Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Melk-og-helse/Et-felles-maaltid-betyr-mye-for-helsen

Måltidene blir  av mange sett på som  dagens sosiale høgdpunkter både i hjemmet , og på  arbeidsplassen.     Måltidene har ikkje bare innverknad på kostholdet vårt, men betyr mye for vår psykiske / fysiske  helse, og velvære.    Ingenting  skaper bedre sosiale bånd en det å kunne få sette seg ned å innta eit felles  godt måltid  saman med venner, familie, arbeidskolega.      Mange bruker måltider som eit argument  til å innvitere venner hjem til seg eller  gå ut på en resturant o.l.    

Måltidene  har igjennom tidene  vert   historisk med faste måltider , men  den tradisjonen er tydelegvis  iferd med å smuldre bort.

Frukost- Lunch-Middag-  (tidligere Nonsmat)- kveldsmat.  har vert tradisjonelle måltider på mange norske matbord igjennom genrasjoner.        

Tradisjonen tro har  fellesmåtider vert at de ting som har holdt familiene samlet tidligere, og  noe som vart  lagt adskiliig  større  vekt på i tidligere tider.      Oppløysning av fellesmåtider er eit sykdomstegn i samfunnet.         

"Det er av maten vi lever"      

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har nå alltid hatt felles middag og stort sett også spist frokost og kvelds sammen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det ser jeg på som en tidstyv. Spiser når jeg selv er sulten.

Anonymkode: 681a7...85c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Det ser jeg på som en tidstyv. Spiser når jeg selv er sulten.

Anonymkode: 681a7...85c

Du lever tilsynelatende i din egen boble utan omsyn til andre når det gjeld måltider. 

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (3 minutter siden):

Du lever tilsynelatende i din egen boble utan omsyn til andre når det gjeld måltider. 

Det er da ikke noe poeng i å bry seg om andres måltidsrutiner dersom man bor alene feks? 

Anonymkode: e0aae...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Takk for en viktig påminnelse. For mange av oss er det en selvfølgelighet, men ikke for alle.

Anonymkode: 3211d...3aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie så er felles måltider en selvfølge.  Da prater vi om alt og ingenting, og mobilene er lagt vekk.  Ikke alltid at måltidene blir så lange, men for oss er de viktige pustehull i hverdagen.  Vi er to voksne og 3 store barn.

Anonymkode: 8f64f...bc6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke noe poeng i å bry seg om andres måltidsrutiner dersom man bor alene feks? 

Rutiner for måltider kan vel vera bra sjølv om ein bor alene. ? 

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (3 minutter siden):

Rutiner for måltider kan vel vera bra sjølv om ein bor alene. ? 

Ja, men du svarte jo med at vedkommende ikke så ut til å bry seg om andres måltider. Det er det da heller ingen grunn til.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I vår familie så er felles måltider en selvfølge.  Da prater vi om alt og ingenting, og mobilene er lagt vekk.  Ikke alltid at måltidene blir så lange, men for oss er de viktige pustehull i hverdagen.  Vi er to voksne og 3 store barn.

Anonymkode: 8f64f...bc6

Måltidene er som sagt noe som mange opplever som eit av dagens høgdepunkter.    Det å kunne sette seg rundt eit velfylt matbord, og  få servert yndlingsretten gjør noe med oss.    Ingenting er mer sosialt, og samlende en rundt matbordet, og oftest går diskusjonen løst. 

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (20 timer siden):

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Melk-og-helse/Et-felles-maaltid-betyr-mye-for-helsen

Måltidene blir  av mange sett på som  dagens sosiale høgdpunkter både i hjemmet , og på  arbeidsplassen.     Måltidene har ikkje bare innverknad på kostholdet vårt, men betyr mye for vår psykiske / fysiske  helse, og velvære.    Ingenting  skaper bedre sosiale bånd en det å kunne få sette seg ned å innta eit felles  godt måltid  saman med venner, familie, arbeidskolega.      Mange bruker måltider som eit argument  til å innvitere venner hjem til seg eller  gå ut på en resturant o.l.    

Måltidene  har igjennom tidene  vert   historisk med faste måltider , men  den tradisjonen er tydelegvis  iferd med å smuldre bort.

Frukost- Lunch-Middag-  (tidligere Nonsmat)- kveldsmat.  har vert tradisjonelle måltider på mange norske matbord igjennom genrasjoner.        

Tradisjonen tro har  fellesmåtider vert at de ting som har holdt familiene samlet tidligere, og  noe som vart  lagt adskiliig  større  vekt på i tidligere tider.      Oppløysning av fellesmåtider er eit sykdomstegn i samfunnet.         

"Det er av maten vi lever"      

Middag er som en samlingsstund. Det er viktig for da får vi alle ro til å prate om ting. 

Anonymkode: 1f5fd...14c

AnonymBruker
Skrevet

Alltid felles middag, og felles frokost i helgene. Fredagene har vi familietid, med en bedre middag og en film. Hver sin gang å velge film. Dette har begge voksne vokst opp med, og har satt stor pris på i sin oppvekst, så det var noe vi ville videreføre.

Anonymkode: ed47d...5ac

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en viktig del av livet mitt. 

Savner lunsj med kollegaer nå når jeg jobber hjemmefra, og hender vi arrangerer teems-lunsj. Har også arrangert flere teems-måltider med familie og venner det siste året. 

Om det passer slik spiser jeg og mannen alltid frokost sammen. Og i helgene lager vi noe godt til lunsj, og spiser sammen.

I hverdagen kan det variere litt, det er også godt med litt alenetid. Men jeg vil si vi spiser sammen ved bordet 3-4 ganger i uka, og 1-2 felles TV middager. 

Er også vokst opp med at det var mange, felles måltider. Og alltid mat ved besøk. 

Anonymkode: 56eee...1d7

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (11 timer siden):

Vi spiser også ofte hver for oss, mannen er da voksen nok til å passe på seg selv. Vi spiser kanskje sammen en gang i uken. 

Anonymkode: 0c3c9...666

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi spiser også ofte hver for oss, mannen er da voksen nok til å passe på seg selv. Vi spiser kanskje sammen en gang i uken. 

Bra at mannen din er blitt voksen nok til å passe på seg selv.  😁   Nå var det ikkje det som var spørsmålet i tråden 😰

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser alltid felles middag, jeg, mannen og våre to barn. Da skal alle mobiler og duppeditter legges vekk og vi snakker om hvordan dagen har vært og hva vi har opplevd.  I helgene har vi felles frokost, og av og til i ukedagene hvis det passer sånn. 

Anonymkode: 6feb4...53a

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (9 minutter siden):

Bra at mannen din er blitt voksen nok til å passe på seg selv.  😁   Nå var det ikkje det som var spørsmålet i tråden 😰

Jeg svarte fordi du mente at spiser man alene tar man ikke hensyn til andre 🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...