AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Har en samboer som aldri hjelper til, men en og annen gang ved gjester så bidrar han litt. Jeg gjør 3 ganger så mye og han tar det som en selvfølge. Han ser aldri hva jeg faktisk gjør og klager om jeg "glemte en flekk." Så når han gjør dette har jeg begynt å ramse opp alt jeg gjør, selv om jeg kanskje glemte en flekk. Han blir så sur, mener at jeg ødelegger stemningen og lager krangel. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 964dc...5d5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Først og fremst, man «hjelper» ikke til i eget hjem, man bidrar og tar sin del. Så du får sette ned foten å si «bretter du klærne mens jeg starter på middagen?» istedet for å håpe at han gjør noe frivillig, for det gjør han tydeligvis ikke. Anonymkode: 8a69a...3fb 13
altflyter Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 Samboeren min ser ikke nødvendigvis alt som må gjøres, men vi fant en fin balanse da jeg begynte å gjøre som anonymbruker sier. Hos min er det ikke vond vilje, men rett og slett manglende evne til å se hva som må gjøres. Jeg sier rett og slett «jeg går og vasker badet. Tar du kjøkkenet?» eller «det må støvsuges. Tar du det?» Det sparer meg for mye frustrasjon faktisk. Før ventet jeg på at han skulle se at ting trengs å gjøres, men nå har jeg lært meg å leve godt med at han gjør sin del så lenge jeg sier hva som trengs å gjøres. 4
Spell Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 haha. Gjør han det plettfritt når han selv bidrar? Hva er grunnen til at han mener at det er en selvfølge at du gjør mer enn han? Har han sagt det rett ut? Om du ikke er enig i det, så må du nesten slutte å gjøre mer enn han for en periode. Gidder han ikke gjøre noe med saken, og bare klager, så hadde jeg revurdert forholdet altså. Synes det er respektløst å behandle noen man er glad i slik! Det beste er jo at dere får satt opp en plan for hva dere begge skal gjøre. Da får han kanskje en forståelse for hvor mye du faktisk gjør. Et annet alternativ er også vaskehjelp som han betaler for selv...
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Da må du be han gjøre noe hver gang du gjør noe da. "Lager du middag mens jeg rydder stua? Setter du på en vaskemaskin mens jeg bretter klærne? Tar du badet mens jeg tar kjøkkenet?". Mulig dere bare bør innføre en vaske-dag hvor dere begge setter i gang samtidig, og lar ting flyte litt imens. Bortsett fra kjøkken da. Man må kommunisere i et forhold, også om hvordan man vil vaske Jeg vil gjerne ha det strøkent, men å ha det ryddig er viktigste. Mannen vil også ha det ryddig, men vil vaske sjeldnere enn jeg vil. Da endte vi opp med et kompromiss på at kjøkken og bad tas ofte, resten av huset sjeldnere. Anonymkode: 4aada...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 "Oi, se der, du har rett. Da er det nok best at du tar deg av gulvvasken fremover. Jeg pleier å vaske alle gulvene hver torsdag kveld. Da blir det din jobb, så skal jeg ta bad og kjøkken imens. Takk for en fin samtale" Anonymkode: 31a4c...31b 12
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da må du be han gjøre noe hver gang du gjør noe da. "Lager du middag mens jeg rydder stua? Setter du på en vaskemaskin mens jeg bretter klærne? Tar du badet mens jeg tar kjøkkenet?". Mulig dere bare bør innføre en vaske-dag hvor dere begge setter i gang samtidig, og lar ting flyte litt imens. Bortsett fra kjøkken da. Man må kommunisere i et forhold, også om hvordan man vil vaske Jeg vil gjerne ha det strøkent, men å ha det ryddig er viktigste. Mannen vil også ha det ryddig, men vil vaske sjeldnere enn jeg vil. Da endte vi opp med et kompromiss på at kjøkken og bad tas ofte, resten av huset sjeldnere. Anonymkode: 4aada...9e7 De gangene jeg sier sånt så blir han sur, irritert også kanskje i løpet av dagen at han får gjort noe med det. Anonymkode: 964dc...5d5
Prikkhild Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De gangene jeg sier sånt så blir han sur, irritert også kanskje i løpet av dagen at han får gjort noe med det. Anonymkode: 964dc...5d5 Han bruker aggresjon for å slippe å bidra. Hva sier det om hva han ser deg som? Syns du det vitner om respekt og omsorg? Sint fordi han må hjelpe til, liksom? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 Prikkhild skrev (51 minutter siden): Han bruker aggresjon for å slippe å bidra. Hva sier det om hva han ser deg som? Syns du det vitner om respekt og omsorg? Sint fordi han må hjelpe til, liksom? Så det er ikke feil av meg å besvare hans utsagn med alt jeg gjør? Anonymkode: 964dc...5d5
Prikkhild Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 Nei! Virkelig ikke. Han er lat og manipulerende mot deg. Det er ikke slik at husarbeidet på noen måte er ditt ansvar alene. Han bor der like mye som deg, og du kan forvente at han tar initiativ til å sette i gang og gjør halvparten.
Prikkhild Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 Og det er han som ødelegger stemningen ved å være lat og kritisere det du gjør.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han ser aldri hva jeg faktisk gjør og klager om jeg "glemte en flekk." Gi han kluten og be han gjøre det selv om han påpeker en manglende flekk, så legger du deg i badekaret eller sengen med en god bok mens han gjør det etter sin standard Anonymkode: 10dad...7d9
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 Prikkhild skrev (10 minutter siden): Og det er han som ødelegger stemningen ved å være lat og kritisere det du gjør. Jeg og syns det. Jeg sto opp 3t før han og rydda hele huset, støvsugd, etc. Denne gangen syns han at jeg ikke hadde støvsugd godt nok. Anonymkode: 964dc...5d5 1
Prikkhild Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg og syns det. Jeg sto opp 3t før han og rydda hele huset, støvsugd, etc. Denne gangen syns han at jeg ikke hadde støvsugd godt nok. Anonymkode: 964dc...5d5 Han er ikke snill med deg. Jeg håper du fortsetter å si i fra. Du kan ikke finne deg i slik behandling! 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå