Mozart73 Skrevet 21. mars 2021 #1 Skrevet 21. mars 2021 Hei. Jeg har mange bekjente som jobber i barnehagen. Da pandemien kom ble de regner som å ha samfunnskritisk jobb, og de som hadde barn fikk bl.a opphold o bhg og SFO selv om det var stengt. På en liste som ligger på regjeringen.no leser jeg nå at barnehage ansatte står under samfunnsviktig jobb, mens f.eks helsepersonell, barnevern, ppt og politi står under samfunnskritisk. Noen som vet hva forskjellen innebærer?
Milky Skrevet 21. mars 2021 #2 Skrevet 21. mars 2021 Nettopp det ordene sier. Det er en viktig jobb, men ikke kritisk viktig under en krise. Det betyr for eks at ansatte i barnehage ikke lenger har rett på utvidet bhgtid om de selv skulle ha barn
Mozart73 Skrevet 21. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2021 Spicymami skrev (3 minutter siden): Nettopp det ordene sier. Det er en viktig jobb, men ikke kritisk viktig under en krise. Det betyr for eks at ansatte i barnehage ikke lenger har rett på utvidet bhgtid om de selv skulle ha barn Oki. Så om en ansatt i barnehagen (som har barn som får spesialpedagogisk hjelp) får nå ikke lov å sende sitt barn i barnehagen om den stenger, siden den ansatte ikke har kritisk jobb.....tolker svaret som at de ansatte da heller ikke trenger å jobbe ved en evnt stenging (hvor de overnevnte barna har rett til å være) og hbordan skal kommunen da ivareta tilbudet for disse barna om ingen ansatte skal jobbe? 2
Milky Skrevet 21. mars 2021 #4 Skrevet 21. mars 2021 (endret) Mozart73 skrev (5 minutter siden): Oki. Så om en ansatt i barnehagen (som har barn som får spesialpedagogisk hjelp) får nå ikke lov å sende sitt barn i barnehagen om den stenger, siden den ansatte ikke har kritisk jobb.....tolker svaret som at de ansatte da heller ikke trenger å jobbe ved en evnt stenging (hvor de overnevnte barna har rett til å være) og hbordan skal kommunen da ivareta tilbudet for disse barna om ingen ansatte skal jobbe? Hva snakker du om nå? Har ikke noe å si hva foreldrene jobber med om et barn har spesielle behov. Da får de hjelp uansett Men foreldre men samfunnskritisk jobb kan ha sitt barn i bhg uansett om de har et spesielt behov. De har krav på barnehage. Et eksempel: i vår bhg har vi et barn som har en mor som er bhg ansatt og en far som er noe annet. Tidligere hadde da dette barnet krav på jtvidet barnehagetid fordi mor hadde kritisk yrke. Men nå som det ikke er kritisk lenger får ikke dette barnet komme utenom den kortere åpningstiden vi har nå Endret 21. mars 2021 av Spicymami 3
velociraptor Skrevet 21. mars 2021 #5 Skrevet 21. mars 2021 Spicymami skrev (9 timer siden): Nettopp det ordene sier. Det er en viktig jobb, men ikke kritisk viktig under en krise. Det betyr for eks at ansatte i barnehage ikke lenger har rett på utvidet bhgtid om de selv skulle ha barn Men hvis jeg jobber i barnehage, og ikke får lov å ha ungen min i barnehage fordi jobben min ikke er viktig nok, så kan jeg jo ikke komme på jobb, for min 3-åring kan selvsagt ikke værene alene hjemme, og da får ikke politikvinnen og sykepleieren barnevakt til sine barn heller... 5
clyde Skrevet 21. mars 2021 #6 Skrevet 21. mars 2021 velociraptor skrev (2 minutter siden): Men hvis jeg jobber i barnehage, og ikke får lov å ha ungen min i barnehage fordi jobben min ikke er viktig nok, så kan jeg jo ikke komme på jobb, for min 3-åring kan selvsagt ikke værene alene hjemme, og da får ikke politikvinnen og sykepleieren barnevakt til sine barn heller... Jeg skjønner ikke den logikken jeg heller.
Gjest s.h Skrevet 21. mars 2021 #7 Skrevet 21. mars 2021 For å sette det på spissen: hvem som helst kan passe barn dersom det skulle skje en katastrofe så politi, helsevesen, brann + andre samfunnsKRITISKE hadde dratt på jobb. Mange har viktige jobber, men ikke sånn at liv går tapt som de i KRITISKE jobber har. De ALLER fleste hadde funnet en person som kunne passet på barnet sitt dersom de MÅTTE.
