Gå til innhold

Det finnes IKKE fattige i Norge!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det finnes ikke fattige i Norge. Når media og politikerne bruker ordet "fattige" så mener de egentlig husholdninger med vedvarende lav inntekt. 

SSB sin definisjon av vedvarende lav inntekt.

Definisjonen sier enkelt sagt at alle som tjener f.eks. under 60 % av medianinntekten i Norge er "fattige". Mediainntekten er  44.150 kroner pr mnd. Du har vedvarende lavinntekt hvis du har 60 % av 44.150 i inntekt i måneden.  Det vil si 26 490 kroner i måneden. 

La oss si at vi vil utrydde "fattigdommen" for de som mener at den eksisterer.  Alle skal tjene minst 40.000 kroner fra idag. Da vil medianinntekten stige, som igjen vil føre til at du må tjene mer for å ikke bli definert som "fattig".

Med andre ord vil det alltid være "fattige" i Norge. Selvom de ikke føler seg fattig.

Anonymkode: 3b354...eab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Anonymkode: c7254...5d8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes grader av fattigdom.

Anonymkode: 44a55...a5f

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

En fattig i Norge er rik i forhold til en fattig i USA

Anonymkode: 486db...5fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En fattig i Norge er rik i forhold til en fattig i USA

Anonymkode: 486db...5fb

Som igjen er styrtrik i forhold til en fattig i Sør-Sudan.

• Liker 24
Skrevet

Det er forskjell på relativ og ekstrem fattigdom. I Norge har vi store sosiale forskjeller og mye relativ fattigdom. Vi har også bostedsløse og hjemløse, som kanskje er de fattigste blant oss.

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som at du ikke vet om forskjellen på relativ og absolutt fattigdom. For deg vil nok fattigdomsdebatten i Norge gi mer mening når du setter deg inn i de begrepene.

Anonymkode: d4c70...7a8

• Liker 28
Skrevet (endret)

Fin artikkel her som tar for seg den noe misvisende "fattigdomsgrensen": 

Hvor mange fattige er det egentlig i Norge?

En annen ting er at å ha "null fattige mennesker" i Norge er ikke ønskelig. Rike Norge kunne lett slettet alle "fattige" over natta, men det vil altså ikke fungere. Hever du støttebeløpene/NAV pengene for mye, så vil for mange folk ikke ha incentiv til å jobbe, altså gapet mellom inntekt og NAV støtte blir for lite. Da vil mange velge å ikke jobbe og vi får en uhåndterlig stor andel arbeidsledige. Vi skal altså hjelpe de som ikke har jobb, men vi kan ikke hjelpe for mye.

Endret av Anonym90059005
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Med andre ord vil det alltid være "fattige" i Norge. Selvom de ikke føler seg fattig.

Anonymkode: 3b354...eab

Jeg er i midten av 40-årene, og har aldri hatt en jobb som har betalt mere enn 28.000 i måneden. Hvor mye må jeg gå ned i lønn for at jeg skal regnes som fattig?

Anonymkode: 34ca4...b5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i midten av 40-årene, og har aldri hatt en jobb som har betalt mere enn 28.000 i måneden. Hvor mye må jeg gå ned i lønn for at jeg skal regnes som fattig?

Det er ikke så dårlig. 

Anonymkode: a1184...e76

• Liker 1
Skrevet
Gjenferdet skrev (13 minutter siden):

Det er forskjell på relativ og ekstrem fattigdom. I Norge har vi store sosiale forskjeller og mye relativ fattigdom. Vi har også bostedsløse og hjemløse, som kanskje er de fattigste blant oss.

Norge er blant de landet i verden med minst sosiale forskjeller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så dårlig. 

Anonymkode: a1184...e76

Vel, per i dag så har jeg utbetalt 13.000 kroner i måneden. Men så lenge jeg bor i velferdsstaten Norge så er et vel ikke så farlig, siden det er så mange andre mennesker i andre deler av verden som har det verre. Det er i alle fall det jeg har lært på KG. 😞 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan høres ut som at du ikke vet om forskjellen på relativ og absolutt fattigdom. For deg vil nok fattigdomsdebatten i Norge gi mer mening når du setter deg inn i de begrepene.

Anonymkode: d4c70...7a8

Dette! 
https://www.fn.no/tema/fattigdom/fattigdom

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vel, per i dag så har jeg utbetalt 13.000 kroner i måneden. Men så lenge jeg bor i velferdsstaten Norge så er et vel ikke så farlig, siden det er så mange andre mennesker i andre deler av verden som har det verre. Det er i alle fall det jeg har lært på KG. 😞 

Da jobber du ikke i så fall, i hvert fall ikke fulltid

• Liker 6
Skrevet

Relativ fattigdom påvirker lykke mer enn absolutt fattigdom. 

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (14 timer siden):

Norge er blant de landet i verden med minst sosiale forskjeller.

Og når en viss statsminister bryter regler og kaster, eller bør vi si ruller seg ut på galeien uten konsekvenser, mens en 19 årig student drikker vin med 5 venninner få 20 000 hver i bot, så er den påstanden du kommer med noe det stinker våt bever av!

Anonymkode: cba7b...59a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Anonym90059005 said:

Fin artikkel her som tar for seg den noe misvisende "fattigdomsgrensen": 

Hvor mange fattige er det egentlig i Norge?

En annen ting er at å ha "null fattige mennesker" i Norge er ikke ønskelig. Rike Norge kunne lett slettet alle "fattige" over natta, men det vil altså ikke fungere. Hever du støttebeløpene/NAV pengene for mye, så vil for mange folk ikke ha incentiv til å jobbe, altså gapet mellom inntekt og NAV støtte blir for lite. Da vil mange velge å ikke jobbe og vi får en uhåndterlig stor andel arbeidsledige. Vi skal altså hjelpe de som ikke har jobb, men vi kan ikke hjelpe for mye.

Det er så utrolig skuffende når folk kaller meningsinnlegg i aviser for "artikler" og ikke evner å utvise kildekritikk.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært bostedløs i Norge, og jeg har også gått på nødpenger (noe over seks tusen i mnd.) og kun det i over ett år, samt opplevd å leve på 0,- i inntekt i nesten ett år (altså være totalt avhengig av andre). Hvordan havnet jeg der? Jeg opplevde en traume og fikk ikke tilstrekkelig hjelp etterpå. Nå når jeg holder på å komme meg til hektene så blir neste stopp advokat for å se på alt dette som skjedde, for selv om jeg falt i mellom stolene, så opptrådde også nav ulovlig/utførte ikke sin plikt. Men kom ikke her og si at jeg ikke var fattig, -det var så vidt jeg overlevde..

Anonymkode: cb9fd...13a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at boutgiftene varierer veldig mye!

Anonymkode: 93098...adf

• Liker 1
Skrevet

Det finnes mange som ikke har råd til mat eller bosted her i Norge. Systemet plukker ikke opp alle de som det gjelder for.Og det er jævlig kaldt å bo på gata i et land som Norge på vinteren. Folk skal passe på hva de slenger ut i disse magre tider. Magre tider kan komme for alle. Ingen mennesker er verdt mer enn andre og alt kan derfor ramme oss alle. Corona burde være bevis nok på det! Enkelte lærer nok ikke før det rammer de selv. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...