AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Hei! Jeg har en 3 åring som elsker å leke, men ikke alene. Han vil helst leke med meg hele tiden, til og med når vi er på besøk hvor det er andre barn oppsøker han meg for å leke med meg. Jeg har lekt masse med han i god tro om at det ville hjelpe å utvikle lekekompetansen, men ser jo nå at han strever med å leke alene. Kan noen ganger leke opptil 15-20 minutter hvis jeg gjør husarbeid, eller når han er i badekarret en sjelden gang. Når faren har han kan han leke opptil 30 minutter alene, men han inviterer oss hele tiden med i leken. Nå har vi begynt å avvise invitasjonene for at han skal utvikle selvstendighet nok til å leke alene. Men kjenner at jeg er usikker på hva som er riktig her. Er dette riktig eller ville dere gjort noe annet? Har skrudd på musikk på rommet hans for å se om det kan lette på. Han leker fint i barnehagen, alene og med andre barn if. barnehagen. Fungerer godt sosialt og er en populær lekekamerat. Ønsker gjerne å høre erfaringer fra dere som har barn som leker fint selv. Anonymkode: ec4a9...271
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Søsken hjelper på 😉 men i mangel på søsken blir det jo naturlig at han oppsøker dere. Særlig hvis dere har vært på tilbudssiden. For å unngå at han føler seg avvist, ville jeg passet på å være litt opptatt i de situasjonene barnet spør deg om å leke. Og når han spør om du vil leke, sier du «ja, men da må jeg være mammaen som rydder kjøkkenet» (eller hva du nå gjør. Jeg er ofte mammaen som måtte strikke varme klær til barna i leken til barna mine. Rollen min er da å sitte å strikke. Barna er fornøyd og jeg får gjort det jeg vil. Anonymkode: d305f...f61 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #3 Skrevet 21. mars 2021 takk for svar og tips! Skal prøve på det 😄 Anonymkode: ec4a9...271
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 Det er helt naturlig og positivt at barn i den alderen søker sosialisering. Anonymkode: 6f8cf...2ad
Tran09 Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søsken hjelper på 😉 men i mangel på søsken blir det jo naturlig at han oppsøker dere. Særlig hvis dere har vært på tilbudssiden. For å unngå at han føler seg avvist, ville jeg passet på å være litt opptatt i de situasjonene barnet spør deg om å leke. Og når han spør om du vil leke, sier du «ja, men da må jeg være mammaen som rydder kjøkkenet» (eller hva du nå gjør. Jeg er ofte mammaen som måtte strikke varme klær til barna i leken til barna mine. Rollen min er da å sitte å strikke. Barna er fornøyd og jeg får gjort det jeg vil. Anonymkode: d305f...f61 Genialt 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå