😊 Må legge til at vår lille var ekstremklistremerke de første månedene og måtte bæres hele tiden eller sove på noen. I tillegg har alt av soving vært utfordrende da han aldri har fått til å sovne uten hjelp. Endret 21. mars 2021 av KristineS 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 KristineS skrev (5 minutter siden): Min samboer jobber turnus som veksler mellom 15-23 og 23-07. Han har hele veien gjort mye med baby. Når han jobbet ettermiddag sto han som oftest opp 08-09. Var jeg ekstra sliten tok han en og annen tidlig morgen selv i arbeidsuker. Han tok like mye som meg av lek, bleier, mating (når vi begynte med fast føde) og trilleturer om han rakk det. Så passet vi på begge to å sørge for at den andre fikk 1-2 timer sammenhengende til å gjøre noe for seg selv. Middag ble hver for oss de ukene. De ukene han jobbet natt sov han 5-6 timer etter jobb før han sto opp og hjalp til med det som trengtes. Så sov han kanskje 1-2 timer på kvelden etter at baby hadde lagt seg. I helgene/friuker delte vi på både morgener og trilleturer. Utenom baby har den som er i perm tatt mesteparten i huset gjennom uka. Nå når far er i permisjon ser vi at det har vært kjempefint for både ham og baby at han har vært så deltakende på dagtid. Det har vært null problem med overgangen da de begge er godt vant med at far tar stell, mating, trilling og alt som hører med 😊 Ikke sant! Dette er drømmen, det er akkurat dette jeg ønsker, jeg synes helt ærlig det ikke er for mye å forvente heller.. Jeg er glad på dine vegne at din mann har hjulpet deg og dere hele vegen. Anonymkode: 06b99...690 5
Brunello Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 Dette er galskap. Hvorfor lar du han få lov? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #15 Skrevet 21. mars 2021 Tja, jeg er (var) litt der at den som er i permisjon skal ta det meste med baby og husarbeid (forutsatt «normal» baby og ikke kolikk eller annet svært krevende). Men om det ikke funker for deg er det jo ikke ok. Har du mint han på at han skal stå med det hele i sin permisjon? Jeg gjorde alt, men innser at jeg nok har dummet meg. Nå jobber jeg (mannen skal ikke ha permisjon), og jeg gjør fortsatt alt. Jeg er villig til å gi en arm for 3 timer sammenhengende søvn... Anonymkode: d4309...f62
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #16 Skrevet 21. mars 2021 Du får si at du gleder deg til pappapermen da du forventer akkurat samme fordeling da. Jeg gir ham en uke. Maks. Anonymkode: 7cd48...b27 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #17 Skrevet 21. mars 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Spis middag mens han er på jobb, og ikke lag nok til at det blir rester. Ikke vask hans klær. Må du rydde opp etter ham legger su alt hans i en haug eller en eske i stedet for p rydde det på plass. Bråk masse på morgenen når han velger å sove. Anonymkode: d8fff...c53 Dette! Silent protests 😂 Anonymkode: ee4cb...848
MissPierce Skrevet 21. mars 2021 #18 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du fått sagt noe som trenger inn i skallen på han? Eller blir det ikke bedre? Jeg vurderer å gjøre noe slikt, men føler det vil bare skape mer dårlig stemning enn det det allerede er hjemme.. Dette synes jeg også. Jeg får dessverre ikke til å sove på dagtid, så én morgen i uken jeg kunne sovet litt lenger hadde vært helt magisk. For jeg forstår og er helt på lag med at han må sove lenger og bedre enn meg siden han jobber. Han må fungere på jobb, jeg kan hvile når baby er rolig. Jeg har sagt at det er uaktuelt, jeg har kranglet, snakket, kjeftet og grått, men det går ikke inn i skallen på han. Hvordan er det å gå til helsesykepleier med noe sånt? Føles ut som om det er å løpe til mamma for å få henne til å kjefte, om det gir mening.. Jeg aksepterer det overhodet ikke, men hva skal jeg gjøre da? Skal jeg få han opp tidligere, så må jeg gå på soverommet hvert kvarter å mase. Handler jeg ikke, er det ikke mat i hus, lager jeg ikke middag blir det ikke middag. Altså om jeg ikke gjør ting, så blir det ikke gjort.. Baby får flaske, så akkurat mating kan han gjøre like mye som meg. Jeg har sagt at han skal få gjøre alt her som jeg gjør, så skal han føle på hvordan det er. Men han våkner ikke av baby, og han mener det ikke trengs å vaskes eller støvsuges, og det er jo bare kos å ligge på sofaen med baby på seg. Jeg er helt enig i at jeg skal gjøre med når jeg er i permisjon, det diskuterer jeg ikke på heller. Men alt? Det synes ikke jeg er riktig. Ikke når han er våken 1 time de dagene han jobber, da leker han litt med baby, så må han gjøre seg klar. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å skjønne dette her, og gjøre ting. Han skylder bare på meg hele tiden. Om jeg vil ha hjelp må jeg spørre og vekke han. Men at jeg må bruke timesvis på å få han jobb gjør ikke tilværelsen min lettere, det er bare enda en ting jeg må få unna i løpet av en ellers travel dag med en baby som helst skal være på meg hele tiden og gråter i 4 timer i strekk hver eneste kveld.. Ts Anonymkode: 06b99...690 At han mener det ikke trengs hjelper ikke. Han skal gjøre det du gjør til vanlig, punktum. Å så må du bare vekke han om han ikke våkner. Sett opp en plan til han om hva som skal gjøres når, og den skal følges. Poenget er at han skal gjøre det du gjør. Ellers så hadde jeg sluttet å lage mat til han, ikke vasket klærne hans og latt være å skifte på hans side av sengen osv. Så fikk han se hvor hyggelig han får det!
Mnjah Skrevet 21. mars 2021 #19 Skrevet 21. mars 2021 Hvorfor legger han seg ikke rett etter jobb og sover til kl. 10? Da har dere jo masse tid sammen før han starter på jobb? Skjønner ikke dette opplegget overhodet. Han har jo meldt seg helt ut av familien. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #20 Skrevet 21. mars 2021 Han sover 9-10 timer????? Bare dette i seg selv. Fy faen så forbanna jeg hadde vært. Som nevnt over, ikke gjør noe for ham hjemme så han må gjøre alt selv som klesvask, matlaging etc. Han burde som en SELVFØLGE også stå opp mye tidligere annenhver dag så du kan få sove mer. Det er ikke DITT barn, men DERES. Virker ikke som han har forstått dette. La ham lese svarene i tråden her. Anonymkode: f3af8...064 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå