Gå til innhold

Dere som har munnbindet under nesa - hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Trollis skrev (6 timer siden):

Hater hater hater munnbind. Sliter med å puste og bare tenke når jeg har det på.  Sorry, men det glir fort ned under nesa på meg også.  

Da kan du jo bare la være å bruke det da.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Airman
Skrevet
Viernes skrev (På 21.3.2021 den 11.29):

Ser daglig mange som har munnbindet ovdr munnen men under nesa. Lurer sånn på hvorfor de gjør det. 

De som "bruker" det på andre måter (hengende fra et øre, nede på haka osv er en annen historie). De jeg vil høre fra har tross alt gjort en (halvhjertet) innsats for å ta det på seg.

Så, dere som ikke dekker til nesa også, hvorfor gjør dere ikke det?

Slik at man kan puste gjennom nesa og holde munnen igjen. Da hindrer man alle bakteriene og virus som har samlet seg i munnbindet til å komme ned i luftveiene og lungene, verre er det ikke

Skrevet
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Da kan du jo bare la være å bruke det da.

Tenker at folk flest bruker munnbind for syns skyld, jeg gjør i alle fall det. 

Jeg bruker ikke munnbindet under nesa men har faktisk bedre ting å ta meg til enn å bry meg om andres munnbind og leke politi

• Liker 3
Skrevet
Viernes skrev (1 time siden):

Det kan være uvant de tre-fire første gangene, men så blir man vant med det og. Holder du pusten mens du har det på eller? Det er fult mulig å puste med munnbind på, hvorfor skulle det ikke vært det? Om det er varmt eller kaldt ute spiller heller ingen rolle. Puste får man. 

Jeg bruker munnbind hver dag, så jeg vet jo at det går an å puste. Jeg sa bare at det blir klamt og varmt, og da er det godt med litt luft på fjeset.

Skrevet
22 hours ago, 92-68 said:

Jeg jobber i matbutikk og må bruke munnbind 8 timer daglig. Og det går ned under haka idet jeg går inn på lageret for å si det sånn. Og opp igjen når jeg skal ut i butikklokalet igjen. 

Kunne ikke brydd meg mindre om jeg håndterer munnbindet riktig eller ei. Må ha luft i løpet av 8 timer og kan ikke vaske hender og bytte munnbind 20 ganger i løpet av en dag.

Samme her!

Ja bortsett fra at vi bruker dem på lageret, bytter når vi har vært på toalettet, hatt pause eller drukket. Vi vasker hendene før vi tar på nytt.

Ikke noe problem å puste i dem. Om det hadde vært det hadde det ikke vært mange operasjonene i verden :P

• Liker 2
Skrevet
Airman skrev (1 time siden):

Slik at man kan puste gjennom nesa og holde munnen igjen. Da hindrer man alle bakteriene og virus som har samlet seg i munnbindet til å komme ned i luftveiene og lungene, verre er det ikke

Har du så pen nese at den bare MÅ vises frem? Holder du virkelig munnen igjen og puster kun med nesa? Hehe. Det du puster inn med nesa kommer også inn i munne. Og videre ned i lungene vet du. Hvilke bakterier og virus har samlet seg på innsiden av munnbindet? Kun de du eventuelt måtte ha selv.

Hva med det viruset du potensielt sprer ut via nesa di da, hva har du å si om det? 

• Liker 5
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Jeg bruker munnbind hver dag, så jeg vet jo at det går an å puste. Jeg sa bare at det blir klamt og varmt, og da er det godt med litt luft på fjeset.

Har ikke noe problem med at det blir for klamt. Kanskje du burde prøve en annen type? Varmt kan det bli, men det venner man seg også til. 

Skrevet
Viernes skrev (40 minutter siden):

Har ikke noe problem med at det blir for klamt. Kanskje du burde prøve en annen type? Varmt kan det bli, men det venner man seg også til. 

jeg venner meg tydeligvis ikke til det. Jeg synes det er litt merkelig at man ikke bare kan svare "jeg synes det blir klamt og varmt", uten å måtte svare på en lang rekke oppfølgingsspørsmål? Jeg kommer ikke til å trives noe bedre med fordi om dere prøver  fortelle at dere ikke har det samme problemet. 

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (7 timer siden):

jeg venner meg tydeligvis ikke til det. Jeg synes det er litt merkelig at man ikke bare kan svare "jeg synes det blir klamt og varmt", uten å måtte svare på en lang rekke oppfølgingsspørsmål? Jeg kommer ikke til å trives noe bedre med fordi om dere prøver  fortelle at dere ikke har det samme problemet. 

Dette er et diskusjonsforum, og da stilles det spørsmål ved ting. Om du ikke liker det trenger du jo ikke å svare.

• Liker 1
Skrevet
Viernes skrev (2 timer siden):

Dette er et diskusjonsforum, og da stilles det spørsmål ved ting. Om du ikke liker det trenger du jo ikke å svare.

men jeg svare bare på spørsmålet du stilte i HI. Svaret er for min del at det er varmt og klamt. Det er en subjektiv opplevelse, som er helt meningsløs å diskutere.

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg spurte noen eldre menn i går hvorfor de hadde munnbindet under nesa, men over munnen.  Dette var altså på et sted med påbudt bruk av munnbind i fellesområdene.

Svaret fikk meg til å le. 

"Jeg puster jo med nesa, og da kan jeg ikke ha noe over den!  Det er jo barnelærdom", svarte de med den største selvfølgelighet.
De trakk også ned munnbindet hver gang de skulle snakke med noen, og samme selvfølgelighet: " jeg jo ikke ha noe foran munnen når jeg snakker", det var også barnelærdom.

Jeg må legge til at disse herlige mannfolkene jeg snakket med var alle over 90 år, og  hadde varierende grad av demens, så de er ikke representative for de vi møter ute i samfunnet.

Men uansett, denne samtalen fikk meg til å tenke at de fleste jeg ser med munnbindet under nesa er 70+, og jeg ser ikke bort i fra at dette med "barnelærdom" kan være et stikkord her.  (I tillegg til at mange eldre har redusert lungekapasitet, og det føles ubehagelig å ikke kunne puste fritt på grunn av det)
Jeg begynte også å tenke på at jeg aldri har lagt merke til at eldre mennekser har brukt skjerf over munn og nese på iskalde dager.

Derfor måtte jeg snakke med mamma (75 år), og hun bekreftet at hun også som liten lærte at hun ikke skal ha tekstiler over nese og munn som liten, og at det var mangel på folkeskikk å ha noe foran ansiktet når man snakker med andre.

Jeg vil tro at det er vanskelig å innarbeide nye rutiner hvis man hele tiden gjennom livet har fulgt "regelen"at de ikke skal ha noe foran nese og munn fordi det hemmer pusten, og at det er mangel på folkeskikk å ha noe foran ansiktet når man snakker med andre.

Endret av Sprettballen
Skrevet (endret)

Helt uforståelig.

Endret av KvinneMannen
  • Liker 1
Gjest NoDiablo
Skrevet

Kondens på brillene? 
Fordi det er ubehagelig for noen?

Fordi de ikke tror på munnbind, men ikke ser noe behov i å motsette seg bruken for syns skyld. 

Skrevet
Sprettballen skrev (1 time siden):

Jeg spurte noen eldre menn i går hvorfor de hadde munnbindet under nesa, men over munnen.  Dette var altså på et sted med påbudt bruk av munnbind i fellesområdene.

"Jeg puster jo med nesa, og da kan jeg ikke ha noe over den!  Det er jo barnelærdom", svarte de med den største selvfølgelighet.
De trakk også ned munnbindet hver gang de skulle snakke med noen, og samme selvfølgelighet: " jeg jo ikke ha noe foran munnen når jeg snakker", det var også barnelærdom.

Jeg må legge til at disse herlige mannfolkene jeg snakket med var alle over 90 år, og  hadde varierende grad av demens, så de er ikke representative for de vi møter ute i samfunnet.

Men uansett, denne samtalen fikk meg til å tenke at de fleste jeg ser med munnbindet under nesa er 70+, og jeg ser ikke bort i fra at dette med "barnelærdom" kan være et stikkord her.  (I tillegg til at mange eldre har redusert lungekapasitet, og det føles ubehagelig å ikke kunne puste fritt på grunn av det)
Jeg begynte også å tenke på at jeg aldri har lagt merke til at eldre mennekser har brukt skjerf over munn og nese på iskalde dager.

Derfor måtte jeg snakke med mamma (75 år), og hun bekreftet at hun også som liten lærte at hun ikke skal ha tekstiler over nese og munn som liten, og at det var mangel på folkeskikk å ha noe foran ansiktet når man snakker med andre.

Jeg vil tro at det er vanskelig å innarbeide nye rutiner hvis man hele tiden gjennom livet har fulgt "regelen"at de ikke skal ha noe foran nese og munn fordi det hemmer pusten, og at det er mangel på folkeskikk å ha noe foran ansiktet når man snakker med andre.

Mange eldre hører også dårlig og trenger å lese på munnen til andre for å forstå hva de sier. Er oftest flere sider av en sak.

• Liker 1
Skrevet
Sprettballen skrev (1 time siden):

tror du er inne på noe her. Det var noen som spurte hvorfor folk tar vekk munnbindet når de skal prate med kjente, og personlig tror jeg det er en folkeskikkrefleks av samme type som at du tar av deg solbrillene når du prater med folk.

Gjest Sprettballen
Skrevet
student86 skrev (22 timer siden):

Mange eldre hører også dårlig og trenger å lese på munnen til andre for å forstå hva de sier. Er oftest flere sider av en sak.

Dette er riktig, og det er derfor jeg tar av meg munnbindet når jeg skal snakke med en hørselshemmet, mens hun beholder sitt på.
Det er jo mine lepper hun må se, ikke sine egne, og dermed er ikke hørselstap en forklaring på hvorfor de drar ned eget munnbind.  :)

MissLucy skrev (22 timer siden):

tror du er inne på noe her. Det var noen som spurte hvorfor folk tar vekk munnbindet når de skal prate med kjente, og personlig tror jeg det er en folkeskikkrefleks av samme type som at du tar av deg solbrillene når du prater med folk.

Jeg tror også at det handler om en refleks. 
Det å ikke ha noe i ansiktet når de skal snakke med andre er så innarbeidet over tid at det går automatisk.

• Opprett ny...