Ullvott Skrevet 21. mars 2021 #8 Skrevet 21. mars 2021 velociraptor skrev (8 minutter siden): Men hvis jeg jobber i barnehage, og ikke får lov å ha ungen min i barnehage fordi jobben min ikke er viktig nok, så kan jeg jo ikke komme på jobb, for min 3-åring kan selvsagt ikke værene alene hjemme, og da får ikke politikvinnen og sykepleieren barnevakt til sine barn heller... Siden ikke alle jobber som sykepleiere, politi eller i brannvesenet trenger man ikke absolutt alle barnehageplasser dersom samfunnet skulle stenge ned igjen. Dermed trenger man heller ikke alle barnehageansatte på en gang. Noen trengs, men ikke alle. Ikke alle barnehageansatte har barnehagebarn, heller, så i ytterste konsekvens vil man trolig klare å organisere dette på et vis.
GrønnNellik68 Skrevet 21. mars 2021 #9 Skrevet 21. mars 2021 velociraptor skrev (16 minutter siden): Men hvis jeg jobber i barnehage, og ikke får lov å ha ungen min i barnehage fordi jobben min ikke er viktig nok, så kan jeg jo ikke komme på jobb, for min 3-åring kan selvsagt ikke værene alene hjemme, og da får ikke politikvinnen og sykepleieren barnevakt til sine barn heller... idioti fra ende til annen som vanlig. 1
RosaFisk Skrevet 21. mars 2021 #10 Skrevet 21. mars 2021 • Det er tilstrekkelig at én av de foresatte arbeider innenfor en kritisk eller viktig samfunnsfunksjon. Dette gjelder også for tilfeller der barnet ikke bor sammen med begge foresatte. 1
Milky Skrevet 21. mars 2021 #11 Skrevet 21. mars 2021 velociraptor skrev (24 minutter siden): Men hvis jeg jobber i barnehage, og ikke får lov å ha ungen min i barnehage fordi jobben min ikke er viktig nok, så kan jeg jo ikke komme på jobb, for min 3-åring kan selvsagt ikke værene alene hjemme, og da får ikke politikvinnen og sykepleieren barnevakt til sine barn heller... Javel hvor er forelder nr 2 da? Jeg jobber også i bhg er ikke min feil at regelen er sånn. Du må ha en sammfunnskritisk jobb..
velociraptor Skrevet 21. mars 2021 #12 Skrevet 21. mars 2021 Spicymami skrev (58 minutter siden): Javel hvor er forelder nr 2 da? Jeg jobber også i bhg er ikke min feil at regelen er sånn. Du må ha en sammfunnskritisk jobb.. Det er ikke alltid de finnes. Kanskje død. Kanskje har man ingen kontakt. Kanskje vet man ikke engang hvem det er, eller vedkommende bor i et annet land. Eller kanskje den andre er sykepleier, lege, politi, brannmann, paramedic, har ansvar for en atomreaktor? s.h skrev (1 time siden): For å sette det på spissen: hvem som helst kan passe barn dersom det skulle skje en katastrofe så politi, helsevesen, brann + andre samfunnsKRITISKE hadde dratt på jobb. Mange har viktige jobber, men ikke sånn at liv går tapt som de i KRITISKE jobber har. De ALLER fleste hadde funnet en person som kunne passet på barnet sitt dersom de MÅTTE. Heh, kan forsikre deg om at jeg ikke hadde latt noen tilfeldige mennesker passe mitt barn for at jeg skulle dra på jobb og passe de viktigere barna til de med viktigere arbeid enn meg. Da hadde jeg blitt hjemme gitt. Ellers er saken rent hypotetisk, jeg jobber ikke i barnehage, har ikke en 3-åring, og har mann i samfunnskritisk jobb som ingen andre kan utføre. 2
Milky Skrevet 21. mars 2021 #13 Skrevet 21. mars 2021 (endret) velociraptor skrev (1 minutt siden): Det er ikke alltid de finnes. Kanskje død. Kanskje har man ingen kontakt. Kanskje vet man ikke engang hvem det er, eller vedkommende bor i et annet land. Eller kanskje den andre er sykepleier, lege, politi, brannmann, paramedic, har ansvar for en atomreaktor? Heh, kan forsikre deg om at jeg ikke hadde latt noen tilfeldige mennesker passe mitt barn for at jeg skulle dra på jobb og passe de viktigere barna til de med viktigere arbeid enn meg. Da hadde jeg blitt hjemme gitt. Ellers er saken rent hypotetisk, jeg jobber ikke i barnehage, har ikke en 3-åring, og har mann i samfunnskritisk jobb som ingen andre kan utføre. Man kan ikke lage smittevernsregler utifra enkeltes situasjon. Da må hun ta permisjon, omsorgsdager osv. Uansett så er ikke barnehager stengt nå så hva er problemet? Og hvis den andre forelderen er noe av det du nevner så er jo det samfunnskritisk og krever bhgplass Endret 21. mars 2021 av Spicymami
velociraptor Skrevet 21. mars 2021 #14 Skrevet 21. mars 2021 Spicymami skrev (26 minutter siden): Man kan ikke lage smittevernsregler utifra enkeltes situasjon. Da må hun ta permisjon, omsorgsdager osv. Uansett så er ikke barnehager stengt nå så hva er problemet? Og hvis den andre forelderen er noe av det du nevner så er jo det samfunnskritisk og krever bhgplass Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Smittervernsregler ut i fra enkeltes situasjon? Poenget er at barna til de barnehageansatte må også ha rett på barnehageplass hvis man ønsker at de barnehageansatte skal være på jobb for å passe barna til kritisk personell. Hverken mer eller mindre. 3
Gjest Pianobar Skrevet 21. mars 2021 #15 Skrevet 21. mars 2021 s.h skrev (1 time siden): For å sette det på spissen: hvem som helst kan passe barn dersom det skulle skje en katastrofe så politi, helsevesen, brann + andre samfunnsKRITISKE hadde dratt på jobb. Mange har viktige jobber, men ikke sånn at liv går tapt som de i KRITISKE jobber har. De ALLER fleste hadde funnet en person som kunne passet på barnet sitt dersom de MÅTTE. Niks, ikke i en koronakrise hvor man ikke skal omgås andre mennesker enn de i egne kohorter (bolig).
Gjest Pianobar Skrevet 21. mars 2021 #16 Skrevet 21. mars 2021 Dersom den ene foreldren har en samfunnskritisk jobb (politi feks) og den andre ikke har dette, men hjemmekontor, får man da ekstra tid i bhg/sfo? Eller må begge foreldrene ha samfunnskritisk jobb? Dersom mamma Politi er på jobb kan jo fremdeles pappa Bankmann ha hjemmekontor og følge opp barna.
Gjest s.h Skrevet 21. mars 2021 #17 Skrevet 21. mars 2021 velociraptor skrev (2 timer siden): Det er ikke alltid de finnes. Kanskje død. Kanskje har man ingen kontakt. Kanskje vet man ikke engang hvem det er, eller vedkommende bor i et annet land. Eller kanskje den andre er sykepleier, lege, politi, brannmann, paramedic, har ansvar for en atomreaktor? Heh, kan forsikre deg om at jeg ikke hadde latt noen tilfeldige mennesker passe mitt barn for at jeg skulle dra på jobb og passe de viktigere barna til de med viktigere arbeid enn meg. Da hadde jeg blitt hjemme gitt. Ellers er saken rent hypotetisk, jeg jobber ikke i barnehage, har ikke en 3-åring, og har mann i samfunnskritisk jobb som ingen andre kan utføre. Jeg har aldri skrevet noe om en tilfeldig person, dette er noe du selv konstruerte.
Gjest s.h Skrevet 21. mars 2021 #18 Skrevet 21. mars 2021 Pianobar skrev (1 time siden): Niks, ikke i en koronakrise hvor man ikke skal omgås andre mennesker enn de i egne kohorter (bolig). Diskusjonen er forskjellen på samfunnskritisk og samfunnsviktig. Og da levner det liten tvil om at barnehageansatte ikke er samfunnskritiske.
Milky Skrevet 21. mars 2021 #19 Skrevet 21. mars 2021 velociraptor skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Smittervernsregler ut i fra enkeltes situasjon? Poenget er at barna til de barnehageansatte må også ha rett på barnehageplass hvis man ønsker at de barnehageansatte skal være på jobb for å passe barna til kritisk personell. Hverken mer eller mindre. Hva er det du ikke skjønner her. Regelen er at man må ha samfunnskritisk jobb. Hvis en barnehageansatt da ikke kan ha barnet hjemme så må forelder nr 2 ha barnet hjemme. Om foreldrer nummer 2 har samfunnskritisk jobb har barnet uansett krav på plass.
velociraptor Skrevet 21. mars 2021 #20 Skrevet 21. mars 2021 Spicymami skrev (9 minutter siden): Hva er det du ikke skjønner her. Regelen er at man må ha samfunnskritisk jobb. Hvis en barnehageansatt da ikke kan ha barnet hjemme så må forelder nr 2 ha barnet hjemme. Om foreldrer nummer 2 har samfunnskritisk jobb har barnet uansett krav på plass. Og om forelder nr 2 ikke eksisterer må den barnehageansatte bli hjemme med sin egen unge og så må intensivsykepleieren og kirurgen og anestesilegen bli hjemme med sine barn også da. 1
Anbefalte innlegg